Miten voin syödä 800g kasviksia päivässä, kun rahat ei riitä?
Olen ihan keskituloinen ja teen kahta työtä. Silti ei riitä rahat siihen, että voisi syödä noin paljon kasviksia, kun ne ovat niin hirvittävän kalliita. ASIALLISESTI, antakaas vinkkejä! Syyttely kielletty.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä saa kaalia cittarista euron kilo. Juurekset alle kahden euron kilo ja ne on vielä syksyä kohden halpenemassa.
Minä eilen keksin puolen päivän aikoihin paloitella punakaalin n. 1 cm:n paloiksi siis suuri määrä ja joukkoon puolikas fetajuusto sekä loraus sitruunaoliiviiöljyä, sen pitää olla Knossos eli kreetalaista, jossa on heidän ihanaa makeaa sitruunaa. Täytti koko päiväksi. Varmasti muukin voimakas juusto käy, kunhan ei laita liikaa. Eikä maksa paljoa. Kokonaisesta kaalista saa varmaan lähes viikon annoksen joka päivälle. Joukkoon voi laittaa vaikka raakaa kukkakaalia tai porkkanaa.
Aina ei tarvitse olla sitä iänikuista salaatilehti, kurkku ja tomaattisalaattia. Olkaa kekseliäitä oman maun mukaan. Ainakaan kauppojen salaattibaareihin en katsokaan, on sen verran paljon hintaa eikä juurikaan painoa.
Punakaalista saa myös hyvän lisukesalaatin, johon laitetaan loraus etikkaa ja mausteita. Ohjeita löytyy paljon. Voi tehdä kerralla ison annoksen ja säilöä muovirasiassa jääkaapissa. Vaikka:
https://www.kasviskapina.fi/reseptit/marinoitu-punakaalisalaatti
Vierailija kirjoitti:
Et voi syödä, koska rahat eivät riitä.
Olen eläkeläinen. Rahat riittävät mainiosti porkkanoihin, lanttuihin, keräkaaliin ja sipuliin. Usein on varaa ostaa myös sesongin vihanneksia, kuten kesäkupitsaa ja nauriita.
Lihaa en syö ollenkaan ja kalakin on niin kallista, että sen ostamisessa joudun nuukailemaan.
Pakastevihannekset on erityisesti Lidlissä halpoja ja hinta/laatu suhde on hyvä.
S-marketeissa jotkut uudet COOP-wokkisekoitukset on superheapoja ja hyviä!.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten joku voi syödä kasviksia? ihminen on lihansyöjä, paitsi demareita äänestävät feminiinit-heikot-miehet. ne syö ituja, nurmikkoa ja multaa jamulkkuja. ei ihmisen elimistö kestä mitään rehu ruokavaliota. ainut hyöty siitä on, että voi piereskellä kaupan kassajonossa taukoamatta.
Uusimpien tutkimusten mukaan vegaanit elää pidempään kuin sekasyöjät.
Mutta kyllä sinunkin elimistö kestää koko elämän, että ei hätää :D
Vai uusimpien tutkimusten mukaan? Mikähän taho tutkimuksen teki? On sitäkin väitetty, että uusi sukupolvi elää aina pidempään kuin edellinen johtuen paremmasta ravinnosta ja tiedosta, että liikunta ehkäisee sairauksia. Mites sitten kävikään? Kehopositiivisia nuoria ja vanhoja kuolee entiseen malliin eikä ihmisten elinikä pitene. Huonoissakin sotalähtökohdista toiset elävät yli 100 vuotiaaksi. Eivät perinnölliset sairaudet ja taipumukset minnekään häviä. Se otetaan vastaan, mitä annetaan ja sen kanssa on elettävä.
Uusien tutkimusten oikea tulos saadaan vasta sitten, kun tutkittavat tulevat vanhoiksi ja alkavat kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä saa kaalia cittarista euron kilo. Juurekset alle kahden euron kilo ja ne on vielä syksyä kohden halpenemassa.
Minä eilen keksin puolen päivän aikoihin paloitella punakaalin n. 1 cm:n paloiksi siis suuri määrä ja joukkoon puolikas fetajuusto sekä loraus sitruunaoliiviiöljyä, sen pitää olla Knossos eli kreetalaista, jossa on heidän ihanaa makeaa sitruunaa. Täytti koko päiväksi. Varmasti muukin voimakas juusto käy, kunhan ei laita liikaa. Eikä maksa paljoa. Kokonaisesta kaalista saa varmaan lähes viikon annoksen joka päivälle. Joukkoon voi laittaa vaikka raakaa kukkakaalia tai porkkanaa.
Aina ei tarvitse olla sitä iänikuista salaatilehti, kurkku ja tomaattisalaattia. Olkaa kekseliäitä oman maun mukaan. Ainakaan kauppojen salaattibaareihin en katsokaan, on sen verran paljon hintaa eikä juurikaan painoa.
Punakaalista saa myös hyvän lisukesalaatin, johon laitetaan loraus etikkaa ja mausteita. Ohjeita löytyy paljon. Voi tehdä kerralla ison annoksen ja säilöä muovirasiassa jääkaapissa. Vaikka:
https://www.kasviskapina.fi/reseptit/marinoitu-punakaalisalaatti
Kiitos sinä ystävällinen ihminen reseptilinkistä :)
Olen opiskelija ja syön sitä mikä on sesongissa. Sen lisäksi aterioita voi täydentää pakastekasviksilla, vaikkapa pussillinen hemapaa aterian kylkeen. Suolistokin tykkää kun saa kasvikuituja.
no, ensin soitat kaikille kavereille, että nyt on tupailta, omat juomat.
Sitten viet pullot kauppaan, mutta nostat rahat käteiselle. Ja, kun ostat jotain, niin höyläät S-korttia ja näin saat myös bonukset päälle!
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy 800 gramman suositus? Ja kasvikset ovat kilohinnaltaan halvempia kuin liha. Se on kaupan kalleimpia ruokatuotteita, samoin kuin kalat.
Kilo lihaa pitää aika paljon paremmin nälkää kuin kilo kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
3 euroa x 31 päivää tekee jo 93 euroa kuukaudessa. Ja tässä vasta edullisesti ostetut päivän kasvikset kuukaudelle. Muutakin pitäisi ihmisen syödä. Yksi "ruokasääntö" on että jokaisella aterialla pitäisi olla jotain proteiinia. Ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä näitä ateriaaehdotuksia jotta proteiini ja 800g kasviksia päivässä tulee täyteen.
Kun taloudessa asuu kaksi henkilöä niin kasviksiin uppoaa jo lähemmäs 200 euroa. Se on aika paljon jo koko kuukauden ruokiin yleensä on varattu noin 400 - 500 euroa.
Toi proteiini naisella joka on mummoiässä tulee olla 100 gr/ateria.
Väliporkkana.
Ennen aamupalaa, ennen lounasta, ennen päivällistä, ennen iltapalaa. Aina yks porkkana ennen ruokailua.
Jokaisen ruoan yhteyteen pieni salaatti. Kaali on edullista, joku raaste siihen kaveriksi. Katsot kaupasta edullisimmat, mitä voi sekoitella. Joku hyvä itse tehty kastike siihen, teet ison annoksen niin säilyy jääkaapissa useammankin päivän.
Tai iso juureslaatikko uuniin, josta syöt haluamasi pääruoan kanssa.
Tahdosta kiinni, ei rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi syödä, koska rahat eivät riitä.
Olen eläkeläinen. Rahat riittävät mainiosti porkkanoihin, lanttuihin, keräkaaliin ja sipuliin. Usein on varaa ostaa myös sesongin vihanneksia, kuten kesäkupitsaa ja nauriita.
Lihaa en syö ollenkaan ja kalakin on niin kallista, että sen ostamisessa joudun nuukailemaan.
Pakastevihannekset on erityisesti Lidlissä halpoja ja hinta/laatu suhde on hyvä.
S-marketeissa jotkut uudet COOP-wokkisekoitukset on superheapoja ja hyviä!.
Mitä proteiiniä syöt? Papuja, munia?
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt oikeesti: sun ei tarvi! Tää höpötys saavuttaa samat mitat kuin kolesterolipuhe, sä et koskaan tavoita vaadittua koska vihannesmäärää nostetaan ja 'oikeaa' kolesteroliarvoa lasketaan koko ajan.
Vain hullu lähtee siihen kilpajuoksuun. Ajattele aivoillasi ja syö sen verran kuin hyvältä tuntuu.
Voi hlvetti tätä asiantuntijamäärää, niitähän on jo yksi kansalaista kohden! Uskokoon ken haluaa.
Olihan Mosleykin asiantuntija, kappas miten kävi. Luontoäiti korjasi mukaansa.
1kg broccoli mix pakaste vihannes maksaa meidän lähikaupassa alle 2€. Wok vihannekset vähän kalliimpia, nekin hyviä ja edullisia.
Kaali ja porkkana on halpaa, siitä raastetta
Vierailija kirjoitti:
Väliporkkana.
Ennen aamupalaa, ennen lounasta, ennen päivällistä, ennen iltapalaa. Aina yks porkkana ennen ruokailua.
Jokaisen ruoan yhteyteen pieni salaatti. Kaali on edullista, joku raaste siihen kaveriksi. Katsot kaupasta edullisimmat, mitä voi sekoitella. Joku hyvä itse tehty kastike siihen, teet ison annoksen niin säilyy jääkaapissa useammankin päivän.
Tai iso juureslaatikko uuniin, josta syöt haluamasi pääruoan kanssa.
Tahdosta kiinni, ei rahasta.
Hyviä ideoita. Kiitti.
Vaikeita asioita.
Itse laitoin siemenistä kasvattamani tomaatit ja paprikat kasvamaan lasitetulle parvekkeelleni ja lisäksi ostin pari kurkuntaimea. Eipä maksa kuin vaivan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeita asioita.
Itse laitoin siemenistä kasvattamani tomaatit ja paprikat kasvamaan lasitetulle parvekkeelleni ja lisäksi ostin pari kurkuntaimea. Eipä maksa kuin vaivan.
Ei tarvinnut multaa, ruukkuja tai kasteluvettä? Meillä nuo maksaa myös.
Laita omaan puutarhaasi kasvamaan kaikkea salaateista alkaen ja pienen 10-20 neliön kasvihuonekin on helppo ja edullinen rakentaa vaikka itse. Sitä kutsutaan myös nimellä omavaraisuus.
Viljakin on kasvis tai ainakin kasvi. Syön 800 gramman edestä halvinta mahdollista leipää. Ei nimittäin ole määritelty että mitä kasveja tulisi syödä.
Nyt on juurekset halpoja. Osta useampi kilo, keitä ja pakasta. Samoin kaali. Omenoita on tarjolla näin syksyisin usein ilmaseksi, niitäkin voi lohkoa ja pakastaa.