Ella Kanninen antaa ilmaisia vinkkejä suomalaisille painonsa kanssa kamppaileville
Lautaselle ei mätetä järjetöntä annosta eikä aterioiden välissä napostella. Ei mässytetä sipsejä ja karkkeja eikä juoda limuja ja energiajuomia kuten Suomessa, jossa niitä käytetään aivan hirveitä määriä. Päivässä on pari pääateriaa.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä anna. Kertoo vain sen mikä sopii hä-nel-le.
Voin kuule kertoa että toimii kai-kil-le. Erittäin looginen ja yksinkertainen ohje. Unohti mainita vain yhden asian, suomalaisten älyttömän leivän mussuttamisen joka myös lihottaa ja turvottaa.
Italiassa leipä on aamuruokaa. Toki sitä valkeaa leipää syödään eri ruokalajien välillä ilman päällisiä pieni haukkasi siksi, että halutaan eliminoida edellisen annoksen maku pois suusta.
Ihan tavallinen illallinen kotona voi koostua kesken työviikon seuraavasti:
- Antipasti: oliiveja, marinoituja vihanneksia, pieniä juustopaloja tai ohuita makkarasiivuja. Niitä otetaan pari hyppysellistä.
- Primo eli alkuruoka: 1-1,5 dl keittoa (vaikka zuppa pappa di macaroni tai sosekeitto) tai vaikka melazane
Vai suppa pappa -soppaa huh. Italialaiset ovat mahdottomia juntteja vaikka osaisit kuinka monta paikallista ruokaa.
Syö tuoreita, vasta poimittuja hedelmiä ja vihanneksia, juuri puristettua ekstraekstraneitsyenoliiviöljyä. Kyllähän määkin Italiassa.
Jopas koirat ja kalikat ja tyhjät tynnyrit jotakin. Ootteko vähä turhautuneita, vai mikä älämölö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa ei ole marketeissa missään sellaisia karkki ja sipsi laareja ja limulavoja kuin Suomessa.
Vein italialaisen työkaverin Suomessa Prismaan ja hän oli aivan puulla päähän lyöty.
Kävin Italiassa ja huomasin, että kaupan karkkihylly oli metri x 2,5m kokoinen. Tosin kävin vain pikkukaupoissa. Lieneekö siellä edes marketteja...
Olen asunut 80-luvulta Italiassa ja kaupat ei ole kehittyneet kuten suomessa. Italiassa on 70-90-lukujen kaupat suppeine valikoimineen. Aluksi se et sokerin saa paperipussissa, oli hienoa ja erilaista mutta toisinaan tavaroiden puute harmittaa. Ei-italialainen valikoima kaupoissa on olematon. Kauppojen karkkihyllyn pienuus on paikallisten laiskuutta ja konservatiivisuutta ja omien (paskan makuisten) karamellien ja herkkujen suosimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällyksetön leipä on ihan sontaa. Italiassakin leivästä nautitaan täyttein, eikä se ole pakkopullaa kuten joku limppu.
Kuinka monelle kelpaa sämpylä, jonka välissä on muutama tippa oliiviöljyä, paistettua kananmunaa ja kasviksia? Italialaiset lapset syövät niitä välipalaksi jos mummo anna paahtoleipää ja Nutellaa sekä hedelmä. Aikuisilla on monesti korkea kynnys syödä lasten välipalatyyppiä juttuja. Mieluummin vaikka kourallinen manteleita tai pähkinöitä.Italialaiset ei käytä mausteita. Se ruoka oli pettymys mulle. Vain kinkkupizza oli hyvää, koska siinä oli kinkun maku ja juustoa ja hyvä pohja. Ja niiden leipä maistuu kamalalle.
Ruokahan on Italiassa rasvaa ja pastaa. Jopa kehuttu paappasoppa on pastakeittoa😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut vastaavaa ateriarytmiä jo vuossikymmenet...188/81
Niin minäkin! 81/188
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut vastaavaa ateriarytmiä jo vuossikymmenet...188/81
Niin minäkin! 81/188
Mummoilta menee ruokahalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tuli puheeksi. Olenkin ihmetellyt miksi olen lihava.
Niinpä. Muuta Italiaan, lopeta työt, sähkäpyöräile useita tunteja joka päivä ja lopeta syöminen. Helppo tapa laihtua.
Toimittaja ei tarkoita työtöntä. Kokonaan ei kannata syömistä lopettaa, vaan syödä kulutuksen mukaan tai sopivasti alle, jolloin voi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava nälkä olisi jos ruokaa olisi tarjolla 12.30 ja 19.30. Harrastan myös pyöräilyä, kuten Ella, mutta ilman sähköavustusta 50 km lenkin jälkeen on jo nälkä ja lenkki tuntuukin jossain. Ihmeellistä neuvoa myös lihavia, jos ei ole ikinä ollut itse lihava ja kuvittelee että syödään karkkia ja sipsiä joka päivä.
Se "nälkä" menee vartissa ohi, kun ei ryntää mussuttamaan. Se voi johtua myös janosta, jolloin veden juonti auttaa. Ihmiset luulee, että jokainen verensokerin heilahdus on nälänhätä, johon on pakko syödä jotakin. Diabetes nyt tietenkin eri juttu.
Entä jos ne edellisen aterian kalorit on jo kuluttanut ja juo säännöllisesti vettä? Mihin se nälkä menee jos vatsa on ruuasta tyhjä ja energia käytetty? Miksi pitäisi
Miksi sitten neuvotaan syömään esim. ennen salillemenoa ja urheilijat tankkaa hiilihydraatteja ennen kestävyyslajeja vaikka hyvin pärjäisi tällä logiikalla eilispäivänä tai viikko sitten syödyillä aterioilla? Ruuastahan keho saa nimenomaan energiaa elintoimintoihin ja liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava nälkä olisi jos ruokaa olisi tarjolla 12.30 ja 19.30. Harrastan myös pyöräilyä, kuten Ella, mutta ilman sähköavustusta 50 km lenkin jälkeen on jo nälkä ja lenkki tuntuukin jossain. Ihmeellistä neuvoa myös lihavia, jos ei ole ikinä ollut itse lihava ja kuvittelee että syödään karkkia ja sipsiä joka päivä.
Se "nälkä" menee vartissa ohi, kun ei ryntää mussuttamaan. Se voi johtua myös janosta, jolloin veden juonti auttaa. Ihmiset luulee, että jokainen verensokerin heilahdus on nälänhätä, johon on pakko syödä jotakin. Diabetes nyt tietenkin eri juttu.
Entä jos ne edellisen aterian kalorit on jo kuluttanut ja juo säännöllisesti vettä? Mihin se nälkä menee jos vatsa on
Urheilijat ovat urheilijoita. Jos syö kuten urheilija, on syytä urheilla. Sähköpyöräily ei ole urheilua, enintään kuntoilua kuten marjastus tai pilkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällyksetön leipä on ihan sontaa. Italiassakin leivästä nautitaan täyttein, eikä se ole pakkopullaa kuten joku limppu.
Kuinka monelle kelpaa sämpylä, jonka välissä on muutama tippa oliiviöljyä, paistettua kananmunaa ja kasviksia? Italialaiset lapset syövät niitä välipalaksi jos mummo anna paahtoleipää ja Nutellaa sekä hedelmä. Aikuisilla on monesti korkea kynnys syödä lasten välipalatyyppiä juttuja. Mieluummin vaikka kourallinen manteleita tai pähkinöitä.Italialaiset ei käytä mausteita. Se ruoka oli pettymys mulle. Vain kinkkupizza oli hyvää, koska siinä oli kinkun maku ja juustoa ja hyvä pohja. Ja niiden leipä maistuu kamalalle.
Italalaiset käyttävät yrttejä, laakerinlehteä, chiliä, kaprista, pippuria ja suolaa jne mausteina. Kuten Välimerellä muutenkin.
Suomalaiset natriumglutamasttia (jauhelihapauste, aromat, kanamauste, tacomauste jne) ja ovat olevinaan jotain gurmandeja🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei normaali ihminen kyllä aamulla mitään nälkää tunne. Possut mässyttää heti silmänsä avattuaan.
Kärsin hypoglykemiasta ja syön pieniä annoksia. Siksi mulla on nälkä heti aamulla kun herään. Jos sokerit on päässeet putoamaan alle 3 saatan oksentaa ja vatsa on todella kipeä ja toipumiseen menee aikaa.
58kg possu 60+v
Mistä se hypoglykemia johtuu?
Perinnöllinen ominaisuus.
Äidilläni, tädilläni sekä 2 tyttärellä sama. Verensokeri romahtaa helposti jos syö vääränlaista ruokaa tai ruokaväli liian pitkä.
Löytyi tieto, että Ella on 186 cm. Voi pitää paikkansakin. Mitäköhän paino on? Läskiä ei kyllä näy.
Mä olen ollut hirveän lihava, ja onnistuin hitaasti laihduttamaan. Tuo säännöllinen syömisrytmi kannattaa todella opetella. Vaikka olen juuri päässyt eläkkeelle, syön pääruuan aina kello 11. Se on sen verran runsas , että ei tarvitse sitten kuin kevyt aamupala, iltapäivällä kahvin kanssa jotain illalla ennen 7 voileipä ja ehkä hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoikkuuden hinta on jatkuva nälkä ja liikunta, niin olen mieluummin läski. Juon kun janottaa ja syön kun on hyvää. Elän sitten pari päivää vähemmän.
Siinä se ero hoikan ja lihavan välillä varmaan piileekin, että hoikalla ei ole jatkuva nälkä.
Siihenhän Ozempicin ja Wegovyn tehot perustuvat. Saa suolistohormonit tasapainoon ja syö kuten suolistohormoneistaan terve ihminen.
Tähän voi päästä ilman lääkkeitä. Syö kasviksia, marjoja, hedelmiä ja paljon kuituja niin suolistomikrobisto tervehtyy. Light ja muut keinotekoiset aineet jotka vastaavasti tuhoavat suolistomikrobistoa, jättää pois. Terve mikrobisto tuottaa hormoneja jotka auttavat painonhallinnassa. Tätä nuo lääkkeet jäljittelevät. Eli saman (ja paremman) tehon saa kun tervehdyttää suolistonsa.
Kreikassa ja Italiassa asuneena tiedän, että siellä ei napostella välipaloja. On aamupala, lounas ja illallinen. Ei pelätä sitä, että jos vähän tulee nälkä tässä välissä. Suomessa pelätään todella paljon verensokerin laskua, vaikka harvalle siitä tulee mitään seuraamuksia. Jos ei siis diabetesta ole. Ei aikuisen tarvitse syödä viisi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italalaiset käyttävät yrttejä, laakerinlehteä, chiliä, kaprista, pippuria ja
Italialainen arkiruoka on samaa kalapuikkoa kuin Suomessa.
Ei suomalainenkaan joka aterialla nauti pohjoismaisia.antimia lohta ja mustikoita. Naurettavaa miten suomalaiset aina luulevat muut kamnsalaisuudet paremmiksi.
Italiassa ei myöskään syödä ihmeemmin karkkeja.
Kyllä italialaiset tekevät pastan ja leipasevat chiabatat joka ikinen päivä tomaatti-, sitruuna- ja oliivitahan ylläpidon lomassa. Puutarhassa pidetään perheillallisella luomuviineineen ja nonnan luomujuustoineen, jotka ukki tuo alas vuorilta aasilla. Lapsenlapsia on kymmeniä terve puna kasvoillaan opettelemassa taskuvarkaiden saloja.
"Lapa lautaselle vähempi ruokaa niin laihdut" on kyllä toimiva vinkki.
Eikä oikeasti tarvitse lappaa edes kovin paljon vähemmän, kunhan lappaa oikeita asioita.