Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
201/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kaiketi nuoret neidit kasvavat ensin vaakasuoraan ja jalasta tulee pitkä räpylä. Kenkäteollisuuden tulisi ottaa tämä huomioon ja tehdä pitkiä kenkiä isojalkaisille. 

Vierailija
202/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikaisemmin kengänkoko 41 tai 42.

Nyt pitää ostaa kokoa 44.

Onko jalkani siis kasvanut?

Ei, koska vanhat, 90-luvun 42 koon kengät mahtuivat edelleen jalkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, me huomasimme naistyöporukan saunaillassa tämän ilmiön jo joskus 2000-luvun alkupuolella. Joku haki kenkiään isosta kenkäkasasta ja oli kahdet samanlaiset, koosta selvisi, mitkä on kenen. Siitä alkoikin keskustelu ja tosiaan havaittiin, että meillä silloin vanhemmalla väellä, kuten itse olin, eli 40-60 v oli ihan yleisesti pienemmät jalat kuin nuoremmalla, 20-40 v.

Vertailimme saunaillan vitsinä tätä asiaa, eli suunnilleen samankokoiset ja eri-ikäiset vastakkain ja trendi oli selvä, nuoremmilla oli 1-2 numeroa isompi jalka. Silloin pidimme sitä pikkuhiprakassa pelkkänä vitsinä ja hassuna yhteensattumana, mutta jäi mieleen kumminkin. Näin olen siis myöhemminkin havainnut asian olevan.

Omalle ja sukulaistytöille tämä on ollut suuri harmi, kun minulta olisi jäänyt heille tosi kivoja kenkiä, joita en itse enää pidä tai on pidetty vain pari kertaa. Vaikka ollaan saman mittaisia siis, mutta heillä vaan on reilusti isompi jalka.

En ymmärrä, miksi tämä olisi huono juttu, siis jalan suureminen vaan samaa mieltä tuolla jonkun edellisen kanssa, että jotain evoluution asiaa sekin kai ajaa.

Vierailija
204/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia on jankutettu, että vain pitkä voi olla missi ja lyhyt ei kelpaa. Pitkillä on myös suuremmat raajat ja suurempi kengänkoko. Kun vain pitkiä ja suurikenkäisiä pidetään kauniina ja vain sellaisen naisten perässä juostaan, niin kengänkoon kasvu ei voi olla yllätys. 

Ei kai se jalka mielikuvaharjoittelulla kasva?

Missit ovatkin kautta aikain olleet tavallisia naisia pidempiä ja usein myös aika anorektisia.

Valikoimalla lastensa äidiksi kauneusihanteen mukaisia naisia jalka kasvaa. 

Vierailija
205/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Valtaosassa maita ihmiset ei ole tällaisia kaappeja ja amatsoneja kuin pohjoismaissa. Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa miesten keskimitta näyttää olevan joku 165 cm. Naiset on pieniä ja myöskin siroja, kaposia. 

Kyllä ne abuelat ja nonnat ovat tuhteja. 

Kaikkialla kertyy painoa iän myötä. Mutta Suomessa nuoret ovat hälyttävän ylipainoisia, Italiassa hoikkia. 

Vierailija
206/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Naiset vain suurentuvat ja miehistä tulee sirompia. Voi tätä maailmanmenoa.

Hienoahan se on. Olen 180cm ja aina ollut erittäin tyytyväinen siihen, että olen pituuden suhteen tasaveroinen miesten kanssa. En ole kokenut tarvetta olla pieni ja heikko. Kengänkokoni on muuten 41, keskusteluun liittyen. Hyvä sekin, hyvin on löytynyt kenkiä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.

Naisten ja miesten kokoero alkoi kasvaa, kun siirryttiin metsästäjä-keräilijöistä maanviljelyyn. Näin siksi, että miehet veivät parhaan ravinnon itselleen raskaiden töiden varjolla. Naiset elivät köyhemmällä ravinnolla ja jäivät siksi pienik

Mielenkiintoista. Onkohan tietoa siitä, miksi ihmiset ylipäätään ovat suurenneet tosi nopeasti niin paljon? Olen nelikymppinen, lapseton itse, mutta tuttujen lapset ovat järjestään pidempiä ja raamikkaampia kuin me. Tytöt ja pojat. Tässä ketjussakin monen kommentoijan alle 15v lapsi on aika pitkä meihin verrattuna, ja isojalkainen. Minusta yhtä suurta eroa ei ole ollut meidän ikäluokan ja vanhempiemme välillä. Tai vanhempiemme ja heidän vanhempien. 

Ravinto tuskin on nyt terveellisempää kuin meidän lapsuudessa, tuntuu että päinvastoin. Tuntuu, että tosi nopeaa on tämä ihmisten kasvu.

Vierailija
207/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut itsekin tätä jo pidempään hajamielisesti, mutta nyt kun sanotte, näin on ainakin omassa suvussa. Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota nuorten miesten pyöreään lantioon, yllättävän monella on aika naismainen lantio ja peppu. Korostuu kun pitävät tosi tiukkoja housuja.

Ruokavaliosta olen samaa mieltä että ei se taida terveellisempää olla kuin aiemmin kun kaikki pyrki kasvattamaan ja jos ei itse voinut niin sukulaisilta/ystäviltä saamaan vihanneksia, juureksia, marjoja, sieniä. Syötiin ehkä yksinkertaisemmin mutta ravintoarvoiltaan paremmin kuin nykyiset einekset.

Ympäristömyrkyistä en kyllä sano mitään, onhan niitä nykyään paljon, mutta kyllä oli ennenkin kun kaikki laskettiin tehtaista myöten surutta vesiin.

Vierailija
208/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan nyt kuitenkin, että aika pienellä osalla naisista kengänkoko alkaa 4:llä.

Tai sitten ei. Aika paljon noita nelosella alkavia kokoja naisillekin menee. Toki edelleen on muotia ahtaa jalkansa liian pieniin kenkiin ja myöhemmin sitten ihmetellä ongelmia joita se aiheuttaa.

Vierailija
209/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kudosten kasvuun tarvitaan proteiineja, luustoon kalkkia. Proteiinien saanti on nykyisin paljon suurempaa kuin aiemmin.

Vierailija
210/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin jalat on kokoa 39-40, mutta boomerina on koko ikänsä ajatellut sen olevan epä-naisellista, ja siksi käyttänyt korkeintaan kokoa 38. Sitten ihmettelee kun varpaat vääntyneet ja kynnet mustuu. Ei vaan kykene päivittämään identiteettiään ja ostaa uusia ja uusia liian pieniä kenkäpareja, "josko nämä ei niin hiertäisi".

Vierailija
211/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outoja aikoja eletään...

Miehet muuttuvat feminiineiksi, sormet lyhenee ja kapenee ja voimat loppuu.

Naiset taas kasvattavat kokoaan. Kengän koko kasvaa, pituutta tulee lisää, samoin kuin massaa. 

N. 41.v, 159 cm, 53 kg ja kengänkoko 38

Vierailija
212/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kudosten kasvuun tarvitaan proteiineja, luustoon kalkkia. Proteiinien saanti on nykyisin paljon suurempaa kuin aiemmin.

Lihasten kasvu edellyttää myös luuston kasvua/vahvistumista. Esim. luun katkeaminen johtaa aina sen vahvistumiseen, kipsaus vaiheessa lihakset liikunnan puutteen takia heikentyvätkin.

Vierailija
213/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaako se etupyllyn kokoa vs. mies ja käsi, mies ja kenkä? 🤣

Vierailija
214/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoja aikoja eletään...

Miehet muuttuvat feminiineiksi, sormet lyhenee ja kapenee ja voimat loppuu.

Naiset taas kasvattavat kokoaan. Kengän koko kasvaa, pituutta tulee lisää, samoin kuin massaa. 

N. 41.v, 159 cm, 53 kg ja kengänkoko 38

Ympäristön hormonisaatio. Kohta ei tosiaan ole enää sukupuoliakaan. Ihminen steriloi itse itsenä sukupuuttoon tai ainakin läntinen maailma...

Vierailija
215/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär 14 v on 176 cm ja kenkä 44

Ennenvanhaan nuo olivat miehen mitat 

Samaa mieltä. Nuo ovat miehen mitat.

Vierailija
216/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukisiteitä laittaessa ja haavahoitoja tehdessä näkee, kuinka vanhoilla mummoilla on melkein kauttaaltaan liikavarpaat ja virheasentoja. Ovat siis tunkeneet jalkansa ennen vanhaan liian pieniin kenkiin.

Vierailija
217/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.

Ai miten niin ei ? 12 vuotiaat on jo pitkiä minuun verrattuna. Ja ihan hyvä että ostavat oikean kokoisia kenkiä, tätini on 87 vuotias ja ahtanut jalkansa 36 kenkiin, kyllä varpaat on päällekkäin olleet jo 40 vuotta 

Vierailija
218/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä tuntuu ihmiset olevan puollustuskannalla, kuinka ihmiset ovat aikoinaan ahtaneet jalkansa liian pieniin kenkiin ja varmasti jotkut näin ovat tehneet, mutta mittakaava on huomattavasti pienempi kuin mitä täällä annetaan ymmärtää. Itse (syntynyt 1980 luvulla) en tunne/ tiedä ketään joka näin olisi tehnyt.

Kyllä se totuus vaan on, että elintavat, ympäristö ja kasvatus kasvattavat ihmisten kokoa jo lapsena. Lihava lapsi on myös lihava aikuinen ja harvalla ylipainoisella on pienet jalat.

Sirot, hoikat naiset tulevat olemaan harvinaisia kuin yksisarviset.

Vierailija
219/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot naisten jalat on kyllä...rumia.

Kumiteräsaappaat on neitokaisille paras malli. Kuka tuollaisella kavion koolla ilkeää edes liikkua julkisilla paikoilla. Ja rusettikaulakset neitipojat saisivat pitää rukkaset esiintyessään julkisesti. Hävettää ihan lapsenkätiset, muka miehet.

Vierailija
220/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 on lasten kengänkoko.

Tiedän itseni lisäksi muitakin, joilla on kengän koko 36, ei ole edes harvinaista. Ps. Ihan aikuisia ollaan.