Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka hoitaa meidät keski-ikäiset lapsettomat sitten kun me ollaan vanhuksia?

Vierailija
09.09.2024 |

Tässä odottelen omaa vanhempaani taas kerran sairaalan aulassa ja mietin, että kuka se minut kuskaa ja auttaa lääkärille kun itsellä on ikää ja vaivoja niin, ettei ihan omatoiminen kulkeminen enää onnistu? Kuka on se joka vaatii mun puolesta, että hoitoon on päästävä eikä enää voi hyppyyttää seuraavalle luukulle? Kuka auttaa apteekki ja ruokakauppa-asioissa ja tsekkaa dosetit että ne on varmasti oikein?

Tuntuu oikeasti aika pelottavalta ajatukselta koko ikääntyminen. 

Kommentit (387)

Vierailija
1/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta hoitaa sen verran, kuin tarpeelliseksi näkee. Kannattaa pitää välit kavereihin kunnossa.

Vierailija
2/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vapaudu elämästä pilleri" toivottavasti saatavilla jo tuolloin. Jos ei niin vedän huumeilla kunnon överit, ensimmäinen ja viimeinen kokeilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata huolestua. Minä olen 79, asun yksin koirani kanssa. Teen ruokani, siivoan, kun jaksan ja käyn kaupassa, apteekissa ym. Aikuisia lapsiani olen vaivannut hyvin vähän. Syöpähoitoihin menin Kela-taksilla, muuten olen lääkärireissutkin ajanut itse. Luovut vaan pennosistasi ja ajelet taksilla, ellet itse pysty ja tilaat kotiin ruokaa, siivouspalveluja ym.

Vierailija
4/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata huolestua. Minä olen 79, asun yksin koirani kanssa. Teen ruokani, siivoan, kun jaksan ja käyn kaupassa, apteekissa ym. Aikuisia lapsiani olen vaivannut hyvin vähän. Syöpähoitoihin menin Kela-taksilla, muuten olen lääkärireissutkin ajanut itse. Luovut vaan pennosistasi ja ajelet taksilla, ellet itse pysty ja tilaat kotiin ruokaa, siivouspalveluja ym.

Entä jos muisti alkaa prakaamaan? Ei pysty soittelemaan takseja ja ruokapalveluja, ketä se sitten kiinnostaa?

5/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte auttaa! 😁

Vierailija
6/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.

Vierailija
7/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta hoitaa sen verran, kuin tarpeelliseksi näkee. Kannattaa pitää välit kavereihin kunnossa.

Ei niistä kavereista ole siinä vaiheessa apua kun kaveritkin työntelee rollaattoria ja ovat itsekin samassa jamassa.

Vierailija
8/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.

Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.

Vierailija
9/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oletus sekään on että lapset hoitavat vanhempansa? Mä tein lapsia ihan muista syistä kuin saadakseni vanhana kyytejä lääkäriin. Oletan että lapseni toteuttavat haaveitansa ja muuttavat vaikka ulkomaille eivätkä jää mistään velvollisuudesta roikkumaan. 

Vierailija
10/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion olla vanhempieni tukena loppuun asti, jos suinkin pystyn. En tiedä pystynkö, koska saatan sairastua, kuolla tai muuttaa toiseen maahan, ja tähän kannattaa myös lapsia hankkineiden varautua.

Olen itse lapseton, mutta minulla on laaja, eri ikäisistä lapsettomistakin koostuva verkosto, jonka kanssa näitä asioita yhdessä suunnittelemme. Jonkinlainen väljä kommuuniasuminen, jossa olisi osin yhteisöllinen ja osin yksityisesti kustannettu hoivapalvelu on yksi vaihtoehto. Monilla meistä on myös laaja ja läheinen ystäväpiiri, eivätkä kaikki ole suinkaan samaa ikäluokkaa. Yleistäen arvelisin, että sosiaalinen verkostomme, taloutemme ja vanhuuden ja tulevaisuuden suunnittelumme ovat jopa kehittyneemmällä tolalla, kuin monilla perheellisillä, jotka luottavat lastensa hoivaan. 

Vierailija
11/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mielenkiintoa elää jos en itse kykene huolehtimaan itsestäni edes palvelua tilaamalla. Olla lähes vihanneksena rasittamassa lasteni elämää ei ole minua varten.

Vierailija
12/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.

Ei lapsia tehdä sen takia. Mutta perheellisenä on tietenkin todennäköisempää, että saa tarvitessaan apua. Meillä menee niin, että autan äitiäni ja hän auttaa minua. Samalla tavalla homma toimii aikuisten lastemme kanssa, toinen toistamme autetaan kun vain voidaan. 

Vierailija
13/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todennäköisesti kukaan, mutta en mä osaa sitä kauhean pelottavanakaan nähdä.

Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vielä voi tietää. Ensinnäkin ne omat lapset voivat aikuisina asua vaikka maapallon toisella puolella, joten tuskin ne sieltä lentävät jokaiselle terveyskeskuskäynnillesi pitämään sun puoliasi. Kuljetuksiahan hoitaa jo nyt taksikuskit. Eli se taksikuski hakee sut vaikka sieltä vuodeosastolta potilashuoneesta ja saattaa sut kotiisi sisälle asti. Kauppareissut, apteekit yms hoituu hyvin netistä tilaamalla ja kotiinkujetuksella, jos toimintakyky on vielä sellainen, että osaa tilata. Mun huonosti liikkuvalle isälleni Cittarin kuljettaja ei jätä kuljetuslaatikoita eteisen ovelle vaan kantaa ne keittiöön pöydälle asti, josta isä saa itse nosteltua sitten tavaroita kaappeihin. Siivousfirmoilta ostetaan siivouspalvelut ja esimerkiksi useammin tapahtuvan imuroinnin hoitaa robotti-imuri. Niin ja jo nyt voi hoivapalveluyrityksistä tilata saattajan mukaansa lääkärikäynnille ja jos potilas haluaa, tämä henkilö tulee vaikka sinne vastaanotolle mukana. 

Tässä voi ihan hyvin tapahtua vielä merkittävä muutos niin, että kotiin tuotavien palveluiden määrä lisääntyy ja monipuolistuu. Ties vaikka tulisi jonkin sortin "ammattiomainen", jolle siis maksetaan siitä, että hän hoitaa vanhuksen asioita kuten omainen hoitaisi. Mä jään 2 vuoden päästä eläkkeelle eikä mua pelota vanhenemisessa muu kuin mahdollinen muistisairaus. Tosin olen jo tehnyt hoitotahtoni eli jos en itse muista ottaa lääkkeitäni, syödä tms, niin mulle ei pidä niistä muistuttaakaan. Mitään fyysisiä sairauksiani ei pidä enää siinä vaiheessa hoitaa.  Kipulääkkeet on ainoa, mistä on toivottavaa jonkun huolehtivan. 

Vierailija
15/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei niitä läheisiä ole onko mitään syytä miksi nuo asiat pitäisi hoitaa?

Vierailija
16/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä taksikuskit hoitaa kuskaamiset ja haut. Ei omaiset ketään nykyaikana kuskaa.

Vierailija
17/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit on samassa kunnossa. Ei heistä ole avuksi. 

Vierailija
18/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lasten keskittymiskyky kestää tiktok-videon verran, joten en välttämättä hankkisi lapsia vanhuuden turva mielessä :D

Vierailija
19/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta kaikki ei kykene saamaan lapsia. 

Vierailija
20/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä kavereista ole siinä vaiheessa apua kun kaveritkin työntelee rollaattoria ja ovat itsekin samassa jamassa.

Onko kavereiden aina pakko olla samaa ikäluokkaa kuin itse? Ja toisaalta jos ne kaverit on samassa jamassa eikä yhdessä oikein enää pysty mitään tekemään niin onko se nyt sitten niin väliä vaatiiko joku sitä että lääkkeet on jaettu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan