Jos olisin raitis, minulla olisi 16 vuoden aikana säästynyt miltei 64 tuhatta euroa (11e per päivä)
Olisin voinut hankkia uuden auton, useita räätälinpukuja, käydä ulkomaanreissussa kämäisen hotellin sijasta majoittuen viiden tähden Hiltoniin, syödä Michelin-ravintoloissa ja varmaan olisi vielä jäänyt ylikin.
No, kuljen ryysyissä ja syön mikropitsaa. Minnesotahoito oli täysin yhtä tyhjän kanssa ja edelleen tekee mieli olutta tai viiniä.
Kommentit (14)
Niin. Sulla olis oma, velaton asunto. Oletan että asut köyhtyvässä ja autioituvassa osassa Suomea.
Mullapa on juomattomuuden ja tupakoimattomuuden ansiosta Helsingin keskustaajamassa iso velaton kolmio. Lällätilää.
11 eurolla saa litran viinaa Saksasta.
Minä olen ollut koko elämäni raitis ja säästöjä on noin 66000 euroa. Kaikki säästöt on viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta.
Suomessa on paljon ihmisiä jotka ovat puhtaasti sen takia ahdingossa taloudellisesti (ihan töissäkäyviäkin) että aivoja on pakko muka jatkuvasti "nollata". Puhutaan vuositasolla niin monista tuhansista euroista että sillä ostaisi vuosikymmenessä yksiön merkittävästä osasta isompia kaupunkeja (ei ehkä Helsingistä).
Jaa. Minä olen käyttänyt samana aikana rahani viiniin, lauluun ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut...
11 euroa per päivä juomiseen? Minulla on mennyt vuosikausia 8 euroa päivässä syömiseen!
Itse pärjään ihan ok työttömyystuilla kun ei ryyppää, polta tai narkkaa. Käytännössä kun kokkaan itse niin muita kuluja ei ole ikinä kuin ehkä kengät 5-10v välein. Voi vaikka ostaa naudan sisäfilettä, poroa tai ihan mitä mieleen juolahtaa kun ei se vararikkoon vie vaikka menisi kuun ruokiin neljäkin sataa. Mutta harvemmin mässäilen vaan yleensä ruokaankin menee vain 150-250 ja loput vaan säästän käteisenä.
Unohdit tupakanpolttosi ja rahapelit. Jokainen, joka nuo kolme laistaa, voittaa satoja tonneja. Ja voi moninkertaistaa ne osakerahastoilla. Mutta silloin tietenkin on se riski, että ei kuole ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt tupakkaan varmaan summa jolla saisi Ferrarin. En pääse tästä perkeleenkääryleestä eroon sitten millään.
Mulla on mennyt Ferrariin paljon enemmän. Kalliit huollot ja varaosat.
Mulla ollut Auto kohta 40 vuotta.
Olisin pärjännyt ilmankin. Rahaa mennyt turhuuteen varmaan 200 000e.
Viime sunnuntaina join pullon Château Latour 1990 1500 eur Alkossa. Minulla menee viineihin noin 35000 eur vuodessa. Minulle hyvä viini on nautinto mistä olen valmis maksamaan.
Jos olisit sijoittanut noi 11eur päivässä 16vuoden ajan, niin säästöjä olisi laskennallisesti 125000 euroa.
Yllättävän paljon!
Mulla on mennyt tupakkaan varmaan summa jolla saisi Ferrarin. En pääse tästä perkeleenkääryleestä eroon sitten millään.