Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
41/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 173cm.  Jalan koko oli 41 ennen raskautta. Raskauden takia jalkapöytä laski ja nyt on kengänkoko 42. 

Raskaudesta jo useampi vuosi. 

Vierailija
42/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä isä 197cm. Itse olen 185. Kenkä on ollut jo 15-vuotiaasta 44 :D

Monella koulukaverilla oli 42-43 ennen kuin lukio oli ohi. Tyttöjä siis.

Äidilläni on 40 koon kenkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miesten sormet pienentyvät. oli ylellä juttu. 

Vierailija
44/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoit viime vuoden uutisen esille? Asia keskusteltiin palstalla jo silloin. Löydät ap ne vanhat ketjut ihan Googlella. 

Vierailija
45/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Ja sitten on myös poikkeamat tähän sääntöön ja joskus lapsesta vaan kasvaa "geenejään pidempi". Meillä tytär on isäänsä pidempi, kengänkoko yhden koon pienempi.

Sama. 

Isä 185cm, tytär 186. Ikää 17. Ja on aivan heittämällä sukuni pisin nainen, eli tulee pakosti isän puolelta.

Meillä on iso suku eikä aiemmin ole yhtäkään naista

Kannattaa jo hyvissä ajoin kysellä sieltä sirkuksesta paikkaa. Olla siis liikkeellä ajoissa.

Vierailija
46/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 165cm pitkä ja kengänkokoni on 38,5. Suomesta ei puolikokoja saa, joten harvoin ostelen kenkiä täältä. Muistan, kuinka teininä isoa kengänkokoani kauhisteltiin ja se nolotti minua. 

Tyttäreni on nyt 13-vuotias, samanpituinen kuin minä ja kengät nyt kokoa 39. Ihan tavallista nuorten keskuudessa. 

Asuitko jossain saamelaisalueella tms, jossa tytöt on lyhyitä ja jalat pienempiä? Mulla ja kavereilla oli teininä 39-41, sun jalkaa olisi pidetty pienenä.

N48

Vierailija
47/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivoit viime vuoden uutisen esille? Asia keskusteltiin palstalla jo silloin. Löydät ap ne vanhat ketjut ihan Googlella. 

Aloittajaa kiukutti tämän aamun Ylen uutinen, jossa kerrottiin, miten miesten käsien koko on pienentynyt. Hän ihan etsimällä etsi aiheen, jotta saisi saa mollata suomalaisia naisia.

Vierailija
48/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehille on kasvaneet naisten kädet.😂

Vierailija
49/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, katsoin samaa. Naapurin alakouluikäinen tyttö oli jättänyt eteiseen crocsinsa ja oli saman kokoisen näköiset kuin mieheni kengät. Voi raasu.

Vierailija
50/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v nainen ja kengän koko 41. Olen ollut edelläkävijä 😀 Alesta on aina löytynyt mieleiset kengät kun alemmat koot jo myyty loppuun.

Minäkin olen viiskymppinen, ei täällä Turussa mun ikäluokassa 41 ole mikään erityinen. Itselläni on 42, pituutta 176 cm. 

Vierailija
51/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan se koronarokote. 

Vierailija
52/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajaa kiukutti tämän aamun Ylen uutinen, jossa kerrottiin, miten miesten käsien koko on pienentynyt. Hän ihan etsimällä etsi aiheen, jotta saisi saa mollata suomalaisia naisia.

Joo, ap taitaa olla pieninakkinen mies. 

Vierailija
53/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukot on nykyään niin lihavia, että niiden jalatkin litistyy suuremmiksi.

Vierailija
54/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roolit ovat kääntymässä toisin päin, naiset voivat nyt ottaa haltuun fyysisyyttä vaativat duunarityöt ja miehet siirtyä paperin pyörittäjiksi suojatyöpaikkoihin. 

Vierailija
55/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole woken mukaan hyvä asia?

Kappas, persu osoittamassa taas tyhmyyttään täällä.

Vierailija
56/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eukot on nykyään niin lihavia, että niiden jalatkin litistyy suuremmiksi.

Ei paino selitä sitä että suvussa on yhtäkkiä jotain 43+ kokoisia kun ennen on ollut pelkkää 35-38. Paino voi myöhemmällä iällä selittää 0,5-1 numeroa.

Sitä paitsi jalan koko skaalautuu pituuskasvun kanssa.

Vierailija
57/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsille ostetaan sopivan kokoisia kenkiä, eikä käytetä sisarusten vanhoja liian pieniä jalkineita. Mutta oikeasti parempi ravinto kasvattaa kokoa. Jos keskipituus/koko on kasvanut pari senttiä, niin kengässä se tekee pari numeroa. 

Vierailija
58/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Joskus oon nähnyt somessa keskusteluja jossa on näitä "39 on liian iso kengänkoko naiselle"-lurinoita, kirjoittajina niin reippaasti keski-ikäisiä miehiä kuin naisiakin. En ole koskaan ymmärtänyt mitä ihmettä naisen jalan koossa joku muutama sentti ratkaisee.

Vaatteista jos sanoisi, että M-koko on pullukan naisen koko niin voi sitä itkun määrää (siis tämä ei ole mielipiteeni vaan vertaan). Lisäksi joku haastateltu ortopedi oli sanonut, että monella naisella on tämän pakkomielteen takia jopa kolme numeroa liian pienet kengät jalassa joka näkee kaikenlaisina jalkaongelmina. 

Mulla ei vain mene tämä kaaliin, että maassa jossa on perinteisesti arvostettu saunapuhtautta ja vaatteiden mukavuutta on ollut tällainen trendi tunkea jalat liian pieniin kenkiin ja on keksitty päähänpinttymä sopivan "naisellisesta" jalan koosta. Osaako joku selittää?

Vierailija
59/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas ongelma. Itselläni kengän koko kasvoi 39->42, kun tajusin käyttäneeni aiemmin liian pieniä kenkiä. 

Vierailija
60/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena 39, kahden raskauden jälkeen 42. Juuri ostin juoksulenkkarit, ja ne on 43. Huomaa kyllä tuon kokojen kasvun, kun verkkokaupoissa just mun kokoja on vaikea löytää ja pienet koot jää aleen pyörimään. Pituutta mulla 171.