Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Oma ikäluokkani (1980) alussa syntyneet naiset olivat keskimääräiseltä pituudeltaan jotain 168-172 sentin luokkaa kengänkoon ollessa 39-40,5.
Nyt kun katselee nuoria 20-25 vuotiaita naisia, he ovat pituudeltaan todella pitkiä. Siis näin vanhana sen huomaa, miten nuoret naiset ovat paljon pitempiä kuin itse vaikka itse oli nuorena siitä pisimmästä päästä (jos liikuntatunnilla laitettiin tytöt pituusjärjestykseen, niin top5 pisimmissä olin aina).
Höpöhöpö. THL:n mukaan kaksikymppisten suomalaisnaisten keskipituus on 165 cm. Ei ole koskaan ollut Suomessa keskipituus naisille 170 cm, kuten väität. Käsittääkseni keskipituus ei ole myöskään muuttunut 80-luvulta lähtien. Tämä on vain jonkinlaista vahvistusharhaa sinulta, kun koet, että kaikki ovat nykyään jättiläisiä.
Minusta tuntuu, että ikääntyvät ihmiset jostain syystä aina kokevat nuoremmat polvet isommiksi (ja jopa paremman näköisiksi), koska jollain tasolla kokevat nämä uhaksi itselleen ja näin ollen myös pituutta liioitellaan omassa mielessä. Tämä siis minun teoria vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän ihmettelin kun piti nyt jo ostaa kokoa 37 lenkkarit tyttärelle joka on vasta 10-vuotias. Tarvii jo urheilurintsikoita, on finnejä ja ikätoverilla on jo menkat. En yhtään ihmettelis jos johtuis jostain hormooneista mitä on maa, vesi, ilma ja ruokateollisuus täynnä. Mulla alkoi menkat kun olin 14-vuotias ja rintsikoita aloin tarvitsemaan vasta 16-vuotiaana, silloin lopetin kasvamasta ja kengän koko vakiintui 37.
Et kai sano näin sille tyttärelle tai kaverilleen?
Kuukautisten alkamisikä on hyvin yksilöllinen ja 10v on ihan normaaliin menevä ikä.
Jaahas, montako 10-vuotiasta tiedät joilla on jo alkanu menkat ja kengän koko on 37?!
Useamman ihan henkilökohtaisestikin. Kaverillanikin alkoi menkat 10v kun olimme tuon ikäisiä 2000-luvun alkupuolella.
Myös ihan virallisesti 10v katsotaan normaaliksi iäksi kuukautisten alkamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisista tulee miehiä ja toisinpäin. Kyllä on maailma mallillaan.
Penikset pienentyy, klitorikset suurentuu ja naisen kengän koko suurenee, miehet lyhenee ja naiset täälä kilpaa kehuvat räpylöitään. Eletään jotain tosi kipeetä aikaa.
Ja isojalkaiset miehet siittää minkä kerkeää. "Isokenkäisyys" ei riitä, ellet ole oikeasti isokenkäinen jos tiedät mitä tarkoitan;)
Vierailija kirjoitti:
Myös pimpsat on erilaisia kuin 90-luvulla.
Ovat suurentuneet jalkojen mukana Aasiasta lähdettävä hakemaan naisia
Vierailija kirjoitti:
Isot naisten jalat on kyllä...rumia.
Kaverin isä kiinnostui kaverin äidistä juurikin isojen jalkojen vuoksi. Alkuun näki vain ne, ja sitä kautta tutustui naiseen. Tämä tapahtui 60 -luvun alussa.
Vaikeaksi menee, jos jalkojen koko on nounou. Toisaalta, minulle oli tärkeää, että mieheni on joka suhteessa minua isompi. Koska olin kookas, nuorena minulla oli alemmuuskompleksi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän ihmettelin kun piti nyt jo ostaa kokoa 37 lenkkarit tyttärelle joka on vasta 10-vuotias. Tarvii jo urheilurintsikoita, on finnejä ja ikätoverilla on jo menkat. En yhtään ihmettelis jos johtuis jostain hormooneista mitä on maa, vesi, ilma ja ruokateollisuus täynnä. Mulla alkoi menkat kun olin 14-vuotias ja rintsikoita aloin tarvitsemaan vasta 16-vuotiaana, silloin lopetin kasvamasta ja kengän koko vakiintui 37.
Et kai sano näin sille tyttärelle tai kaverilleen?
Kuukautisten alkamisikä on hyvin yksilöllinen ja 10v on ihan normaaliin menevä ikä.
Jaahas, montako 10-vuotiasta tiedät joilla on jo alkanu menkat ja kengän koko on 37?!
Useamman ihan henkilökohtaisestikin. Kaverillanikin alkoi menkat 10v kun olimme tu
Entäs se normaali kengänkoko tuon ikäisellä?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.
Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.
Ja sit todella vanhaan aikaan, ennen sotia kengät jos tehtiin jalkaan sopiviksi, ne olivat sirot mutta jalalla hyvä olla. Näitä on sovitettu, kun vanhoilla sukulaisilla niitä olemassa. Todella kauniita ja kuin pumpulissa kävelis. Toki kaikilla ei ollut mahdollista kenkiä teettää...suvussa kenkäsuutari/tehtailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Jos laittaisin koon 40 tai suuremmat kengät jalkaan, niin ne tipahtaisivat ensi askeleella. Meitä onnekkaita kaunisjalkaisiakin on olemassa.
Eihän jalkojen kauneus riipu kokonumerosta.
Miehen jalat eivät ole naisella kauniit.
Eli miesmäisen suuret jalat vaaleammilla karvoilla. Ok.
Jalkani eivät ole miesmäiset. Jos laittaisin niistä kuvan ilman kokomittaa, tunnistaisit ne heti naisen jaloiksi.
Et ilmeisesti ymmärrä, että kyse on mittakaavasta. Osa on isompia kuin toiset, mutta eivät he siinä samalla muut
Useimmat naisten sukkahausumainoksiiin kuvatut sääret ovat miesten hoikkia sääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 176 cm pitkä ja nuorena jalankokoni oli 39,5. Molemmissa raskauksissa se levisi jonkin verran. Nyt vanhana ostan kenkäkokoa 40,5 tai 41.
Vanhat ostavat isoja kokoja, jos varpaissa on ongelmia ja niille pitää varata tilaa. Mutta että nuoret?
Minulla on aikuisia poikia, joiden pituus on 185-193, ja heidän kengänkokonsa on 44-45.
Saako tuollaisia 45 kanootteja edes normaalista vaatepuodista.Ainakin ennen Intersportissa oli koripallo-osastolla miesten kenkiä 45-47 koossa
Mieheni koko on 47. Toistaiseksi on ihan taviskengissä kulkenut. Tosin joutuu usein maksaa aika paljon, kun missään tarjouksissa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma ikäluokkani (1980) alussa syntyneet naiset olivat keskimääräiseltä pituudeltaan jotain 168-172 sentin luokkaa kengänkoon ollessa 39-40,5.
Nyt kun katselee nuoria 20-25 vuotiaita naisia, he ovat pituudeltaan todella pitkiä. Siis näin vanhana sen huomaa, miten nuoret naiset ovat paljon pitempiä kuin itse vaikka itse oli nuorena siitä pisimmästä päästä (jos liikuntatunnilla laitettiin tytöt pituusjärjestykseen, niin top5 pisimmissä olin aina).
Höpöhöpö. THL:n mukaan kaksikymppisten suomalaisnaisten keskipituus on 165 cm. Ei ole koskaan ollut Suomessa keskipituus naisille 170 cm, kuten väität. Käsittääkseni keskipituus ei ole myöskään muuttunut 80-luvulta lähtien. Tämä on vain jonkinlaista vahvistusharhaa sinulta, kun koet, että kaikki ovat nykyään jättiläisiä.
Minusta tuntuu, että ikääntyvät ihmiset jostain syystä aina kokevat nuoremmat polvet
Alapeukuista päätellen ihmisiä ei kiinnosta tilastoidut faktat, vaan omat mielikuvat ja tuntemukset. :D
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ruma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monen naisen klitoris alkaa olla suurempi kuin miesten penikset. Sormetkin kuulostavat miehillä peniksen lisäksi kutistuvan.
Olekohan ihan varmasti tarkistanut sen thaikku"tyttöystäväsi" sukupuolen?
Minä puhuin teidän miesten peniksistä, ja ihan hetero nainen olen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ruma.
Nimittely ei tee jaloistasi yhtään kauniimpia.
Naisten keskipituus Suomessa on alle viisikymppisillä ikäluokasta riippumatta 164-165cm, eikä tässä ole mitään muutosta tapahtumassa. Kengänkokojen suurentuminen johtuu naisten lihomisesta. Ihraa on satakiloisilla emakoilla jalkaterissäkin, niin täytyy ostaa isompia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että ikääntyvät ihmiset jostain syystä aina kokevat nuoremmat polvet
Hassua. En tiedä keskipituuksista, mutta minun tuntemat naiset ovat järjestäin yli 170cm, paitsi 2 alle 165cm. Näistä toinen aasialainen. 3 läheistä naispuoleista lähes 180cm.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pimpsat on erilaisia kuin 90-luvulla.
Ovat suurentuneet jalkojen mukana
Niin, itse asiassa mitä pidemmät jalat, sitä todennäköisemmin myös vagina on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että ikääntyvät i
Alapeukku tuli tolle sun tulkinnalle. Miksi ihmeessä minä, vanheneva nainen, olisin kateellinen nykyisille nuorille ja kauniille naisille?
Eri
On tuola ihan kauniita pitkiä isokenkäisiä naisia kuten Heidi Klum mutta se on osannu myös pitää vyötärönympäryksen alle 100cm. Tosin ku nää palstamammat jotka ei jaksa ees tukkaa kammata ja haukkuu niitä pinnallisiksi jotka on huoliteltuja ja terveen näköisiä haluttavia naisia.
Läskien kannattamiseen tarvii isot jalat.
Penikset pienentyy, klitorikset suurentuu ja naisen kengän koko suurenee, miehet lyhenee ja naiset täälä kilpaa kehuvat räpylöitään. Eletään jotain tosi kipeetä aikaa.