Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
81/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti myös kenkäkauppiaat lukevat tämän. En ymmärrä miksei kauppoihin saada naisille isoja kokoja. Jatkuvasti joudun menemään miesten kenkien puolelle, kun naisilla koot loppuvat 40. Tai jos on kokoon 41 tai 42 asti, on ne aina ensiksi loppu, kun ei niitä montaa paria tarjolle hankita. Kokoni on 41 tai 42 mallista riippuen, pituus 177. 

Vierailija
82/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ettei enää ahdeta jalkoja liian pieniin kenkiin siitä syystä, että naisella kuuluu olla pieni ja siro jalka ja että isot jalat on nolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 170cm ja 37,5 tai 38 kengän koko, joka harmittaa, kun aina nuo koot ovat menneet kun löytää kivat kengät tarjouksesta. Jäljellä vain ääripäät 36 ja 40 tai yli. Että missä ne isojalkaiset naiset luuraa, ei ainakaan alekenkiä ostelemassa.

Vierailija
84/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena kengän koko 39. Jalka oli kapea, joten sopivia kenkiä oli vaikea löytää. Raskauksien jälkeen jalkaterä oli levinnyt ja kenkien koko 40. Sitten tuli leikkaus jalkaterään, joten nykyisin ostamani kengät ovat kokoa 41-42. En todellakaan käytä kenkiä, jotka tuntuvat epämukavilta jaloissa.

Vierailija
85/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kehopositiivisuutta vaiko jo hälyttävää terveyden kannalta?

Elinvuosien ennuste kääntyy seuraavaksi jälleen laskuun. 

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

39 on jo järjetön kavio.

Muistathan pilkata ja kiusata isojalkaista naista, niin tulee itsellesi hyvä olo.

Vierailija
86/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 40 ja olen pitkä.

Vierailija
87/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kääntyi jo koronan ansiosta.

Vierailija
88/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

39 on jo järjetön kavio.

Varmaan se miehestä näyttää tuolta, kun omat kengät ovat tuota pienemmät.

Vierailija
89/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a

Vierailia mietti:

Minä olen 176 cm pitkä ja nuorena jalankokoni oli 39,5. Molemmissa raskauksissa se levisi jonkin verran. Nyt vanhana ostan kenkäkokoa 40,5 tai 41.

Vanhat ostavat isoja kokoja, jos varpaissa on ongelmia ja niille pitää varata tilaa. Mutta että nuoret?

Minulla on aikuisia poikia, joiden pituus on 185-193, ja heidän kengänkokonsa on 44-45. 

Saako tuollaisia 45 kanootteja edes normaalista vaatepuodista.

Ainakin ennen Intersportissa oli koripallo-osastolla miesten kenkiä 45-47 koossa.

Ennen Suomi oli hyvinvointimaa mutta ei nykyään ole. 0rpo nauraa vaan kun saa rikkaille veronkevennykset.

Vierailija
90/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Olen 178cm ja kengän koko on 39. 

Aika iso, minulla 36.

36 alkaa olla lasten koko. Olet ilmeisesti aika lyhyt

Vierailija
91/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ettei enää ahdeta jalkoja liian pieniin kenkiin siitä syystä, että naisella kuuluu olla pieni ja siro jalka ja että isot jalat on nolo.

Jos luet tätäkin palstaa, huomaat että se on joidenkin kommentoijien mielestä noloa.

Naisen jalkaterä painuu iän ja raskauksien myötä. Oma kengännumeroni oli ennen 35, nyt se on 37,5. Ja olen lyhyt, 160 cm. 33-vuotias miniäni on vain 150-senttinen, ja hänellä on 34 tai 35 kokoinen jalka.

Vierailija
92/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori nainen, mitat 163cm/51kg, mutta kengänkoko on 40 :D

Olen huomannut, että kaikilla suvun ja tuttavapiirin 40-60v naisilla kengänkoko on 36-39. Yleisimmin se 37. Useat ovat tarjonneet minulle heidän kerran käyttämiään saappaita, korkokenkiä yms. Kaapista pölyyntymästä. Ovat aina olleet järkyttyneitä, kuinka jalkani voivat olla niin suuret, vaikka olen niin lyhyt. Nämä naiset taas, joiden kengänkoko on se 37, ovat kuitenkin 170cm ja yli.

Mielenkiintoinen aihe, ja olen pohtinut, että suuremman jalan täytyy olla hyödyllistä ihmiselle tulevaisuudessa. Evoluutio jatkuu.

Vierailija
93/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertonaisen paino alkaa 80kilosta. Kyllä siinä pitää olla vankka perusta alla.

Vierailija
94/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Kännykän näpyttelyyn ei tarvita pidempiä

Vierailija
95/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertonaisen paino alkaa 80kilosta. Kyllä siinä pitää olla vankka perusta alla.

80 kiloa ei ole nuoren teinitytön paino, mutta jalka alkaa olla jo tuossa vaiheessa lopullista kokoa.

Vierailija
96/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Naiset vain suurentuvat ja miehistä tulee sirompia. Voi tätä maailmanmenoa.

Hienoahan se on. Olen 180cm ja aina ollut erittäin tyytyväinen siihen, että olen pituuden suhteen tasaveroinen miesten kanssa. En ole kokenut tarvetta olla pieni ja heikko. Kengänkokoni on muuten 41, keskusteluun liittyen. Hyvä sekin, hyvin on löytynyt kenkiä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.

Vierailija
97/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas ongelma. Itselläni kengän koko kasvoi 39->42, kun tajusin käyttäneeni aiemmin liian pieniä kenkiä. 

Mulla taas jalka on pitkä mutta kapea kuin valtion leipä. Ostin kesällä Skechersin lenkkarit koossa 39 jotta menisivät viimeisillään raskaanakin, mutta jalkani ei sitten raskaanakaan turvonnut joten ne hölskyvät jalassa. Toisaalta koon 40 Salomonit puristavat aavistuksen verran vasemmassa jalassa vaikka oikea sopii.

Jalka on kasvanut raskaana ehkä puoli kokoa ja vasen on hieman isompi kuin oikea. Sopivin kenkä on yleensä väliltä 38-40, mutta on vaikeaa silti ostaa mitään kun jalan rakenne ei sovi oikein mihinkään muottiin. 

Minunkin jalkani ovat pitkät ja kapeat. Sopivia kenkiä on todella vaikea löytää, joten käytän lähinnä juoksukenkiä ja talvella nauhallisia maihareita. Pituudesta sopivat ballerinat, sandaalit ja korkkarit ovat niin leveitä, etteivät pysy jalassa. Tarpeeksi kapeat kengät ovat taas kooltaan niin pieniä, että varpaat puristuvat kasaan. 

Vierailija
98/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla jalat kasvavat ja miehillä sormet ohenevat. Eipä ihmetytä, että syntyvyys nollassa.

Sormilla ja jalkaterilläkö lapsia tehdään?

Vierailija
99/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Nimenomaan tämä on se syy! Monet ystävänikin ovat vielä nuoruudessaan käyttäneet liian pieniä kenkiä ja nyt siirtyneet käyttämään oikean kokoisia, kun ei enää hävetä. Olen nelikymppinen.

Vierailija
100/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rinnat kasvaa. Mikä noita hormoneja riivaa? Ravinto, saasteet, kännykkäsäteily, liikkumisen väheneminen... Nyt ei puhuta silikoneista.