Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spr etsii kipeästi uusia verenluovuttajia

Vierailija
01.08.2024 |

Liian harva suomalainen luovuttaa verta. Mistä johtuu? MITÄPÄ JOS MAKSAISITTE SIITÄ JOTAIN. Eikä mitään lakiselityksiä, ne ovat muutettavissa.

Kommentit (212)

Vierailija
21/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle

T:A- 

Miksi SPR sitten tekee tiliä sillä?

Koska kaikki järjestöt ovat aina voittoa tavoittelevia yrityksiä ja ilmainen hyväntekeväisyys on ainoastaan lahjoittajan velvollisuus

N25 A-

Vierailija
22/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin SPR etsi uusia jäseniä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin varmaan luovuttamaan, jos itse saisin terveydenhuollosta tarvitsemaani apua. 

Mutta en saa, niin miksipä autan ketään muutakaan. Kuitenkin se veri varmaan menee vain rikkaiden siirtoihin ja köyhät oottaa sivulla omaa vuoroaansa. 

Kyllä sitä verta saa ihan jokainen leikkaus- ym. potilas tarpeen mukaan. 

Vierailija
24/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle

Miten tekee tiliä? Myy verta sairaaloille? Mitenköhän homma toimisi jos veri luovutettaisiin eteenpäin ilmaiseksi?

No miksei luovuttaja saisi tienata, miksi vain SPR?

Tähän oli vastaus jo aiemmassa kommentissa.

Vierailija
25/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan toisin päin. Ne jotka ovat käyneet (lapset pois lukien) luovuttamassa verta, ovat oikeutettuja verensiirtoihin ja veripalasmaan tarvittaessa, esim. leikkauksessa. Ne jotka eivät ole luovuttaneet eivät ole. Tai sitten joutuvat maksamaan siitä etukäteen. Silloin olis reilua ja tasapuolista.

Luovutin verta ensimmäistä kertaa 24 vuotiaana, kun halusin tietää veriryhmäni. Sain tuloksen A-

Itse olen O- ja siksi olen luovuttanut noin 100 kertaa. Totta kai haluaisin, että se menisi ensisijaisesti vain niille muille jotka ovat kanssa luovuttaneet. Ihme vihervassarit eivät kuitenkaan itse luovuta, mutta silti vaativat että se kuuluisi muka kaikille tarvitsijoille. Ihme piiperrystä.

Vierailija
26/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin varmaan luovuttamaan, jos itse saisin terveydenhuollosta tarvitsemaani apua. 

Mutta en saa, niin miksipä autan ketään muutakaan. Kuitenkin se veri varmaan menee vain rikkaiden siirtoihin ja köyhät oottaa sivulla omaa vuoroaansa. 

Kyllä sitä verta saa ihan jokainen leikkaus- ym. potilas tarpeen mukaan. 

Juu, mutta niihin leikkauksiin pääsee ekana rikkaat ja keskituloiset. 

Vierailija
27/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin hätäisesti SDP etsii kipeästi uusia veronluovuttajia.

persulle voi kännipäissään sattua noin

Marinhan se kännipäissään heiluu.

Vierailija
28/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan toisin päin. Ne jotka ovat käyneet (lapset pois lukien) luovuttamassa verta, ovat oikeutettuja verensiirtoihin ja veripalasmaan tarvittaessa, esim. leikkauksessa. Ne jotka eivät ole luovuttaneet eivät ole. Tai sitten joutuvat maksamaan siitä etukäteen. Silloin olis reilua ja tasapuolista.

Luovutin verta ensimmäistä kertaa 24 vuotiaana, kun halusin tietää veriryhmäni. Sain tuloksen A-

Itse olen O- ja siksi olen luovuttanut noin 100 kertaa. Totta kai haluaisin, että se menisi ensisijaisesti vain niille muille jotka ovat kanssa luovuttaneet. Ihme vihervassarit eivät kuitenkaan itse luovuta, mutta silti vaativat että se kuuluisi muka kaikille tarvitsijoille. Ihme piiperrystä.

Olen vihervassari ja sitä mieltä, että verta pitäisi antaa vain niille jotka ovat sitä itse luovuttaneet (pl. ne jotka eivät syystä tai toisesta voi luovuttaa).

Vierailija
29/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?

KVG

Vierailija
30/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea syy on siinä, että esimerkiksi hiv-tartunta näkyy testeissä vasta kolmen kuukauden kuluttua tartunnasta. Jos verestä maksettaisiin, se houkuttelisi luovuttajiksi esim. nistejä, jotka valehtelisivat terveyskyselyissä, koska heidän motiivinsa ei olisi halu auttaa, vaan tarve saada rahaa. 

Vierailija
31/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aiemmin Vaasassa säännöllisesti kunnes SPR sulki paikallien luovutuspisteen. Nyt on vain satunnaisia luovutus-tapahtumia jotka vaihtelee ihan milloin missäkin, en jaksa erikseen etsiä tietoa jatkuvasti milloin on seuraava, etsiä taas uutta paikaa ja suunnitella omat menot että just kyseisenä päivänä ehtii.

Ilmeisesti ei niin suuri pula kuitenkaan kun luovutuspisteitä suljetaan.

Vierailija
32/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SPR = Suomen Pahimmat Rikolliset

Luovutettu veri myydään HAMASin teroille.

Vierailija
33/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, miten vakavasti sairas ihminen, joka tarvitsee luovutettua verta, voi luovuttaa itse sitä verta? Ei verenvuototautinen tai muuten sairas ihminen voi luovuttaa verta.

Vierailija
34/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tähän saakka täyttänyt luovuttajalta vaadittuja kriteerejä. Suurimman osan elämästäni olen painanut alle 50 kiloa ja sen kerran, kun painoa oli yli 50 kg olin juuri asunut ulkomailla, jolloin pitää odottaa puoli vuotta ennen luovutusta. Tuon odotusajan jälkeen painoin taas alle 50 kg.

Vierailija
35/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin tienata paremmin kuin toiset. 

T: toinen A-

Niinpä. O- on luonnollisesti kaikista arvokkainta verta O+ kelvatessa "vain" 86% väestöstä, mutta me A- ollaan kuitenkin kolmannella sijalla kelvaten 49% väestölle, kun taas hännänhuppu AB+ ei kelpaa edes AB-

Vierailija
36/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että ei tee. Kokonaisuudessaan SPR tekee plusmerkkistä tulosta, mutta verenluovutus on kyllä miinuksella.

Vierailija
37/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?

Kukaan ei myöskään olet tainnut selittää sinulle, että afrikkalaisen veri on myös ihmisen verta.

Vierailija
38/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri lajit, vähän kuin koira ja susi.

Vierailija
39/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mikään järjestö tai yritys voi toimia tappiolla pitemmän päälle. SPR ei taida vastaa enää verenjalostuksesta vaan se on nykyään Veripalvelun toimintaa. Verestä on seulottava virukset yms. jotta varmistetaan että taudit eivät leviä veren välityksellä. 

Oli miten oli niin veripussi maksaa 100 euroa, jääplasma 150 euroa ja verihiutaleet 200 euroa. Sitten ovat vielä erikoistuotteet kuten HLA tyypitetyt verihiutaleet 1000 euroa per pussi. Verituotteita annetaan leikkauksen yhteydessä ja toisaalta monet veritaudit vaativat verituotteiden antoa jopa viikon välein.  

Jos verituotteita ei tehtäisi Suomessa nin sitten olisimme ulkomaisen toimittajan varassa mikä olisi aika huono juttu varautumisen kannalta.

Vierailija
40/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raajat auki -firmalle mitään vertakaan luovuteta...meni maku tuosta puljusta v 2015

Juuri näin. Pitäisi tehdä joku rekisteri, missä rekisteröidään ihmiset jotka eivät luovuta verta. Silloin näille ihmisille ei myöskään luovuteta mitään.

Se olisi tasapuolista kaikille. Verta riittäisi luovuttajille ja ne jotka haluaa kuolla hätätilanteissa, kuolisi. Win win.