Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä

Vierailija
14.08.2024 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html

Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon. 

Kommentit (1661)

Vierailija
381/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, Warski on elänyt toimeentulotuella yhtäjaksoisesti vuodesta 2012 ja hän on 44-vuotias. En tiedä muuta kuin sen, että hän elää vielä hiton monta vuotta tuilla. Sama kai se miten ja missä se asuu, jne ei tilanne siitä miksikään muutu. 

Hän ei ole enää ihan nuori. Onko ollut töissä ennen vuotta 2012? Hän on kuitenkin ollut silloin reilu 3-kymppinen. Vai loppuiko opinnot tuolloin.

Eläkkeellehän nämä pitäisi päästää. Ei ole mitään järkeä alkaa vänkäämään jos on noin moniongelmainen. Minun puolestani saakoon sen pienen eläkkeensä. Tuskin kukaan huvikseen haluaa tuohon tilanteeseen joutua. Sen verran Warskin on kuitenkin tultava vastaan, että hänen on luovuttava kaksiosta koska yksi ihminen ei sitä tarvitse. Kaksiossa asuu kaksi ihmistä, yksiössä yksi jne. Näin teen itsekin.

Vierailija
382/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosa oli suuren asunnon pitämiseksi hankkinut kasan lausuntoja, jotka Kela ja sosiaalitoimi molemmat hylkäsivät. Nyt aikoo hakea vammaistukea, vammaisen liikunta-avustusta, henkilökohtaista avustajaa ja pysyvää sairauseläkettä. Melkein kuusi vuotta kesti purkaa muutolaatikot, mutta on erityisen tärkeää, että kaikella on lma ikuisesti muuttumaton paikkansa. Kuka tätäkin uskoo? Rosa vie järjestelmää kuin litran mittaa, ja lisää paapojia löytyy. HS poisti myös kriittiset kommentit, kuvakaappaukset vaan jäi. Ei todella mitään törkeyksiä.

Millä perusteella se sitä vammaistukea hakee? Eikös sillä ole mielenterveysongelmia ja autismi ja adhd? Ei ne ole mitään vammoja. Vai miten tuo vammaistuki tulkitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole kieltänyt. Lääkäri ei todellakaan kiellä muutamasta, täyttä shittiä väittää tuollaista

Eikös se ole käytännössä kieltämistä, jos lääkäri kirjoittaa lausuntoon, että potilas ei voi muuttaa? Eli lääkäri jostain kumman syystä pitää muuttamista niin vaarallisena, että potilas ei voi tähän ryhtyä? Lausuntohan on valheellinen, jos potilas käytännössä pystyykin muuttamaan ilman, että kuolee, vai mistä  vaarasta nyt sitten onkaan kyse. Haluaisin kyllä nähdä tuon lausunnon perustelut. 

Tämähän se on, kun hesariin voi näköjään mennä selittää mitä tahansa soopaa yksipuolisesti, lääkärinlausuntoja voi juu olla, mutta mitä niissä sanotaan? Rosa vois läväyttää nää asumista puoltavat lausunnot nettiin nähtäville niin tiedetään onko niitä perusteita vai ei. Oon ite työn puolesta nähny lausunnon missä sanottiin vaan lääkärin todistavan pyynnöstä että muuttaminen on kohtuutonta, perusteluja siinä ei ollu että miksi, en ei esim. näitä Rosan fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia. En sitten tiedä meneekö tommoiset kelalle läpi?

Vierailija
384/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on ihan surrealistinen keissi. Netistä ilmenee, että tämä henkilö on vaikka missä mukana. Kirjoittaa artikkeleita, muokkaa kuvia, järjestää tapahtumia, toimii ilmeisesti usean järjestön hallintoelimissä. Miten on mahdollista, että näin aktiivinen ja osaava ihminen ei kuitenkaan pysty hankkimaan tutkintoa ja edes osa-aikaista työtä? Eikä edes siivoamaan asuntoaan kuin yhden huoneen osalta?

Ja lääkärin ja sosiaalityöntekijän mukaan ei voi edes muuttaa? Ymmärrän, että hän ei ehkä pysty ajamaan pakua ja kantamaan huonekaluja, mutta siihenhän hän nyt varmasti saisi apua joko tutuiltaan tai Kelan tai sossun kautta. 

Vierailija
385/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei ole kieltänyt. Lääkäri ei todellakaan kiellä muutamasta, täyttä shittiä väittää tuollaista

Eikös se ole käytännössä kieltämistä, jos lääkäri kirjoittaa lausuntoon, että potilas ei voi muuttaa? Eli lääkäri jostain kumman syystä pitää muuttamista niin vaarallisena, että potilas ei voi tähän ryhtyä? Lausuntohan on valheellinen, jos potilas käytännössä pystyykin muuttamaan ilman, että kuolee, vai mistä  vaarasta nyt sitten onkaan kyse. Haluaisin kyllä nähdä tuon lausunnon perustelut. 

Lausunnossa todennäköisesti lukee, että lääkäri ei suosittele muuttamista, koska xyz. Eikä niin että se on ehdottomasti kielletty. 

Vierailija
386/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on opiskellut yliopistolla, ei tule _ikinä_ saamaan laitospaikkaa. Tuettua asumista ehkä. Sen sijaan jos joku jeesaisi byrokratian kuten noiden vammaistuen etc kanssa, voisi hän pärjätä tuossakin asiassa ihan ok. Miksi ihmeessä ei auteta hakemusten kanssa?

Kyllä autetaan jos pyytää sitä apua. Mutta jos istuu perseellään eikä tee itse mitään niin sitten apua ei tule.

Kyllähän tämä nyt on ihan naurettavaa touhua. Olen hyvin ymmärtäväinen sairauksille ja toimintakyvyn alenemille, mutta tässä vaikuttaa olevan kyllä asenneongelmaa. Luulisi että 44-vuotias, oli mitä tahansa diagnooseja, olisi sen verran oppinut että tajuaisi että joskus on vähän tultava vastaan itsekin. 

Uhria ei hänestä kannata leipoa. 

Vierailija
387/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosa oli suuren asunnon pitämiseksi hankkinut kasan lausuntoja, jotka Kela ja sosiaalitoimi molemmat hylkäsivät. Nyt aikoo hakea vammaistukea, vammaisen liikunta-avustusta, henkilökohtaista avustajaa ja pysyvää sairauseläkettä. Melkein kuusi vuotta kesti purkaa muutolaatikot, mutta on erityisen tärkeää, että kaikella on lma ikuisesti muuttumaton paikkansa. Kuka tätäkin uskoo? Rosa vie järjestelmää kuin litran mittaa, ja lisää paapojia löytyy. HS poisti myös kriittiset kommentit, kuvakaappaukset vaan jäi. Ei todella mitään törkeyksiä.

Millä perusteella se sitä vammaistukea hakee? Eikös sillä ole mielenterveysongelmia ja autismi ja adhd? Ei ne ole mitään vammoja. Vai miten tuo vammaistuki tulkitaan?

Vammaistuki myönnetään jos sairaudesta/vammasta on paljon kustannuksia ja jos sairaan/vammaisen apuna on joku. Läheinen, henkilökohtainen avustaja tms.

Vierailija
388/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuettuun asumiseen jossa hoitajat kävisi katsomassa kerran viikossa että huone on siivottu, tuet haettu, laskut maksettu ja suihkussa käyty. 

Vierailija
389/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on opiskellut yliopistolla, ei tule _ikinä_ saamaan laitospaikkaa. Tuettua asumista ehkä. Sen sijaan jos joku jeesaisi byrokratian kuten noiden vammaistuen etc kanssa, voisi hän pärjätä tuossakin asiassa ihan ok. Miksi ihmeessä ei auteta hakemusten kanssa?

Kyllä autetaan jos pyytää sitä apua. Mutta jos istuu perseellään eikä tee itse mitään niin sitten apua ei tule.

Kyllähän tämä nyt on ihan naurettavaa touhua. Olen hyvin ymmärtäväinen sairauksille ja toimintakyvyn alenemille, mutta tässä vaikuttaa olevan kyllä asenneongelmaa. Luulisi että 44-vuotias, oli mitä tahansa diagnooseja, olisi sen verran oppinut että tajuaisi että joskus on vähän tultava vastaan itsekin. 

Uhria ei hänestä kannata leipoa. 

Ehkä hänen kannattaisi nyt laittaa tauolle kaikki vapaa-ajan piipertely ja hoitaa asiansa kuntoon. Laittaa ne "vähät" energiat siihen. Ja tämä tulee oikeasti huonokuntoisen näpyttelemänä.

Vierailija
390/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muutto ja asioiden hoitaminen voi hetkellisesti sekoittaa hänen rutiininsa, mutta eiköhän sen kestä. Kyse on tilapäisistä hoidettavista asioista. Alan minäkin olemaan sen kannalla, että joku asenneongelma taustalla..

Vierailija
391/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan se tehdä itsestään vaikka huoli-ilmoituksen --> sossu ottaisi yhteyttä --> kertoisi ongelmistaan --> saisi tukea ja paperit postitettua.

Ei kait se sen kummempaa vaatisi. Varmaan osaa Maisaa käyttää kun netissä tuntuu elävän koko ajan.

Vierailija
392/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaistuki myönnetään jos sairaudesta/vammasta on paljon kustannuksia ja jos sairaan/vammaisen apuna

Ei edes tarvitse olla apuna. Riittää, että on avun tarvetta. Mutta sen pitää kyllä olla todellista. 

Vierailija
393/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan ihan täysin. Mäkin olen ollut lapsesta/nuoresta asti masentunut ja olin pitkälle aikuisuuteen työtön ja kouluttamaton. Sitten näin dokumentin Ylellä jostakin ruotsalaisesta naisesta joka oli nuorena muuttanut Yhdysvaltoihin tullakseen näyttelijäksi... Nyt se eli jossain rent-controlled asunnossaan kuvitellen olevansa suurikin tähti vaikka todellisuudessa jääkaappi oli täynnä homehtunutta ruokaa jonka sen ystävät kävi säännöllisesti siivoamassa pois siitä kämpästä, joka oli ahdettu täyteen romua ja krääsää. Ajattelin että musta tulee samanlainen muiden armopalojen varassa selviytyjä jos en tee asialle jotakin.

9 vuotta myöhemmin olen kouluttautunut ja kokoaikaisesti töissä. Olen edelleen mielenvikainen - masentunut ja mulla on diagnosoitu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Haluaisinko tehdä joka päivä töitä? En. Jaksaisinko tehdä joka päivä töitä? En. Ihan oikeasti joinakin päivinä ahdistaa niin paljon että töiden jälkeen en jaksa muuta kuin itkeä. MUTTA, tilanne oli ihan sama silloinkin kun en käynyt töissä, en jaksanut yhtään sen enempää tai ollut yhtään vähemmän masentunut.

Ainakin nykyään olen yhteiskunnassa kiinni ja pystyn huolehtimaan itse itsestäni, jo se helpottaa oloa että tiedän mulla olevan turvaa tässä maailmassa. Se, että luotan kykyihini huolehtia omasta taloudestani on lisännyt myös mielen hyvinvointia - olen varmasti aina enemmän tai vähemmän masentunut mutta ainakin olen sinut itseni kanssa. SE se vasta raskasta olikin, kun piti jatkuvasti selitellä työkkäriin milloin mitäkin.

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä - niitä, jotka jaksaa yrittää vastoinkäymisistä huolimatta ja jotka ymmärtää, että uhriutuminen ei tuo mitään hyvää, ja sitten Rosan kaltaisia, jotka eivät 12 vuoteen vaivaudu yrittämään edes sen verran, että purkaisivat muuttolaatikot tai suorittaisivat yhden opintojakson siellä täällä. Kaikki olisi eteenpäin, mutta ei vaan suostuta, ennemmin tapellaan joka ikisen mahdollisen tahon kanssa. Aina ei mahda mitään sille että esim. ne psyykkiset vaikeudet voittaa, mutta kyllä itselleni Rosan tilanne haiskahtaa puhtaalta haluttomuudelta edes yrittää.

Vierailija
394/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaistuki myönnetään jos sairaudesta/vammasta on paljon kustannuksia ja jos sairaan/vammaisen apuna

Okei. Minä olin niin lapsellinen, että luulin että vammaistuki on tarkoitettu kehitys- ja liikuntavammaisille eikä muille. Että mielenterveyden häiriöt olisi jonkun muun genren alaisia.

Vierailija
395/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 360:lle... Rosallahan on jo hakemukset valmiina vammaistuelle yms,  mutta tarvittavat liitteet puuttuu.  Ne samat liitteet voivat olla juuri se,  mitä Rosa tarvitsee,  jotta saa asua tuossa asunnossa.  Mulla on ystävä, jolla oli Kelan mielestä niinkään liian iso ja siten kallis asunto,  mutta kun sai lääkäriltä lausunnon,  että MS-tautia sairastavana ja ajoittain jo pyörätuolilla liikkuvana tarvitsee enemmän tilaa,  ei Kela kitissyt enää mitää.

Minäkin toimitin Kelaan selvennyksen, että käytän pyörätuolia ja rollaattoria, mutta ei mennyt läpi. Vaativat muuttamaan johonkin pikkukoloon. Ihmeellistä miten on ihan käsittelijästä kiinni meneekö joku läpi vai ei. 

Vierailija
396/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaistuki myönnetään jos sairaudesta/vammasta o

Mielenkiintoista. Minulle ei myönnetty koska on avuntarve, mutta minulla ei ole ollut nyt ketään auttamassa. Täytyypä laittaa valitusta kehiin. Mikä v**** niitä siellä Kelassa vaivaa?? Rikkovat koko ajan lakia. 

Vierailija
397/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 360:lle... Rosallahan on jo hakemukset valmiina vammaistuelle yms,  mutta tarvittavat liitteet puuttuu.  Ne samat liitteet voivat olla juuri se,  mitä Rosa tarvitsee,  jotta saa asua tuossa asunnossa.  Mulla on ystävä, jolla oli Kelan mielestä niinkään liian iso ja siten kallis asunto,  mutta kun sai lääkäriltä lausunnon,  että MS-tautia sairastavana ja ajoittain jo pyörätuolilla liikkuvana tarvitsee enemmän tilaa,  ei Kela kitissyt enää mitää.

Niin. Jännä, ettei Rosa pysy pystyssä, mutta pyörätuolia ei ole ajatellut hankkia... Siinäpä oiva tekosyy saada jäädä asuntoon. 

Vierailija
398/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuettuun asumiseen jossa hoitajat kävisi katsomassa kerran viikossa että huone on siivottu, tuet haettu, laskut maksettu ja suihkussa käyty. 

Siellä keskittyisi tehtailemaan valituksia hoitajista ja itsemääräämisoikeudesta. On oikeus olla siivoamatta kun ei pysty, on oikeus siihen ja tähän..

Vierailija
399/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko R.W. mies?

Vierailija
400/1661 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "Rosa" kerran on noin korkeassa asemassa SKP:ssä niin tuskin kannattaa ainakaan vähään aikaan odottaa että nuo nousisivat vallankumoukseen kun hädin tuskin pystyvät edes nousemaan pystyyn.