Hätäkeskuspäivystäjillä uudet ohjeet: ambulanssi ei lähde välttämättä edes elvytetyn potilaan takia
Mutta enpä minäkään aio sen jälkeen laajentaa omaa vastuutani. Kun olen hätäkeskukselle kadulta löytämästäni ihmisestä ilmoittanut, on se Hätäkeskuksen vastuulla sen jälkeen vastata jatkosta löhettääkö se jonkun auton tai ei. Minä jatkan puhelun jälkeen matkaani syyllistymättä heitteillejättöön.
Kommentit (124)
Minä onnellinen pääsin ambulanssin kyytiin vielä vuonna 2015. Silloin äitini soitti hätäkeskukseen ja tosiaan pyysivät minut puhelimeen todetakseen kuinka vaan huusin/kiljuin kivusta. Ensihoitajat saapuivat paikalle, konsultoivat vielä lääkäriä ja sitten saivat kantaa minut paareilla toisesta kerroksesta pihan läpi ambulanssiin. Huusin ja kiljuin koko matkan koska mikään ensihoitajien antama lääke ei toiminut, vasta morfiini ensiavussa, jonne onneksi pääsin heti. Leikkausta jouduin odottamaan seuraavaan päivään koska muutaman kerran meni vielä kiireellisempi tapaus ohi. Seurauksena vain osittainen halvaus jalassa.
Nykyään ei varmaan otettaisi kyytiin vaan olisi omin voimin päästävä asunnosta ensiapuun. Ihmettelen miten se tapahtuisi koska kyseisessä tilanteessa en pystynyt kävelemään (pystyin vain makaamaan ja huutamaan) eikä paikalla olleet henkilöt olisi minua pystyneet mitenkään saamaan asunnosta ensiapuun.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kuuntelin radiosta juttua kun kertoivat esimerkkitapauksen tästä kohtauksen saaneesta ja elvytetystä, että tosiaan jos jonkun henkiin saat niin amppari vedetään pois. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että voi vaikka jättää kolariuhrin autoonsa ja häipyä kun sai sen hereille?
Painelu-puhalluselvytyksellä ei ns. saa henkiin ketään, jolla on sydänpysähdys. Tätä tapahtuu vain TV:ssä. Eli tuo esimerkin potilas oli todennäköisesti ollut tajuton, mutta ei eloton. Mitään haittaa elvytyksen aloittamisesta ei tietenkään ole, etenkään jos hengitystä tai pulssia on vaikea havaita. Näille itsestään virkoaville riittää yleensä esimerkiksi taksikyyti päivystykseen, eivät ole ambulanssin tarpeessa.
Toivottavasti olet tyytyväinen, kun muutkin tekevät näin sinun kohdallasi, kun tuuperrut johonkin. Ihmiset on nykyään todella kylmiä. Eikö mitään muuta väliä ole toisten hengellä kuin se, että pelätään heitteillejättösyytettä?
Onhan yksityisiä lanssejakin olemassa.