Ella Kanninen antaa ilmaisia vinkkejä suomalaisille painonsa kanssa kamppaileville
Lautaselle ei mätetä järjetöntä annosta eikä aterioiden välissä napostella. Ei mässytetä sipsejä ja karkkeja eikä juoda limuja ja energiajuomia kuten Suomessa, jossa niitä käytetään aivan hirveitä määriä. Päivässä on pari pääateriaa.
Kommentit (214)
Mun mielestä, jotta voi ymmärtää ylipainoisten ruokatottumuksia ja laihduttamisen haasteita, pitäis olla kokemusta siitä. Itseä ärsytti aikoinaan opiskelukaverien (selvästi ei mitään hajua asiasta) kommentit ja pyytämättä annetut vinkit, kun oltiin kaverien kanssa ylipainoisia. Ne sisälsi usein olettamuksia elämäntavoista. Esim. luokkatoveri yhtäkkiä päätti kertoa meille, paljonko kaloreita ostamani limu sisälsi - täysin pyytämättä. Tähän sitten vastasin, että juon tämmöisiä juomia ehkä 2krt vuodessa eli se ei ollut ylipainon syy. En myöskään mussuttanut mitenkään älyttömästi.
Mulle ei koskaan kalorinlaskemiset auttaneet, koska kun laskin kalorit niin niiden mukaan söin liian vähän. Joskus kun kävin satunnaisesti jumpassa, en hikoillut.
Noh mä laihduin vasta kun aloin tehdä sen just omalla tavalla - kaloreita laskematta ja kevyttä liikuntaa lisäämällä. Kun liikuin päivittäin, jotain tapahtui ja aineenvaihdunta nopeutui - aloin hikoilla ja muutenkin aineenvaihdunta oli nopeampaa.
Ekan 10kg jälkeen kokeilin yhtä dieettiä, jossa oli tarkat liikunta/ruokaohjeet, mutta painonpudotus pysähtyi ja ehdotin valmentajalle hiilihydraattien lisäämistä (ne oli vedetty dieetissä tosi tiukalle). Sanottiin että voit toki kokeilla,ite ehdottivat oonko tehny treenit tai noudattanut ruokavaliota. No kokeilin, ja painonpudotus jatkui.
Sanoisin, että jokaisen keho on todellakin omanlaisensa eikä kaikille toimi kaikki. Laihdutus ja liikunnan aloittaminen on ennenkaikkea matka itsetuntemukseen. Siinä opitaan matkan varrella, mikä toimii ja mikä lihottaa. Itselle se avain ja puuttuva palanen oli tuo kevyt liikunta päivittäin. Siis huom. Olin ylipainoisenakin käynyt toki jumpassa ja aerobicissa pari krt viikossa, mutta ne ei olleet mulle se juttu, mistä ois ollut hyötyä. Kalorien laskemisesta ei myöskään olis ollut hyötyä, koska se vain muistutti siitä että ei saa syödä ja koska söin liian vähän. Sen sijaan kun sallin itselleni sen, että on ok syödä suklaata jos sitä todella tekee mieli, mutta että jokainen päivä pitää pohtia onko tänään todella se päivä, koska yhtä hyvin voin hakea sen huomennakin.
Noniin mutta yks tärkeä asia mikä tässäkin tuli sanottua ja jonka luin vuosia sitten on se, että jotkin geenit voi aktivoida liikunnalla. Googlettakaa halutessanne. Eli siis liikunta kannattaa, mutta ei kalorin kulutuksen takia.
Niin ja itelle ne huonommat ruuat,.mitä en söis:
-keksit (niissä tulee liian helposti kaloreita). Jäätelössä sama juttu.
-liikaa voita leivän päällä. Leivän pohja pitää näkyä.
- Ei liian monta leipää päivässä. Ei sinänsä sen leivän vuoksi, vaan koska jokaisen leivän päälle tulee jotakin. 2 leipää maks.
-rasvaton maito esim. kahvissa. Näissä voi olla vähän kaloreita, mutta kun laihduttaa niin edes jonkin täytyy maistua joltain. Jos kahvi on pahaa, mun tekee helpommin mieli herkkuja ja muutenkin se masentaa. Eli ruuan makuun kannattaa hiukan panostaa, koska ihminen kaipaa kuitenkin sitä elämystä ruuasta- erityisesti ylipainoiset tarvii sen hyvänolon kokemuksen, mikä ruuasta tulee.
-välttäisin myös isoja pakkauskokoja herkuissa. Näin ei jää kaappiin mitään.
Nää vinkit perustuu vain siis mun kokemukseen.. mutta yli 20kg laihdutin ilman mitään kalorien laskemista. Toivottavasti joku innostui tästä. Tärkeintä on se, että laihtumista tapahtuu eikä se tuleeko välillä sorruttua herkkuihin tai pomppaako yhtenä päivänä paino ylöspäin. Vaihtelua tapahtuu eikä se laihtuessakaan paino mene koko ajan lineaarisesti alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä, jotta voi ymmärtää ylipainoisten ruokatottumuksia ja laihduttamisen haasteita, pitäis olla kokemusta siitä. Itseä ärsytti aikoinaan opiskelukaverien (selvästi ei mitään hajua asiasta) kommentit ja pyytämättä annetut vinkit, kun oltiin kaverien kanssa ylipainoisia. Ne sisälsi usein olettamuksia elämäntavoista. Esim. luokkatoveri yhtäkkiä päätti kertoa meille, paljonko kaloreita ostamani limu sisälsi - täysin pyytämättä. Tähän sitten vastasin, että juon tämmöisiä juomia ehkä 2krt vuodessa eli se ei ollut ylipainon syy. En myöskään mussuttanut mitenkään älyttömästi.
Mulle ei koskaan kalorinlaskemiset auttaneet, koska kun laskin kalorit niin niiden mukaan söin liian vähän. Joskus kun kävin satunnaisesti jumpassa, en hikoillut.
Noh mä laihduin vasta kun aloin tehdä sen just omalla tavalla - kaloreita laskematta ja kevyttä liikuntaa lisäämällä. Kun liikuin päivittäin, jotain tapahtui ja ain
Onnea saavutuksestasi!
Keksit ovat muuten asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Toinen asia on työhuoneiden herkkutarjoilut.
Ei kiinnosta pätkääkään kenenkään ruokavaliot. Jokainenhan käsittää, että kun syö niukasti, niin ei liho.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tuli puheeksi. Olenkin ihmetellyt miksi olen lihava.
Niinpä. Muuta Italiaan, lopeta työt, sähkäpyöräile useita tunteja joka päivä ja lopeta syöminen. Helppo tapa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava nälkä olisi jos ruokaa olisi tarjolla 12.30 ja 19.30. Harrastan myös pyöräilyä, kuten Ella, mutta ilman sähköavustusta 50 km lenkin jälkeen on jo nälkä ja lenkki tuntuukin jossain. Ihmeellistä neuvoa myös lihavia, jos ei ole ikinä ollut itse lihava ja kuvittelee että syödään karkkia ja sipsiä joka päivä.
No ei normaali ihminen kyllä aamulla mitään nälkää tunne. Possut mässyttää heti silmänsä avattuaan.
Oletko joku sikalanpitäjä kun tiedät näin hyvin possujen ruokailusta? Normaalit ihmiset syö kyllä heräämisen jälkeen aamiaista, eikä se liity mitenkään sikatalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä anna. Kertoo vain sen mikä sopii hä-nel-le.
Jos haluaa olla läski, kannattaa syödä karkkia ja sipsejä koko ajan. Limsat myös. Oma valinta.
Asun Italiassa ja lapset nauttivat Nutellaa ja muita herkkuja jatkuvasti. Ellalla on varmaan pieni tuttavapiiri Italiassa kun ei paremmin asioita tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh mä laihduin vasta kun aloin tehdä sen just omalla tavalla - kaloreita laskematta ja kevyttä liikuntaa lisäämäll
Rasvaton maito kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava nälkä olisi jos ruokaa olisi tarjolla 12.30 ja 19.30. Harrastan myös pyöräilyä, kuten Ella, mutta ilman sähköavustusta 50 km lenkin jälkeen on jo nälkä ja lenkki tuntuukin jossain. Ihmeellistä neuvoa myös lihavia, jos ei ole ikinä ollut itse lihava ja kuvittelee että syödään karkkia ja sipsiä joka päivä.
No ei normaali ihminen kyllä aamulla mitään nälkää tunne. Possut mässyttää heti silmänsä avattuaan.
Oletko joku sikalanpitäjä kun tiedät näin hyvin possujen ruokailusta? Normaalit ihmiset syö kyllä heräämisen jälkeen aamiaista, eikä se liity mitenkään sikatalouteen.
Olen eri mutta jos on nähnyt possuja niin tietää, että noin ne tekee. Tapansa kullakin, mutta kyllä suomalaisten aamupala on niin valtavan iso, että heillä täytyy olla huutava nälkä jo silmät avattuaan. Parin tunnin päästä sitten buffettilounaalle mättämään lisää. Parin tunnin välein välipaloja jos jonkinlaisia patukoita ja mehuja.
"Olen eri mutta jos on nähnyt possuja niin tietää, että noin ne tekee. Tapansa kullakin, mutta kyllä suomalaisten aamupala on niin valtavan iso, että heillä täytyy olla huutava nälkä jo silmät avattuaan. Parin tunnin päästä sitten buffettilounaalle mättämään lisää. Parin tunnin välein välipaloja jos jonkinlaisia patukoita ja mehuja."
No, tätähän kaikki ravitsemusneuvojat sun muut jatkuvasti tuputtavat - "aamianen on päivän tärkein ateria", "syö jatkuvasti välipaloja, jotta verensokeri pysyy tasaisena eikä tule seuraavalla aterialla ahmittua", "syö enemmän, ettei elimistö mene säästöliekille" jne.
Joskus ihmetytttää mistä näitä suosituksia oikein revitään...
Luin jutun ja ihmettelin eikö Ella syö edes aamupalaa? Vain 2 kertaa päivässä? Minä syön 4 kertaa kun on toitetettu, että pitää syödä ettei väsähdä.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa ei ole marketeissa missään sellaisia karkki ja sipsi laareja ja limulavoja kuin Suomessa.
Vein italialaisen työkaverin Suomessa Prismaan ja hän oli aivan puulla päähän lyöty.
Kävin Italiassa ja huomasin, että kaupan karkkihylly oli metri x 2,5m kokoinen. Tosin kävin vain pikkukaupoissa. Lieneekö siellä edes marketteja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä anna. Kertoo vain sen mikä sopii hä-nel-le.
Voin kuule kertoa että toimii kai-kil-le. Erittäin looginen ja yksinkertainen ohje. Unohti mainita vain yhden asian, suomalaisten älyttömän leivän mussuttamisen joka myös lihottaa ja turvottaa.
Jos leipä turvottaa niin silloin pitää syödä vain gluteenitonta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällyksetön leipä on ihan sontaa. Italiassakin leivästä nautitaan täyttein, eikä se ole pakkopullaa kuten joku limppu.
Kuinka monelle kelpaa sämpylä, jonka välissä on muutama tippa oliiviöljyä, paistettua kananmunaa ja kasviksia? Italialaiset lapset syövät niitä välipalaksi jos mummo anna paahtoleipää ja Nutellaa sekä hedelmä. Aikuisilla on monesti korkea kynnys syödä lasten välipalatyyppiä juttuja. Mieluummin vaikka kourallinen manteleita tai pähkinöitä.
Italialaiset ei käytä mausteita. Se ruoka oli pettymys mulle. Vain kinkkupizza oli hyvää, koska siinä oli kinkun maku ja juustoa ja hyvä pohja. Ja niiden leipä maistuu kamalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällyksetön leipä on ihan sontaa. Italiassakin leivästä nautitaan täyttein, eikä se ole pakkopullaa kuten joku limppu.
Kuinka monelle kelpaa sämpylä, jonka välissä on muutama tippa oliiviöljyä, paistettua kananmunaa ja kasviksia? Italialaiset lapset syövät niitä välipalaksi jos mummo anna paahtoleipää ja Nutellaa sekä hedelmä. Aikuisilla on monesti korkea kynnys syödä lasten välipalatyyppiä juttuja. Mieluummin vaikka kourallinen manteleita tai pähkinöitä.Italialaiset ei käytä mausteita. Se ruoka oli pettymys mulle. Vain kinkkupizza oli hyvää, koska siinä oli kinkun maku ja juustoa ja hyvä pohja. Ja niiden leipä maistuu kamalalle.
Mistä tuon keksit ettei mausteita käytetä Italiassa? Käytetään tietysti ja paljon yrttejä lisäksi, siksi kaikki ruoka maistuukin niin hyvälle.
Onhan Ellalla kaksi toimivaa vinkkiä: muuta Toscanaan ja hanki sähköpyörä. Itselläni toimisi, kun en läskinä kehtaisi siellä ihmisten ilmoilla liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuista ihmistä tarvitse ohjeistaa mitenkään. Läskit itse tietävät miksi ovat läskejä ja miten voivat muuttaa tilannettaan. Eivät vain halua muuttaa tapojaan.
Täh? Suomessahan oheistetaan koko ajan ja LAUTASMALLI on suomalaiselle pyhä. Kaikkea muuta vastustetaan ankarasti.
Lautasmallista on puhuttu viimeksi 2000-luvin alkupuolella. Ravintopyramidia on käytetty monta monituista vuotta virallisissa ravitsemussuosituksissa.
Höpöhöpö. Täällä palstalla jatkuvasti kirjoitetaan lautasmallista, muuten en sitä tietäisikään kun olen ulkosuomalainen ollut jo kauan. Suomessa edelleenkin syödään niin hemmetin vähän kasviksia ja juureksia, olkoon pyramidi tai lautasmalli millainen hyvänsä.
Italiassa on muuten euroopan lihavimmat lapset.
Vierailija kirjoitti:
"Olen eri mutta jos on nähnyt possuja niin tietää, että noin ne tekee. Tapansa kullakin, mutta kyllä suomalaisten aamupala on niin valtavan iso, että heillä täytyy olla huutava nälkä jo silmät avattuaan. Parin tunnin päästä sitten buffettilounaalle mättämään lisää. Parin tunnin välein välipaloja jos jonkinlaisia patukoita ja mehuja."
No, tätähän kaikki ravitsemusneuvojat sun muut jatkuvasti tuputtavat - "aamianen on päivän tärkein ateria", "syö jatkuvasti välipaloja, jotta verensokeri pysyy tasaisena eikä tule seuraavalla aterialla ahmittua", "syö enemmän, ettei elimistö mene säästöliekille" jne.
Joskus ihmetytttää mistä näitä suosituksia oikein revitään...
Nuo kaikki suosituksethan ovat niiltä ajoilta, kun ihmiset tekivät fyysisesti raskasta työtä tai olivat muuten fyysisesti aktiivisempia kuin nykyään. Ikinä ihmiskunnan historiassa ei ole vietetty näin passiivista elämää kuin nykyaikana. Edes lapset eivät enää liiku itse, vaan sähköavusteisilla laitteilla.
Paastoaminen on terveellistä, mutta jos oma terveys ei kiinnosta, niin ei kai sillä sitten ole väliä.
Tutkimusten mukaan hyötyjä ovat:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/323605
1. Weight loss
2. A lower risk of type 2 diabetes
3. Improved heart health
4. Improved brain health
5. A reduced risk of cancer
6. Changes to the function of cells, genes, and hormones
7. Reduced oxidative stress and inflammation
8. Induces cellular repair processes
9. Helps prevent Alzheimers disease
10. Improves longevity