Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
161/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä, kuin kaikki muukin kasvaa samassa suhteessa. Ei mies tee mitään enää 16 senttisellä nysällä.

Vierailija
162/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 14 v on 176 cm ja kenkä 44

Ennenvanhaan nuo olivat miehen mitat 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta suurin osa suomalaisista naisista on todella miesmäisiä koko olemukseltaan. 

Itäeuroopasta löytyy vielä siroja ja kauniita naisia. 

Totta. <3  Tapailin erästä venäläistä naista, joka oli todella hyvässä kunnossa ja itse suoraan sanoi, että sikäläinen mentaliteetti on, että onkin pakko pysyä hoikkana, jotta mies ei jätä. :D Saisivat Suomessakin naiset olla tällä tavalla järkeviä (ja toki miehet myös).

Aika huonolla mallilla suhde on, jos pitää pelätä ettei mies jätä

Voi olla, mutta näin moni nainen ilmeisesti kokee asian. Tietävät paikkansa toisin kuin Suomen satakiloiset prinsessat. 

Vierailija
164/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kengänkoko 42, pituus 180, painon pyrin pitämään alle 65 kg, mutta aina se tuntuu helposti nousevan, joudun kontrolloimaan syömisiä. Painoni vaihtelu n. 5 kg ei ole vaikuttanut kengänkokoon. Aiemmin monesti koot päättyivät 41, mutta nykyään kyllä löytää 42 kokoa useimmiten.

Vierailija
165/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kehopositiivisuutta vaiko jo hälyttävää terveyden kannalta?

Elinvuosien ennuste kääntyy seuraavaksi jälleen laskuun. 

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

Kun painoa on paljon jalan holvikaari painuu ja jalkaterän pituus kasvaa

Itse olen 172 cm ja painan 54 kg. Jalkani on 39, eikä ainakaan painon takia ole voinut leventyä.

Vierailija
166/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset ympäristötekijät, etenkin ruoka, ovat muuttamassa ihmisten hormoneita epäluonnollisilla tavoilla. Se että naisella on joku 44 kokoinen jalka ei todellakaan ole normaalia, vaan suorastaan mutaatio. 

Vierailija
167/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Naiset vain suurentuvat ja miehistä tulee sirompia. Voi tätä maailmanmenoa.

Hienoahan se on. Olen 180cm ja aina ollut erittäin tyytyväinen siihen, että olen pituuden suhteen tasaveroinen miesten kanssa. En ole kokenut tarvetta olla pieni ja heikko. Kengänkokoni on muuten 41, keskusteluun liittyen. Hyvä sekin, hyvin on löytynyt kenkiä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.

Naisten ja miesten kokoero alkoi kasvaa, kun siirryttiin metsästäjä-keräilijöistä maanviljelyyn. Näin siksi, että miehet veivät parhaan ravinnon itselleen raskaiden töiden varjolla. Naiset elivät köyhemmällä ravinnolla ja jäivät siksi pienikokoisemmiksi.

Sitä ennen kokoerot oli pieniä. Sekä miehet että naiset tekivät metsästäjä-keräilijä yhteisöissä samoja tehtäviä ja elivät samalla ravinnolla. Nyt ollaan vain palaamassa alkuperäiseen. Tästä oli juttua mm Areenan pieleen mennyt historia podcastissa.

Vierailija
168/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman naisellisen puolensa löytäneet itkua tihrustavat suomalaiset miehet haluavat vastapainoksi lastensa äidiksi rotevan miehekkään justiinan, karskin työnaisen. Lopputuloksena yleistyvissä määrin suurijalkaisia tyttölapsia. 

Ei tämä niin uusi ilmiö sinänsä ole, onhan meillä ollut jo Niskavuoren Hetat ja Justiinat tuolta 40-luvulta lähtien.

Vierailija
169/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Naiset vain suurentuvat ja miehistä tulee sirompia. Voi tätä maailmanmenoa.

Hienoahan se on. Olen 180cm ja aina ollut erittäin tyytyväinen siihen, että olen pituuden suhteen tasaveroinen miesten kanssa. En ole kokenut tarvetta olla pieni ja heikko. Kengänkokoni on muuten 41, keskusteluun liittyen. Hyvä sekin, hyvin on löytynyt kenkiä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.

Naisten ja miesten kokoero alkoi kasvaa, kun siirryttiin metsästäjä-keräilijöistä maanviljelyyn. Näin siksi, että miehet veivät parhaan ravinnon itselleen raskaiden töiden varjolla. Naiset elivät köyhemmällä ravinnolla ja jäivät siksi pienik

Jaahas, että sellaista sontaa tällä kertaa. Todisteita kiitos näille rajuille väitteille. Kokoero uroksen ja naaraan välillä ovat normi lähes kaikissa lajeissa. Ei todellakaan selity jollain elämäntapamuutoksella. Ja ajatus, että miehet eivät jakaisi ruokaa naispuolisten rakkaidensa kanssa on taas jotain revisionistista feminististä roskahistoriaa. Ja kerro toki miksi NYT yhtäkkiä erot taas olisivat kapenemassa, kun emme ole eläneet metsästä-keräilijäyhteisöissä moniin satoihin, jopa tuhansiin vuosiin, emmekä edelleenkään elä sellaisissa, vaan nimenomaan ns. maanviljeijäyhteiskunnassa. Muutokset viime vuosikymmeninä yksinkertaisesti selittyvät kemikaaleilla ja kaikenlaiselle myrkylle, mitä ympäristössä on.

Vierailija
170/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet suosivat romuluisia ja isojalkaisia naisia? 

Tuskin kovin moni mies on kiinnostunut naisen kengännumerosta.

Suunnilleen yhtä moni kuin miehen käden koosta kiinnostunut nainen. Eli ehkä neljä viidesosaa.

Pienet, hentoiset kädet miehellä ovat välitön turn-off. Kuin pitelisi toista naista tai lasta kädestä. 

Vierailija
171/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä, kuin kaikki muukin kasvaa samassa suhteessa. Ei mies tee mitään enää 16 senttisellä nysällä.

Onko naisten alapääkin kasvanut vai mitä tarkoitat?

Vierailija
172/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta suurin osa suomalaisista naisista on todella miesmäisiä koko olemukseltaan. 

Totta. <3  Tapailin erästä venäläistä naista, joka oli todella hyvässä kunnossa ja itse suoraan sanoi, että sikäläinen mentaliteetti on, että onkin pakko pysyä hoikkana, jotta mies ei jätä. :D Saisivat Suomessakin naiset olla tällä tavalla järkeviä (ja toki miehet myös).

Voi olla, mutta näin moni nainen ilmeisesti kokee asian. Tietävät paikkansa toisin kuin Suomen satakiloiset prinsessat. 

No niin, tulihan se sieltä: tietävät paikkansa. Sellainen naisvihaaja on levittämässä paskoja mielipiteitään. Toivottavasti olet yksin koko elämäsi.

Vierailija
173/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet suosivat romuluisia ja isojalkaisia naisia? 

Tuskin kovin moni mies on kiinnostunut naisen kengännumerosta.

Suunnilleen yhtä moni kuin miehen käden koosta kiinnostunut nainen. Eli ehkä neljä viidesosaa.

Pienet, hentoiset kädet miehellä ovat välitön turn-off. Kuin pitelisi toista naista tai lasta kädestä. 

En tiedä mikä lasketaan pieneksi ja hentoiseksi, mutta itselläni on sirot ja pitkät sormet, ja naiset ovat usein kommentoineet, miten kivan näköiset. Sellaiset muusikon sormet, eikä mitkään duunarin kuluneet nakkisormet. 

Vierailija
174/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kehopositiivisuutta vaiko jo hälyttävää terveyden kannalta?

Elinvuosien ennuste kääntyy seuraavaksi jälleen laskuun. 

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

Kun painoa on paljon jalan holvikaari painuu ja jalkaterän pituus kasvaa

Itse olen 172 cm ja painan 54 kg. Jalkani on 39, eikä ainakaan painon takia ole voinut leventyä.

39 on vielä siro ja normaali noin pitkälle naiselle. Lyhyemmillä tulisi olla 35-38 jalat. 

Vierailija
175/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta näin moni nainen ilmeisesti kokee asian. Tietävät paikkansa toisin k

En ole yksin, ja naisia aina riittää, älä sinä siitä huolehdi lainkaan. :D

Vierailija
176/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset ympäristötekijät, etenkin ruoka, ovat muuttamassa ihmisten hormoneita epäluonnollisilla tavoilla. Se että naisella on joku 44 kokoinen jalka ei todellakaan ole normaalia, vaan suorastaan mutaatio. 

Luonnonvalinta suosii isojalkaista mutaatiota. Bigfoot on uusi blondi. 

Vierailija
177/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on muotia olla pitkä ja isojalkainen. 

No ei kyllä ole, nuoret häpeävät isoja jalkojaan.

Vierailija
178/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pituus on kasvanut. Itse olen mielestäni normaalin mittainen nainen 174cm, kun taas edesmennyt mummoni oli saman mittaisena poikkeuksellisen pitkä ikäistensä joukossa. Nykyään lisäksi painotetaan kengissä jalkojen oikeaa asentoa, mukavuutta ja käyntivaraa, mikä voi olla jo koon tai kahden heitto. Itsellä siis mallista riippuen 41-42, ja kyllä oman kokemuksen mukaan samanmittaisilla naisilla on samoja kokoja. Lyhyemmillä sitten niitä 36 tms. kokoja

Vierailija
179/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia on aina viehättänyt luonnostaan pitkät miehet, syystä, että heitä pidetään parempina siittäjinä. En tiedä, perustuuko faktoihin, vai onko se vaan sellainen mielikuva.

Vierailija
180/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Äitini kertoi myös nuorena (n. 1970-l.) kulkeneensa aina liian pienissä kengissä. Ilmeisesti siis jostain vastaavasta syystä kuin tuossa mainitsit.