Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Mä pystyn näkemään Tainan pahan olon, se ihan silmiinpistävää. En ymmärrä mistä tämä Tainan "vetelyys" -haukkuminen tai näkemys siitä kumpuaa, mun mielestä on aivan selvää että ei Tainan kohdalla ole kyse aiemmista ns. herkästi ahdistuvista naisista, vaan Taina psyykkisesti romahti kuvauksissa ja samalla koko ohjelmaa katsovan kotimaisen yleisön edessä. Se ei ole ollut mikään oma päätös, on yrittänyt parhaansa ja on varmasti raskasta diilata sen TV:ssä romahtamisenkin kanssa, kun kaikki tietävät siitä. Se lisää pahaa oloa, kun romahdus ei ole tapahtunut normaaleissa olosuhteissa joissa voi itse säädellä edes sitä kuinka monelle ihmiselle asiasta kertoo, jos kertoo. On varmasti ollut raskasta huomata ettei kumppani ole sopiva, kokea sen suhteen pettymys ja sitten joku vanha trauma saa aikaan psyykkisen romahtamisen ja on samalla ns. vastuussa ohjelmaan osallistumisesta ja TV:ssä esiintymisestä kaikkein haavoittuvaisimmillaan. Ihan painajaismaista. Paranemisia Tainalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opettajan virka laitetaan hakuun, niin sitä yleensä hakee sekä päteviä että epäpäteviä hakijoita. Pätevin pitää valita. Eli vain se pätevä voi saada viran itselleen. Mutta jos muodollisesti päteviä hakijoita ei ole, sen epäpätevä voidaan valita hoitamaan virkaa määräaikaisesti. Näin tapahtuu usein. Hoitaa silloin virkaa epäpätevänä jonkin etukäteen sovitun ajan.
Ja tämäkö on kiveen kirjoitettu sääntö, jota ei koskaan voida muuttaa? Eli vasta valmistunut tutkinnon suorittanut ohittaa vuosikymmeniä kokemusta omaavan
Viran voi saada vain se, jolla on viran edellyttämä muodollinen pätevyys. Virkaan vaaditaan maisteritutkinto. Jos ei ole tutkintoa ei voi saada virkaa vaikka olisi sadan vuoden kokemus.
Jännä, miten tässäkin ketjussa joku syyllistää siitä, että puolisolta edellyttää taloudellista toimeen tulemista. Anteeksi nyt vaan, mutta mielestäni seuraavat asiat ovat niin peruskauraa parisuhdemarkkinoilla, ettei näiden "vaatimista" tarvitse pyydellä anteeksi:
-huolehtii hygieniastaan: pesee hampaat ja käy suihkussa niin, ettei haise
-huolehtii toimeentulostaan: opiskelee / käy töissä tai etsii aktiivisesti töitä joko omalta alalta tai muuten
-huolehtii arkisista asioista: saa lämmintä ruokaa eteensä, osaa pestä pyykit ja tiskit sekä perussiivota kodin
-huolehtii henkisestä / fyysisestä hyvinvoinnistaan ja on tarvittaessa valmis hakemaan apua esim. lääkäristä, jos terveydentila sitä edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos Jyrki siis on pätevä, niin hän on kyllä saanut aiemmista opettajan töistä ihan hyvää palkkaa. Ei siis epäpätevän sijaisen parin tonnin palkkaa vaan brutto noin 3500-4000 kuussa luokanopen palkkaa. Miksi sitten on joutunut ottamaan siihen vielä kakkostyön myyjänä? Ja miksi ei ole saanut säästöön opettajan palkastaan? Kotkassa on halvat asumiskustannukset, siellä pystyy kyllä helposti kerryttämään säästöjä 3500 euron palkasta. Ettei tarvisi pennosia ravintolassa laskea. Vaikka ei rikas olisikaan.
Emme tiedä ihmisen taustojen vaikutusta taloustilanteeseen eikä meidän tarvitsekkaan. 90-luvun laman jäljiltä käi paljon ihmisiä vaikeuksiin takaajina. Voihan niin olla nytkin. Se ainoastaan merkitsee miten ihminen nyt rahaa käyttää. Jyrki menee syömään mäkkäriin eikä pihvi-illallista ravintolaan ja kuulemma laskee liiankin tarkasti laskun summia seuraavan jakson ravintolakäynnillä. Ja tätä ihmistä kuvaillaan holtittomaksi rahan käyttäjäksi
Pihviä syövään mieheen ei riitä se, että mies syö pihviä vaan myös sen, että hänellä on varaa syödä sitä pihviä ja välillä jopa ravintolassa. Näin ainakin itse miellän asian ja olen Jennin tapaan pihviä syövä nainen pihviä tarjoavan miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jyrki siis on pätevä, niin hän on kyllä saanut aiemmista opettajan töistä ihan hyvää palkkaa. Ei siis epäpätevän sijaisen parin tonnin palkkaa vaan brutto noin 3500-4000 kuussa luokanopen palkkaa. Miksi sitten on joutunut ottamaan siihen vielä kakkostyön myyjänä? Ja miksi ei ole saanut säästöön opettajan palkastaan? Kotkassa on halvat asumiskustannukset, siellä pystyy kyllä helposti kerryttämään säästöjä 3500 euron palkasta. Ettei tarvisi pennosia ravintolassa laskea. Vaikka ei rikas olisikaan.
Emme tiedä ihmisen taustojen vaikutusta taloustilanteeseen eikä meidän tarvitsekkaan. 90-luvun laman jäljiltä käi paljon ihmisiä vaikeuksiin takaajina. Voihan niin olla nytkin. Se ainoastaan merkitsee miten ihminen nyt rahaa käyttää. Jyrki menee syömään mäkkäriin eikä pihvi-illallista ravintolaan ja kuulemma laskee liiankin tarkasti laskun s
Minusta on ihan relevantti kysymys, mihin työssäkäyvän ihmisen palkka menee, jos arjen asioihin ei ole varaa? Kotka ei ole kallis kaupunki asua, niin siitäkään ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Pihviä syövään mieheen ei riitä se, että mies syö pihviä vaan myös sen, että hänellä on varaa syödä sitä pihviä ja välillä jopa ravintolassa. Näin ainakin itse miellän asian ja olen Jennin tapaan pihviä syövä nainen pihviä tarjoavan miehen kanssa.
Eli pihviä syövä mies onkin metafora miehestä, jolla on varaa ostaa pihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeää arvostella vaimoaan vaimon ystävien seurassa.Lojaalisuutta ei Jyrkiltä löydy.Nolaa Jennin kavereiden luona.
Sanoisin pikemminkin, että tuo on menolippu avioeroon. Useimmille naisille ystävättäret ovat niitä, joille uskoudutaan ja joiden mielipidettä kuunnellaan tärkeissä asioissa. Jos mies ei voita ystävättäriä puolelleen, voi olla varma, että kulissikeskustelut pikkuhiljaa luisuvat siihen suuntaan, että vaimo haluaa eron.
Jotain pelisilmää hei.
Toisaalta, onko poissuljettua, että ystävättäret tunnistavat samoja piirteitä? Ei minun ystävättäret t
VL katsoo ohjelmaa netistä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opettajan virka laitetaan hakuun, niin sitä yleensä hakee sekä päteviä että epäpäteviä hakijoita. Pätevin pitää valita. Eli vain se pätevä voi saada viran itselleen. Mutta jos muodollisesti päteviä hakijoita ei ole, sen epäpätevä voidaan valita hoitamaan virkaa määräaikaisesti. Näin tapahtuu usein. Hoitaa silloin virkaa epäpätevänä jonkin etukäteen sovitun ajan.
Ja tämäkö on kiveen kirjoitettu sääntö, jota ei koskaan voida muuttaa? Eli vasta valmistunut tutkinnon suorittanut ohittaa vuosikymmeniä kokemusta omaavan
Viran voi saada vain se, jolla on viran edellyttämä muodollinen pätevyys. Virkaan vaaditaan maisteritutkinto. Jos ei ole tutkintoa ei voi saada virkaa vaikka olisi sadan vuoden kokemus.
On taidettu jo monilla julkisilla aloilla siirtyä virkasuhteista työsuhteisiin. Js se trendi jatkuu ja hyvä niin. Silloin kokemuksella hankittu oikea pätevyys saa oikean arvon. Olen itse oman alani maisteri, joten se taustoistani
Uskon, että tähän ohjelmaan ei oteta ketään joka on ulosotossa, vakavassa velkaantumiskierteessä jne. Kyllä taustat tsekataan ennen valintoja. Ja mukaan otetaan vain ne, joilla on realistinen mahdollisuus vakaaseen taloustilanteeseen eli ei ole ylivelkaantunut tai ulosotossa. Siksi voinee aika varmasti päätellä, että Jyrkillä ei ole mitään tuollaista, johon kuluisi joka kuukausi lähes koko hyvä opettajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tässä uusimmassa jaksossa minua nauratti tuo Jennin jatkuvasta valittamisesta Jyrkin työskentelystä määräaikaisissa työsuhteissa. Varsinkin jos muuttaisi Helsingin suuntaan, niin taatusti olisi jatkuvasti töitä opettajana ihan pitkän työkokemuksen perusteella. Tuo Jennin aiempi useamman kerran valittaminen Jyrkin puuttuvasta vakituisesta työstä osoittaa enemmän vain hänen omaa ajattelun suppeutta, kun ei ymmärrä että tuolla kokemuksella on aina töitä pkseudulla ja ettei se vakityökään ole hänen itsenkään alalla kiveen kirjoitettu vaan yhdet muutosneuvottelut voivat tulla ja viedä työn.
Jennin tapaan ajatteleville melkein toivoisin, että joutuvat joskus työttömiksi itsekin, ihan vain jotta saisivat opettavaisen kokemuksen. Tosin joo, ehkä isäpapalla on suhteita, joilla tyttärelle saadaan hommattua jotain duunia, eli se siitä opista sitten.
Mutta vakityö ei muutamaa harvaa ammattia lukuunottamatta nykyään takaa yhtään mitään. Merkonomina Jenni itse on koko ajan tulilinjalla.
Vierailija kirjoitti:
Jennillä on aika raaka suhtautuminen vähempiosaisiin. Miksei Jenni itse järjestä Jyrkille töitä vaikka omalta työpaikaltaan? Jenni vaikuttaa itse sellaiselta joka on mennyt vain suoraan johonkin isipapan firmaan töihin ja luulee että työmarkkinoilla kaikille halukkaille miehille on tarjota jotain 5000e/kk töitä.
Jenni taisi olla pankin tai vakuutusyhtiön palveluneuvoja, en tiedä tarvitseeko tuossa olla jotain kaupallista koulusta pohjalla. Mutta siis ei ole isukilla duunissa. Loppupeleissä Jyrki on terve mies joka vamraan kyllä voisi löytää työtä ja kerryttää säästöjä. Hänellä on kuitenkin kokemusta kaupan alastakin ja tarvittaessa voisi vaikka kouluttautua johonkin uuteen ammattiinkin. Mulla on tuttu, joka rupesi bussikuskiksi, ihan rehellinen työ sekin. Yksi entinen työkaveri kouluttautui IT-alalle muuntokoulutuksella (opettaja), toinen opekaveri on nykyisin kirjastossa töissä. On se vähän omasta innostakin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on ihan oikeasti säännöt viroista ja kelpoisuuksista niihin. Epäpätevä ei voi virkaa saada, joten kyllä, vastavalmistunut menee epäpätevän ohitse tai siis ylipäätään niin, että epäpätevä voi saada vain sijaisiuksia, koska ei täytä virkaanasettamisen ehtoja. Virka ja työsuhde ovat kaksi eri asiaa.
"Ihan syystä Jenni on huolissaan ja oikeassa: Jyrkin pitäisi ottaa aktiivisemmin koppia töiden etsimisestä ja tarvittaessa vaihtaa vaikka alaa."
Jyrkihän hakee aktiivisesti töitä, oikein kysyi Jenniltä et Kotkan lisäksi Helsingistäkinkö, mut Jenni torppas.
Opettajan töitä kyllä löytyy, ja nyt haki oikein virkaa Jennin sanojen mukaan. Tämä viittaisi siihen, et koulutus löytyy.
Ymmärrän että Jenni toivoo että toiselta löytyisi säästöjä, mutta kaikkea ei voi saada, ja ilman säästöjäkin voi elää.
Täällä matkusteleva 50+ okt:n omistaja ilman isoja säästöjä, eikä mistään ole elämässä tarvinnut luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ärsyttää, että Jyrki alkaa heti itkemään, että on epäonnistunut olo jos ei saa määräaikaista opettajan virkaa. MENE TÖIHIN! Ei sillä ole merkitystä onko työ sinun omaa alaasi vaan sinä olet aikuinen 40-vuotias ihminen, jonka tulee tulla toimeen itsenäisesti. En voi kunnioittaa ihmisiä jotka hakevat vain oman alan töitään ja itkevät sitten kun ei pääsytkään sinne. Et voi elämässä valita aina rusinat pullan päältä. Itse olen naisena aina mennyt sinne töihin mistä töitä saa ja aina on ollut töitä!
Tämän hetkisessä tilanteessa suomessa on jättityöttömyys ja edes koulutetut ei saa mitään töitä. Ei sinne vaan mennä, kun työpaikkoja on pieni osa työttömien määrään nähden.
JMutta silti Jenni on käskyttänyt kuitenkin Jyrkiä etsimään töitä Kotkasta. Vaikeampi sieltä sitä työpaikkaa löytää, kuin pääkaupunkiseudulta.
Oletan että Jenni haluaa edetä rauhassa, eikä halua luoda tilannetta jossa Jyrki muuttaa pysyvästi hänen luokseen koska sai työn Helsingistä. Alunperin heillä oli puhetta siitä, että eka vuosi olisi etäsuhdetta, jossa katsotaan kuinka homma lähtee sujumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pihviä syövä mies onkin metafora miehestä, jolla on varaa ostaa pihvejä.
Jos etsii mökkeilevää miestä, etsii miestä, jolla on edellytykset mökkiin. Purjehtivalla miehellä purjehdukseen, matkailevalla matkustukseen, autoilevalla autoiluun jne jne. Ei se tarkoita pelkkää teoreettista valmiutta vaan sitä, että ihminen toteuttaa sitä elämässään vapaasta tahdostaan.
Ihmettelen suuresti, miten jotkut keskustelijat ovat päässeet näkemään osallistujien todistukset ja tilitiedot? Terveystiedot ja diagnoosit myös.
Faktana kerrotaan miten jonkun asiat on. Menettekö näiden kotiovelle, että vauva palstalta päivää vaadin nähdä kaikki henkilökohtaiset tietosi ja he auliisti näyttävät? Jos ei, niin älkää esittäkö faktoina omia mielipiteitänne.
Ihan lapsellinen ajatus, että Jenni olisi isän järjestämässä työpaikassa tai että hän voisi jotenkin järjestää Jyrkille työpaikan. Herää tälle vuosituhannelle!
"Minusta on ihan relevantti kysymys, mihin työssäkäyvän ihmisen palkka menee, jos arjen asioihin ei ole varaa? Kotka ei ole kallis kaupunki asua, niin siitäkään ei ole kyse."
Määräaikaisissa ja vaihtuvissa työsuhteissa tulee helposti väliin kuukauden tai kahden taukoja ja ne helposti nakertavat kyllä siitä toimeentulosta isojakin osia joihin pitää varautua elämällä nuukasti. Samoin jos vaikka osan vuotta työ onkin muuta kuin kokoaikatyötä niin äkkiä siinäkin ne tulot laskevat melkoisesti vaikka ala olisi sinällään ihan ok palkattu.
Itse tein aikanaan hommia jossa olin välillä kokoaikainen mutta sitten seuraava pätkä olikin sitten 60% työaikaa ja voin kertoa että leipä ei ollut leveä silloin vaikka peruspalkka olikin lähellä keskipalkkaa.
Se raha on olennainen asia arjen kannalta, varsinkin nykyään, kun kaiken hinta on noussut. Ei tarvitse olla mikään 5000 e/kk tienaava tapaus, mutta ei ole kohtuutonta odottaa työikäisen terveen ihmisen tekevän jonkinlaisia töitä elääkseen. Työskentelin opiskelukesinä ja yliopistosta valmistumisen jälkeen varastotyössä, kun oman alan töitä ei ollut. Oli siellä kesähommissa opettajia, joilla työt olivat kesän tauolla. Ei käynyt itsetunnolle tuo koulutustani vastaamaton työ ja koen sen opettaneen paljon.