Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä

Vierailija
14.08.2024 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html

Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon. 

Kommentit (1661)

Vierailija
401/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko R.W. mies?

Onko R. miehen nimi?

Vierailija
402/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kappale: no höpö höpö. Sulla on ollut väärät lääkkeet ja diagnoosit. 

Minä yritin kaikkeni ilman hoitoa, hoidon kanssa ja ihan niillä rajoilla,etten jostain sattumasta päättänyt päiviäni. Nyt olen ollut töissä pian neljä vuotta,kiitos lääkkeiden ja toimivan hoidon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole kieltänyt. Lääkäri ei todellakaan kiellä muutamasta, täyttä shittiä väittää tuollaista

Eikös se ole käytännössä kieltämistä, jos lääkäri kirjoittaa lausuntoon, että potilas ei voi muuttaa? Eli lääkäri jostain kumman syystä pitää muuttamista niin vaarallisena, että potilas ei voi tähän ryhtyä? Lausuntohan on valheellinen, jos potilas käytännössä pystyykin muuttamaan ilman, että kuolee, vai mistä  vaarasta nyt sitten onkaan kyse. Haluaisin kyllä nähdä tuon lausunnon perustelut. 

Lausunnossa todennäköisesti lukee, että lääkäri ei suosittele muuttamista, koska xyz. Eikä niin että se on ehdottomasti kielletty. 

Tai niin, että potilas kokee, ettei muuttaminen syistä xyz, ole mahdollista. 

Vierailija
404/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti siis tähän

Vierailija
405/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa palauttaa tilaamiani vaatteita jotka olivat epäsopivia. Saan kaikenlaista muuta aikaiseksi: siivoan, teen polttopuita, hoidan lasta, työt 40h vko, järjestän matkalippuja syyslomalle jne jne. Mutta palautus seisoo vaan makkarin lattialla viikosta toiseen. Olen menettämässä reilun satasen tämän vuoksi. Kuka voi auttaa? Mikä diagnoosi? 

KENEN VIKA?

Kelan rikollisten vika, tietenkin!

Vierailija
406/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Rosa kuuluu laitokseen

Siellähän se vasta halvaksi tulee yhteiskunnalle

Vierailija
407/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 360:lle... Rosallahan on jo hakemukset valmiina vammaistuelle yms,  mutta tarvittavat liitteet puuttuu.  Ne samat liitteet voivat olla juuri se,  mitä Rosa tarvitsee,  jotta saa asua tuossa asunnossa.  Mulla on ystävä, jolla oli Kelan mielestä niinkään liian iso ja siten kallis asunto,  mutta kun sai lääkäriltä lausunnon,  että MS-tautia sairastavana ja ajoittain jo pyörätuolilla liikkuvana tarvitsee enemmän tilaa,  ei Kela kitissyt enää mitää.

Minäkin toimitin Kelaan selvennyksen, että käytän pyörätuolia ja rollaattoria, mutta ei mennyt läpi. Vaativat muuttamaan johonkin pikkukoloon. Ihmeellistä miten on ihan käsittelijästä kiinni meneekö joku läpi vai ei. 

Tila tarkoittaa siis sitä, että mahtuu pyörätuolilla. Vanhoissa asunnoissa on niin kapoisia väliovia, että niistä ei millään mahdu pyörätuolilla. Nykyäänhän taas pienten asuntojen neliöistä menee älyttömän paljon kylpyhuoneisiin, koska ne on suunniteltu niin että mahtuu pyörätuolilla kulkemaan. 

Vierailija
408/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshoito tähtää paranemiseen. 3kk laitoshoidossa tiukalla ruokavaliolla ja samalla hoidetaan lääkitys kuntoon vs. 20 vuotta kotona itkemässä. Kumpi tulee kalliimmaksi?

Vierailija
409/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole kieltänyt. Lääkäri ei todellakaan kiellä muutamasta, täyttä shittiä väittää tuollaista

Eikös se ole käytännössä kieltämistä, jos lääkäri kirjoittaa lausuntoon, että potilas ei voi muuttaa? Eli lääkäri jostain kumman syystä pitää muuttamista niin vaarallisena, että potilas ei voi tähän ryhtyä? Lausuntohan on valheellinen, jos potilas käytännössä pystyykin muuttamaan ilman, että kuolee, vai mistä  vaarasta nyt sitten onkaan kyse. Haluaisin kyllä nähdä tuon lausunnon perustelut. 

Lausunnossa todennäköisesti lukee, että lääkäri ei suosittele muuttamista, koska xyz. Eikä niin että se on ehdottomasti kielletty. 

Tai niin, että potilas kokee, ettei muuttaminen syistä xyz, ole mahd

Nuo ovat ihan turhia lausuntoja ja sellaisten laatiminen pitäisi kieltää kokonaan. Toimeentulotuen hakijan pitää itse voida selvittää tilanteensa Kelalle järkevästi ja uskottavasti. Harvassa ovat ne sairaudet, jotka oikeasti estävät muuttamisen vielä mahdollisen akuuttivaiheen jälkeen. No ehkä jokin syövän saattohoitovaihe. 

Vierailija
410/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muutto ja asioiden hoitaminen voi hetkellisesti sekoittaa hänen rutiininsa, mutta eiköhän sen kestä. Kyse on tilapäisistä hoidettavista asioista. Alan minäkin olemaan sen kannalla, että joku asenneongelma taustalla..

Joka on vahva poliittinen ja taisteleva?

Vierailija
411/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Minulle ei myönnetty koska on avuntarve, mutta minulla ei ole ollut nyt ketään auttamassa. Täytyypä laittaa valitusta kehiin. Mikä v**** niitä siellä Kelassa vaivaa?? Rikkovat koko ajan lakia. 

Se tuki maksetaan kattamaan niitä kustannuksia, joita sairaus tai vammaisuus aiheuttaa. Pitäisi olla niitä kustannuksia, jotta saisi tukea. 

Vierailija
412/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 e vuokran nousu kuudessa vuodessa ei ole mitään moneen muuhun vuokranantajaan verrattuna. Hekalla toki tuntuu isolta, kun siellä on totuttu paljon pienempiin korotuksiin aiemmin. 

Vierailija
413/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosalle tekisi hyvää petipaikka kunnalliskodissa, ja lepositeet tarvittaessa jos hermostuu liiaksi. Tietysti voidaan järjestää pienessä yksiössä sama, ja vaipanvaihto kahdesti päivässä.

Vierailija
414/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai niin, että po

Kela kyllä vaatii näitä ainakin nykyään. Jos sanoo, ettei voi muuttaa terveydellisistä syistä niin edellytetään lääkärinlausuntoa. Itseäni ihmetyttää lähinnä miten lääkärit näitä lausuntoja kirjoittaa, ellei oikeasti ole jotakin kiistatonta terveydentilaan liittyvää tekijää, joka ESTÄÄ muuttamasta. Esim. masennus tai autismi ei konkreettisesti tee muuttoa mahdottomaksi, vaikka voikin olla raskasta ja hetkellisesti kuormittavaa - se ei siis ole pätevä perustelu eikä lääkäreiden tulisi tällaisista lausuntoja kirjoittaa. Jos taas asiakkaalla on juuri molemmat jalat murtuneet ja lääkäri kertoo että tämän vuoksi muuttaminen on tällä hetkellä mahdotonta, niin melko todennäköisesti Kela ei sitä muuttoa edellytä... ennen kuin ne jalat on taas toimintakuntoiset, siis. 

Vierailija
415/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miren Rosa perustelee itselleen, että hän on oikeutettu elämään veronmaksajien rahoilla?

Vierailija
416/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250 e vuokran nousu kuudessa vuodessa ei ole mitään moneen muuhun vuokranantajaan verrattuna. Hekalla toki tuntuu isolta, kun siellä on totuttu paljon pienempiin korotuksiin aiemmin. 

Mulla nousi aso-asunnon vastike tämän verran kahdessa vuodessa. Pienempi asunto kuin Rosalla.

Vierailija
417/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Minulle ei myönnetty koska on avuntarve, mutta minulla ei ole ollut nyt ketään auttamassa. Täytyypä laittaa valitusta kehiin. Mikä v**** niitä siellä Kelassa vaivaa?? Rikkovat koko ajan lakia. 

Se tuki maksetaan kattamaan niitä kustannuksia, joita sairaus tai vammaisuus aiheuttaa. Pitäisi olla niitä kustannuksia, jotta saisi tukea. 

Älkää levittäkö väärää tietoa. Mahdollisilla kustannuksilla on merkitystä vain silloin, kun perusvammaistuki halutaan niiden perusteella korottaa korotetuksi vammaistueksi. https://www.kela.fi/vammaistuki-aikuiselle

Vierailija
418/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshoito tähtää paranemiseen. 3kk laitoshoidossa tiukalla ruokavaliolla ja samalla hoidetaan lääkitys kuntoon vs. 20 vuotta kotona itkemässä. Kumpi tulee kalliimmaksi?

Paskanmarjat. 90% Suomen laitoshoidosta on pelkkää säilöntää ja makuuttamista.

Vierailija
419/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosa oli suuren asunnon pitämiseksi hankkinut kasan lausuntoja, jotka Kela ja sosiaalitoimi molemmat hylkäsivät. Nyt aikoo hakea vammaistukea, vammaisen liikunta-avustusta, henkilökohtaista avustajaa ja pysyvää sairauseläkettä. Melkein kuusi vuotta kesti purkaa muutolaatikot, mutta on erityisen tärkeää, että kaikella on lma ikuisesti muuttumaton paikkansa. Kuka tätäkin uskoo? Rosa vie järjestelmää kuin litran mittaa, ja lisää paapojia löytyy. HS poisti myös kriittiset kommentit, kuvakaappaukset vaan jäi. Ei todella mitään törkeyksiä.

Arvasin siis oikein, kommentteja sensuroitiin. Onko sinulla tallessa kriittisiä kommentteja,voitko kertoa vähän tarkemmin? Huomasin itse alussa muutaman todella maltillisen kriittisen joita vastaan hyökättiin heti.

Sääli, Hesarissa on myös paljon laatuartikkeleja mutta poistakoot kommenttikentät kokonaan tulenaroista aiheista jos noin sensuroidaan. Törkeydet tietenkin saisi poistaa.

Vierailija
420/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan ihan täysin. Mäkin olen ollut lapsesta/nuoresta asti masentunut ja olin pitkälle aikuisuuteen työtön ja kouluttamaton. Sitten näin dokumentin Ylellä jostakin ruotsalaisesta naisesta joka oli nuorena muuttanut Yhdysvaltoihin tullakseen näyttelijäksi... Nyt se eli jossain rent-controlled asunnossaan kuvitellen olevansa suurikin tähti vaikka todellisuudessa jääkaappi oli täynnä homehtunutta ruokaa jonka sen ystävät kävi säännöllisesti siivoamassa pois siitä kämpästä, joka oli ahdettu täyteen romua ja krääsää. Ajattelin että musta tulee samanlainen muiden armopalojen varassa selviytyjä jos en tee asialle jotakin.

9 vuotta myöhemmin olen kouluttautunut ja kokoaikaisesti töissä. Olen edelleen mielenvikainen - masentunut ja mulla on diagnosoitu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Haluaisinko tehdä joka päivä töitä? En. Jaksaisinko tehdä joka päivä töitä? En. Ihan oikeasti joinakin päivinä ahdistaa niin paljon että t

Juuri näin. Itselle tulee mieleen myös tuo että Rosa vain liioittelee noita ongelmiaan ja niiden varjolla on ottamatta vastuuta itsestään, edes sen verran mitä pystyy.

Varsinkin jos henkilö kerran on mukana milloin missäkin kissanristiäisissä, niin aika outoa että kuitenkin heti mennään piiloon autismin, tms, vaivan taakse jos ehdotetaan esim, kuntouttavaa tai jotain vastaavaa pikkuhommaa. Tai ylipäätään vastaan tulemista, oli asia mikä hyvänsä. Joku tässä Rosan jutussa haiskahtaa.

Ja tuo muuttohaluttomuus myöskin ihmetyttää, kun luulisi että jossain rauhallisella pikkupaikkakunnalla olisi mielenterveydellisesti parempi kuin Helsingin vilinässä, mutta ei, ei vaan käy vaan pitää väkisin pysyä Helsingissä.