Hätäkeskuspäivystäjillä uudet ohjeet: ambulanssi ei lähde välttämättä edes elvytetyn potilaan takia
Mutta enpä minäkään aio sen jälkeen laajentaa omaa vastuutani. Kun olen hätäkeskukselle kadulta löytämästäni ihmisestä ilmoittanut, on se Hätäkeskuksen vastuulla sen jälkeen vastata jatkosta löhettääkö se jonkun auton tai ei. Minä jatkan puhelun jälkeen matkaani syyllistymättä heitteillejättöön.
Kommentit (124)
Kyllä meille tuli ambulanssi vaikka potilas oli kuollut.
Rikoslain mukaan, joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Onko lakia muutettu vai eikö hätäkeskuksen tarvitse noudattaa rikoslakia?
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli myös. Ottivat ekg, jossa ei mitään sähköistä toimintaa, kyselivät jotain, olivat sen aikaa, (kuinka kauan, en tiedä), että poliisit tulivat. Mutta eivät tosiaan vieneet kuollutta mukanaan. Niinkuin eivät poliisitkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, mihin meidän verot oikein menee? Veroprosentti melkein 30, pakko ihmetellä.
Niillä pitää ruokkia hyvinvointialueiden päällystö
No siinä laumassa sitä ruokkimista riittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä menee galaktinen summa veroihin, julkiseen puoleen ja pelastupalveluihin, ja joka vuosi summa nousee, mutta mitään sillä rahalla EI SAADA?
MIHIN _ HELVETTIIN _ SE _ RAHA _ OIKEIN _ KATOAA _ ?????!!!!! Kuka vetää välistä?????
Pahoinvointialueiden pomojen ja keikkalääkäreiden taskuihin ne rahat hupenee. Keikkalääkäri tienaa moninkertaisesti sen mitä terveyskeskuksen virkalääkäri. Pahoinvointialueiden pomot vetää pääministeritasoista kuukausiliksaa, ja niiden duunit alkoi kun edellinen hallitus runnoi soten läpi juostenkusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä menee galaktinen summa veroihin, julkiseen puoleen ja pelastupalveluihin, ja joka vuosi summa nousee, mutta mitään sillä rahalla EI SAADA?
MIHIN _ HELVETTIIN _ SE _ RAHA _ OIKEIN _ KATOAA _ ?????!!!!! Kuka vetää välistä?????
Etköhän tiedä kysymättäkin. Raha hupenee päättäjien "edustus"matkoihin, triathlonkisoihin ja vttu mihin lie.
Tunnin juniin, pyöräteihin, uusiin siltoihin sinne sun tänne. Sitten tänne tulee jatkuvasti kaukomaista porukkaa, jotka tarvitsevat ...öh...apua. Omat kotimaansa eivät vaan pysty. Näin.
Hyvinvointialueet eivät rahoita mainitsemiasi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minne ne resurssit nyt ovat kadonneet? Kaikki valittavat tätä samaa...
Tunnin junaan ja rikkaiden, yli 14k/k veroaleen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö jatkossa lähettää vaikka tiliote häkeen niin näkee kenet kannattaa pelastaa. Tämä on ehkä seuraava askel.
En tiedä kannattaako lähettää tiliotetta, esimerkiksi isot tulot tietävät isoa eläkemenoa vanhoilla päivillä.
Vierailija kirjoitti:
Rikoslain mukaan, joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Onko lakia muutettu vai eikö hätäkeskuksen tarvitse noudattaa rikoslakia?
Toisia lakeja taas on muutettu niin vauhdilla, ettei koulutus ja ohjeistus ehdi perässä. Kela käskee toimittaa selvityksiä, joista eivät virkailijat ole edes Kelassa kuulleet saati kunnissa tai hyvinvointialueilla. Olipahan mukava soitella ympäriinsä ja niistä monet pelkkiä puhelinvastaajia, jotka antoivat numeron seuraavaan puhelinvastaajaan. Lopuksi kehotus soittaa ympyrän jälkeen taas Kelaan. Mutta kun niin kiire leikata ja saksia, ettei siinä ehdi ajatella yltäpäällä.
Se on jatkossa turvauduttava tee-se-itse ensiapuun,jos on vielä hengissä.Onneksi on kotti-ja nokkakärryt lähtövalmiina.Taantumus vallalla ja köyhät näin sitten poistuvat säästösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos resurssit eivät riitä niin mitä pitäisi tehdä? Jatkaa kuin ennen ja kohta kukaan ei saa apua. Hätäkeskukseen soitetaan tuhansia täysin turhanpäiväisistä asioista, joten en ihmettele miksi resurssit eivät riitä. Sinne päivystykseen voi myös hakeutua omalla kyydillä tai taksilla. Ambulanssi on _hätätilanteita_ varten.
Se on hätätilanne kun ihmisellä ei ole enää pulssia. Paitsi ei enää, nyt se on taksikuskin murhe pitää hengissä jos sen saa elvytyksen jälkeen matkaan.
Eihän se enää ole hätä, kun ei ole enää pulssia. Mennyttä on, ei silloin kannata ambulanssia lähettää vaan ruumisauto. Ja jos saa elvytetyksi ja on pulssi, ei silloinkaan tarvita enää lanssia, kun ei ole enää hätää. Loogista!
Vierailija kirjoitti:
Todellakin hätäkeskus korostaa ihan liikaa sitä, että heidän pitää aina päästä puhumaan potilaan itsensä kanssa. En ihmettele, että monet kävelevät ohi. Hälytän tarvittaessa apua vaikka aineidenkäyttäjille tai alkoholisteille, mutta en halua antaa puhelintani heille. Kyse on omastakin turvallisuudesta, aina ei voi mennä niin lähelle.
Miten tajuton, kouristeleva tai sekava potilas voi puhua yhtään mitään? Tai aivoinfarktin vuoksi sössöttävä?
Vierailija kirjoitti:
Poliitikkojen jäätäviin palkkoihin ja sopeutumisrahoihin ja hyvin pärjäävien yritysten tukiin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli myös. Ottivat ekg, jossa ei mitään sähköistä toimintaa, kyselivät jotain, olivat sen aikaa, (kuinka kauan, en tiedä), että poliisit tulivat. Mutta eivät tosiaan vieneet kuollutta mukanaan. Niinkuin eivät poliisitkaan.
Ruumista voi kuljettaa vain siihen tarkoitettu ajoneuvo, eli käytännössä pitää olla ruumisauto. Ambulanssi ei kuljeta kuin kyydin aikana kuolleita perille asti, eikä sitäkään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää "miksi potilas ei tule puhelimeen" -urkinta on kyllä hauska. Soitin, koska työkaveri meni tajuttomaksi ja toinen työkaveri aloitti ensiavun. Ambulanssia ei saatu paikalle, koska potilas itse ei soittanut. Häkestä sanottiin, että ambulanssia ei voi lähettää ennen kuin potilaan kanssa on keskusteltu tilanteesta ja minä itken puhelimeen, että ei hän voi puhua, hän on tajuton. Häke inttäää, että anna nyt se puhelin sille potilaalle, tämä tilanne ei etene mihinkään ennen kuin hänen kanssaan on puhuttu. Huoneeseen tuli kaksi muuta työkaveria ja toinen soitti 116117, että mitä pitää tehdä ja vasta sitä kautta saatiin ambulanssi paikalle. Ensihoitajat sanoivat, että kyse oli minuuteista, että mitään voitiin enää tehdä.
Tämä on kyllä ihan naurettavaa ja niin totta kuin vain pystyy olemaan. Työskentelin vuodeosastolla sairaanhoitajana terveyskeskuksessa, jossa ei ollut y
Onko kukaan koskaan tehnyt mitään ilmoitusta tuossa "potilas puhelimeen"-inttämisestä?
Häkepuhelut kai nauhoitetaan ja siinä olisi kuolemantuottamussyytteen paikka, jos lanssi jätetään lähettämättä siksi, että potilas ei kykene puhumaan ja menehtyy, kun ei saanut apua ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tää "miksi potilas ei tule puhelimeen" -urkinta on kyllä hauska. Soitin, koska työkaveri meni tajuttomaksi ja toinen työkaveri aloitti ensiavun. Ambulanssia ei saatu paikalle, koska potilas itse ei soittanut. Häkestä sanottiin, että ambulanssia ei voi lähettää ennen kuin potilaan kanssa on keskusteltu tilanteesta ja minä itken puhelimeen, että ei hän voi puhua, hän on tajuton. Häke inttäää, että anna nyt se puhelin sille potilaalle, tämä tilanne ei etene mihinkään ennen kuin hänen kanssaan on puhuttu. Huoneeseen tuli kaksi muuta työkaveria ja toinen soitti 116117, että mitä pitää tehdä ja vasta sitä kautta saatiin ambulanssi paikalle. Ensihoitajat sanoivat, että kyse oli minuuteista, että mitään voitiin enää tehdä.
pitääkö jonkun alkaa esittämään potilasta joo olen tajuton, minulla on jalka irti
...nostivat hänen jalkansa ilmaan.:D
nostivat hänen jalkansa ylös.
0saamaton ihminen paineluidensa kanssa voi tehdä tajuttomalle vahinkoa.
Eiköhä sairaanhoitopiirin ja väkivaltatapaukset kuulu ammattilaisille.
Kuka perustaìsi yrityksen, jolla ambulanssi ja sairaanhoitajat ja lähettävät laskun kuljetuksesta? Monilla ois varaa maksaa.
Jos naisten pitäisi kuljettaa joku vanhempi mies terveysasemalle tai kuvannukseen, painaa liikaa. Eli tarvittaisi kuitenkin paaria kantavat miehet, montako paria. On makuupaareja ja istuin. Paitsi jos pääsee itse liikkumaan, mutta onko se riski joissakin tapauksissa liikkua itse.