Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
501/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten vaatteiden keskikoko 70-luvulla oli 36 ja nyt 44. Sama varmaan kengissä. Porukka on melko kookasta.

1950-luvun elintarvikepula selittää, miksi ihmiset jäivät kitukasvuisiksi. Geenithän on edelleenkin samat.

Onko ap ikinä kuullut, että elintarvikkeiden ja muiden kulutustavaroiden säännöstely jatkui vuoteen 1954.

Vierailija
502/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistä lihavua on 75 %. Naisista paljon harvempi. Jostain syystä ap keskittyy halventamaan naisia.

Ei uskalla katsoa peiliin eikä punnita itseään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaako se etupyllyn kokoa vs. mies ja käsi, mies ja kenkä? 

Mikä helvetti on "etupylly"?

Se on se eturessu. Terv. Römpsä-Reino

Vierailija
504/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kaupoista on aina loppuneet mun koot ekana, 37-38. 

Vierailija
505/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 22 v kengänkoko 40. Pituutta en ole sen jälkeen kasvanut, mutta kengänkoko kasvoi numerolla juuri tuossa 22-23 iässä. Sitten raskauden aikana kasvoi vielä yhdellä numerolla ja nyt koko 42. Ei palannut pienempään kokoon raskauden jälkeen. Olen 172 cm pitkä

Vierailija
506/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 korkokenkä, en halua edes nähdä.

Sulla tuskin sitä ongelmaa on.

Juu ei onneksi ole. Kengän koko on 36, siro ja pieni nainen. 

Oletko siis sitä mieltä, että isommat ja isompi jalkaiset naiset ovat ihmisinä jotenkin huonompia kuin sinä? Arvottomampia?

Miehekkään kokoinen jalka naisella on yhtä ihana kuin miehekkään matala ääni naisella.

Vierailija
507/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkittaako se sitten iso pim psalooraa, kun kerta miesten jalat tarkoittavat monien mielestä isoa elintä? Täytyyhän isojen ihmisten toki sopia yhteen.

Vierailija
508/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 22 v kengänkoko 40. Pituutta en ole sen jälkeen kasvanut, mutta kengänkoko kasvoi numerolla juuri tuossa 22-23 iässä. Sitten raskauden aikana kasvoi vielä yhdellä numerolla ja nyt koko 42. Ei palannut pienempään kokoon raskauden jälkeen. Olen 172 cm pitkä

Miten raskauden aikana jalka kasvaa pituutta? Itselleni suuri arvoitus. Leveyttä ne kasvoi, tilapäisesti

Vierailija
509/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koko 45-46. Olen nainen, en nuori. Ikinä en ole naistenosastolta saanut kenkiä, mutta eipä tuo ole varsinaisesti haitannut. Pysyy suolla hyvin pinnalla, kun en lihavakaan ole.

Yök, itsellä koko 38 onneksi ja pituutta 166 cm.

Itse oot yök, painoa sulla varmaan 100+, kun jätit mainitsematta. Hyi!

No ei ole paino on 59 kg nuorempana se oli hitusen vähemmän.

Vierailija
510/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä minä nautin. Naisten jalat ovat ihania.

Vierailija
511/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun kaikki kengät tehdään Kiinassa. Koko ei ole muuttunut, mutta numero kyllä.

Vierailija
512/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siitä saa kun kaikki kengät tehdään Kiinassa. Koko ei ole muuttunut, mutta numero kyllä.

Ihan samoja 38 kenkiä ostan kuin ennenkin hyvin mahtuu? Nike ja Adidas ei ole ainakaan muuttuneet mihinkään.

Vierailija
513/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep näin 40v pidin omaa 37 jalkaa ja miehen 41 kokoa  normaaleina, mutta alkaa molemmilla olla jo vaikeuksia löytää kenkiä. Tyttärelle 39 koko löytyy valinnanvaraa. Näin ne koot muuttuu.

Ei ole vaikeuksia löytää, äläpä kuule valehtele.

Vierailija
514/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten joku sanoi, kyllä niihin jalkavaivoihin monella syy oli se, että ostettiin kasvunvaraa ja kierrätettiin lapsilla kenkiä, eli nuoremmat saivat jo valmiiksi linttaan astutut liian isot kengät.

Ja olihan jossain vaiheessa tosiaan muotia aika huono kenkämalli, eli korkea korko ja kapea kärki, olivat huonoja jalalle, vaikka olisi ollut sopiva kokokin. Tosin niitä harva koko ajan pitikään, esim. itse muistan, miten menin lenkkareissa töihin ja vaihdoin siellä korkkarit jalkaan, eikä töissä nyt niin paljon kävelyä tullut, huoneesta toiseen, syömään ja kahville. Sitten lenkkarit jalkaan ja kotiin - voi hulluja vuosia!

Oman ikäiseni eivät enää liian pieniä kenkiä ostaneet, mutta vanhempi polvi taisi tosiaan olla sitä mieltä, että numero ei saa olla nelosella alkava, aivan älytöntä.

Paha oli myös tyttäreni ikäisten kenkämuoti, eli ne korkeat tolppakorot. Miten monet riidat kävimme, kun huomasin, että tyttären jalkaterät alkavat kääntyä sisäänpäin, kun niillä hoippui menemään. Monella nyt kolmekymppisellä näkeekin sisäänpäin kääntyneitä.

Terve jalka on aina kaunis, se ei kokoa katso, onneksi nyt, lastenlapsien aikaan  onkin tärkeintä, että kenkä on sopiva ja tukee jalan terveyttä. Ja muotia on monenlaista, ei ole vain yksi malli.

Vierailija
515/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokoa 45 oleva naisten avokas näyttää varmaan kanootilta.. 

Vierailija
516/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joiden mielestä naisen isot jalat ovat jotenkin rumat, voisivat katsoa anoppini jalkoja. Hän on vuosia tunkenut jalkansa koon 36 kapeakärkisiin korkokenkiin tuntemattomasta syystä, OIkea numero olisi ollut varmaan 38-39. En ole koskaan nähnyt hänellä lenkkareita tai tennareita, joissa kärki olisi korkokenkää leveämpi ja varpailla siten enemmän tilaa. Vaivaisenluut hänellä on hyvin huomattavat ja varpaat vinksinvonksin ja taipuneet sisäänpäin.

Ja näitä naisia on Suomessa paljon.

Vierailija
517/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

180cm nainen. Kengän koko 43. Ei ole helppoa löytää kenkiä kaupasta.

Kaveri 158cm, kengän koko 39. Hän löytäisi mistä vaan sopivat kengät. 

Vierailija
518/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt koko ikäni 41-42 koon kenkiä koska suurempia ei ole tahtonut kaupoista löytyä. Joku aika sitten kävin jalka-analyysissä urheiluliikkeessä koska halusin satsata hyviin juoksukenkiin. Selvisi että oikea kengänkokoni olisi 43. Pituutta löytyy 178 cm.

Vierailija
519/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyyhän jalan kompensoida, kun nilkasta ylöspäin ja sivulle on tapahtunut valtavaa laajentumista. ei koon 38 jalka pysty pitämään sitä 120kg tanttaa pystyssä mitenkään. siinähän uppoaa maahan, jos on valtava massa kannateltavana ja erittäin pieni tukipiste. ei mahdu balettikenkä norsulle. hyvää kesää kaikille normaalipainoisille.

Vierailija
520/564 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YÖK :D

t. normaali 38