Onnistunut laihduttaja - anna vinkkisi?
Jos olet onnistunut pudottamaan painoasi, niin mikä yksittäinen vinkki tai oivallus tai päätös on ollut se tärkein ja onnistumisen avain?
Kommentit (25)
Luin yhä uudestaan Patrik Borgin kirjoja ja nettiblogeja.
Kaksi ateriaa päivässä ja syödä sellaisia ruokaa joka on täyttävää.
Minulla sokeri pois. Viisi kiloa kesänaikana lähtenyt.
Ei herkkuja ollenkaan, niitä ei tarvitse.
Ferritiiniarvo riittävän ylös (>100), jotta kilpirauhanen toimii hyvin (t4v viitearvojen yläkolmanneksessa). Paino alkoi laskea, samoin kuin LDL-kolesteroli. Olivat 20 vuotta koholla ilman muita syitä.
Olen koko elämäni liikkunut säännöllisesti ja syönyt lautasmallin mukaisesti herkkuja kartellen.
Alkoholi, sokeri ja vehnä pois, mutta muuten syö ihan normaalisti.
Mulla on toiminut selvät ruokailuajat ja väliaikoina ei puputeta mitään. Eikä illalla enää syödä. Terveellinen ruoka, herkkuja harvoin.
Dopamiinin tasapainottaminen. Sitten herkuista ei saa mitään irti ja tajuaa kuinka turhia sellaiset on.
12 tunnin välein syöminen eli kaksi 1000 kcal ateriaa 24 tunnin aikana.
Minä laihduin melko nopeasti yhdessä vaiheessa bmi 21,4 -> bmi 15,8 (mikä ei ollut tietenkään hyvä asia). En missään nimessä suosittele tätä ruokavaliota kenellekään, mutta jotain vinkkiä voi saada. Ylipainosta laihduttaminen on muuten helpompaa kuin normaalipainosta alipainoon.
Avain sille oli se, että kaikkea vähän. Ajan kuluessa niihin pieniin annoskokoihin tottuu, eikä enää jaksa syödä isompia annoksia. Annoskoot eivät pienentyneet kerralla vaan pikkuhiljaa. Aloitin 300g:sta, lopuksi 190g. Kun sitten yritin saada myöhemmin painoa ylös, se ei meinannut onnistua, koska vatsalaukku oli mennyt niin pieneksi. Laihtuakseen ei tarvitse syödä näin pieniä annoksia kuin itse söin. Söin myös välillä ulkona ja siellä söin yleensä puolet annoksesta.
Toinen iso tekijä oli huono ruokahalu. Join kahvia 4-5 kertaa päivässä mikä vähensi nälän tunnetta, join paljon vettä ja ruokahalu oli muutenkin huono. En harrastanut liikuntaa muuten kuin hyötyliikuntaa. Lihakset erottuivat silti selvästi. Alkoholia käytin satunnaisesti.
Perus ruokavalioni oli:
Aamiainen:
- 2kpl weetabix choco + kevytmaitoa.
- iso lasillinen appelsiinimehua
Lounas:
- 190g perus kotiruokaa (esim. lihamakaronilaatikkoa)
- salaattia puoli lautasellista
Välipala:
- pieni lasillinen appelsiinimehua
- 2 suklaapatukkaa
Päivällinen:
- 190g perus kotiruokaa
- salaattia puoli lautasellista
Iltapala:
- jogurtti
- iso lasillinen appelsiinimehua
Lisäksi:
- 4-5 kuppia kahvia kevytmaidolla
Ei laihtumiseen tarvitse mitään muuta kuin syödä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toiminut selvät ruokailuajat ja väliaikoina ei puputeta mitään. Eikä illalla enää syödä. Terveellinen ruoka, herkkuja harvoin.
Mikä on ilta-aika tässä? Siis mistä kellonajasta eteenpäin?
Peruskotiruokaa, ei sipsejä, karkkia, jäätelöä tai suklaata useasti. Kahvi mustana tai maidon kanssa. Kesäaikaan hyvä syödä herneitä ja mansikkaa, nyt myös mustikkaa. Syksyllä puolukkaa.Alkoholia vain kahden viikon välein.Ei pääse turvottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin melko nopeasti yhdessä vaiheessa bmi 21,4 -> bmi 15,8 (mikä ei ollut tietenkään hyvä asia). En missään nimessä suosittele tätä ruokavaliota kenellekään, mutta jotain vinkkiä voi saada. Ylipainosta laihduttaminen on muuten helpompaa kuin normaalipainosta alipainoon.
Avain sille oli se, että kaikkea vähän. Ajan kuluessa niihin pieniin annoskokoihin tottuu, eikä enää jaksa syödä isompia annoksia. Annoskoot eivät pienentyneet kerralla vaan pikkuhiljaa. Aloitin 300g:sta, lopuksi 190g. Kun sitten yritin saada myöhemmin painoa ylös, se ei meinannut onnistua, koska vatsalaukku oli mennyt niin pieneksi. Laihtuakseen ei tarvitse syödä näin pieniä annoksia kuin itse söin. Söin myös välillä ulkona ja siellä söin yleensä puolet annoksesta.
Toinen iso tekijä oli huono ruokahalu. Join kahvia 4-5 kertaa päivässä mikä vähensi nälän tunnetta, join paljon vettä ja ruokahalu oli muutenkin huono. En harras
Mikä ihmeen appelsiinimehuaddiktio sulla on? Sehän on silkkaa sokeria, päivässä tuosta määrästä paukkuu jo kaikki kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen iso tekijä oli huono ruokahalu. Join kahvia 4-5 kertaa päivässä mikä vähensi nälän tunnetta, join paljoMinulla ei ollut ruokahalua niin join paljon mehua. :D nykyään ruokavalioni on hyvin tasapainoinen ja bmi ennallaan. Halusin lähinnä esimerkillä tuoda esiin, että voi laihtua eri tavoilla. Esim. syödä herkkuja tai juoda mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen iso tekijä oli huono ruokahalu. Join kahvia 4-5 kertaa päivässä mikä vähensi nälän tunnetta, join paljoJa kalorit jäi vajaaksi kun paino kerran putosi. Iso lasi mehua 2dl, pieni 1dl.
Lopetin herkkujen ostamisen. Syön kyllä juhlissa, kyläillessä, jouluna, synttäreillä jne kakkupalan, jälkiruoan jne, mutta nämä ovat erityisiä tilaisuuksia ja juhlahetkiä.
Aiemmin ostin lähes jokaisella kauppareissulla ja huoltoasemapysähdyksellä suklaapatukan tai jäätelön, usein karkkipussin tai suklaalevyn. Viikonloppuna ostin aina sipsipussin, keksipaketin tai suklaalevyn. Tajusin, että syön kuin huomaamatta ja ihan vain tottumuksesta aivan liikaa herkkuja. En ole siis kokonaan kieltänyt itseltäni mitään, en vain itse osta niitä enää.
Paino on vuodessa tippunut 9 kiloa. Ei ole tuntunut edes kovin vaikealta.
Pätkäpaasto.