Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä

Vierailija
10.09.2024 |

Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.

Kommentit (501)

Vierailija
181/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kasvattaa ne kersat niin eteivät myöhästele ja näyttää itse myös esimerkkiä. Hyvä tapa on olla paikalla viisi minuuttia ennen sovittua aikaa niin ehtii varmasti. Eikä tarvitse tehdä mitään muuta kuin lähteä ajoissa liikkeelle. Ei luulisi olevan vaikeaa.

Vierailija
182/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää, miksi oppimistulokset laskevat. Vanhemmat kasvattamisen sijaan vaativat omille lapsilleen poikkeuksia. Koulun pitäisi palvella heidän uniikkeja tarpeitaan.

Jos lapsi rikkoo sääntöjä, vika on säännöissä. Sen sijaan, että lasta kasvatettaisiin, syytetään muita.

Ennen vanhaan olikin mukavaa, kun vasenkätiset ja dysleksikot, ja muut erilaiset hakattiin mielisairaalaan vihanneksiksi. Jos jotain ymmärtäisin, tietäisit että erikoistarpeiden tyydyttäminen on oikeasti halvempaa ja inhimillisempää toimintaa kuin vanhan ajan meininki, jota tunnut kaipaavan. 

Mikä erityistarve vaatii jatkuvaa myöhästelyä? Jos lapsella on sairaus tai erityisen tuen tarve, sitten mennään lääkäriin ja haetaan erityisen tuen päätös. Toisin kuin ennen, erityistarpeet kyllä otetaan h

Kertokaapas nyt täysin ummikolle, että mitä tämä erityisen tuen päätös käytännössä tarkoittaa. Googletin ja löysin THL:n sivuilta diibadaabaa palveluntarpeen arvioinnista, asiakassuunnitelmista ja tukitoimista, ei yhtään konkretiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, että kiusaajat vetää vessassa ajoissa netistä tilaamaansa sähkötupakkaa. 

mitä kiusaamista se on, jos puhutaan myöhästelystä? tämä niinsinäkin-väittelytyyli on päiväkotilasten tasoa. sitäpaitsi kyllä mun iskä sun iskän voittaa.

Toistuvien myöhästelyjen taustalla voi olla kiusaamista. Kiusattu ei halua tulla kouluun ajoissa, jotta ei joudu kiusatuksi. Hän voi vältellä näitä tilanteita. Hän voi odottaa, että muut ovat menneet kouluun ja tulee vasta sitten itse paikalle, kun on turvallista. Sama juttu sitten välitunneilla ja ruokailuissa.

Myös kuormitus ja aistikuormitus voi vaikuttaa siihen, että henkilö välttelee väkijoukkoja ja tulee vähän myöhässä paikalle, kun ryysis on ohi ja väljempää. Osa voi saada ihan paniikkioireita, jos pitäisi sadan muun teinin kans

Totta, mutta sitten lasukin on hyvä asia että näitä asioita aletaan selvittämään.Ei ne sillä lintsaamisella ratkea, pahenee vaan.

Vierailija
184/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöhästynyt työhaastattelusta, kun unohdin haastattelijan nimen. Tämä siis ennen kännykkäaikaa. Respan kanssa sitten arvottiin sopivia henkilöitä ja lopulta oikea löytyi. Haastattelija oli jo lähtenyt kotiin, kun minua ei kuulunut, mutta palasi takaisin ja pidimme haastattelun. Sain työn. Viihdyin talossa vuosia.

Vierailija
185/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskollani oli adhd ja lukihäiriö ja hän oli viiskymppinen ennen kuin oppi säätelemään toimintaansa niin että osasi noudattaa aikatauluja kuten muut ihmiset.

Sitä ennen hän oli aina aamuisin ensin ihan ajoissa mutta keksi sitten viime hetkellä jotain muuta, uppoutui siihen ja oli sitten jo myöhässä.

Minä oidättelin bussia itku kurkussa joka aamu.

hän ei myöskään käytännössä koskaan oppinut laskemaan sitäkään mitä ehtii tehdä ja mitä ei eikä myöskään laskemaan oikein rahojaan.

Kannattaa miettiä mistä se myöhästyminen johtuu ka vaikka kuskata tai saattaa se teini kouluun.

Tämä juuri. Lapsellani on adhd ja aikataulujen noudattaminen on hankalaa, kukaan ei ole täydellinen. Miehelläni on myös keskittymishäiriö, mutta koska hän on lahjakas, hän tienaa runsaasti yli keskiansion. En minäkään haukua teitä, jotka ette ole näin

Ja tämäkö on tekosyy esim myöhästyä jokapaikasta? Kello soimaan, joku kuskaamaan tms...Ei se nyt niin vaikeaa ole järjestää asioita.

Vierailija
186/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä "ei se nyt niin vaikeaa voi olla" -kommentoijat. Selkeästi elämänkokemus on 0.

Vierailija
187/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläaste-ikäisen on jo syytä oppia, että säännöt pitää opetella jotta niitä voi onnistuneesti kiertää.

Vierailija
188/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne on kasvattanut sellaisiksi että myöhästelevät? En minä ainakaan myöhästynyt koskaan. Kotona opetettiin kunnioittamaan muita ihmisiä ja arvostamaan heidän ajankäyttöään niin, että itse ollaan ajoissa paikalla.

Vierailija
189/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne on kasvattanut sellaisiksi että myöhästelevät? En minä ainakaan myöhästynyt koskaan. Kotona opetettiin kunnioittamaan muita ihmisiä ja arvostamaan heidän ajankäyttöään niin, että itse ollaan ajoissa paikalla.

Etpä kunnioita yhtään näitä ihmisiä, joilla on haasteita olla ajoissa. Päinvastoin, haukut kelvottomiksi ja nostat vain itseäsi jalustalle.

Vierailija
190/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kirjoitti yläasteella lukukauden päätteeksi reissuvihkoon: " jos vielä löytyy selvittämättömiä poissaoloja, johtuvat ne silkasta välinpitämättömyydestä herätyskelloa kohtaan."

Vierailija
191/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden vanhemmat taitaa olla myös näitä joita odoteellaan sitten se 5-10 min Teams kokouksissakin...Nykyään tuokin toisi yleistä. Itse aloitan järjestämäni kokoukset heti oikeaan aikaan (jos joku on ilmoittanut myöhästyvänsä, saatan odottaa).

Vierailija
192/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää, miksi oppimistulokset laskevat. Vanhemmat kasvattamisen sijaan vaativat omille lapsilleen poikkeuksia. Koulun pitäisi palvella heidän uniikkeja tarpeitaan.

Jos lapsi rikkoo sääntöjä, vika on säännöissä. Sen sijaan, että lasta kasvatettaisiin, syytetään muita.

Ennen vanhaan olikin mukavaa, kun vasenkätiset ja dysleksikot, ja muut erilaiset hakattiin mielisairaalaan vihanneksiksi. Jos jotain ymmärtäisin, tietäisit että erikoistarpeiden tyydyttäminen on oikeasti halvempaa ja inhimillisempää toimintaa kuin vanhan ajan meininki, jota tunnut kaipaavan. 

Mikä erityistarve vaatii jatkuvaa myöhästelyä? Jos lapsella on sairaus tai erityisen tuen tarve, sitten mennään lääkäriin ja haetaan erityisen tuen päätös

Tarkoittaa sitä, että lapselle pitää järjestää hänen tarvitsemaansa erityistä tukea. Sehän riippuu ihan siitä, millaista tukea juuri kyseinen lapsi tarvitsee. Jollekin se on erityisopetusta pienryhmässä, toiselle lyhennettyjä koulupäiviä (jos ongelmana liikaa kuormitus), jollekin jotain muuta.

Vierailija
193/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussiongelma ei esiinny vain talvisin. Meillä täällä suuren kaupungin kupeessa jotkin vuorot jäävät säännöllisen epäsäännöllisesti ajamatta ihan näin syksylläkin. V-mäinen ongelma, bussiyhtiöstä vaan levitellään käsiä.

Ap ei valittanut busseista mitään... myöhästelyn syyt tuskin liittyy busseihin, kun puhutaan toistuvista myöhöstelyistä ja poissaoloista. 

AP myös kirjoitti, että lapsi ei uskalla lähteä myöhässä kouluun. ELi oletusarvo on hänellä ilmeisesti, että lapsilla oikeus mennä myöhässä kouluun, ja sen kieltäminen rikkoo sitten lapsen oikeuksia. Maailma mennyt kummalliseksi sitten minun nuoruuden, kouluun pitäisi mennä ajoissa

Vierailija
194/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin krooninen myöhästelijä yläasteella. Hävetti aina ihan hirveästi, mutta en halunnut poissaoloja, joten raahauduin sitten myöhässä kouluun ja kuuntelin opettajan läksytykset.

Vierailija
195/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas unohdetaan teiniaivojen erilainen unirytmi.

Vierailija
196/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskollani oli adhd ja lukihäiriö ja hän oli viiskymppinen ennen kuin oppi säätelemään toimintaansa niin että osasi noudattaa aikatauluja kuten muut ihmiset.

Sitä ennen hän oli aina aamuisin ensin ihan ajoissa mutta keksi sitten viime hetkellä jotain muuta, uppoutui siihen ja oli sitten jo myöhässä.

Minä oidättelin bussia itku kurkussa joka aamu.

hän ei myöskään käytännössä koskaan oppinut laskemaan sitäkään mitä ehtii tehdä ja mitä ei eikä myöskään laskemaan oikein rahojaan.

Kannattaa miettiä mistä se myöhästyminen johtuu ka vaikka kuskata tai saattaa se teini kouluun.

Tämä juuri. Lapsellani on adhd ja aikataulujen noudattaminen on hankalaa, kukaan ei ole täydellinen. Miehelläni on myös keskittymishäiriö, mutta koska hän on lahjakas, hän tienaa runsaasti yli keskiansion

Kyllä se ADHD:n kanssa on vaikeaa. Eihän mitään ADHD:ta olisikaan ellei se vaikeuttaisi arkea jollain tapaa. 

Vierailija
197/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä erityistarve vaatii jatkuvaa myöhästelyä? Jos lapsella on sairaus tai erityisen tuen tarve, sitten mennä

Kiitos. Tällaiset erityistuen tarpeet ovat toki ymmärrettäviä, mutta onko niistä apua silloin, jos lapselle aamut ovat vaikeita?

Vierailija
198/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi mennä ajoissa paikalle? Ei työelämässäkään voi myöhästellä, ei se ole mikään perusoikeus.

Onhan meillä suomen kielessa sana myöhästyäkin.

Vierailija
199/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teini ei lähde ajoissa kouluun? Täysin itse aiheutettu ongelma, johon on hyvin yksinkertainen ratkaisu.

Mitä jos on diagnosoimaton adhd johon ei saa mitään apua?

Tai vaikka ei olisi, teininä aivot kehittyy ja muuttuu ja on isoja asioita hoidettavana. Opetellaan enemmän itsenäistä asioiden organisointia ja hoitamista ala-asteeseen nähden. On ihan inhimillistä, että joskus myöhästyy kun nyt ei se ole jatkuvaa. Ihan toimistotyössäkin on aikuisia välillä ollut myöhässä. Ihminen se teinikin on ja opettelulle täytyy antaa tilaa. 

Vierailija
200/501 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä ajoissa kouluun saapuminen on niin vaikeaa? Sehän on melkein ainoa vaatimus koululaiselle nykyään, muuten voi elää sitten kuin pellossa.

Lapsellani on ADHD ja ajoissa oleminen on tosi vaikeeta. Koulussa ei sitten ole muita ongelmia, vaan saa ysejä historiasta ja matikasta, ja osaa kirjoittaa tosi hienosti, ja on pidetty koulukaveri. Kukaan ei ole täydellinen, omalla lapsellani nyt ajankäyttö on se ainoa ongelma, ja meilläkin tulee usein oltu koko päivä pois "sääntöjen takia".

Tuntuu äidistä tyhmältä, että menettää koko päivän tunnit, mutta se ei sitten olekaan ongelma... 

Mä tunnen monta ADHD:ta, ja osaavat katsoa kelloa ja tulla paikalle ajoissa. Saattaa olla, että se tuottaa heille ns. normitallaajaa enemmän ponnisteluja, mutta onnistuvat silti. Ei kai ole tarkoituksenmukaista opettaa jo pienestä pitäen, että ADHD:n taakse voi kaikissa tilanteissa piiloutua ja käyttää sitä selityksenä ja tekosyynä?