Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä
Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskollani oli adhd ja lukihäiriö ja hän oli viiskymppinen ennen kuin oppi säätelemään toimintaansa niin että osasi noudattaa aikatauluja kuten muut ihmiset.
Sitä ennen hän oli aina aamuisin ensin ihan ajoissa mutta keksi sitten viime hetkellä jotain muuta, uppoutui siihen ja oli sitten jo myöhässä.
Minä oidättelin bussia itku kurkussa joka aamu.
hän ei myöskään käytännössä koskaan oppinut laskemaan sitäkään mitä ehtii tehdä ja mitä ei eikä myöskään laskemaan oikein rahojaan.
Kannattaa miettiä mistä se myöhästyminen johtuu ka vaikka kuskata tai saattaa se teini kouluun.
Tämä juuri. Lapsellani on adhd ja aikataulujen noudattaminen on hankalaa, kukaan ei ole täydellinen. Miehelläni on myös keskittymishäiriö, mutta koska hän on lahjakas, hän tienaa runsaasti yli keskiansion
Ei neurologista häiriötä voi korjata herätyskellolla. Toki sellainenkin on, mutta näillä lapsilla ilmaantuu tekemistä vaikka heräisivät ajoissa. Me vanhemmat käymme töissä, emmekä ehdi aina viemään lapsia kouluun. Ihmettelen, miksi viitsit neuvoa asiassa, josta et tiedä mitään.
Yleensä seuraamus ensimmäisestä myöhästymisestä on pelkkä merkintä Wilmaan, eli toisin sanoen ilmoitus vanhemmille siitä että lapsenne on ollut myöhässä. Se on sitten vanhemman oman harkinnan varassa että mitä merkinnästä lapselle mahdollisesti seuraa. Toisesta kerrasta samoin. Kolmas kerta tyypillisesti johtaa jälki-istuntoon tai kasvatuskeskusteluun riippuen koulun käytännöstä. Toisin sanoen muutamia kertoja vuodessa myöhästyvälle oppilaalle siitä ei tule minkäänlaisia seuraamuksia koulun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne on kasvattanut sellaisiksi että myöhästelevät? En minä ainakaan myöhästynyt koskaan. Kotona opetettiin kunnioittamaan muita ihmisiä ja arvostamaan heidän ajankäyttöään niin, että itse ollaan ajoissa paikalla.
Etpä kunnioita yhtään näitä ihmisiä, joilla on haasteita olla ajoissa. Päinvastoin, haukut kelvottomiksi ja nostat vain itseäsi jalustalle.
He saavat saman kunnioituksen takaisin, mitä osoittavat niitä kohtaan, jotka ovat ajoissa.
Jos tenavastasi tulee bussikuski ja myöhästyy joka työvuorosta 5 minuuttia... Siinä myöhästyy sit tosi moni muukin.
Aivan oikein! Loppuu tuo lusmuilu jo heti kättelyssä. Onkohan koulu harkinnut, että erottaisi hänet niin ei tarvitsisi murehtia tuollaista? Joka tapauksessa jaksamista siihen suuntaan ja tsemppiä aamuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ajoissa kouluun saapuminen on niin vaikeaa? Sehän on melkein ainoa vaatimus koululaiselle nykyään, muuten voi elää sitten kuin pellossa.
Lapsellani on ADHD ja ajoissa oleminen on tosi vaikeeta. Koulussa ei sitten ole muita ongelmia, vaan saa ysejä historiasta ja matikasta, ja osaa kirjoittaa tosi hienosti, ja on pidetty koulukaveri. Kukaan ei ole täydellinen, omalla lapsellani nyt ajankäyttö on se ainoa ongelma, ja meilläkin tulee usein oltu koko päivä pois "sääntöjen takia".
Tuntuu äidistä tyhmältä, että menettää koko päivän tunnit, mutta se ei sitten olekaan ongelma...Mä tunnen monta ADHD:ta, ja osaavat katsoa kelloa ja tulla paikalle ajoissa. Saattaa olla, että se tuottaa heille ns. normitallaajaa enemmän ponnisteluja, mutta onnistuvat silti. Ei kai ole tarkoituksenmukaista o
Älä yleistä omaa kokemustasi muihin. Tuokin on kirjo, ja empatia auttaa kohtaamaan tällaisenkin erilaisuuden. Kukaan ei nyt ole mennyt minkään taakse vaan antanut syyn. Se, että joku kuuroksi luokiteltava kuulee auton äänen ei tarkoita että kaikki kuurot kuulee jos vain viitsii vähän pinnistää.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lapsellahan on ongelma, jos jatkuvasti myöhästelee ja on pois koulusta? Jos tossuvanhemmat ei saa itse mitään parannusta tuohon niin ehkä syytäkin ottaa keskustelut ja lastensuojelu mukaan.
Mikäs ongelma se on? Lintsaaminen ja myöjästelyhän kuului normaali teini- ikään ainakin vielä kasarilla. Ei vaikuttanut numeroihin. Kaseja ja ysejä saatiin. Missä ongelma? Ei ihmekään, että joka toisella nykyään on diagnoosi, kun normaali nuoruudestakin tehdään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ajoissa kouluun saapuminen on niin vaikeaa? Sehän on melkein ainoa vaatimus koululaiselle nykyään, muuten voi elää sitten kuin pellossa.
Lapsellani on ADHD ja ajoissa oleminen on tosi vaikeeta. Koulussa ei sitten ole muita ongelmia, vaan saa ysejä historiasta ja matikasta, ja osaa kirjoittaa tosi hienosti, ja on pidetty koulukaveri. Kukaan ei ole täydellinen, omalla lapsellani nyt ajankäyttö on se ainoa ongelma, ja meilläkin tulee usein oltu koko päivä pois "sääntöjen takia".
Tuntuu äidistä tyhmältä, että menettää koko päivän tunnit, mutta se ei sitten olekaan ongelma...Mä tunnen monta ADHD:ta, ja osaavat katsoa kelloa ja tulla paikalle ajoissa. Saattaa olla, että se tuottaa heille ns. normitallaajaa enemmän ponnisteluja, mutta onnistuvat silti. Ei kai ole tarkoituksenmukaista o
'Tunnen monta' ja 'saattaa olla' kertoo siis sen ettet tiedä oikeasti miten paljon kyseinen kehityshäiriö voi vaatia. Ja tuo 'tekosyy'n heittäminen voisi olla loukkaavaa, ellei se kertoisi enemmän omasta ymmärtämättömyydestäsi kuin adhdsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne on kasvattanut sellaisiksi että myöhästelevät? En minä ainakaan myöhästynyt koskaan. Kotona opetettiin kunnioittamaan muita ihmisiä ja arvostamaan heidän ajankäyttöään niin, että itse ollaan ajoissa paikalla.
Näiden vanhemmat taitaa olla myös näitä joita odoteellaan sitten se 5-10 min Teams kokouksissakin...Nykyään tuokin toisi yleistä. Itse aloitan järjestämäni kokoukset heti oikeaan aikaan (jos joku on ilmoittanut myöhästyvänsä, saatan odottaa).
Mä aloitan kokoukset minuutin yli. Olen itse paikalla paria minuuttia etuajassa. Kun teams-kokouksessa on omasta firmasta ja asiakkaalta yli 10 ihmistä paikalla, niin ei siinä ketään jäädä odottelemaan. Yleensä ihmiset, joilla on päällekkäisyyksiä aikataulussa, ilmoittavat esteistä / myöhästymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden vanhemmat taitaa olla myös näitä joita odoteellaan sitten se 5-10 min Teams kokouksissakin...Nykyään tuokin toisi yleistä. Itse aloitan järjestämäni kokoukset heti oikeaan aikaan (jos joku on ilmoittanut myöhästyvänsä, saatan odottaa).
Samoin ja livekokouksissa vedän oven kiinni sillä kellon lyömällä kun se kokous alkaa ja jos joku tulee myöhässä niin kokous jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan eikä tälle myöhästelijälle aleta selostamaan mitä on siihen mennessä puhuttu. Ennen heitin ulos myöhästelijät mutta nykyään milleniaalit pahoittavat mielensä ja masentuvat jos niin tekee joten olen alkanut joustavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lapsellahan on ongelma, jos jatkuvasti myöhästelee ja on pois koulusta? Jos tossuvanhemmat ei saa itse mitään parannusta tuohon niin ehkä syytäkin ottaa keskustelut ja lastensuojelu mukaan.
Mikäs ongelma se on? Lintsaaminen ja myöjästelyhän kuului normaali teini- ikään ainakin vielä kasarilla. Ei vaikuttanut numeroihin. Kaseja ja ysejä saatiin. Missä ongelma? Ei ihmekään, että joka toisella nykyään on diagnoosi, kun normaali nuoruudestakin tehdään ongelma.
Lintsaaminen kuului mutta myöhästely ei. Parempi olla kokonaan pois kuin mennä häiriköimään ellei ollut joku todella pätevä, itsestä riippumaton, syy tulla myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskollani oli adhd ja lukihäiriö ja hän oli viiskymppinen ennen kuin oppi säätelemään toimintaansa niin että osasi noudattaa aikatauluja kuten muut ihmiset.
Sitä ennen hän oli aina aamuisin ensin ihan ajoissa mutta keksi sitten viime hetkellä jotain muuta, uppoutui siihen ja oli sitten jo myöhässä.
Minä oidättelin bussia itku kurkussa joka aamu.
hän ei myöskään käytännössä koskaan oppinut laskemaan sitäkään mitä ehtii tehdä ja mitä ei eikä myöskään laskemaan oikein rahojaan.
Kannattaa miettiä mistä se myöhästyminen johtuu ka vaikka kuskata tai saattaa se teini kouluun.
Tämä juuri. Lapsellani on adhd ja aikataulujen noudattaminen on hankalaa, kukaan ei ole täydellinen. Miehelläni on myös keskittymishäiriö, mutta koska hä
Ei neurologista häiriötä voi korjata herätyskellolla. Toki sellainenkin on, mutta näillä lapsilla ilmaantuu tekemistä vaikka heräisivät ajoissa. Me vanhemmat käymme töissä, emmekä ehdi aina viemään lapsia kouluun. Ihmettelen, miksi viitsit neuvoa asiassa, josta et tiedä mitään.
Ärsyttää boomerit joiden mielestä lasten käytöksen ongelmat voisi korjata jollain herätyskellolla. Se ei muuta lapsen aivokemiaa toisenlaiseksi vaikka olisi tuhat herätyskelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myöhästyminen on yksittäistapaus, siitä seuraa ainoastaan merkintä Wilmaan. Eli huomautus. Ei siitä varsinaisesti tehdä mitään ongelmaa.
PSYKOLOGINA HALUAN OLLA ERI MIELTÄ. MAHDATKO ITSEKKÄÄN USKOA TUOHON? TERVEISIN R.J (reima jöpötin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin ja livekokouksissa vedän oven kiinni sillä kellon lyömällä kun se kokous alkaa ja jos joku tulee myöhässä niin kokous jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan eikä tälle myöhästelijälle aleta selostamaan mitä on siihen mennessä puhuttu. Ennen heitin ulos myöhästelijät mutta nykyään milleniaalit pahoittavat mielensä ja mas
Itse olen kiristänyt linjaani ja teen myöhästelijöistä häpäisyvideoita intranettiin. Iltajuoksulla heittelen kananmunia heidän kotiensa ikkunoihin.
SEN SAA POIS, KUN SYÖ KALANMAKSAÖLJYÄ. TERVEISIN PSYKOLOGIAN MAISTERI REIMA JÖPÖTIN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu äidistä tyhmältä, että menettää koko päivän tunnit, mutta se ei sitten olekaan ongelma...Mä tunnen monta ADHD:ta, ja osaavat katsoa kelloa ja tulla paikalle ajoissa. Saattaa olla, että se tuottaa heille ns. normitallaajaa enemmän ponnisteluja, mutta
No kyllä tuossa nimenomaan mennään sinne diagnoosin taakse piiloon. Eikö sitä sitten kotona (ei koulussa) pidä sitten jumpata kahta kauheammin, että oppii ne aikataulut? Kauhea karhunpalavelus lapselle, jos annetaan vaan mennä oman mielensä mukaan, kun lapsella "on niin vaikeeta" kun on adhd. Kuurous ja adhd ei kyllä millään muotoa vertaudu toisiinsa. Jos ne adhd:t on superneroja kuten tällä palstalla väitetään, niin miksi ne eivät voi oppia heräämään aamulla ja aikatauluttamaan menonsa?
Vierailija kirjoitti:
Jo viime vuosituhannella myöhästymisistä sai jälki-istuntoa joten oli parempi olla koko päivä poissa kuin myöhästyä 5 min.
Viime vuosituhannella ainakin meillä päin vaadittiin vanhemman puhelu tai lupalappu kouluun, että saattoi olla pois. Ei se onnistunut että jää vaan kotiin, jos ei huvita mennä tai jos myöhästyy.
IHANAA RAKAS NÄHDÄ SINUT PALSTALLA! TERVEISIN HILKKA JÖPÖTIN (ps. olisiko tänään se kiihkeä saunailta? en saanut whatsapissa kiinni niin kysyn nyt täällä???)
Bussit on aamulla työläisten takia myöhässä aina.