Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskuspäivystäjillä uudet ohjeet: ambulanssi ei lähde välttämättä edes elvytetyn potilaan takia

Vierailija
31.07.2024 |

https://yle.fi/a/74-20102240

Mutta enpä minäkään aio sen jälkeen laajentaa omaa vastuutani. Kun olen hätäkeskukselle kadulta löytämästäni ihmisestä ilmoittanut, on se Hätäkeskuksen vastuulla sen jälkeen vastata jatkosta löhettääkö se jonkun auton tai ei. Minä jatkan puhelun jälkeen matkaani syyllistymättä heitteillejättöön.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota, mihin meidän verot oikein menee? Veroprosentti melkein 30, pakko ihmetellä. 

Verot menee rikkaiden taskuun. Niillä tehdään muka julkisia hankintoja kaikkien hyväksi, mutta tosiasiassa ne suhmuroidaan päättäjien kavereille ja sukulaisille. Maksetaan jostain tienpätkästä 700 000€, vaikka sen saisi parilla tonnilla. Avustetaan yksityisiä lääkäriasemia samalla kun ajetaan julkinen thuolto alas kun ei muka ole varaa. Sinne ne verovarat menee.

Tämä onnistuu usuttamalla kansalaiset toisiaan vastaan ja esittämällä valesyntipukki, nykyään tämä on osoitettu köyhästä väestöstä. Heiltä otetaan keskiluokan hurratessa viimeisetkin rahat, ja annetaan rikkaille, eikä ymmärretä etttä seuraavaksi on keskiluokan vuoro. 

Onnea!

Vierailija
82/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Soittakaa 112! Ei ole mitään hätää!"

- Kaisa Juuso

Hallitusneuvotteluissa yksi kuluerä oli erikseen paikalle tilattu ensiapupäivystys. Nyt ymmärrän miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota, mihin meidän verot oikein menee? Veroprosentti melkein 30, pakko ihmetellä. 

Niillä pitää ruokkia hyvinvointialueiden päällystö 

Vierailija
84/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ne resurssit nyt ovat kadonneet? Kaikki valittavat tätä samaa...

Nekkujen persiisiin ja tonne maailmalle sitä sysätään miljardi tolkulla

Vierailija
85/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 56: "Tuskin ihan noin on, koska on meillä täällä paaritaksipalvelu ja kiireetön siirtoyksikkö palvelu."

Tuota palvelua pitäisi jotenkin kehittää paremmaksi. Siis niin, että  kun esimerkiksi omainen tai kotihoito soittaa 112:een, että vanhus ei voi olla enää kotona, saisi sen kuljetuksen lähes yhtä nopeasti kuin saisi ambulanssinkin. Kotihoito ei voi jäädä tuntikausiksi - tai jopa seuraavaan päivään - odottamaan, että yksin asuva, mutta kotona pärjäämätön vanhus toimitetaan jonnekin. Nyt kotihoito joutuu soittamaan 112:een ja sieltä tulee sitten ensihoito roudaamaan vanhuksen jonnekin. Yleensä siis päivystykseen. Sama juttu sillä omaisella eli jos hän ei enää pärjää (joko oman terveydentilansa tai jonkun muun syyn takia) hoidettavansa kanssa, ei silloinkaan tarviyta kiireellistä ambulanssia, mutta ei silti voida jäädä pitkäksi aikaa odottamaan. Joku ketjussa käytti termiä "laveritoverikuljetus" ja minusta se oli iha

Onhan näitä mutta ei ilmeisesti kaikilla alueilla. 

Vierailija
86/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ambulansseihin voi alkaa yksityisyrittäjiksi koulutetut henkilöt niin halutessaan. Hekin olisivat häken listoilla ja voivat antaa keikkaa heille. Niin saadaan enemmän apuja liikenteeseen ja heitäkin valvottaisiin, että luvat ja kalusto kunnossa jne. 

Ennen vanhaan suurin osa ambulansseista olikin yksityisiä

Vierailija
87/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin hätäkeskus korostaa ihan liikaa sitä, että heidän pitää aina päästä puhumaan potilaan itsensä kanssa. En ihmettele, että monet kävelevät ohi. Hälytän tarvittaessa apua vaikka aineidenkäyttäjille tai alkoholisteille, mutta en halua antaa puhelintani heille. Kyse on omastakin turvallisuudesta, aina ei voi mennä niin lähelle.

Vierailija
88/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan jaksaisi kantaa omaa miestäni autoon ja kuskata sairaalaan, jos hän ei itse pystyisi kävelemään. Tuskin taksikuskikaan suostuisi kantamaan huonokuntoista potilasta kyytiinsä ensin raahaten esim. kaksikerroksisen asunnon portaita. Ei varmaan kuulu toimenkuvaan.

Jätetäänkö ihmiset siis kuolemaan kotiinsa, jos ambulanssi ei ota kyytiin?

Vierailija
89/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraavaksi? Pikkukeskosten annetaan kuolla? Pääasia että Orpo saa tunnin junan. Tämä ei ole enää se Suomi, missä olen lapsuuteni, nuoruuteni ja keski-ikäni elänyt. Usein olen ajatellut, että joutaisi jo lähteä lopullisesti mutta en halua tehdä sitä aikuisille, vielä kuitenkin nuorille lapsilleni. Mielenterveys on tärkeä säilyttää, teeskennellä, että elämässä on vielä valoa, kohtuullisuutta ja toivoa, tätä kun olen aina toistanut mantrana ja nyt kaikki näyttää niin yhdentekevältä.

Vierailija
90/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ne resurssit nyt ovat kadonneet? Kaikki valittavat tätä samaa...

Samaan aikaan suljetaan yöpäivystyksiä. Asun 25000 asukkaan kaupungissa. Lähin päivystys on 80 km päässä.

Vierailija
91/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen knoppikysymys häkessä oli alkoholin nauttiminen.

No mistä v*tusta sitä voi tietää ja onko asialla jotain merkitystä kun uhri on lentänyt päälleen katukiveyksen kulmaan auton tönäisemänä ja on tajuton?

Nykyään sitten tajuttoman pitää tulla puhelimeen vai?

Aika kätevää.

Vierailija
92/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan jaksaisi kantaa omaa miestäni autoon ja kuskata sairaalaan, jos hän ei itse pystyisi kävelemään. Tuskin taksikuskikaan suostuisi kantamaan huonokuntoista potilasta kyytiinsä ensin raahaten esim. kaksikerroksisen asunnon portaita. Ei varmaan kuulu toimenkuvaan.

Jätetäänkö ihmiset siis kuolemaan kotiinsa, jos ambulanssi ei ota kyytiin?

Mummuni pyörtyi ojaan ja virottuaan yritti viittilöidä ohiajavilta autoilta apua kun jalat ei kantaneet kotiin saakka. Edes tyhjillään ilman asiakasta ajanut taksi ei pysähtynyt. Taksit ei ota kyytiin mitään "epäilyttävää".

Eikä ollut kyse alkoholista tässä, mummuni ei juo.

Vierailija
93/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos resurssit eivät riitä niin mitä pitäisi tehdä? Jatkaa kuin ennen ja kohta kukaan ei saa apua. Hätäkeskukseen soitetaan tuhansia täysin turhanpäiväisistä asioista, joten en ihmettele miksi resurssit eivät riitä. Sinne päivystykseen voi myös hakeutua omalla kyydillä tai taksilla. Ambulanssi on _hätätilanteita_ varten.

LISÄTÄ RESURSSEJA. 

Luulisi että tuo on itsestäänselvyys mutta vasureille mikään ei näytä olevan itsestäänselvyys.

Muutenkin jos hoidon onnistuminen perustuu siihen että vastuussa olevalla on ehdottoman tarkka kristallipallo jolla näkee mitä tulevaisuudessa tapahtuu niin sanoisin ettei prosessissa ole paljoakaan järkeä. Silti häket ja terveydenhoitoon pääsy on nykyään tuollaisen kristallipallohenkilön päätösten takana kun nää saa mutuilla puhelimessa että tarviiko haluaja oikeasti hoitoa vai ei. 

Vierailija
94/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraavaksi? Pikkukeskosten annetaan kuolla? Pääasia että Orpo saa tunnin junan. Tämä ei ole enää se Suomi, missä olen lapsuuteni, nuoruuteni ja keski-ikäni elänyt. Usein olen ajatellut, että joutaisi jo lähteä lopullisesti mutta en halua tehdä sitä aikuisille, vielä kuitenkin nuorille lapsilleni. Mielenterveys on tärkeä säilyttää, teeskennellä, että elämässä on vielä valoa, kohtuullisuutta ja toivoa, tätä kun olen aina toistanut mantrana ja nyt kaikki näyttää niin yhdentekevältä.

Suomesta on tullut kylmä, kova ja säälimätön omille kansalaisille. Tämä on kammottavaa ja murentaa koko yhteiskunnan sisäisen rakenteen. Ja juuri tämä tuon koko paskan taustalla onkin, halu tuhota yhteiskunta.

Vierailija
95/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo lohdutonta kieltään siitä, että päättäjämme ovat jo vuosikymmeniä priorisoineet muukalaiset ja ulkomaat omaa maata ja kansaa tärkeämmäksi.

Koulutus, tiede, terveydenhoito, lapset, vanhukset, tieverkosto ja muu infra, kaikki  järjestelmällisesti tuhottu.

Työministeriäkin kiinnostaa enemmän Thaimaan marjanpoimijat ja heidän etunsa kuin omat työttömät.

Nyt on sitten fyrkat loppu ja Suomi matkalla kohti täysiveristä kehitysmaata.

Oma kansa ensin ajattelu on vaarallista.

T.Tuppurainen

Niin, ihan yhtä katastrofi tää häke oli viime hallituksenkin aikana ja sitä ennenkin jo kun vasurit into pinkeenä säästi kustannuksia tekemällä hoitoon pääsystä mahdollisimman hankalaa. 

Vierailija
96/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nuo hätäkeskukset ja ambulanssit työmaita joissa vain käväistään ja äkkiä hakeudutaan muualle töihin? Tyyliin osa-aikainen vuokrafirman markettikassa tai sesonkiajan varastomake.

Vierailija
97/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta on tullut kylmä, kova ja säälimätön omille kansalaisille. Tämä on kammottavaa ja murentaa koko yhteiskunnan sisäisen rakenteen. Ja juuri tämä tuon koko paskan taustalla onkin, halu tuhota yhteiskunta.

No hyvä että vasurikin vihdoin tajuaa oman katastrofivaalikautensa katastrofipäätösten seuraukset. 

Vierailija
98/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ssaatana

Vierailija
99/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla kuuntelin radiosta juttua kun kertoivat esimerkkitapauksen tästä kohtauksen saaneesta ja elvytetystä, että tosiaan jos jonkun henkiin saat niin amppari vedetään pois.  Tarkoittaako tämä nyt sitä, että voi vaikka jättää kolariuhrin autoonsa ja häipyä kun sai sen hereille?

Ei, tarvittaessa haetaan kyllä kyytiin, mutta ambulanssi on hätä tapauksia varten, jos jonkun saa siihen kuntoon että voi puhua puhelimessa niin varmaan pääsee muullakin kyydillä sairaalaan. Kolarin uhreja elvytetään tarvittaessa, mutta vammat myös vaativat muutakin hoitoa kuin pelkkää elvyttämistä. Jotkut ihmiset ei vaan tajua. 

Vierailija
100/124 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmisten pitää sitten tehdä. Ei kai puoliksi tiedotonta tai sairasta voi jättää oman onnensa nojaan. Mikä laveritoverikuljetus pitäisi olla erikseen ja mistä niitä saa. Taksitko hankkivat makuupaikan vankkuriinsa.

Pitää olla kunnollinen ja tajuta kuolla pois ihan oma-aloitteisesti vaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi