Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Lasketaanko tässä ransut naisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pimpsat on erilaisia kuin 90-luvulla.
Ovat suurentuneet jalkojen mukana Aasiasta lähdettävä hakemaan naisia
Turhaan te Veetit ja Eemelit sellaisista puhutte, kun ette ikinä sellaisia ole edes luonnossa päässeet näkemään
Kaksi kanoottia ja välissä kirkkovene.
Minulla jalan koko 41. Ennen raskauksia oli 39-40 eli jalan rakenteet antaneet iän mukana periksi. Ihan normaalia. Pituutta minulla on vain 164. Myös lapsillani on todella isot jalat. Poika on 12 ja jalka on kokoa 45. Pituutta hänellä on 162 cm. Isäni oli sota-ajan lapsi ja pituutta oli 173 eli olisi varmaan ollut paljon pitempi, jos ravinnonsaanti olisi ollut parempaa. Hänen jalkansa oli kokoa 47. 😅 Esim. 2-luokkalaisella tytölläni jalka on 38. Ollaan siis isokenköistä sakkia eikä kaaduta tuulenpuuskissa. 😆
38 täytyy olla naisten kenkien yleisin koko, koska sitä kokoa ei löydy alessa.
Ihanaa jos naisten jalat kasvavat. Voisin ehkä saada 37-38 kokoiseen jalkaani halvempia kenkiä?
Sääli vain, että kenkäkaupoissa ei myydä jalalle terveellisiä kenkiä, joten ostan kenkiä liian harvoin ja tilaan ne suoraan valmistajilta.
Vierailija kirjoitti:
38 täytyy olla naisten kenkien yleisin koko, koska sitä kokoa ei löydy alessa.
Ihanaa jos naisten jalat kasvavat. Voisin ehkä saada 37-38 kokoiseen jalkaani halvempia kenkiä?
Sääli vain, että kenkäkaupoissa ei myydä jalalle terveellisiä kenkiä, joten ostan kenkiä liian harvoin ja tilaan ne suoraan valmistajilta.
Kukaan täysjärkinen ei ostakaan kengän kärkeenpäin kapenevia kenkiä. Hirveän huonosti löytyy ergonomisesti oikein muotoiltuja nahkakenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ne, joiden mielestä naisen isot jalat ovat jotenkin rumat, voisivat katsoa anoppini jalkoja. Hän on vuosia tunkenut jalkansa koon 36 kapeakärkisiin korkokenkiin tuntemattomasta syystä, OIkea numero olisi ollut varmaan 38-39. En ole koskaan nähnyt hänellä lenkkareita tai tennareita, joissa kärki olisi korkokenkää leveämpi ja varpailla siten enemmän tilaa. Vaivaisenluut hänellä on hyvin huomattavat ja varpaat vinksinvonksin ja taipuneet sisäänpäin.
Ja näitä naisia on Suomessa paljon.
Mun anopilla myös.. ja monella tutulla mummolla, töissä havainnut. Järkyttävässä virheasennossa vuosikymmenten liian pienien ja korollisten kenkien käytön jälkeen.
Omat silmät onneksi avautuneet ja pj-kengät/kompromissit jatkuvassa käytössä. On varpaille tilaa ja painopiste luonnollinen. Eikä jalkavaivoja. Ei vaivasenluita, ei vinoja varpaita, ei hiertymiä jne. Jalkaterä on leventynyt luonnolliseen asentoonsa, 45 v tuli kuitenkin tungettua jalat liian kapeisiin ja varvastilaltaan onnettomiin kenkiin.
Tiedän myös miehiä, joiden vaivasenluut ovat saaneet alkunsa ihan vaan vuosikymmenien kapeakärkisten ja korollisten bootsien käytöstä.
Anoppi meni jalkakipuisena jalkaterapeutille ja jälleen kerran kertoi, kuinka hänellä on aina ollut 36 koon jalka ja ollut niin vaikeaa löytää kenkiä. Terapeutti mittasi jalan ja sanoi "Rouva hyvä teillä on 38 koon jalka"
Vierailija kirjoitti:
Ja monen naisen klitoris alkaa olla suurempi kuin miesten penikset. Sormetkin kuulostavat miehillä peniksen lisäksi kutistuvan.
Tuo on totta. Terveydenhoitoalalla työskentelevänä olen huomannut penisten pienentymisen. Monella varmaan erektiossakin jopa alle 15 cm.
Vierailija kirjoitti:
Ne, joiden mielestä naisen isot jalat ovat jotenkin rumat, voisivat katsoa anoppini jalkoja. Hän on vuosia tunkenut jalkansa koon 36 kapeakärkisiin korkokenkiin tuntemattomasta syystä, OIkea numero olisi ollut varmaan 38-39. En ole koskaan nähnyt hänellä lenkkareita tai tennareita, joissa kärki olisi korkokenkää leveämpi ja varpailla siten enemmän tilaa. Vaivaisenluut hänellä on hyvin huomattavat ja varpaat vinksinvonksin ja taipuneet sisäänpäin.
Valitettavasti tuolloin 80- luvulla ei juuri ollut muita kenkiä kuin kapea kärki sitä, kokoina vain 36-38.
Vierailija kirjoitti:
Isot naisten jalat on kyllä...rumia.
Nainen on myös yli 178cm pituisena ruma vaikka woke muuta väittääkin. N. 172-175cm on kaunein pituus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 22 v kengänkoko 40. Pituutta en ole sen jälkeen kasvanut, mutta kengänkoko kasvoi numerolla juuri tuossa 22-23 iässä. Sitten raskauden aikana kasvoi vielä yhdellä numerolla ja nyt koko 42. Ei palannut pienempään kokoon raskauden jälkeen. Olen 172 cm pitkä
Miten raskauden aikana jalka kasvaa pituutta? Itselleni suuri arvoitus. Leveyttä ne kasvoi, tilapäisesti
Mulla on jalka kasvanut nyt raskaana. Käytän tiettyjä lenkkareita ja ne tuntuvat melkein kutistuneen raskausaikana. Vasemman jalan kenkä on jo jäämässä pieneksi. Koko on siis 40. Sit taas toiset lenkkarit koossa 39 on kuitenkin vielä liian isot ja lonksuu jalassa kun ei se jalka sitten niin turvonnutkaan vaikka lenkkeilen päivittäin pitkiä kävelylenkejä. Inhoan kenkien ostoa kun on aivan arpapeliä mikä sopii 38-40 väliltä.
Naiset nussii pitkiä ja isoilla räpylöillä varustettuja miehiä.
Ei sen kummempaa.
"Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut"
Mutsi on syntynyt 40-luvulla ja se on aina tuskitellut kun sen oman koon 43 kenkiä ei saa kuin miesten osastolta. Kuulemma 70-luvulla kävi ostamassa niitä Lontoosta kun siellä oli valikoimaa naisillekin
Naisilla jalata kasvaa ja miehillä kädet kutistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli juttu, että suomalaiset käyttävät liian pieniä kenkiä. Ja sitten on joka sortin jalkavaivaa, kun tulee ikää.
Esim. vaivaisenluu on yksi esimerkki.
Jo 50 vuotta olen kohta kävellyt pienillä kengillä eikä ole vaivaisenluusta tietoakaan. Hentoluinen tarvitsee pienet kengät. Miten vaikeaa romuluisten on uskoa, että toisilla on oikeankokoiset pienet kengät hentoisissa jaloissa?
Mulle tulee näistä kommenteista mieleen Kiinan vanha typistettyjen jalkojen kulttuuri. Pikkutyttöjä invalidisoitiin jotta saatiin söpöt töppöjalat mahtumaan pikkuruisiin kenkiin. Miten tämä suomalainen outo pikkujalkojen ihanne poikkeaa tuosta merkittävästi?
Samaa mieltä. Tällaiset naisten/miesten kutistajat ja halventajat antavat itsestään todella surkean kuvan. Olivat miehiä tai naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep näin 40v pidin omaa 37 jalkaa ja miehen 41 kokoa normaaleina, mutta alkaa molemmilla olla jo vaikeuksia löytää kenkiä. Tyttärelle 39 koko löytyy valinnanvaraa. Näin ne koot muuttuu.
Ei ole vaikeuksia löytää, äläpä kuule valehtele.
Alkaa olla vaikeuksia. Ei ole vielä pahoja, mutta tulee olemaan, kun koot kasvavat. Miesten 41 on niistä se vaikeampi, 37 löytyy kyllä uutuuksista, mutta esim alennusmyynneistä aina loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot naisten jalat on kyllä...rumia.
Nainen on myös yli 178cm pituisena ruma vaikka woke muuta väittääkin. N. 172-175cm on kaunein pituus.
Toivottavasti ymmärrät, että tuo on sinun mielipide, ei fakta.
Miksiköhän fyysinen toiminta ei pitänyt ennen myös jalkoja isoina? Kädet ovat siis kutistuneet ja jalat kasvaneet. Luulisi, että lihaksikkaat jalat olisivat myös isommat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä liian pienien kenkien käyttämiselä ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuorilla naisilla jostain syystä on suuremmat jalat kuin aiemmilla sukupolvilla. Anoppisikin jalankoko on 38-39, ei 40-43 kuten nykyisin on hänen mittaisillaan ihmisillä.
Minä en tiedä, mistä tämä johtuu, mutta totta se on. Se taas sitten on ihan älytöntä, että väitetään näiden jalkojen olevan sen rumempia kuin pienempien. Miksi olisivat, jos ovat terveet ja etenkin hyvin hoidetut, eli kynnet leikattu ja rasvattu niin, että kantapäät ei hilseile. Hoitaa jalkojaan moni saisi paremmin.
Nuorena kenkä kokoa 38-39, siitä sitten neljän raskauden myötä kokoon 40. Lenkkarit ostan kokoa 41, että eivät varmasti paina kynsiin juostessa. 170 cm olen pitkä. Tyttärellä kengän koko 38, ja pojilla 44-46, surkeaa kun joutuu aina ottaa ne kengät, joista sopiva koko yleensä edes löytyy. Tytär on minua lyhyempi, pojat taas isänsä tapaan n. 190-senttisiä.