Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Kenkäkauppiaat eivät tätä ole vieläkään tajunneet. Naisten kengät numerosta 41 ylöspäin myydään hetkessä ja hyllyihiin jää ne 36 numeroiset. Isokenkäisen pitää olla kenkäostoksillaan nopea, että saa mitään, pienijalkainen voi rauhassa odotella alennusmyyntejä.
Kyllä niitä isojakin aleista löytyy jokunen pari, mutta ne ovat niin kamalia, ettei kukaan niitä halua tai ovat malliltaan huonot ja sopivat todella harvan jalkaan. Tyttärelläni on iso jalka, on aina ollut iso ikäisekseen. Taisi koulun aloittaessa olla kokoa 36. Ei ole edes erityisen pitkäkään nyt aikuisena, mutta jalan koko on 42-43, niin sopivien kenkien löytäminen on ihan onnen kauppaa, sillä kokoa 42 saattaa kenkäkauppaan tulla yksi pari ja se menee samantien, tosin se ei välttämättä ole edes sopiva. Isokenkäisten liikkeessäkin valikoima on tosi pieni, sieltä sentään löytyy jotain sopivaa. Kun pelkkä koko ei takaa sitä, että kenkä olisi hyvä omaan jalkaan, lestinkin pitäisi olla oikean mallinen. Olen ohjeistanut, että jos jostain löytyy hyvät kengät, niin ei kannata jäädä miettimään enempää, vaan ostaa ne heti, sillä ei niitä siellä enää ole, kun seuraavan kerran menee.
Tätini perheellä on kaikilla on jättijalka. Ovat kaikki myös muutenkin keskimääräistä suurempia, tätini on perheen pienin. On aika suuri näky joku miesten kenkä kokoa 50 eteisessä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta suurin osa suomalaisista naisista on todella miesmäisiä koko olemukseltaan.
Kieltämättä naisten ruumiinrakenne on usein tosi raskas muihin maihin verrattuna. Itse olen siro mies, ns. "kevytrakenteinen/luinen", joskin samalla lihaksikas ja harteikas, joten kontrasti on joskus aika hauska.
Mulla on 41-42 räpylä. Olen 182cm pitkä. Miehellä samankokoinen jalka.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta suurin osa suomalaisista naisista on todella miesmäisiä koko olemukseltaan.
Itäeuroopasta löytyy vielä siroja ja kauniita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. <3 Tapailin erästä venäläistä naista, joka oli todella hyvässä kunnossa ja itse suoraan sanoi, että sikäläinen mentaliteetti on, että onkin pakko pysyä hoikkana, jotta mies ei jätä. :D Saisivat Suomessakin naiset olla tällä tavalla järkeviä (ja toki miehet myös).
Monien kenkien malli menee pilalle isossa koossa. Sirous häviää. Minä olen 162 cm ja 12 v tyttäreni myös aika lyhyt ja aina on kuullut pituudestaan pilkkaa. Nyt on muotia olla pitkä ja isojalkainen.
Meidän tytön jalka on 44 ja suosiolla ostetaan kengät miestenosastolta ja myös tilataan zalandosta. Siellä on naisten kenkiä joka lähtöön kokoon 48 asti.
Nuoret ovat jotenkin isoluisempia ja myös naiset rotevia, miehet naisistuu. Tämä näkyi olympialaisissa. Mistä tämä juuri Suomessa johtuu? Monissa muissa maissa kehitys ei ole ollut näin nopeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. <3 Tapailin erästä venäläistä naista, joka oli todella hyvässä kunnossa ja itse suoraan sanoi, että sikäläinen mentaliteetti on, että onkin pakko pysyä hoikkana, jotta mies ei jätä. :D Saisivat Suomessakin naiset olla tällä tavalla järkeviä (ja toki miehet myös).
Aika huonolla mallilla suhde on, jos pitää pelätä ettei mies jätä
Vierailija kirjoitti:
Tytär 14 v on 176 cm ja kenkä 44
Tämä on kyllä jännä. Kasvaa vielä varmaan lisää pituutta, jalka menee edeltä. Itse olen nimittäin saman pituinen ja jalka 38-39.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Pituuskasvu ei riitä selittämään, sillä maissa joissa on pisimmät naiset, koko ei silti ole keskimäärin noin jättimäinen.
Hollannissa kengänkoko 42-44 on naisilla yleinen. Ovat pitkiä muutenkin. Ranteen luutkin on paksut hollantilaisnaisilla.
On olemassa maita, joissa naiset ovat myös pitkiä, eivätkä silti hätyyttele miesten kokoja kengissä. Oletettavasti koon kasvua selittää enemmän ruumiinrakenne yhdistettynä pituuskasvuun, ei pelkkä pituuskasvu. Eli kasvaako naisella kengän koko nopeammin suhteutettuna pituuteen kuin miehillä?
Toisaalta olen itsekin pidempi kuin moni kaverini, jolla on isompi jalka kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Naiset täällä ovat kuin traktoreita kokonsa puolesta ja tatuoinnit& värjätyt hiukset kruunaa koko paskan olemuksen...oli pakko sanoa...
Miehet taas naisistuvat.. Minulla nuorilla miehillä on jo ihan rinnat ja lantio levenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsille ostetaan sopivan kokoisia kenkiä, eikä käytetä sisarusten vanhoja liian pieniä jalkineita. Mutta oikeasti parempi ravinto kasvattaa kokoa. Jos keskipituus/koko on kasvanut pari senttiä, niin kengässä se tekee pari numeroa.
Me ollaan syötetty parhaita mahdollisia luomuruokia, tuoreita kasviksia, runsaasti proteiinia, kalsiumia mutta kolme poikaamme ovat jokaikinen 173-174cm. Ja menneet tismalleen samoilla kasvukäyrillä jo neuvolasta. Myös isä on 174cmToki ilman hyvää ravintoa olisivat vielä lyhyempiä mutta ei se pelkkä ravinto mene perimän yli.
Toki näin, mutta huono ravinto aiheuttaa sen että ihminen jää geenistään huolimatta lyhyemmäksi kuin hän voisi kasvaa paremmalla ravinnolla.
Eiköss miehet suosi pitkiä naisia muutenkin? Jotkut naiset käyttää korkokenkiä sen takia että vaikuttavat pidemmiltä ja näin olleen saavat miehen kiinnostuksen.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat jotenkin isoluisempia ja myös naiset rotevia, miehet naisistuu. Tämä näkyi olympialaisissa. Mistä tämä juuri Suomessa johtuu? Monissa muissa maissa kehitys ei ole ollut näin nopeaa
Vetten/ ruokaan sekoitettu jotain..ja ei ole tinfoilia nyt tähän hätään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onnistuu, jos suomalaiset miehet suostuvat maksamaan kaikki kauneudenhoitoon liittyvät kulut ja vähän enemmäkin, kuten itäblokin miehet tekevät. Jää aikaa kuntoiluun ja laittautumiseen. Mutta sehän ei suomalaiselle miehelle käy.
Meidän suvussa pieni jalka joka puolella. Lähisuku eli minun lapset, vanhemmat, sisarukset, tädit, sedät, enot, mummut, ukit, isomummut ja serkut tiedossa, naisilla 36-38, miehillä 42. Mieheni suvussa aika lailla sama. Kummankaan suvussa ei huomattavan pitkiä, naiset jopa aika lyhyitä, 160 ja vähän yli.
Lasten osastolta löytyy joskus sama kenkä kymmeniä euroja halvemmalla kuin aikuisten puolelta 🤩
Vierailija kirjoitti:
Siis onko olemassa naisia joiden kenkäkoko alkaa 4:sella?
Mikäli et ole huomannut asiaa, olet pitänyt ao. naisten jalkoja ihan normaalin näköisinä ja kokoisina, etkä minään kanootteihin tungettuina hirmukavioina niin kuin jotkut täällä puhuvat.
Läskit valuu jalkoihin asti, liikaa herkkuja tunnista toiseen, jalatkin turpoavat.
Tytär 14 v on 176 cm ja kenkä 44