Kuinka monta lasta pitää joka kesä hukkua ennenkuin vanhemmat ymmärtävät vahtia lapsiaan herkeämättä uidessa?
Mitään ei opita. Vaikka olisi hyväkin uimataito, saattaa yliarvioida omat taitonsa. Hetkeksikään ei voi irrottaa katsetta, ja pienempien kanssa pitää olla käsivarren mitan päässä kokoajan. Itse en päästä lapsia edes niin syvälle ettei jalat yletä reilusti pohjaan.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Olet parempi ihminen kuin ne joiden lapset ovat hukkuneet. Onneksi olkoon! Oliko muuta?
No sen verran parempi vanhempi ainakin olen että ymmärrän riskit ja vastuuni lasten pulikoidessa. Ikinä ei voi olla lasten uidessa liian varovainen.
Olen siinä mielessä eri mieltä, että kun luottaa uimataitoon, on tärkeää myös uskaltaa päästää lapset kaveiden kanssa yhdessä uimaan - tärkeää omatoimisuudelle, itsenäisyydelle ja itseluottamukselle. Jossain vaiheessa se valvominenkin on lopetettava.
Vierailija kirjoitti:
Olet parempi ihminen kuin ne joiden lapset ovat hukkuneet. Onneksi olkoon! Oliko muuta?
Totta ketussa ap on parempi kuin ne jotka huolimattomuuttaan päästävät lapsensa hukkumaan. Itse menin aina lasten kanssa rannalle yksi aikuinen per lapsi - periaatteella, ja aina oli vähintään yksi aikuinen vedessä lapsia syvemmällä puolella.
Ihmisiä kuolla kupsahtelee ja aina on ollut selkeää, että me kaikki ei päästä juhlimaan seitsemänkymppisiämme tai edes täysi-ikäistymistä. Ikävä juttu, että lapsiakin kuolee mutta luonto on armoton
Eiköhän paras rangaistus tällekin isälle ollut se, että omat lapset melkein hukkui, ei siihen av-mammojen tuomitsevat taivastelut ja parempi vanhemmuus tunnu varmaan missään
Ja niiden uimavalvojien tehtävä ei ole toimia lastenvalvojina teidän sijaan!
Olen pelastanut yhden lapsen hukkumasta. Se oli ajautunut uimapatjalla kauas rannasta ja tippunut patjalta sitten eikä päässyt patjalle. Tulin siihen veneellä ja nostin lapsen veneeseen.
Vanhemmat räplää kännykkää ja mitä uusimpaan tapaukseen tulee, paikassa on paljon uimataidottomia mm-taustaisia. En tiedä kummasta on tällä kertaa kyse.
Ennen tuo mitä sanoit oli aivan itsestäänselvyys, mutta ei enää nykyään. Lapsia vahdittiin ja heidän kanssa leikittiin koska ei ollut mitään somea.
Kuusiksen ongelmat on olleet tiedossa jo ties kuinka kauan. Se on siis sellainen pieni rantakaistale missä on laituri ja sinne änkeää hellepäivänä varmaan 500 lasta siihen ihan pienelle alueelle. Vanhemmat ei varmaan edes sekaan mahtuisi, niin ne menee joko siihen takana olevan kahvilan penkeille tai sitten siihen nurtsikentälle sinne viereen. Mutta miten sä voit valvoa lapsesi uimista, vaikka ns. lähellä olekin, niin niitä mukuloita on tosiaan se 500 siinä pikku alueella. Ainoa tapa olisi jotenkin pystyä rajoittamaan sitä montako henkeä tuolle rannalle päästetään. Mitään muuta keinoa en keksi. Koska jos siinä on nyt 500 lasta ja viereen pitäisi tulla jokaiselle valvoja, niin siinä olisi pikku pläntillä 1000 ihmistä. Siinä tallaantuisi jo hengiltä joku sen jälkeen. Vantaan kaupungin pitäisi tehdä joku rajoite mikä on maksimimäärä uimareita siinä laiturin välittömässä läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ennenkään vahdittu.
Eipä niin, ja lapsia hukkuikin (ja kuoli muutenkin tapaturmaisesti) huomattavasti enemmän kuin nykyään.
Tää tais tapahtua viime kesänä. Äiti tuli uimaan taaperoikäisen lapsensa kanssa. Lapsi läträsi rantavedessä ja äiti lähti uimaan kauemmas. Mä jäin sitten siihen riittävän lähelle tarkkailemaan lasta, koska tuossa rannassa on todella äkkisyvää. Kun äiti ui takaisin, sanoin, että tässä rannassa on aika äkkisyvää. Äiti sanoi, että ei hänen lapsensa lähde tuosta mihinkään. En sitten kysynyt, miten sellaisesta asiasta voi olla varma. Omat lapset ovat tuossa iässä olleet vedessä käsivarren mitan päässä.
Osa vanhemmista on vaan tyhmiä. Miksi viedään lapset uimaan rannalle jos ei ole kiinnostusta vahtia lasten perään. Se uimarengas lapsen ympärillä auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat räplää kännykkää ja mitä uusimpaan tapaukseen tulee, paikassa on paljon uimataidottomia mm-taustaisia. En tiedä kummasta on tällä kertaa kyse.
Voi olla myös molemmat. Eivät noi jälkimmäisetkään kasvata pentujaan tai vahdi niitä rannalla mitä olen sivusta katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuo mitä sanoit oli aivan itsestäänselvyys, mutta ei enää nykyään. Lapsia vahdittiin ja heidän kanssa leikittiin koska ei ollut mitään somea.
Kuitenkin ennen hukkui paljon enemmän lapsia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ennenkään vahdittu.
Joitain lapsia vahdittiin, joitain ei. Olen 56-vuotias ja minua vahdittiin aina. Pääsin ilman aikuista kavereiden kanssa ensimmäistä kertaa uimaan ollessani 13v.
Miten siinä sitten kävi? Kuolivatko lapset, vai saatiinko heidät elvytettyä? Ei kerrota muuta kuin vietiin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta ketussa ap on parempi kuin ne jotka huolimattomuuttaan päästävät lapsensa hukkumaan. Itse menin aina lasten kanssa rannalle yksi aikuinen per lapsi - periaatteella, ja aina oli vähintään yksi aikuinen vedessä lapsia syvemmällä puolella.
Mihin asti? 10v? 15v? 25v?
Totta kai jotain ekaluokkalaisia pitää vahtia, mutta 10-vuotiaat menee jo keskenään uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta mitä potaskaa! Millä menneellä vuosikymmenellä on oikeasti ollut vanhemmilla tapana vahtia rannalla olevia lapsia yli kymmenvuotiaaksi aktiivisesti vieressä seisten tai kiinteästi tuijottaen, saati lasten kanssa leikkien?