Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Naisten jalat ovat ällöttävät, jos ne on vuosikaudet tungettu liian pieniin kenkiin - isovarpaat sojottavat 30-45 keskilinjasta ulospäin, liikavarvasta pukkaa ja pienemmät varpaat ovat käytännössä vasaramaisina kaksin kerroin. Hyvä, ettei laatta lennä kun tuollaisen ilmestyksen näkee.
Vapauttakaa jalkanne ja käyttäkää oikean kokoisia kenkiä!
Vierailija kirjoitti:
Naisten jalat ovat ällöttävät, jos ne on vuosikaudet tungettu liian pieniin kenkiin - isovarpaat sojottavat 30-45 keskilinjasta ulospäin, liikavarvasta pukkaa ja pienemmät varpaat ovat käytännössä vasaramaisina kaksin kerroin. Hyvä, ettei laatta lennä kun tuollaisen ilmestyksen näkee.
Vapauttakaa jalkanne ja käyttäkää oikean kokoisia kenkiä!
Moni nainen egosyistä käyttää liian pieniä vaatteita sekä kenkiä.
Vanhempien naisten jalkavaivat: joillakin varmaan johtuu liian pieniin kenkiin ahtautumisesta turhamaisuuttaab, mutta suurimmalla osalla siitä, että lapsuudessa ja teininä ei ollut oikean mallisia tai kokoisia kenkiä. Lapsena ostettiin edullisia ja aina numeroa, paria liian isoja, kasvun varaa. Liian isot kengät vaurioittaa jalkaa siinä kuin pienet.
Mistään ergonomiasta oltu kuultukaan, sitä ostettiin, mitä kylän osuusliike möi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli juttu, että suomalaiset käyttävät liian pieniä kenkiä. Ja sitten on joka sortin jalkavaivaa, kun tulee ikää.
Esim. vaivaisenluu on yksi esimerkki.
Jo 50 vuotta olen kohta kävellyt pienillä kengillä eikä ole vaivaisenluusta tietoakaan. Hentoluinen tarvitsee pienet kengät. Miten vaikeaa romuluisten on uskoa, että toisilla on oikeankokoiset pienet kengät hentoisissa jaloissa?
Mulle tulee näistä kommenteista mieleen Kiinan vanha typistettyjen jalkojen kulttuuri. Pikkutyttöjä invalidisoitiin jotta saatiin söpöt töppöjalat mahtumaan pikkuruisiin kenkiin. Miten tämä suomalainen outo pikkujalkojen ihanne poikkeaa tuosta merkittävästi?
Edelleenkään kukaan ei ole myöskään perustellut mulle miten ne pikkujalat ovat jotenkin kauniimmat varsinkin jos sen pikkuisen jalan iskee nykytytön 180 cm varteen?
Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että nainen on ruma jos se on yli 175 cm pitkä tai vyötärönympärys on yli 65 cm tai että naisella on oltava paksu tukka kun ohuttukkaiset ovat rumia. Aivan varmasti täällä moni pienempien jalkojen ihailija vetäisi herneen syvälle nenää jossain kohtaa.
Arvatenkin näiden paukapäiden mielestä kauneusleikkauksetkin ovat luonnottomia, mutta jalkojen terveyden tuhoaminen liian pienissä kengissä on ok koska jotkut käsittämättömät syyt.
Mitä väliä. Jalka kuin jalka on hyvä. Pääasia, että pääsee eteenpäin. Jalat ovat tehty liikkumista varten.
Ihmiskunta on pikkuhiljaa palaamassa mereen. Siellä on hyvä olla isot "räpylät", pääsee tehokkaammin etenemään kohti uutta nousua. Myös kiduksia olisi syytä alkaa kasvattelemaan.
Naisten vaatteiden keskikoko 70-luvulla oli 36 ja nyt 44. Sama varmaan kengissä. Porukka on melko kookasta.
Mitä mä mun leveälle ja isolle jalalle voin 😂 ihan ku taas olisi jotenkin tehnyt itse jotain oikein jos jalankoko on siro 37. Mutta kiva jos valikoima laajenee, mulla ei oo ollut sinänsä ongelmaa löytää kenkiä kaupasta kun 41 koko käy (pl korkkarit ja avonaiset, kapeat kengät,joita en vaan käytä)
Lusikkaa soppaan täältäkin: Nuorten kengänkoot kasvavat, vaikkei olisi niin pitkäkään. Tytär, 157cm pituutta ja kengän koko 39-40. Hoikka on ruumiinrakenteeltaan. En ole muuten ikinä tajunnut, mitä vikaa siinä olisi, jos kengänkoko on iso. Ei se yhtään vähemmän naiseksi ketään tee. Itse olen 165cm, kengän koko ollut aina teinistä asti 40, ole mikään isokokoinen teininä-nuorena aikuisenakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.
On. Ja liikuntaharrastus ennen 16 ikävuotta. Se vahvistaa luustoa ja rustoja. Samoin hyvä ravitsemus. Nälkää ei ole nähty 1950-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sitä olla kunnon räpylä kun massaakin löytyy kolmen edestä.
Ai, näinkö sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vastaako se etupyllyn kokoa vs. mies ja käsi, mies ja kenkä? 🤣
Mikä helvetti on "etupylly"?
Mitä kengän numero mihinkään vaikuttaa? Ei se indikoi jalkaterän koon kasvua vaan sitä että on vara oikean kokoisiin kenkiin.
Ennen aikuiset käytti liian pieniä kenkiä. Kehittyi vasaravarpaita ja vaivaisenluita. Ikuisia riesoja, joihin auttaa vain leikkaushoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli juttu, että suomalaiset käyttävät liian pieniä kenkiä. Ja sitten on joka sortin jalkavaivaa, kun tulee ikää.
Esim. vaivaisenluu on yksi esimerkki.
Jo 50 vuotta olen kohta kävellyt pienillä kengillä eikä ole vaivaisenluusta tietoakaan. Hentoluinen tarvitsee pienet kengät. Miten vaikeaa romuluisten on uskoa, että toisilla on oikeankokoiset pienet kengät hentoisissa jaloissa?
Mulle tulee näistä kommenteista mieleen Kiinan vanha typistettyjen jalkojen kulttuuri. Pikkutyttöjä invalidisoitiin jotta saatiin söpöt töppöjalat mahtumaan pikkuruisiin kenkiin. Miten tämä suomalainen outo pikkujalkojen ihanne poikkeaa tuosta merkittävästi?
Edelleenkään kukaan ei ole myöskään perustel
Olen samaa mieltä.
Näitä ketjuja aloittavat sairaat ihmiset, yleensä miehet, joilla on valtava tarve yrittää kutistaa ja halventaa naisia, jotta itse vaikuttaisivat jotenkin isommilta.
Epäonnistuvat siinä.
Minä muistan lapsuudesta ainakin kahdet kengät, joita jouduin käyttämään vaikka ne oli liian pienet. Muistan, miten varpaisiin sattui. Onneksi niistä ei jäänyt pysyviä vammoja, mutta siitä olen aikuisena pitänyt huolen, että en käytä kenkiä, joista tulee jalkoihin kipua. Kivuttomat jalat on parempi vaihtoehto kuin nätti ulkonäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pimpsat on erilaisia kuin 90-luvulla.
Ovat suurentuneet jalkojen mukana Aasiasta lähdettävä hakemaan naisia
Noinhan se on, kun siellä Aasiassa ruokana on hädin tuskin riisiä ja siihen lisukkeeksi maasta kaivettuja juuria, jos hyvä tuuri käy. Kyllä sielläkin ihmiset kasvavat ja lihovat, kun elintaso alkaa jossain vaiheessa nousta. Ja ai niin, homma vain yksi nainen kerrallaan. Ei ne aasialaiset naisetkaan välttämättä tykkää, jos sinulla on monta parisuhdetta yhtä aikaa.
Ap on lyhyt hobittimies, joka ei saa pllua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pimpsat on erilaisia kuin 90-luvulla.
Ovat suurentuneet jalkojen mukana Aasiasta lähdettävä hakemaan naisia
Noinhan se on, kun siellä Aasiassa ruokana on hädin tuskin riisiä ja siihen lisukkeeksi maasta kaivettuja juuria, jos hyvä tuuri käy. Kyllä sielläkin ihmiset kasvavat ja lihovat, kun elintaso alkaa jossain vaiheessa nousta. Ja ai niin, homma vain yksi nainen kerrallaan. Ei ne aasialaiset naisetkaan välttämättä tykkää, jos sinulla on monta parisuhdetta yhtä aikaa.
Eikä sieltä tuoda Suomeen alistuvaa naista vaan sisukas muija, joka hankkii Suomen passin, heivaa surkean juoppoäijän ja alkaa yrittäjäksi.
Tunnen heitä. Mies on pelkkä väline Suomeen pääsemiseksi. Ja hyvin pärjäävät, naapurin roivallakin on kaksi ravintolaa.
Jep näin 40v pidin omaa 37 jalkaa ja miehen 41 kokoa normaaleina, mutta alkaa molemmilla olla jo vaikeuksia löytää kenkiä. Tyttärelle 39 koko löytyy valinnanvaraa. Näin ne koot muuttuu.
Minulla on pituutta 176 cm ja kengänkoko 38,5.