Kuinka monta lasta pitää joka kesä hukkua ennenkuin vanhemmat ymmärtävät vahtia lapsiaan herkeämättä uidessa?
Mitään ei opita. Vaikka olisi hyväkin uimataito, saattaa yliarvioida omat taitonsa. Hetkeksikään ei voi irrottaa katsetta, ja pienempien kanssa pitää olla käsivarren mitan päässä kokoajan. Itse en päästä lapsia edes niin syvälle ettei jalat yletä reilusti pohjaan.
Kommentit (154)
No nyt ymmärrän tämän ymmärryksen puutteen! Olisit heti kertonut, ettet ole vastuussa muista kuin itsestäsi.
Missä kohtaa sanoin, etten ole vastuussa muista kuin itsestäni? Kannattaa ihan oikeasti opetella lukemaan eikä laittaa omia kuvittelmiaan toisten sanomiksi.
Itse en päästä lapsia edes niin syvälle ettei jalat yletä reilusti pohjaan.
Jalat yltää reilusti pohjaan, vaikka oltaisiin 3 metrin syvyydessä. Pää vain ei välttämättä ole siinä kohtaa enää veden pinnan yläpuolella.
Lapsia nyt vaan hukkuu joka kesä. On aina hukkunut ja tulee hukkumaan. Huukuuhan aikuisiakin ja ihan uimataidollisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri, on se vaan hyvä että aloittaja on täydellinen ihminen, eikä koskaan tee elämässään mitään vääriä valintoja, eikä ilmeisesti mitään muutakaan koskaan väärin.
Ja ihan tiedoksi vaan; jalat yltävät aina pohjaan asti. Jos aloittaja et sitä usko, niin kokeile.
Mä tekisin mielummin virheen vaikka viikon kauppabudjetissä kuin oman lapseni hengen ollessa kyseessä, mut ehkä meil on vaan eri arvot ja kumpikaan ei ole toistaan parempi.
Eri
Kummallista että tällaisen itsestäänselvyyden kirjoittamisesta minut leimataan omahyväiseksi ihmiseksi joka ei koskaan tee itse virheitä. Ikäänkuin kanssaihmisiltä/vanhemmilta ei saisi enää odottaa yhtään mitään nostamatta itseään muiden yläpuolelle. Jos sanoisin että älä hakkaa lastasi, tai älä jätä vauvaa yksin kotiin kun lähdet kauppaan, olisinko silloinkin vain itseäni täynnä oleva mulkku? Ap
Tuleeko muuten näille vanhemmille yleensä mitään oikeudellista seurausta?
Kun periaatteessahan ovat olleet tietoisesti huolimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuo mitä sanoit oli aivan itsestäänselvyys, mutta ei enää nykyään. Lapsia vahdittiin ja heidän kanssa leikittiin koska ei ollut mitään somea.
Anteeks mutta mitä potaskaa! Millä menneellä vuosikymmenellä on oikeasti ollut vanhemmilla tapana vahtia rannalla olevia lapsia yli kymmenvuotiaaksi aktiivisesti vieressä seisten tai kiinteästi tuijottaen, saati lasten kanssa leikkien?
Joka vuosikymmenellä lapsia on vastuullisissa perheissä valvottu veden äärellä ainakin 1950 luvulta lähtien.
1950 luvulla oli hyvin erilaiset käsitykset vastuullisuudesta.
Niin oli, mutta jostain
Juuri noin! Siis heistä, jotka eivät hukkuneet tai kuolleet kurkkumätään ja hinkuyskään, kasvoi niitä pärjäävämpiä ihmisiä.
Nykyään lapset kyllä enimmäkseen jäävät henkiin, mutta siinäpä se elämä melkein onkin. Monilla yhtä helvettiä ja pahaa oloa. Tuon voi uutisista lukea päivittäin.
Vanhempien velvollisuus on rannassa vahtia, etteivät piltit pääse hukkumaan.
Kyllä minä ainakin vahdin tarkasti omat pienet lapset mökkirannassa. Kun itse menin ulkohuussiin, lasten piti tulla siihen huussin oven eteen odottamaan, kun kävin tarpeillani. Ei puhettakaan, että olisivat saaneet olla hetkeäkään järvessä tai laiturilla vahtimatta.
Äärimmäisen surullinen onnettomuus. Poliisi kertoo huomenna tapahtuneesta.
Voimia perheelle.🙏
Sanoisin, että vähintään 8-vuotiaat saavat käydä uimassa kavereiden kanssa n. 5km säteellä pyöräillen, kuten mekin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolta kysyit, mutta sanoisin, että siihen asti, kun on itse nähnyt lapsensa a) osaavan uida itse ainakin 100 metria b) osaavan kellua. Tosin vaikka olis nää taidot, voi lapsi silti olla paukapäinen ja käyttäytyä typerästi esim sukeltaa pää edellä vieraassa rannassa. Näihin usein auttaa kasvatus, mutta onhan geeneilläkin osuutensa.
Kumpikaan noista taidoista ei estä hukkumista. Hukkuminen ei myöskään vaadi paukapäisyyttä tai typerää käytöstä. Hukkua voi, vaikka käyttäytyisi täysin asiallsesti. Se ei loppupeleissä vaadi kuin krampin jalkaan niin voi käydä hullusti. Jos uimataito estäisi hukkumisen, kukaan aikuinen ei koskaan hukkuisi (selvinpäin) uintireissullaan.
Jos osaat uida kunnolla, eli se sata metriä menee leikiten ja kilometrikin, ja osaat kellua, niin selviät krampista uidessa vallan mainiosti. Sydänkohtaus on sitten eri juttu. Kelluminen pelastaa väsymisestä, tietysti se paremmin onnistuu jos ei ole juurikaan aallokkoa. Mitä käsittääkseni kyseisellä rannalla juuri ole.
4- ja 7- vuotiaita ei voi jättää valvomatta. Vanhemmalla vielä 2-vuotiaskin valvottavana. Kolme tenavaa on yhdelle vanhemmalle liikaa kaitsettavaa. Varsinkin, jos ei ole tottunut elinympäristössään veteen. Kuka 7-vuotias uimataidoton hyppää suoraan veteen syvästä päästä? Opetusta tuskin lienee saanut. Koulussa ei vielä ole ollut.
Moni ei edes tiedä että kaksi lasta on hukkunut. Eivät lue välttämättä uutisia.