Mitä pettäjä tuntee kun jää kiinni sivusuhteesta eikä olisi halunnut erota puolisostaan/rikkoa kotia?
Mulla on vain se petetyn näkökulma, mutta haluaisin tietää mitä pettäjän päässä liikkuu...
Oma maailmani mureni ihan täysin kun sain miehen pettämisestä kiinni. On tulossa ero ja minä muutan pois. Olen täysin palasina kaikesta, mutta haluaisin kuitenkin tietää mitä sen pettäjän päässä pyörii...Mies kun ei puhu mitään.
Meillä oli kaikki hyvin, rakkautta riitti, myös makuuhuoneen puolella kaikki hyvin. Olimme toistemme parhaat ystävät 25 vuotta ja sitten kävi niin että mies oli heikko ja lankesi erään häntä piirittäneen nuoremman naisen pauloihin.
Mies ei olisi halunnut erota ja oli hävennyt tekojaan (olivat ilmeisesti muutaman kuukauden tapailleet ennen kuin sain ns. rysän päältä kiinni) tekohetkelläkin, mutta jokin vain veti häntä sen toisen naisen luokse. Oli hullaantunut ja se oli voittanut järjen. Enempää en hänestä kiinni saa, sulkeutuu.
Osaisiko joku sanoa mulle mitä tällaisessa tilanteessa pettäjän päässä liikkuu kun romahdutti oman ja puolisonsa elämän, 25 vuotta roskakoriin? Häpeää, surua, iloa....? Kovasti yrittäisin ymmärtää, mutta vastauksia en saa. Hän hermostuu kun yritän niitä häneltä kysellä, on aina ollut hyvin sulkeutunut. Nähtäväksi jää juokseeko hairahduksensa luokse heti kun lähden, vai kuivuuko koko juttu kasaan.
Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kommentit (1940)
(...jatkuu edellisestä)
Uskon, että puolisosi on rakastanut sinua, eikä ole halunnut erota, eikä satuttaa. Siksi on yrittänyt optimistisesti pettää salassa, vaikka melkein aina kaikki salaisuudet riittävän pitkään jatkuessaan lopulta paljastuu. Tämäkään ei tietenkään sinua lohduta, kun ei sitä teon julmuutta voi käsittää. Voiko rakastaa jos pettää? Voiko pettää jos rakastaa? Voi, jos on, kuten sanoit heikko ja myös itsekäs samaan aikaan ja jos ei vielä ole tajunnut kuinka pahasti siinä satuttaa ihan jokaista, mukaanlukien itseään.
Minun neuvoni sinulle on nyt se, että etsi elämään jotain uusia aktiviteetteja. Aloita jokin harrastus tai tee jotain mitä et ole koskaan tehnyt. Mene vaikka Kuusamoon laskemaan koskea. Kun teet aktiivisesti jotain uutta, niin aivoillasi on mahdollisuus kasvaa ja saada uusia näkökulmia elämään. Miehesi ja hänen pettämisen osuus pienenee, jolloin se ei ole niin tuskallista ja kaiken vievää. Tehtyä et voi muuttaa, vaikka kuinka sitä päässäsi pyörität. Siksi pyri tuosta tilanteesta ulospäin ja irti.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
(...jatkuu edellisestä)
Uskon, että puolisosi on rakastanut sinua, eikä ole halunnut erota, eikä satuttaa. Siksi on yrittänyt optimistisesti pettää salassa, vaikka melkein aina kaikki salaisuudet riittävän pitkään jatkuessaan lopulta paljastuu. Tämäkään ei tietenkään sinua lohduta, kun ei sitä teon julmuutta voi käsittää. Voiko rakastaa jos pettää? Voiko pettää jos rakastaa? Voi, jos on, kuten sanoit heikko ja myös itsekäs samaan aikaan ja jos ei vielä ole tajunnut kuinka pahasti siinä satuttaa ihan jokaista, mukaanlukien itseään.
Minun neuvoni sinulle on nyt se, että etsi elämään jotain uusia aktiviteetteja. Aloita jokin harrastus tai tee jotain mitä et ole koskaan tehnyt. Mene vaikka Kuusamoon laskemaan koskea. Kun teet aktiivisesti jotain uutta, niin aivoillasi on mahdollisuus kasvaa ja saada uusia näkökulmia elämään. Miehesi ja hänen pettämisen osuus pienenee, jolloin se ei ole niin tuskallista ja kaiken vievä
Voi apua miten upeaa tekstiä! Tiedät todellakin asioista ja näit paljon vaivaa kun kirjoitit, kiitos! Olipa siinä pohdittavaa kerrakseen. Tänään mä olen jollain tapaa hirmu toiveikas, mulla on ihmeellinen "hällä väliä" -asenne mieheen, ensimmäinen päivä kun en ole aivan surkeana. Mistä se sitten johtuu, en tiedä. Tuntuu että en edes ehdi tehdä kaikkea mitä mulla on mielessä kun illat menevät niin nopeasti töiden jälkeen kotia laittaessa, viesteihin vastatessa ja vieraiden kanssa.
Tuossa kohtaa sanoit niin viisaasti kun kirjoitit: "Tämäkään ei tietenkään sinua lohduta, kun ei sitä teon julmuutta voi käsittää. Voiko rakastaa jos pettää? Voiko pettää jos rakastaa? Voi, jos on, kuten sanoit heikko ja myös itsekäs samaan aikaan ja jos ei vielä ole tajunnut kuinka pahasti siinä satuttaa ihan jokaista, mukaanlukien itseään." On päivänselvää että mies mua on rakastanut, ei sitä voi niin feikata. Mutta hän oli heikko mies eikä voinut vastustaa "kiellettyä hedelmää ja siinä sattui ja pahasti, varmaan jokaiseen osapuoleen.
Kiitos vielä vaivannäöstäsi!
Ap
Miehelle pettäminen on sama kuin naiselle uusien, turhien vaatteiden ostelu.
On luvannut itselleen, ettei osta mitään, mutta sitten tulee jossain vastaan se "pakko saada".
Näin se menee, ei ne miehet osaa kieltäytyäkään. Joku harva osaa, mutta suurin osa antaa mennä vaan. Ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
On luvannut itselleen, ettei osta mitään, mutta sitten tulee jossain vastaan se "pakko saada".
Näin se menee, ei ne miehet osaa kieltäytyäkään. Joku harva osaa, mutta suurin osa antaa mennä vaan. Ei siinä sen kummempaa.
Kuulostaa omituisilta ja itsekkäiltä tyypeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituisilta ja itsekkäiltä tyypeiltä.
Sairaudelta tuo kuulostaa, ja sairashan tuon kirjoittaja on. Jumalan hylkäämä demoni. Varjokansalainen.
hirveästi ei ne pettäjät täällä kirjoittele ja jos kirjoittelee ei ne mitään kadu ja jos katuvat niin sitä kun jäivät kiinni ja uhreja he olivatkin loppu viimein, sairaita rassukoita joiden puolisot suorastaan ajoivat vieraaseen petiin
mieti.
Vierailija kirjoitti:
hirveästi ei ne pettäjät täällä kirjoittele ja jos kirjoittelee ei ne mitään kadu ja jos katuvat niin sitä kun jäivät kiinni ja uhreja he olivatkin loppu viimein, sairaita rassukoita joiden puolisot suorastaan ajoivat vieraaseen petiin
mieti.
Kyllä mietin! Näinhän se menee.
Ap
ei kai sillä ole mitään väliä, mitä niiden päissä liikkuu. ja mitä ex-miehesi tekee sinun lähdettyä, ei ole sinun asia. etkai vaan ole sellainen stalkkeri, joka vainoaa exää? ole onnellinen hyvistä vuosista ja siirry eteenpäin. on myös hyvä blokata exän puhelut, somet, ja kaikki, mistä kumpikaan voisi toisiaan kytätä. se kun on äärettömän lapsellista ja typerää se kyyläily. hyvää jatkoa elämään.
Ei sellaisella tunteita. Ei sellainen mitään tunne. Täysin kylmä. Julma. Itsekäs.
Valehtelemiseen ja pettämiseen ja salailuun ja kaksoiselämään pystyvä ihminen ei ole terve mieleltään.
Elämänsä aikana (enemmän kuin kerran) rumasti pettänyt ja tai pitkälliseen epärehellisyyteen kykenevä olento tai olio ei ole ihminen.
Ei kannata lyödä käsiään pa.kaan.
Joskus sattuu vahinkoarvio ja lyö kätensä pa.kaan.
Ja kun kädet on riittävän syvällä ei siitä nii vaa pois räpistellä.
Vierailija kirjoitti:
AP, miehesihän on jo kertonut syyn pettämiselle.
Hän halusi huomiota. Hän halusi huomiota ja himoa joltain muulta, kuin sinulta.
Se on niin yksinkertaista.
Raadollista kyllä, mutta näin yksinkertaista se vaan on. Ja tämä sama huomion/seikkaulun/vaihtelun halu iskee aika moneen meistä jossain vaiheessa pitkää suhdetta. Me onneksi puolisoni kanssa jossain vaiheessa puhuimme tästä aiheesta ja kävi ilmi että molemmilla on ollut tällaisia ajatuksia. Olemme olleet nyt avoimessa suhteessa vuoden ajan, ja suhde voi paremmin kuin ikinä. Olemme 100% sitoutuneita toisimme ja perheeseemme, mutta molemmilla on mahdollisuus (sovittujen rajojen sisällä) olla myös muita seikkailuita. En usko, että suhteemme jatkuu avoimena loputtomiin, mutta tällä hetkellä tilanne on toimiva ja keskusteluyhteytemme on avoimempi kuin koskaan ennen.
Pointtini varmaan on se, että puhukaa ihmiset puolisoillenne erilaisten suhdetyyppien mahdolisuuksista. Jos toteatte että monogaminen suhde on teidän juttu ettekä halua siihen muuta, niin hyvä niin. Keskustelu voi kuitenkin avata jotain patoja ja kenties hyvissä ajoin nostaa esiin aiheita jotka pahimmillaan johtavat luottamuksen pettämiseen.
Jäinpä miettimään sitäkin, että jos AP:llä on takana pitkä onnellinen suhde, niin onko ainoa vaihtoehto tosiaan heittää kaikki roskakoriin tuon puolison tekemän virheen takia? Eikö kaikki mainittu hyvä paina vaakakupissa aika paljon, onko tuon luottamuksen pettämisen tarkoitettava kaiken hyvän pois heittämistä, vai voisiko virheen antaa anteeksi ja koittaa korjata...? Onko tällainen ehdottomuus välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
ei kai sillä ole mitään väliä, mitä niiden päissä liikkuu. ja mitä ex-miehesi tekee sinun lähdettyä, ei ole sinun asia. etkai vaan ole sellainen stalkkeri, joka vainoaa exää? ole onnellinen hyvistä vuosista ja siirry eteenpäin. on myös hyvä blokata exän puhelut, somet, ja kaikki, mistä kumpikaan voisi toisiaan kytätä. se kun on äärettömän lapsellista ja typerää se kyyläily. hyvää jatkoa elämään.
No en tod. ole stalkkeri enkä vainoaja. Kuten jo edellä sanoin, tänään on ensimmäinen hyvä päivä ja tuntuu että eikö se tästä. Välimatkan ottaminen oli täydellinen ratkaisu, samoin pois muuttaminen kun ei tarvitse miehen kanssa riidellä saman katon alla ja tivata vastauksia. Vaikka teko oli julma ja hirvittävä, niin nyt tuntuu että kyllä tämä tästä. Ja vaikka teenkin surutyötä ja olen hakenut vastauksia, ei silti tarvitse olla stalkkeri, vainoaja ja kyylääjä. Suru ja pettymys fluktuoivat, tulevat aaltoillen. Ehkä jonain päivänä aaltoilukin loppuu, siihen luotetaan.
Kiitos hyvän jatkon toivotuksista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisella tunteita. Ei sellainen mitään tunne. Täysin kylmä. Julma. Itsekäs.
Valehtelemiseen ja pettämiseen ja salailuun ja kaksoiselämään pystyvä ihminen ei ole terve mieleltään.
Elämänsä aikana (enemmän kuin kerran) rumasti pettänyt ja tai pitkälliseen epärehellisyyteen kykenevä olento tai olio ei ole ihminen.
Ei kannata lyödä käsiään pa.kaan.
Joskus sattuu vahinkoarvio ja lyö kätensä pa.kaan.
Kiitos, samaa mieltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kädet on riittävän syvällä ei siitä nii vaa pois räpistellä.
Mä sanoinkin miehelle että sulla on nyt kädet niin syvällä *askassa ettei enää syvemmällä voisi olla!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäinpä miettimään sitäkin, että jos AP:llä on takana pitkä onnellinen suhde, niin onko ainoa vaihtoehto tosiaan heittää kaikki roskakoriin tuon puolison tekemän virheen takia? Eikö kaikki mainittu hyvä paina vaakakupissa aika paljon, onko tuon luottamuksen pettämisen tarkoitettava kaiken hyvän pois heittämistä, vai voisiko virheen antaa anteeksi ja koittaa korjata...? Onko tällainen ehdottomuus välttämätöntä?
Ehdotin myös avointa suhdetta tähän väliin, ei ollut innostunut.
Ap
Erittäin todennäköisesti tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun pettää, tämä oli ensimmäinen kerta kun jäi kiinni. On ehkä itsekin hölmistynyt että mites tässä nyt näin kävi kun aikaisemmista sivusuhteista ei ole ollut mitään seurauksia.
Kannattaa aina muistaa, että pettäminen johtuu aina ainoastaan pettäjästä eikä liity ollenkaan siihen mitä petetty tekee tai ei tee. Siitä paras esimerkki on Jay-z, mies on naimisissa Beyoncén kanssa ja silti petti!
Vierailija kirjoitti:
Erittäin todennäköisesti tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun pettää, tämä oli ensimmäinen kerta kun jäi kiinni. On ehkä itsekin hölmistynyt että mites tässä nyt näin kävi kun aikaisemmista sivusuhteista ei ole ollut mitään seurauksia.
Kannattaa aina muistaa, että pettäminen johtuu aina ainoastaan pettäjästä eikä liity ollenkaan siihen mitä petetty tekee tai ei tee. Siitä paras esimerkki on Jay-z, mies on naimisissa Beyoncén kanssa ja silti petti!
Voi hyvinkin olla että ei ollut ensimmäinen kerta, mistä noita tietää. Mielettömän hyvä tuo Jay-Z - Beyoncé -vertaus!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Molemmat pillunreijät kyrvänsä ympärillä.
Sitähän tuo tahtoi. No, nyt jäi enää toinen, jos sekään.
Ap
Mua itseäni aikoinaan vähän "lohdutti" Jennifer Anistonin tilanne. Nainen, joka vuosi toisensa jälkeen oli rankattu maailman upeimmaksi, tuli silti petetyksi ja jätetyksi. Ja pettäjä kehtasi vielä julkisuudessa sanoa, että liitossa oli tylsää ja että hän tylsistyi. Ihan malliesimerkki vastuun ulkoistamisesta.
Summa summarum. Ketä tahansa voidaan pettää, kuka tahansa voidaan jättää. Kuka tahansa ei kuitenkaan petä, koska se on aina tietoinen päätös! Aina olisi voinut valita toisin.
Syitä voi yrittää ymmärtää, mutta usein syyt ei ole siinä millainen olet tai et ole tai mitä olisit voinut tehdä toisin. Kuten näissä pettäjien vastauksissa usein on: ei ne ajattele sitä petettyä tai sen tunteita.
Älä ainakaan arvota itseäsi alemmaksi tämän takia, niin minä tein pitkään. Jäin myös täysin jumiin, kun yritin ymmärtää, tajuta. Hävetti koko juttu niin paljon, hävetti kuulua niiden sinisilmäisten petettyjen ja jätettyjen vaimojen joukkoon, vaikka pidin itseäni aina realistisena ja fiksuna. Meitä on kuitenkin ihan hemmetin monta, jopa se Aniston.
(Ja riitaisa erohan siitä uudestakin suhteesta tuli, ja nyt Brad Pittillä näyttää olevan itseään puolet nuorempi nainen.)
Mutta tuossahan ne aivoitukset on pähkinänkuoressa. Ei se pyörittelemällä muutu miksikään. Uppoat vain syvemmälle, jos oikein alat pähkinöimään sitä ja tätä ja tuota ja miksi teki ja miksi ei niin tai näin ja entä minä sitten. Se on ihan todella loputon suo, johon rämmit itsesi jumiin, eikä se auta sinua yhtään, vaan satutat vain sieluasi. Tietysti pitää miettiä, mutta jos vastaukset on jo osittain annettu ja enempää ei irtoa, niin loput on vain arvailua ja spekulointia.
Ihminen voi rakastaa jollain tasolla montakin ihmistä samaan aikaan, mutta tietyllä kapealla sektorilla. Minusta ihminen ei pohjimmiltaan ole yksiavioinen, vaan avioliitto on ihmisen keksimä instituutio. Luontaisesti pitkässä liitossa jossain vaiheessa saattaa alkaa kaivata jotain muutakin kuin sitä samaa vanhaa, koska ihmisellä on kaipuu muutokseen. Usein nämä pettämiset tulee sellaiseen kohtaan, milloin ihmisellä on jokin kasvusykli menossa. Parasta olisi, että siinä kasvun ja kriisin kohdassa pystyisi kohtaamaan ne omat muutoksen tarpeet ilman pettämistä.
Itse olen joskus nuoruudessa pettänyt, ollut toinen nainen ja tullut petetyksi. Kaikki roolit käyty läpi. Toisena naisena oleminen kaduttaa ja harmittaa eniten. Olin silloin hyvin nuori ja itsekäs. En enää koskaan tekisi niin, että tietoisesti suostuisin ukkomiehen leikkiin ja satuttaisin vaimoa niin pahasti. Minusta minulla oli erittäin suuri merkitys sillä, että se ukkomies sitten petti. En saa osuuttani huuhdottua pois millään. Siksi ihmettelen näitä kommentteja, että ei se nainen mitään väärää ole tehnyt. Todellakin toisella naisella on oma vastuunsa ja roolinsa kuviossa! Hänkin voi, kuten minäkin olisin voinut kieltäytyä sotkeutumasta heidän suhteeseen.
Sitten tietenkin se kaduttaa, missä olen ollut itse pettäjä. En paljastunut, vaan erosin siitä suhteesta. Petetyksi tuleminen satutti hyvin paljon, mutta olen päässyt sen yli ja tavallaan ymmärrän miksi niin kävi ja olen antanut anteeksi. Sekin on vain vienyt minua kohti parempaa nykyistä parisuhdetta.
Jossain vaiheessa minulle kirkastui hyvin selvänä se ajatus, että en enää ikinä koskaan halua kakata omaan sieluuni ja pettää tai olla toinen nainen. En halua minkäänlaisia suhdesotkuja, vaan haluan mennä nukkumaan sydän puhtaana ja herätä samalla tavalla. Vain se suojelee siltä, etten tee mitään, vaikka ihastuisinkin joskus palavasti (mutta ohimenevästi) johonkuhun. Ehkä joillekin uskollisuus on helpommin toteutettavissa, mutta minulle se ei ole ollut, eikä yhäkään ole sitä, koska pidän ihmisistä ja ihastun hirveän helposti. Olen vain joka hetki valinnut olla uskollinen. Tunteilleen ei mitään voi, teot voi valita. Valitsen puolisoni ja uskollisuuden hänelle.
(Jatkuu seuraavassa...)