Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pettäjä tuntee kun jää kiinni sivusuhteesta eikä olisi halunnut erota puolisostaan/rikkoa kotia?

Vierailija
28.08.2024 |

Mulla on vain se petetyn näkökulma, mutta haluaisin tietää mitä pettäjän päässä liikkuu...

Oma maailmani mureni ihan täysin kun sain miehen pettämisestä kiinni. On tulossa ero ja minä muutan pois. Olen täysin palasina kaikesta, mutta haluaisin kuitenkin tietää mitä sen pettäjän päässä pyörii...Mies kun ei puhu mitään.

Meillä oli kaikki hyvin, rakkautta riitti, myös makuuhuoneen puolella kaikki hyvin. Olimme toistemme parhaat ystävät 25 vuotta ja sitten kävi niin että mies oli heikko ja lankesi erään häntä piirittäneen nuoremman naisen pauloihin. 

Mies ei olisi halunnut erota ja oli hävennyt tekojaan (olivat ilmeisesti muutaman kuukauden tapailleet ennen kuin sain ns. rysän päältä kiinni) tekohetkelläkin, mutta jokin vain veti häntä sen toisen naisen luokse. Oli hullaantunut ja se oli voittanut järjen. Enempää en hänestä kiinni saa, sulkeutuu. 

Osaisiko joku sanoa mulle mitä tällaisessa tilanteessa pettäjän päässä liikkuu kun romahdutti oman ja puolisonsa elämän, 25 vuotta roskakoriin? Häpeää, surua, iloa....? Kovasti yrittäisin ymmärtää, mutta vastauksia en saa. Hän hermostuu kun yritän niitä häneltä kysellä, on aina ollut hyvin sulkeutunut. Nähtäväksi jää juokseeko hairahduksensa luokse heti kun lähden, vai kuivuuko koko juttu kasaan. 

Kokemuksia? Mielipiteitä?

Kommentit (1947)

Vierailija
1941/1947 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mahtava vertaistukiketju.

Hämmästyttää myös, miten samasta puusta moni pettäjämies on. Varsinkin se, kun mitään ei kiinnijäämisen jälkeenkään suostuta puhumaan ja yritetään pokkana jatkaa arkea kuten ennenkin. Nauratti kun joku kirjoitti, että mitä voi tehdä, kun vastassa on kuin Usan armeijan kouluttama vakooja, joka suostuu sanomaan vain nimensä ja sotilasyksikkönsä.

Mieheni on kuin pettäjien tyyppiversio ja kaikki muut ovat ilmeisesti tajunneet sen jo aikoja sitten. Tunnen itseni niin sinisilmäiseksi ja tyhmäksi. Pettäminen on jatkunut vuosia eri naisten kanssa, täysin paatunut ja luultavasti persoonallisuushäiriöinen ihminen, ei kai sellaiseen normaali luonne kykenisi. Täyttä kaksoiselämää ja valehtelua päin naamaa. Yksin jään eron ottamisessa, hän tosiaan luulee, että hyväksyn pettämisensä. 

Suorastaan mykistää ajatella, että joku pitää pitkäaikaista aviopuolisoa niin itsestäänselvyytenä ja suhtautuu niin väheksyvästi. Uskon että itselläni on kuitenkin parempaa edessä, kun tästä selviän. Vaikka tässä meni hetkellisesti matto jalkojen alta, niin on tavallaan myös helpottavaa huomata, että olen ollut oikeassa kaikki nämä vuodet. Kaikki kliseet on nyt tullut koettua, myös se naisen vaisto, johon olisi pitänyt luottaa. 

Vierailija
1942/1947 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko apn mies Porvoosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/1947 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, luin vain pari ensimmäistä sivua. Olen pahoillani että kirjoitan tuon vuodatuksen siitä miten pettäminen ei koske petettyä, minun olisi pitänyt lukea ensin koko siihenastisen ketju.

Jos miehesi tosiaan heittäytyy kiinni jäämisen jälkeen mykäksi ja on sinua kohtaan vihamielinen ja ynseä, ikään kuin sinä olisit loukannut häntä eikä päinvastoin, niin se kyllä totisesti jo menee liian pitkälle.

Elokuvissa pettämisestä kiinni jäänyt mies on katuvainen ja selittelee ja hyvittelee, vaimo on de joko raivoaa tai pitää mykkäkoulua. Mutta oikeassa elämässä se ei läheskään aina mene niin. Oikeassa elämässä pettäjä ensin pettää ja sitten rankaisee petettyä mököttämisellä tai nälvimistä. Mies on vaimolleen vihainen siitä että on itse käyttäytynyt tavalla joka ei sovi siihen hienon mieheen kuvaan jonka hän on luonut itsestään. Nilkkimäistä ja raukkamaista semmoinen, erittäin epämie

Tämä!

Mies jatkoi mykkänä ja passiivis-aggressiivisena, kun jäi kiinni vuosikausien kaksoiselämästä. Ei mitään anteeksipyyntöä, vaan yritystä painostaa minua olemaan eroamatta.

Vierailija
1944/1947 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannepäivitys: Kuulin eilen yhteiseltä tutultamme että miehellä oli vastaavanlainen pettämisepisodi n. 12 vuotta sitten. Silloin kulki erään naisen luona toisella paikkakunnalla ja kun on sanonut mulle olevansa jollain työkeikalla, onkin kuljettanut ko. naista ympäri Suomea mukanaan. Samoin nyt 12 vuotta myöhemmin tämä uusi naikkonen on kuulemma kulkenut hänen mukanaan ja jopa useat meidän yhteisistä ystävistä ovat näistä kummastakin naisesta olleet tietoisia, kumpikin on ollut mukana myös yhteisissä illanvietoissa miehen ja meidän ystäviemme, jopa ystäväpariskuntiemme kanssa. Oon aivan äimänä tästä paljastuksesta, mitä ihmettä?! Miten idiootti mies mulla olikaan? Mikä diagnoosi sille täytyisi asettaa??! Ei ole normaalia.

Kuulemma tuo 12 vuoden takainen suhde sitten kuihtui kun mies tahtoi naisesta eroon ja halusi säilyttää avioliittonsa. 

Ihan vähän lisää pyörällä päästäni.

Ap

Pahoittelut, tiedän miten vaikea tuota on kohdata. Minunkin mieheni petti näköjään ensimmäisen kerran jo 10 v sitten. On kyllä erikoinen tunne, kun ymmärtää eläneensä kaikki ne vuodet valheessa. Toisella on ollut kaksoiselämä. Olen siinä pitkin matkaa epäillyt, mutta kun ei ole ollut todisteita ja mies on kirkkain silmin valehdellut, niin olen päättänyt uskoa. Että sitä voikin tuntea itsensä tyhmäksi. Se on tällä hetkellä päällimmäisin tunne, häpeä ja järkytys siitä, miten tyhmä ja sinisilmäisen olen ollut. Lisäksi myös eräänlainen kauhistus siitä, millainen ihminen mies todellisuudessa on sisältäpäin. Tavallaan jopa säälin miestä, koska olisi hirveää olla niin alhainen ja paha luonne. Ja tosiaan järkytys siitä, että olen itse nähnyt vain pinnan, hänen esittämänsä roolin, jotain perustavaa vikaa minussakin siis on. Ehkä pitää mennä terapiaan käsittelemään sitä vielä. 

Vierailija
1945/1947 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan mutta lähtökohtaisesti ei parisuhteessa ole "Kaikki hyvin" jos jompikumpi sortuu pettämiseen.

-

Minä kävin oikein terapeutilla yksin setvimässä suhdettamme ja eroa. Hän sanoi, että oikeastaan ainoa parisuhdetaito on puhuminen, sen kertominen, miltä tuntuu ja mitä tarvitsee ja toisen puheen kuuleminen.

Meil pettänyt mies ei koskaan suostunut puhumaan mistään. Ei suhteen aikana eikä pettämisen paljastuttua. Vaikeni kuin muuri, mykkänä. Jos hänestä parisuhde ei siis ollut hyvä, niin hän joutuu sen osalta itse peiliin katsomaan.

Vierailija
1946/1947 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, kun tuli esiin keholliset reaktiot petetyllä. Sitähän mulla onkin, kun on tullut rytmihäiriöitä ja sydän muljahtelee.

Vierailija
1947/1947 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täysin tunteeton ja katumaton pettäjä, niin silloin on varmasti kyseessä narsisti tai psykopaatti. Mutta silloin kun ei ole, niin oman tulkintani mukaan näillä pettäjillä on poikkeuksetta heikko itsetunto. Tosin niinhän se on narsistillakin.

He selittelevät pettämistään itselleen ja muille jollain tekosyillä, kuten rakastumisella, väljähtyneellä suhteella tms. Mutta oikeasti he hetken aikaa tuntevat itsensä paremmaksi, kun kelpasivat jollekin esim. nuoremmalle, jonkun toisen kumppanille, kauniille/komealle, kuuluisalle, menestyneelle, hänet jättäneelle exälle (jopa kaverin puolisolle, mikä on pahin tilanne, kun petetty petetään yhtäaikaa kahden läheisen toimesta). 

Lisäksi (varsinkin kaveria petettäessä) kyseessä on kateus tai alemmuuden tunne petettävää kohtaan. Tällä tavalla pettäjä kuvittelee olevansa parempi kuin tuo petetty ja vähintään alitajuisesti haluaa alistaa joko kumppaniaan tai kaveria, koska kokee huonommuutta tätä kohtaan. Näitä on niin nähty. 

Eniten he pettävät kuitenkin aina itseään eivätkä koskaan tule myöntämään tätä asiaa edes itselleen. 

Tietenkään pelkkä heikko itsetunto yksinään ei vielä aja pettämään, vaan siihen kytkeytyy heikko moraali, joka luultavimmin johtuu joko opitusta mallista ja rikkinäisyydestä tai suunnattomasta itsekeskeisyydestä ja narsistisista piirteistä. 

Joillakin myös jokin muu häiriö voi ajaa pettämiseen, esim. epävakaa tai bipo. Tai kyseessä voi olla yhdistelmä. 

Usein asiaan liittyy myös muita päänsisäisiä ongelmia. Voi olla käsittelemättömiä eroja, lapsuustraumoja tai jotain muuta, seksiriippuvuutta ym. 

Vaikka olisi monenlaista riskitekijää, henkilö voi silti olla uskollinen läheisilleen. Näiden kohdalla nämä samat ongelmat ilmenevät muutoin holtittomana seksuaalikäyttäytymisenä, esim. sinkkuna satoja seksikumppaneita, kaikki julkkikset kelpaavat sänkyyn, tai voi olla itse se sivusuhde ihan tietoisesti ja pitkään. Tätä sitten selitellään joko uskomalla ne pettäjän sadut puolisostaan tai sillä, että itse haluaakin vain seksisuhteen. 

T. Elämää nähnyt, tarkkanäköinen sivustaseuraaja