Spr etsii kipeästi uusia verenluovuttajia
Liian harva suomalainen luovuttaa verta. Mistä johtuu? MITÄPÄ JOS MAKSAISITTE SIITÄ JOTAIN. Eikä mitään lakiselityksiä, ne ovat muutettavissa.
Kommentit (212)
Olen kiitollinen, että sotaveteraani-isäni sai 2 vuotta sitten luovutusverta!
Hän elää edelleen täysipainoisesti kotonaan. Ei käy edes kotihoito.
Kiitos kaikille verta luovuttaville. (Olen niin allerginen, että olen ymmärtänyt, että en kelpaa luovuttajaksi.)
Verenluovuttajat ovat hyväntekijöitä.
Minä olen luovuttanut aikoinaan useamman kerran. Olen myös vastavuoroiseti saanut verta muutaman kerran, joten osaan arvostaa ja kiittää henkilöitä, jotka käyvät luovuttamassa / antamassa lahjan! Itsellenikin tuli aina hyvä mieli luovuttaessani, varsinkin jos tiesi, että veri menee lapselle. Muutaman kerran kävin yölläkin, kun kiireellisiin leikkauksiin otettiin mielummin samaan veriryhmään kuuluvan verta.
Nykyisin en voi enää luovuttaa ikäni ja sairauteni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En anna ilmaiseksi mitään mistä SPR tekee voittoa. Minun vertani johtoportaan porsasteluun? Ei kiitos!
Tämä. En osallistu spr touhuun yhtään millään tavalla. Samoin skippaan Unicefin ja kaikki muut järjestöt. Pelastusarmeijan kirppareilla käyn joskus ja lahjoitan silloin kun tiedän että lahjoitus menee suoraan kohteeseen eikä johtoportaan taskuun.
Olen esimerkiksi lahjoittanut leluja ja vaatteita orpokoteihin ympäri maailmaa siten, että joku luotettava henkilö on vienyt ne perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen O- ja luovutin verta nuorempana useasti. Luovutusinto loppui siihen kun viimeksi pyörryin luovutuksen jälkeen siinä vaiheessa kun olin jo juomassa mehua ja syömässä leipää. Siitä herättyäni kysyin hoitajilta että miksiköhän ihmeessä pyörryin kun en ole koskaan aiemmin pyörtynyt ja että onkohan elimistössäni tapahtunut joku muutos etten enää kestä verenluovutusta. Hoitajat vaan naureskeli että on ihan tavallista pyörtyä silloin kun pelottaa. Ei minua pelottanut yhtään koska verenluovutus oli minulle rutiinia.
Tämän jälkeen alkoi kuitenkin pelottamaan että mitä jos olisin pyörtynyt vasta jälkeenpäin kadulle tai auton rattiin. Niinpä en enää käy luovuttamassa.
Todennäköisin syy pyörtymisellesi oli nestehukan aiheuttama alhainen verenpaine. Ensi kerralla juot hyvin ennen luovutusta ja sen jälkeen, niin tuskin enää pyörryt.
Jonkun tällaisen selityksen olisin toivonut kuulevani silloin hoitajilta mutta he vaan naureskelivat. Siispä en enää käy luovuttamassa. Silloin oli kuuma kesäpäivä joten nestehukka oli hyvinkin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
En anna ilmaiseksi mitään mistä SPR tekee voittoa. Minun vertani johtoportaan porsasteluun? Ei kiitos!
Veripalvelu ei jaa mahdollista ylijäämää, vaan se käytetään mm. Veripalvelun toiminnan kehittämiseen ja tutkimustyöhön. Veripalvelu vastaa verihuollosta myös kriisitilanteissa, joten on meidän kaikkien etu, että Veripalvelu on vakaalla pohjalla, jos vaikka Putin päättää tulla kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raajat auki -firmalle mitään vertakaan luovuteta...meni maku tuosta puljusta v 2015
Juuri näin. Pitäisi tehdä joku rekisteri, missä rekisteröidään ihmiset jotka eivät luovuta verta. Silloin näille ihmisille ei myöskään luovuteta mitään.
Se olisi tasapuolista kaikille. Verta riittäisi luovuttajille ja ne jotka haluaa kuolla hätätilanteissa, kuolisi. Win win.
Kaikki ei voi luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen O- ja luovutin verta nuorempana useasti. Luovutusinto loppui siihen kun viimeksi pyörryin luovutuksen jälkeen siinä vaiheessa kun olin jo juomassa mehua ja syömässä leipää. Siitä herättyäni kysyin hoitajilta että miksiköhän ihmeessä pyörryin kun en ole koskaan aiemmin pyörtynyt ja että onkohan elimistössäni tapahtunut joku muutos etten enää kestä verenluovutusta. Hoitajat vaan naureskeli että on ihan tavallista pyörtyä silloin kun pelottaa. Ei minua pelottanut yhtään koska verenluovutus oli minulle rutiinia.
Tämän jälkeen alkoi kuitenkin pelottamaan että mitä jos olisin pyörtynyt vasta jälkeenpäin kadulle tai auton rattiin. Niinpä en enää käy luovuttamassa.
Todennäköisin syy pyörtymisellesi oli nestehukan aiheuttama alhainen verenpaine. Ensi kerralla juot hyvin ennen luovutusta ja sen jälk
Kesäisin onkin aika yleistä, että kun vähän jo valmiiksi nestevajauksessa oleva henkilö tulee verenluovutukseen, ja häneltä otetaan 4,5 dl nestettä verenkierrosta pois, niin alkaa hiukan huimata.
Vierailija kirjoitti:
En mene ennenkuin spr lakkaa tekemästä verellä voittoja. Heti kun se saadaan sairaaloihin ilmaiseksi tai halvalla, voin mennä.
Hyvä idea. Millä maksetaan hoitajien palkat ja kaikki se muu rekvisiitta, tilat yms. joita ilman kukaan ei luovuta yhtään mitään?
P.S. SPR ei tee verellä voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin todellakin luovuttaa verta ja vereni on vieläpä O- eli sitä kaikkein tärkeintä, mutta en saa luovuttaa, sillä syön lääkettä nimeltä Oxiklorin. Välillä mietityttää, että onko ko lääke todellakin oikeasti niin vaarallinen, kun sitä annetaan kaikille reumapotilaille ja sitä syödään vuosikymmeniä ja niiden vuosikymmenten päästä voi tulla jotain silmäongelmia, mutta tosiaan siis vuosikausia pitää syödä. No, kai nuo on sitten mietitty
Tämä on mutua, mutta ehkä lääkeaineet luovutetussa veressä voivat esimerkiksi aiheuttaa yhteisvaikutuksia niiden lääkkeiden kanssa, joita vastaanottajan veressä jo on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle
T:A-
Oikea syy on siinä, että esimerkiksi hiv-tartunta näkyy testeissä vasta kolmen kuukauden kuluttua tartunnasta. Jos verestä maksettaisiin, se houkuttelisi luovuttajiksi esim. nistejä, jotka valehtelisivat terveyskyselyissä, koska heidän motiivinsa ei olisi halu auttaa, vaan tarve saada rahaa.
Eli kuten minä sen sanoin, ihmiskauppa.
Onneksi kaikki veri kuitenkin tarkastetaan joten jos tautiset yrittää saada itselleen verirahaa, siinäpä vain ilmiantaa itsensä
Verenluovuttajista on pulaa, koska tarvittaisiin miehiä enemmän luovutushommiin. Naisilla kun tuppaa olemaan menkat ja silloin tällöin raskauksia ja synnytyksiä niin verenluovutus haastavampaa. Itsekään en ole koskaan voinut, koska runsaiden menkkojen takia on ongelmia saada hemoglobiini pysymään hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raajat auki -firmalle mitään vertakaan luovuteta...meni maku tuosta puljusta v 2015
Juuri näin. Pitäisi tehdä joku rekisteri, missä rekisteröidään ihmiset jotka eivät luovuta verta. Silloin näille ihmisille ei myöskään luovuteta mitään.
Se olisi tasapuolista kaikille. Verta riittäisi luovuttajille ja ne jotka haluaa kuolla hätätilanteissa, kuolisi. Win win.Kaikki ei voi luovuttaa.
Kumma kun faktat saa alapeukkua. Suuri osa verta saavista saa verta pysyvän tai pitkäaikaissairauden vuoksi, joka estää verenluovutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?
Kukaan ei myöskään olet tainnut selittää sinulle, että afrikkalaisen veri on myös ihmisen verta.
Mitä? Selitä sinä sitten tämä.
Jos kaivataan afrikkalaisten verta (lähde?), niin kyse on siitä että tietyiltä aluelta tulleilla ihmisillä tietyt veriryhmät ovat yleisempiä kuin muualla. Jos niitä veriryhmiä kaivataan, voidaan tarvita luovutukseen tietyiltä alueilta peräisin olevia ihmisiä.
Piikitettyjen veri sakkaa. Pussissa ja suonissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi tasapuolista kaikille. Verta riittäisi luovuttajille ja ne jotka haluaa kuolla hätätilanteissa, kuolisi. Win win.Kaikki ei voi luovuttaa.
Kumma kun faktat saa alapeukkua. Suuri osa verta saavista saa verta pysyvän tai pitkäaikaissairauden vuoksi, joka estää verenluovutuksen.
Ylemmyydentunnossaan eivät kykene sisäistämään niitä valitettavia faktoja joiden pohjalta ovat valmiita antamaan vaikka ihmisen kuolla. Kertoo heistä ihmisinä ihan riittävästi eikä mitään järin positiivista.
täällä nuhhitaan liikaa ventovieraita ja käytetään huumehia ja ollaan monisairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?
Kukaan ei myöskään olet tainnut selittää sinulle, että afrikkalaisen veri on myös ihmisen verta.
Mitä? Selitä sinä sitten tämä.
Jos kaivataan afrikkalaisten verta (lähde?), niin kyse on siitä että tietyiltä aluelta tulleilla ihmisillä tietyt veriryhmät ovat yleisempiä kuin muualla. Jos niitä veriryhmiä kaivataan, voidaan tarvita luovutukseen tietyiltä alueilta peräisin olevia ihmisiä.
Älä ruoki trollia. Ei verenluovutukseen kaivata ihmisiä mistään tietystä maasta. Veriryhmät ei liity kansalaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle
T:A-
Oikea syy on siinä, että esimerkiksi hiv-tartunta näkyy testeissä vasta kolmen kuukauden kuluttua tartunnasta. Jos verestä maksettaisiin, se houkuttelisi luovuttajiksi esim. nistejä, jotka valehtelisivat terveyskyselyissä, koska heidän motiivinsa ei olisi halu auttaa, vaan tarve saada rahaa.
Eli kuten minä sen sanoin, ihmiskauppa.
Onneksi kaikki veri kuitenkin tarkastetaan joten jos tautiset yrittää saada itselleen verirahaa, siinäpä vain ilmiantaa itsensä
Juurihan minä selitin, että tartunnat eivät heti näy testeissä. Siinä ei "tarkastukset" auta, jos tartunta on tuore.
Mun kommentti ei mennyt läpi, mutta kerran kävin ja oli niin huono kokemus ettei toista kertaa tule.
Todennäköisin syy pyörtymisellesi oli nestehukan aiheuttama alhainen verenpaine. Ensi kerralla juot hyvin ennen luovutusta ja sen jälkeen, niin tuskin enää pyörryt.