Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"
"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.
Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää jotka täälä kilpaa haukkuu siroja 37 jalkoja on niitä joiden vyötärönympärys on jotain 100cm! Vähintään!
Ihan saa sellaisen kuvan että olen omituinen kun minulla 36 jalan koko. Ihan on nätit ja vahvat jalat.
Meitä isojalkaisia on haukuttu omituisiksi koko ikämme. Nyt, kun yritetään kertoa, että oikestaan me olemmekin ihan tavallisia, niin pienijalkaiset kääntävät asian päälaelleen. Ei kukaan ole paheksunut pieniä jalkoja.
Mitä sitten? Pitäisikö hakata varpaat irti, jotta miellyttäisi jotain veetiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli juttu, että suomalaiset käyttävät liian pieniä kenkiä. Ja sitten on joka sortin jalkavaivaa, kun tulee ikää.
Esim. vaivaisenluu on yksi esimerkki.
Jo 50 vuotta olen kohta kävellyt pienillä kengillä eikä ole vaivaisenluusta tietoakaan. Hentoluinen tarvitsee pienet kengät. Miten vaikeaa romuluisten on uskoa, että toisilla on oikeankokoiset pienet kengät hentoisissa jaloissa?
Eihän kukaan väittänyt, että sullakin olisi liian pienet kengät. Puhe oli siitä, että naisihanne on vaikuttanut joihinkin naisiin niin, että he ovat käyttäneet liian pieniä kenkiä. Osalla on pienet jalat, osalla keskikokoiset ja osalla isot. Olisi hyvä, että kenkiä löytyisi samassa suhteessa jalkoihin, ja ettei kenenkään jalan kokoa paheksuttaisi tai pidettäisi outona. Sitä kun ei voi valita eikä sitä saa pienemmäksi, vaikka kuinka muut yökkisivät, niinkuin eräskin tässä ketjussa.
Ihmisten pituus ja sen myötä jalat ovat saavuttaneet maksiminsa. Tästä on vainea kasvaa. Paitsi leveyttä.
Kohta mennään vähän taakseppäin kun huono ruokavalio ja sen terveysvaikutukset sekä köyhyys alkavat vaikuttaa toiseen suuntaan. Uk:ssa on lasten pituuskasvu jo taantunut samoista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli juttu, että suomalaiset käyttävät liian pieniä kenkiä. Ja sitten on joka sortin jalkavaivaa, kun tulee ikää.
Jo 50 vuotta olen kohta kävellyt pienillä kengillä eikä ole vaivaisenluusta tietoakaan. Hentoluinen tarvitsee pienet kengät. Miten vaikeaa romuluisten on uskoa, että toisilla on oikeankokoiset pienet kengät hentoisissa jaloissa?
Olen hentoluinen, mutta jalankoko on 41. Mistään ei meinaa löytää tarpeeksi kapeita kenkiä.
Romuluisuus on jotain ihan muuta kuin jalan koko.
Vierailija kirjoitti:
Sokeripitoinen, höttöhiilarinen ruoka, numut, limpskat, energiajuomat ja jatkuva napostelu pitää insuliinitasot korkeina. Insuliini toimii myös kasvuhormonina ja edesauttaa tätäkin asiaa. Myös ennenaikainen murrosikä yksi oire, ja sitten valitettavasti myös nuorella iällä ilmaantuvat (hormonaaliset) syövät
Mä en todellakaan saanut noita kuin harvoin, kun kasvoin 80- ja 90-luvuilla. Silti kasvoin isoksi ja jalat samoin.
Eikä vielä nelikymppiseksi mennessä ole tullut mitään hormonaalista syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.
Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.
Juuri näin ja monella vaivasenluut.
Ei pidä paikkaansa. Jos laittaisin koon 40 tai suuremmat kengät jalkaan, niin ne tipahtaisivat ensi askeleella. Meitä onnekkaita kaunisjalkaisiakin on olemassa.
Eihän jalkojen kauneus riipu kokonumerosta.
Miehen jalat eivät ole naisella kauniit.
Kyllä mun jalat tunnistaa naisen jaloiksi, vaikka koko onkin 43. Karvat ovat ohuemmat ja vaaleammat, ja yleisilme ylipäätään on naisellisempi ja pehmeämpi kuin miesten jaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hentoluinen, mutta jalankoko on 41. Mistään ei meinaa löytää tarpeeksi kapeita kenkiä.
Et voi olla hentoluinen, jos jalkasi on yli 38. 41 on jo miesten koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä kokoa 43 toivovat ole pääosin näitä uusia naisia eli alkuperältään miehiä.
Ihan biologisena naisena olen syntynyt (ja olen 179cm). Kengän koko on 43,5. Ikää 24Jestas!! Toihan on jo jäätävä kanootti. Mulla jalka 37 ja tyttärellä 38.
N47
Etkö oppinut kotona käytöstapoja? Uskotko, että toisten jalkojen kauhistelu ja haukkuminen jotenkin muuttaa niitä pienemmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeripitoinen, höttöhiilarinen ruoka, numut, limpskat, energiajuomat ja jatkuva napostelu pitää insuliinitasot korkeina. Insuliini toimii myös kasvuhormonina ja edesauttaa tätäkin asiaa. Myös ennenaikainen murrosikä yksi oire, ja sitten valitettavasti myös nuorella iällä ilmaantuvat (hormonaaliset) syövät
Mä en todellakaan saanut noita kuin harvoin, kun kasvoin 80- ja 90-luvuilla. Silti kasvoin isoksi ja jalat samoin.
Eikä vielä nelikymppiseksi mennessä ole tullut mitään hormonaalista syöpää.
Soma kommentti jonka merkitystä en tajua. Tietenkin ennenkin oli isojalkaisia naisia, ja kenenkään jalka ei kasva isoksi ilman jonkinlaista geneettistä vaihteluväliä. Höttöhiilaripaskeella ois sullekin voinut tulla 1-3 numeroa isompi jalka.
Kai ymmärrät että on kyse siitä että yhä useammalla naisella on isompi jalka? Suhteellinen määrä kasvanut?
Sopii lukea aiheesta, olen nimittäin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.
Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.
Juuri näin ja monella vaivasenluut.
Ei pidä paikkaansa. Jos laittaisin koon 40 tai suuremmat kengät jalkaan, niin ne tipahtaisivat ensi askeleella. Meitä onnekkaita kaunisjalkaisiakin on olemassa.
Eli miesmäisen suuret jalat vaaleammilla karvoilla. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkani eivät ole miesmäiset. Jos laittaisin niistä kuvan ilman kokomittaa, tunnistaisit ne heti naisen jaloiksi.
Et ilmeisesti ymmärrä, että kyse on mittakaavasta. Osa on isompia kuin toiset, mutta eivät he siinä samalla muutu miesmäisemmiksi. Samannäköinen jalka, mutta erikokoinen.
Eikö teitä miehet hävetä, että jäätte nykyään niin lyhyiksi, että naisetkin menevät ohi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkani eivät ole miesmäiset. Jos laittaisin niistä kuvan ilman kokomittaa, tunnistaisit ne heti naisen jaloiksi.
Et ilmeisesti ymmärrä, että kyse on mittakaavasta. Osa on isompia kuin toiset, mutta eivät he siinä samalla muutu miesmäisemmiksi. Samannäköinen jalka, mutta eri
Pitkä ja kapea ei ole naisellinen. Miehilläkin on pitkiä ja kapeita jalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti noillakin tekijöillä on oma osuutensa asiassa. Mutta kallistun kuitenkin enemmän ihan geenien vaikutukseen. Omat lapseni ovat kaikki hyvin pitkiä enkä lyhyt ole siis itsekään, kuitenkin jään nuorteni parissa "tyngäksi" 178cm varrellani. Ja koska kaikki olenme pitkiä, niin olisi enemmän kuin outoa ja hupaisaakin, jos keikkuisimme pienikokoisilla jaloilla. Joten kyllä - olemme osanneet kasvaa myös maata pitkin. Meillä on kenkiä alkaen koosta 42 päättyen kokoon 49/51 (riippuu hurjasti mallista). Ihan iso tuuli ei meitä keikauta heti nurin😂 ( ja oli sitten tarkoitettu vitsiksi eli pienijalkaisten ei tarvitse loukkaantua ollenkaan. Mutta saa, jos haluaa. Se on oma valinta.)
Aamulla oli myös juttua nykynuorison ja nuorten miesten sormien hoikkuudesta. Näinhän se on, kun pyyhkäistään pitkin päivää vain kännykän näyttöä tai näpytellään tietokoneen näppiksiä eikä oikeasti ole otetta käsien kautta fyysisestä työstä, niin kyllä miestenkin käsistä sirot saadaan.
On kyllä tosiaankin noloa, jos ihminen
- ilkeilee toisten jalkojen koosta (on hyvin loukkaavaa sanoa ettei itsellä ONNEKSI ole esim. isoja jalkoja)
- ja nyt vielä keksii toisten käyttäneen myös haukkumasana TÖPPÖVARVAS.
Eihån tälle voi kuin nauraa. Olen itse pienijaikainen, mutta ilmeisesti kirjoittajalla ei ole mitään muuta tapaa käsitellä aihetta kuin keskittyä pyrkiä voittamaan parhaimpien jalkojen tittelin. Ihan tuntematon ajatus, että omia ja toisten jalkoja voi arvostaa ja toisten tunteita kunnioittaa niin ettei mölise mitään rumia asioita niistä. Jalat voi muuten myös menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:ke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44 korkokenkä, en halua edes nähdä.
Sulla tuskin sitä ongelmaa on.
Juu ei onneksi ole. Kengän koko on 36, siro ja pieni nainen.
Oletko siis sitä mieltä, että isommat ja isompi jalkaiset naiset ovat ihmisinä jotenkin huonompia kuin sinä? Arvottomampia?
Millainen harha saa sinut tuntemaan ylemmyyttä tällaisella ominaisuudella? Jotkut kehtaavat oikein ylpeillä ilkeydellään. Tuleeko sinulle siitä hyvä mieli?
Eihän hän ole mistään kohtaan ilkeä ketään kohtaan, jos kuvailee itseään siroksi ja pieneksi ja se pitää paikkansa. Sinun viestissäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaarina-mumminiko se sieltä haudan takaa kirjoittelee? Teki niin pahaa, kun yhdessä yritettiin ostaa sinulle uusia talvisaappaita, 39 ei mennyt jalkaan ja nelosella alkavaa et suostunut sovittamaan. Pian et enää päässytkään ulos omin jaloin.
Meillä kummallakin on leveä jalkaterä, ja sinun aikanasi se piti sulloa siroon kapeakärkiseen avokkaaseen tai suippoon saapikkaaseen.
Minä käytän leveälestisiä paljasjalkakenkiä sekä ergonomisia sandaaleja. Haluan säilyttää liikuntakykyni, jos vaikka perin sinulta leveän jalan lisäksi pitkän iän. Rakkaita terveisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin en voi? Sinä et sitä päätä.
41 on aika pieni miesten koko.
Pitkänä kaapitransuna tervehdin ilolla tätä kehitystä - ehkä jokusen vuoden kuluttua koon 46-47 korkkareita ja saappaita ei enää tarvitisi tilata kovaan hintaan Italiasta tai Ranskasta.
Minulla on lapsesta asti ollut lattajalka, käytännössä ei holvikaarta ollenkaan. Myös minulla on nuoresta aikuisesta asti jalka ollut 39, ei ole muuttunut lainkaan. Johtuisko sitten siitä, että ei ole ollut holvikaarta alunperinkään.