Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
181/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on muotia olla pitkä ja isojalkainen. 

No ei kyllä ole, nuoret häpeävät isoja jalkojaan.

Ihan turhaan, koska itse ei voi vaikuttaa jalan kokoon.

Vierailija
182/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä peitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia on jankutettu, että vain pitkä voi olla missi ja lyhyt ei kelpaa. Pitkillä on myös suuremmat raajat ja suurempi kengänkoko. Kun vain pitkiä ja suurikenkäisiä pidetään kauniina ja vain sellaisen naisten perässä juostaan, niin kengänkoon kasvu ei voi olla yllätys. 

Vierailija
184/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Tuo oli ihan yleistä 80-luvulla. Silloin nuoretkin naiset murehtivat jos kengän koko oli suurempi kuin 38. Moni käytti liian pieniä kenkiä, koska naisen jalka ei "saanut" olla suuri.

Vierailija
185/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ikäluokkani (1980) alussa syntyneet naiset olivat keskimääräiseltä pituudeltaan jotain 168-172 sentin luokkaa kengänkoon ollessa 39-40,5.

Nyt kun katselee nuoria 20-25 vuotiaita naisia, he ovat pituudeltaan todella pitkiä. Siis näin vanhana sen huomaa, miten nuoret naiset ovat paljon pitempiä kuin itse vaikka itse oli nuorena siitä pisimmästä päästä (jos liikuntatunnilla laitettiin tytöt pituusjärjestykseen, niin top5 pisimmissä olin aina).

Vierailija
186/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot rotevat miehet saattavat hyvinkin saada isoja rotevia tyttäriä. Eikä siinä ole mitään vikaa. Menneeltä vuosisadalta on ajatus, että naisen pitäisi olla pikkuruinen, siro ja pikkujalkainen, että olisi oikeanlainen.

Se nyt vain sattuu olemaan kaunista. Miesmäisyys ei. 

Vierailija
187/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 165cm pitkä ja kengänkokoni on 38,5. Suomesta ei puolikokoja saa, joten harvoin ostelen kenkiä täältä. Muistan, kuinka teininä isoa kengänkokoani kauhisteltiin ja se nolotti minua. 

Tyttäreni on nyt 13-vuotias, samanpituinen kuin minä ja kengät nyt kokoa 39. Ihan tavallista nuorten keskuudessa. 

Siis mistä alkaen 39 on ollut iso koko? Olen myös 165 pitkä, jalka 39 - 40 riippuen kenkämallista. Olen aina ajatellut, että 39 on tavallaan kenkien "medium" eli aivan tavallinen koko.

Vierailija
188/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Valtaosassa maita ihmiset ei ole tällaisia kaappeja ja amatsoneja kuin pohjoismaissa. Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa miesten keskimitta näyttää olevan joku 165 cm. Naiset on pieniä ja myöskin siroja, kaposia. 

Vierailija
189/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä peitellä.

Käyttämällä liian pieniä kenkiä?

Vierailija
190/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot rotevat miehet saattavat hyvinkin saada isoja rotevia tyttäriä. Eikä siinä ole mitään vikaa. Menneeltä vuosisadalta on ajatus, että naisen pitäisi olla pikkuruinen, siro ja pikkujalkainen, että olisi oikeanlainen.

Ihan samoin miehissä lyhyys ja sirous on rumaa.

Vierailija
191/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia on jankutettu, että vain pitkä voi olla missi ja lyhyt ei kelpaa. Pitkillä on myös suuremmat raajat ja suurempi kengänkoko. Kun vain pitkiä ja suurikenkäisiä pidetään kauniina ja vain sellaisen naisten perässä juostaan, niin kengänkoon kasvu ei voi olla yllätys. 

Ei kai se jalka mielikuvaharjoittelulla kasva?

Missit ovatkin kautta aikain olleet tavallisia naisia pidempiä ja usein myös aika anorektisia.

Vierailija
192/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transnaiset. Siinä vastaus. 

Vierailija
193/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan nyt kuitenkin, että aika pienellä osalla naisista kengänkoko alkaa 4:llä.

Vierailija
194/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoin miehissä lyhyys ja sirous on rumaa.

Niin, tai ei välttämättä rumaa, vaan söpöä. Se ei kuulosta kuitenkaan oikein hyvältä miehestä puhuttaessa sekään.

Vierailija
195/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on 10 v. 163 cm pitkä, kenkä 39-40. Pituuskasvupyrähdys vasta alkanut, joten voisin kuvitella, että parin kolmen vuoden sisään kengänkoko voi hyvinki olla 41-43.

Vierailija
196/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Valtaosassa maita ihmiset ei ole tällaisia kaappeja ja amatsoneja kuin pohjoismaissa. Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa miesten keskimitta näyttää olevan joku 165 cm. Naiset on pieniä ja myöskin siroja, kaposia. 

Voisikohan ne käyttää jotain sellaista, mikä tyssää kasvua? Mitä pohjoismaissa ei ole tehty.

Vierailija
197/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne abuelat ja nonnat ovat tuhteja. 

Vierailija
198/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monissa maailman maissa miehen keskipituus on jotakin nippanappa 165cm jos sitäkään..t. nainen 168cm ja kenkäkoko 41.

Vierailija
199/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ikäluokkani (1980) alussa syntyneet naiset olivat keskimääräiseltä pituudeltaan jotain 168-172 sentin luokkaa kengänkoon ollessa 39-40,5.

Nyt kun katselee nuoria 20-25 vuotiaita naisia, he ovat pituudeltaan todella pitkiä. Siis näin vanhana sen huomaa, miten nuoret naiset ovat paljon pitempiä kuin itse vaikka itse oli nuorena siitä pisimmästä päästä (jos liikuntatunnilla laitettiin tytöt pituusjärjestykseen, niin top5 pisimmissä olin aina).

Ulkomailla reissanneet kaverini ovat kertoneet, että esim. Liettuassa on nykyään kaikki ihan jättiläisiä.

Vierailija
200/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydessä miesten sormusten koon pienenemiseen varmaankin.

Molemmat sukupuolet ja välimuodot tekevät samoja töitä ja vanhemmat syövät samoja ruokia.

Naiset söivät ennen kevyemmin kuin miehet. Luulisi että moni edelleen. Muuttuvatko tottumukset parisuhteessa?

Vaatiiko työelämä mieshormoneja?