Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Kausi alkaa ensimmäisellä jaksolla jo 3.9.
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ihmetelleeni Jennin itkua raha-asioista jo ohjelman alussa. Nyt asian ymmärtää paremmin. Täytyy sanoa, että aika röyhkeää Jyrkiltä heti soljahtaa tuohon rooliin, että vaimo maksaa ja hän sitten palkkapäivänä mahdollisesti maksaa takaisin. Ja jos oli jo valmiiksi maksattanut Jennillä juttuja, niin törkeää alkaa puolittamaan laskua Steak Housessa. Suurin ongelma tässä on se että Jyrki alkaa itkemään, ettei kelpaa sellaisena kun on, miten tuollaisen kanssa voi keskustella asioista? Lisäksi se juoksulenkki ja siitä johtunut mökötys on varoitusmerkki. Jos olisin Jenni, niin itkisin jo asiantuntijoille samalla tavalla kuin Taina. Tämä kausi ihan katastrofi, Anna ja Hai pystyy olemaan toistensa kanssa asiallisesti ja siinä se.
Varsinkin kun mitään palkkapäivää ei ole näköpiirissä kun äijä on kaiken lisäksi työtön.
Joo, ja tälläinen lainailu usein sitten muodostaa sellaisen kehän, että aina joudutaan lainaamaan jonkun verran mikä maksetaan sitten taas palkkapäivänä takaisin. Jos talous on noin epätasapainossa, että normaaliin elämiseen joutuu lainaamaan rahaa niin silloin pitäisi pysähtyä katsomaan, mitä asialle pystyisi tekemään. Ei toi lainailu ole mikään pitkän kaavan ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyrki saa aikapaljon kuraa niskaan täällä. Ovat vaan liian erilaisia. Jenni on todella vaativan oloinen persoona, kaiken pitää olla listattua suorittamista ja täydellistä. Persoonaton koti näyttää joltain sairaalalta. Olen nainen ja ihan siisti, mutta maailmaani ei kaada jos joku täyttää tiskikoneen erilailla tai jossain on pöylyhiukkanen. Todella kireän ja pinnallisen oloista elämää.
Ärsyyntyminen tiskikoneen täyttämisen tavasta kertoo jostakin muusta. Nipompikin tyyppi osaa yleensä ottaa vähän rennommin jos parisuhteessa on toimiva tunneyhteys toiseen.
Nythän Jyrki itkeskelee Jennille ja kameroille, Jenni piilottaa itkunsa autossa. Eli hän ei pysty olemaan Jyrkin edessä haavoittuvainen. Sellaiselle ei ole tilaa, koska keskiössä ovat Jyrkin tunteet. Miten Jyrki voisi tuollaisena itkumaakarina ollakaan Jennille joskus tukena.
Taina on sanonut useampaan otteeseen, että on kokenut turvattomuutta lapsuudessa. Eli jotain menneisyydn haamuja on ja todellakaan ei ole ymmärtänyt, että mitä on tekemässä. Itse en usko, että minkään näkönen mies olisi saanut Tainan sukkia pyörimään. Ensin on oltava sinut oman menneisyyden kanssa, ja vasta sitten miettiä mahdollista parisuhdetta. Hän tarvitsee nyt keskusteluapua ja työkaluja, että joskus kuvioissa voisi olla mies. Lapsia ei ainakaan kannata harkita, jos tämmösestä jo kuormittuu noin kovasti.
Kun Matti kuvaili itseään "kylmäksi ihmiseksi", niin hän ehkä tarkoitti sitä, että hän ei pienistä hetkahda, että hän ei ala heti vollottaa jos häntä esim. Loukataan.
Ihmettelen jälleen kerran sitä yhteiskunnallisen ja sosiaalipoliittisen näkökulman puuttumista tästä ohjelmasta. Muutkin ovat vihdoin huomanneet tämän asian, jota ihmettelin itse jo kauan sitten. Tällaisissa ohjelmissa nämä asiat ovat vaan niitä asioita, joista ei haluta puhua tai tuoda esille. Ohjelman perusluonne kun on konservatiivinen ja sosiaalipolitiikka kokonaisuudessaan ymmärretään joksikin köyhien jutuksi. Toisaalta stereotypiat pitävät paikkaansa siinäkin suhteessa, että vasemmistopuolueiden poliitikot tietävät näistä asioista ja ovat näistä asioista paljon kokoomuslaisia enemmän. Kokoomuksen kansanedustajien tietämys ja kiinnostus tähän asiaan muuten asian näkemisensä menoeränä on olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että Jennillä on varautumiskaappi ja Jyrkillä ei ole rahaa tilillä kertoo aika paljon tästä suhteesta. Varautumiskaappiin ostetaan tavaraa varalle ja useita purkkeja. Jos Jyrkillä tilillä on muutama roponen, niin ei varmaan ole kovin paljon motivaatiota ostaa sillä pyykinpesuainetta varautumiskaappiin, kun välitöntä tarvetta tuotteelle ei ole.
Varautumiskaappi ja rahattomuus ovat konkreettinen esimerkki siitä, kuinka eri tavoin Jenni ja Jyrki suhtautuvat tulevaan. Varautumiskaappi kertoo, mikä merkitsee Jennille turvallisuuden tunnetta. Tosiasia on, että Jyrki ei voi sitä suhteeseen tuoda, johtuen tavastaan käyttää rahaa huolettomasti ja etukäteen ennen palkkapäivää. Sääli, koska monia hyviä asioita tässä suhteessa oli aluksi nähtävissä. Kuitenkin talous on perustavanlaatuinen asia, kun aikuiset ihmiset solmivat loppuelämän parisuhdetta. Asiantuntijoilta todellinen mun
Lisään vielä että huolimatta tehtävälistoista ja nipottamisesta, suhteessa mennään nyt aika paljon Jyrkin ehdoilla. Häntä pyydetään tekemään askareita, jotka tekee miten kuten, hän loukkaantuu jos Jenni haluaa lenkille ja hän vippailee rahaa Jenniltä ja itkeskelee. Jenni toimii olkapäänä ja tukena Jyrkille ja kuuntelee tätä ja selvästi varoo Jyrkin tunteita koska itkut tulevat vain hänen ollessaan yksin. Jyrkin pitäisi yrittää nähdä vitsien taakse ja ymmärtää mitä Jenni tarvitsee tunteakseen turvaa, nythän kaikki mitä Jyrki tekee huutaa Jennille sitä että hänen on oltava suhteen vahva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin Jennin varautumiskaapista. Varaudun itsekin jossain määrin.
Minä olen ostanut ns varastoon kun on ollut tarjouksessa. Sitten vaikka pesuaineita on muutama purkki ei toki noin paljon kuin Jennillä. Mieheni hyväntahtoisesti naureskellen huomauttelee että kuinka kauan noita riittäisi. Silloin nauran itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyrki saa aikapaljon kuraa niskaan täällä. Ovat vaan liian erilaisia. Jenni on todella vaativan oloinen persoona, kaiken pitää olla listattua suorittamista ja täydellistä. Persoonaton koti näyttää joltain sairaalalta. Olen nainen ja ihan siisti, mutta maailmaani ei kaada jos joku täyttää tiskikoneen erilailla tai jossain on pöylyhiukkanen. Todella kireän ja pinnallisen oloista elämää.
Ärsyyntyminen tiskikoneen täyttämisen tavasta kertoo jostakin muusta. Nipompikin tyyppi osaa yleensä ottaa vähän rennommin jos parisuhteessa on toimiva tunneyhteys toiseen.
Nythän Jyrki itkeskelee Jennille ja kameroille, Jenni piilottaa itkunsa autossa. Eli hän ei pysty olemaan Jyrkin edessä haavoittuvainen. Sellaiselle ei ole tilaa, koska keskiössä ovat Jyrkin tunteet. Miten Jyrki voisi tuollaisena itkumaakari
Jenni on nyt äidin roolissa, Jyrki lapsen. Jenni suojelee Jyrkin tunteita koska kokee tämän heikommaksi eikä koe voivansa luottaa siihen että Jyrki olisi tukena. Tässä olisi Jyrkillä pelipaikka, mutta meneekö Jyrkin aika omiin murheisiin, jolloin Jenni jää todella yksin murheidensa kanssa.
Pätkätöissä tai pummina sossusta tukien varassa eläen ei kyllä parane lapsia tuoda maailmaan. Ymmärrän Jennin huolia hyvin. Ei siinä kauheasti tulevaisuutta voi suunnitella toisen kanssa tai voi jos hyväksyy kituen elämisen, mutta siinä tapauksessa mieshän on riippakivi, joka vetää Jenninkin talouden alaspäin ja tuo lisää stressiä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidin Jennin varautumiskaapista. Varaudun itsekin jossain määrin.
Minä varaudun myös. Itsellä on ns. evakuointilaukku, jossa on valmiina varusteet pariksi päiväksi. Puhdas vaatekerta, pesutarvikkeet jne. lääkkeet, käteistä. Jos esim. tulipalon vuoksi tulee tilanne, että täytyy poistua asunnosta nopeasti niin voin vain napata laukun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsi pystyyn, kuinka moni oikeasti jatkaisi juttua, jos mies pyytäisi ekan parin viikon aikana rahaa lainaan, että saa ruokaa kaupasta? Lupaisi maksaa tilipäivänä. Ottaen huomioon, että tarkoituksena olisi perustaa perhe.
En ikinä naisena kehtaisi uudelta kumppanilta rahaa lainaan. Eikö Jyrki olisi voinut lainata vaikka omilta vanhemmilta tai siskoltaan? Tai sitten ihan vaan kituuttanut siihen palkkapäivään asti. Eihän sillä Jennilläkään ole merkonomina kovin isot tulot, oletan.
Mihinköhän se Jyrki on sitten käyttänyt töissä ollessaan rahansa, jos sitä ei ole paljoa jäänyt säästöön? Kun ajattelee, että luokanopettajilla on 10 v työkokemuksen jälkeen bruttopalkka joku 3000€/kk ja Kotkassa on edulliset vuokra-asunnot. Eikä ole edes autoa ainakaan tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmaan hakiessa kannattaa varmaan olla rehellinen, vaikka se kuulostaisi vaativalta. Jenni ehkä halusi rikkaan miehen ja käytti kohteliaasti sanaa vanhempi mies.
Jos joku haluaa lihaksikkaan kumppanin, ei kannata käyttää sanaa liikunnallinen koska se tarkoittaa niin eri asioita. Toisaalta, niinkuin aussien asiantuntija näpäytti yhtä valittavaa osallistujaa. Ei tämä ole mikään mulle täydellinen kumppani postimyynti. Vaan ohjelma aidoista ihmisistä. Itse toivoisin kumppanilta sitkeyttä ja kestävyyttä, sekä kykyä suhtautua huumorilla asioihin. Joku saattaa tietysti kuvata itseään noin olematta sitä.
Itse olen saanut kuvan, että Jenni haluaisi lähinnä omillaan toimeentulevan miehen jonka ei tarvitsisi vippailla ja joka pystyisi jopa joskus tarjoamaan ravintolassa yms. Mielestäni hyvin eri asia kuin rikas.
Tässä keskustelussa jauhetaan samoja asioita. Olen aikeissa kommentoida johonkin viestiin, mutta sitten muistan kirjoittaneeni ihan vastaavan viestin jo pariin kertaan tähän keskusteluun. Tiivistäen vielä viimeisen kerran, että yhteiskunnallisella näkökulmalla on suuri merkitys arjessa ja parinmuodostuksessa ja että olemattomilla tuloilla säästäminen ja tulevaan varautuminen on yksinkertaisesti mahdotonta, vaikka ei tuhlaisikaan kun tulot vain ovat niin pienet ja pakolliset menot niin suuret, vaikka kaikki olisi jo karsittu. Työmarkkinatuki esim. on vain 595 euroa neljän viikon välein. Tuolla eläminen on mahdotonta.
En lähtisi tuomitsemaan ketään osallistujaa millään tavalla. He toimivat lähtökohtaisesti jokainen omien kykyjensä ja taustojensa mukaisesti. Hyvään yhteispeliin parisuhteessa tarvitaan joskus se kaksikymmentä vuottakin. Uudessa työtiimissäkin sulautuminen vie pari vuotta. Mistään ei tule suoralla hypyllä hyvä. Tsemppiä kaikille.
Tämän kauden ehdottomasti kiinnostavin osallistuja on sivuhahmo: Jennin varautumiskaappi. Kunpa siitä olisi ollut kunnon esittely, kiinnostaisi niin tietää, mitä kaikkea siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Taina on sanonut useampaan otteeseen, että on kokenut turvattomuutta lapsuudessa. Eli jotain menneisyydn haamuja on ja todellakaan ei ole ymmärtänyt, että mitä on tekemässä. Itse en usko, että minkään näkönen mies olisi saanut Tainan sukkia pyörimään. Ensin on oltava sinut oman menneisyyden kanssa, ja vasta sitten miettiä mahdollista parisuhdetta. Hän tarvitsee nyt keskusteluapua ja työkaluja, että joskus kuvioissa voisi olla mies. Lapsia ei ainakaan kannata harkita, jos tämmösestä jo kuormittuu noin kovasti.
Pistin itse merkille jo alun esittelyissä kuinka Taina sanoi kasvaneensa kolmen naisen taloudessa. Mietin että asia on varmaan hänelle aika merkityksellinen, koska halusi tuoda sen esille ihan tuossa esittelyssään. Itse tulkitsen että nuo ongelmat siis jotenkin liittyvät Tainan isään ja pohdiskelenpa vain että onko se syynä siihen miksi parisuhteet eivät nyt onnistu. Tainalle ei ole muodostunut ehkä kokemusta siitä miltä turvallinen parisuhde näyttää ja ehkä triggeröityy joistakin asioista helposti. Osa hänestä selvästi toivoo ja yrittää saada suhteen Matin kanssa toimimaan, hänhän puhuu Matista kauniisti, mutta samalla pohjalla on primäärireaktiona PAKENE.
Kurja juttu, molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätöissä tai pummina sossusta tukien varassa eläen ei kyllä parane lapsia tuoda maailmaan. Ymmärrän Jennin huolia hyvin. Ei siinä kauheasti tulevaisuutta voi suunnitella toisen kanssa tai voi jos hyväksyy kituen elämisen, mutta siinä tapauksessa mieshän on riippakivi, joka vetää Jenninkin talouden alaspäin ja tuo lisää stressiä elämään.
Määräaikaiset työsuhteet takuuvarmalla alalla valmistavien luokkien vieläpä kokeneena miesopena on paljon turvallisempi tilanne kuin suurin osa vakityöpaikan omaavilla. Vakityö on vain muutosneuvotteluihin asti. Suomeen tulee joka tapauksessa lisää maahanmuuttajia töihin perheineen ja he sijoittuvat pääosin pkseudulle eli näitä töitä riittää Jyrkille
"Mihinköhän se Jyrki on sitten käyttänyt töissä ollessaan rahansa, jos sitä ei ole paljoa jäänyt säästöön? Kun ajattelee, että luokanopettajilla on 10 v työkokemuksen jälkeen bruttopalkka joku 3000€/kk ja Kotkassa on edulliset vuokra-asunnot. Eikä ole edes autoa ainakaan tällä hetkellä."
Niin, kuten todettu missään ei ole faktaa kauanko J on tehnyt noita hommia, onko edes pätevä, onko kokoaikainen jne...
Sällihän on saattanut joutua kitkuttamaan jollain 2 k kk-palkalla ties kuinka kauan ja välillä ehkä ollut työttömyysjaksoja. Jossain urheilukaupassa on luultavasti ollut osa-aikaisena, kuten lähes kaikki myyjät.
Jyrkin sukulaisia ei ole ohjelmassa näkynyt. Sehän on käynyt ohjelmassa selväksi, että äiti on kuollut ja välit niihin eläviin ovat huonot ja jotain on tapahtunut, ei niin traumaattista kuin Tainan kohdalla, mutta kuitenkin Jyrkin käytökselle löytyy selitys näistä tapahtumista. Ehkä Jyrkin sisarus oireili tapahtunutta pahemmin kuin Jyrki ja itsekin vielä teini Jyrki joutui auttamaan kun kukaan muu ei halunnut auttaa.