Miten voin syödä 800g kasviksia päivässä, kun rahat ei riitä?
Olen ihan keskituloinen ja teen kahta työtä. Silti ei riitä rahat siihen, että voisi syödä noin paljon kasviksia, kun ne ovat niin hirvittävän kalliita. ASIALLISESTI, antakaas vinkkejä! Syyttely kielletty.
Kommentit (244)
Porkkanaa, kaalia, lanttua, sipulia... Jokaisesta kaupasta saa ostettua alle 2 € / kg.
Ei tuosta tule kuin alle satanen kuukaudessa, ja jotain on pakko joka tapauksessa syödä. Tuskin ne rehut on kallein osa lautasella.
Satokauden kasvikset ja pakasteet. Pakastetut vihannekset ovat halpoja, ja ne pakastetaan tuoreena.
Kotimaiset kasvikset, kuten porkkana ja punajuuri ovat halpoja ympäri vuoden. Halvalla ja helposti saat tehtyä uunijuureksia( porkkanaa, punajuurta, lanttua).
Käy itse kesällä - sykdyllä poimimassa metsämarjoja, tai osta ne poimittuna joltain, sekään ei maksa paljon.
Korvaa lihansyönti soijarouheella tai - paloilla- säästät rahaa, ja on terveellisempää, kuin liha.
Tarkoitushan ei ole lisätä budjettiin kasviksia vaan korvata jotain nyt ostamaasi kasviksilla. Kuluja ei tule sen enempää, kun jätät jotain muuta ostamatta. Useampi lihaton päivä viikkoon ja tilalle kasvisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse halvempia kasviksia. Kyllä 3e.llä saa jo 800gr kasviksia.
Aterian budjetti on noin kaksi euroa ja sillä pitää saada kaikki muukin.
Ei kukaan syö aterialla 800 g kasviksia.
Minulla sama tilanne kuin aloittajalla. Syön paljon kaalia: tuoretta keräkaalia ja pakastealtaasta parsa- ja kukkakaalia. Juurekset ovat keskimäärin halvimpia vihanneksista, joten niitä käytän paljon. Kesällä kasvatan viljelylaatikoissa ja parvekeruukuissa kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa, salaatteja ja yrttejä. Kerään ja pakastan marjoja metsistä. Kesällä käytän villiyrttejä salaatteihin ja kuivatan niitä talveksi. Saan tuttavilta ilmaiseksi omenia kun sato on suurimmillaan. Talvella kasvattelen ikkunalaudalla herneen ja auringonkukan versoja ja idätän. Syön aikalailla satokauden mukaan, koska se näkyy hinnoissa. Suosin varsinkin talvella herneruokia, koska ne ovat täyttäviä: hernekeittoa ja kikhernettä eri muodoissaan. Linssit ja pavut ovat hyviä myös.
800 gr kuulostaa suurelta määrältä, mutta siihen on laskettu myös hedelmät, joten helposti se kerttyy, vaikka ei uskoisi.
Ainakin meidän lähi-Prismassa on jo hyvän aikaa ollut laari "euron kasviksia", siis korkeintaan 1 e/kg. Ja sitten ne marjametsät? Ne ei liene missään päin Suomea kovin kaukana, ainakin tervejalkaiselle ihan tavoitettavissa.
Suomi on mäntyjä ja kuusia täynnä. Neulasia voi syödä. Kesällä myös koivun lehtiä.
Halvimmallahan juuri kasviksilla köyhä saa mahansa täyteen! Jos alat edes jauhelihaa ostamaan, niin kalliiksi tulee. Yhden 400 gramman jauhelihapaketin hinnalla saa lähemmäs viisi kiloa juureksia ja muita kasviksia!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on mäntyjä ja kuusia täynnä. Neulasia voi syödä. Kesällä myös koivun lehtiä.
Harva köyhä omistaa metsää. Eikä niitä muiden metsistä saa mennä repimään irti.
Vierailija kirjoitti:
Viljellen itse, ostin keväällä eurolla perunoita. Istutin ne ja syksyllä on kymmeniä kiloja perunoita. Ostin myös siemeniä muutamalla eurolla ja kohta on paljon punajuuria, porkkanoita, lanttuja jne. Mullat saan ilmaiseksi kompostista ja lannoite tulee huussista. Hyvin on minulla varaa syödä kasviksia. Tämän lisäksi marjastan ja sienestän. Lihaa ja juustoa minulla ei ole varaa ostaa, yhden juustopaketin hinnalla saa ihan hirveän määrän istutusperunoita.
Perintömailla?
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä saa kaalia cittarista euron kilo. Juurekset alle kahden euron kilo ja ne on vielä syksyä kohden halpenemassa.
Minä eilen keksin puolen päivän aikoihin paloitella punakaalin n. 1 cm:n paloiksi siis suuri määrä ja joukkoon puolikas fetajuusto sekä loraus sitruunaoliiviiöljyä, sen pitää olla Knossos eli kreetalaista, jossa on heidän ihanaa makeaa sitruunaa. Täytti koko päiväksi. Varmasti muukin voimakas juusto käy, kunhan ei laita liikaa. Eikä maksa paljoa. Kokonaisesta kaalista saa varmaan lähes viikon annoksen joka päivälle. Joukkoon voi laittaa vaikka raakaa kukkakaalia tai porkkanaa.
Aina ei tarvitse olla sitä iänikuista salaatilehti, kurkku ja tomaattisalaattia. Olkaa kekseliäitä oman maun mukaan. Ainakaan kauppojen salaattibaareihin en katsokaan, on sen verran paljon hintaa eikä juurikaan painoa.
Ihmettelen aina tätä väitettä, että kasvikset olisivat kalliita. Nehän ovat kilohinnaltaan niitä halvimpia tuotteita viljatuotteiden ohessa.
Omenat ilmaiseksi jostain puutarhalta, marjat metsästä. Kasvata vihanneksia pihassa.
Osta edullisimpia pakastevihanneksia. Paljon. Juurekset, edulliset hedelmät.. Katso tarjoukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko perunat näihin kasviksiin?
Ei yleensä, mutta uudet perunat voi käsittääkseni laskea tuohon pottiin.
500 G riittää. 1 omena, 4x kourallinen vihanneksia esim. ruuan kera. Nyt halpoja