Kuvaile ilkeintä työkaverin käytöstä jota olen kokenut työelämässä
Minua haukuttiin sairauteni takia kaikkien kuullen. Se oli ilkeää
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kertoi sairauslomani syyn työkaverilleni.
Mikä tuossa oli sitä ilkeyttä?
Esimies ei saa edes lain mukaan sitä kertoa, saati että hyvää käytöstä.
Silti. Mikä siinä oli ilkeyttä? Sitähän tässä kysyttiin, ilkeyttä.
Kollega nostettiin pomon tuuraajaksi muutaman kk poissaolon ajaksi. Hitonmoinen virhe. Eihän hänen persoonansa ja heikko paineensietokyky sovi ollenkaan tuohon rooliin. Hemmetin poukkoilevaa johtamista, niin huono ulosanti että puolittaisista lauseista sai arvailla mitä tarkottaa, unohteli paljon tärkeitä asioita ja joskus keskittyi taas ihan epäolennaisern.
Ei osaa yhtään ottaa toisten kokeneidenkin kollekoiden (alaisten) näkemyksiä huomioon vaan se miten hän ajatteli oli ainoa oikea, täysin epäinhimillinen ja tunnevammainen henkilö erittäin vanhanaikaisella johtamistaidolla varustettuna. Tykkäsi kyykyttää meitä alaisiaan, jakeli jopa huomautuksia ihan naurettavin syin ilman mitään järkevää ja todellista perustelua. Korotti ääntään kaikkien kuullen, hyökkäsi aina huonolla tuulella ollessaan minun kimppuun. Ihan pimee eukko.
Vierailija kirjoitti:
Menin työpaikkaan uutena ja minua perehdyttänyt mieshenkilö perehdytti lähinnä kertomalla ilkeitä juoruja muista työntekijöistä, haukkui sumeilematta ihmisten ulkonäköä, kertoi ketä välttää ja kenen kanssa olla hyvää pataa. Kun en lähtenytkään haukkumiseen mukaan, ja huomautin että tulee epämukava olo kun nimittelee toisia, niin pääsin kohteeksi itse. Löysin kerran pilapiirroksen itsestäni, tämän yli 45v miehen piirtämänä:D olin itse 23 vuotias nainen tuolloin.
No olitpa tyhmä sinäkin, kun menit moralisoimaan.
Designyhtiön tuotantojohtaja lähetti assarin alaisen ovelle tuijottamaan, ei puhunut, poistui. Sitten laittoi alaisen yksin töihin helatorstain jälkeen ja muut oli lomalla. Teetettiin toisenkin henkilön työt joka vaihtoi firmaa, iltakymmeneltä tuli varashälytys kun häly laukesi, oli yksin. Vartija tuli.
lopulta kertoi toimitusjohtajalle ja hallitukselle että alainen on rikollinen. Halusi päästä eroon. Tuttu kertoi ylhäältä tästä alaiselle. Alainen irtisanoutui. Myöhemmin alaisen kotiovella kävi henkilö pelottelemasta, seurasi myöhemmin huonekaluliikkeiden.
myöhemmin johtajan sukulainen sai huumerikoksista yli 12 vuoden tuomion. Johtaja sai näyttävät potkut pörssifirmasta.
Kannattaa opetella suhtautumaan neutraalisti. Jos jatkaa negatiivista käytöstä lietsoo vain huonoa ilmapiiriä entisestään. Itseä kiinnostaa rationaalisena tyyppinä aine perustelut käytökselle eli tahdon ymmärtää mistä on oikein kyse ja haluan keskustella asioista. Tahdon olla rakentava ja esittää luovia ratkaisuja vaikeisiinkin tilanteisiin riitelyn sijaan. Tahdon auttaa ja tukea kollegoitani, tuntea myötätuntoa heitä kohtaan ja asettua heidän asemaansa ja löytää sitä kautta ongelmiin ratkaisun.
Pikkuasioista helvetillinen raivostuminen, oli esihenkilönä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kertoi sairauslomani syyn työkaverilleni.
Mikä tuossa oli sitä ilkeyttä?
Esimies ei saa edes lain mukaan sitä kertoa, saati että hyvää käytöstä.
Silti. Mikä siinä oli ilkeyttä? Sitähän tässä kysyttiin, ilkeyttä.
Totta, ilkeys ei ehkä oikea sana ellei sitten tehnyt sitä pahuuttaan ja nälvimistarkoituksena. Enemmän tietämättömyys ja epäammattimaisuus.
166. Osa on kuule niin kovakalloisia tyyppejä, ettei niihin puheet auta. Pitävät jo lähtökohtaiesti sitä heikkouden merkkinä.
Raksalta löytyy turvansoittajahomokusipäitä paljon 🤮🤮🤮🤮
Valheita levitelleet ympäri kylää. En noteeraa näitä enää töissä
Valitkaa näistä, neljältä eri ihmiseltä työpaikoilla:
"Hyi kun ruma, näyttää ihan vanhukselta" (olin 22-vuotias)
"Naama näyttää ____ (asiakkaan) kalpealta perseeltä"
"Menisi kasvoleikkaukseen"
Osoittaen minuun, kysyen muilta "Mitä tehdä työssä jos on niin ruma ettei asialle voi mitään?"
Tuskin yllätytte ettei itsetuntoni oli näiden ja muiden kiusaamisen vuoksi parhaimmasta päästä ja olen vaihtanut työtä
Rääväsuita ei haluta Suomeen. Työpaikkakiusaaminen ja epäasiallinen kohtelu on suuri ongelma työelämässä. Puuttumista kuitenkaan harvoin tehdään, koska työnjohto / johtaja ei uskalla itseään laittaa likoon.
Kollektiivinen kiusaaminen jossa myös esimiehet mukana. Ilvelyjä, valheita, juoruja, naureskelua, huorittelua...kaikki mahdolliset keinot käytössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin työpaikkaan uutena ja minua perehdyttänyt mieshenkilö perehdytti lähinnä kertomalla ilkeitä juoruja muista työntekijöistä, haukkui sumeilematta ihmisten ulkonäköä, kertoi ketä välttää ja kenen kanssa olla hyvää pataa. Kun en lähtenytkään haukkumiseen mukaan, ja huomautin että tulee epämukava olo kun nimittelee toisia, niin pääsin kohteeksi itse. Löysin kerran pilapiirroksen itsestäni, tämän yli 45v miehen piirtämänä:D olin itse 23 vuotias nainen tuolloin.
No olitpa tyhmä sinäkin, kun menit moralisoimaan.
Tuskin parikymppisenä on sanonut yhtään mitään. Paskaa puhuu.
Nuorena siivosin vanhainkodissa ja oli kiva työpaikka ei sinänsä kiusattu, mutta yksi työkaveri oli kettumainen kaikille, myös minulle.
siivouksen aikana tämä työkaveri lähti aina pomon juttusille ja palasi, kun siivous oli ohi. Eräänä päivänä pomo pelmahti paikalle, tämä työkaveri vanavedessään ja alkoi huutaa, miksi huoneita ei ole siivottuna tarpeeksi? Minulla loksahti suu auki, kun mietin miten tyhmä voi pomo olla, että jos yksi työntekijä on poissa pelistä joka päivä siivouksen ajan, niin ei tietysti tarvittava määrä huoneita ole siivottuna. Nykyään saisin jo suuni auki. En toki tiedä missä tämä työntekijä aikansa vietti, oliko pomon luona vai missä.
Näitä pomon luona paskanjauhajia on tullut tavattua muissakin työpaikoissa. Puhuvat pomolle työpaikan asioita, kertovat muista juttuja ja yleensä ne on aika värittyneitä juttuja. Ihmettelen miten jotkut pomot uskovat nämä tarinat, eivätkä ota selvää mikä näistä jutuista on totta.
Jatkuvaa kiusaamista, töiden tekeminen vaikeutetaan. Esimiehet ei tee mitään. Minusta on tehty työpaikan hankala...nyt kostan kaikille. Silmä silmästä tyylillä. Hieman jo naurattaa kun viereen on tultu vihjailemaan mielenterveys ongelmista...kun siis apinoin heidän käytöstä.
Mesut järjestäny itselleen marttakehon, joka siellä kertomassa tapahtumia ja juttuja toisista. Oma valvonta ja johtaminen hoituu näin. Eipä tarvi raahautua työmaalle. Istuu vaan kopis ja juo kaffeee kuin mummo😃
Kesätöissä perehdyttäjä oli huono työssään ja varsin kaksinaamainen. Ihmettelin, miten hän sai perehdyttää ketään, koska jätti tärkeitä asioita kertomatta, todella oleellisia ja sitten kun kesätyöntekijä teki virheen, syytti kesätyöntekijää, joka ei asiaa mitenkään olisi voinut saada asiaa tietoonsa.
Luetteli työpaikan usean kymmenen poikkeuksen listan, joka tuli osata ulkoa yhdellä sanomisilla. Ehdotin, että kirjoitan muistiin, niin se ei sopinut hänelle. Poikkeustilateessa varmistin häneltä asiaa, niin sai raivarit, kun oli listan minulle kerran luetellut.
Sama ihminen oli pomon läsnäollessa aurinkoinen ja iloinen, sanoi aina minulta saa aina kysyä jos on kysyttävää! Kun pomo meni pois, oli kuin myrskynmerkki.
Sain kesätyöt päätökseen ja olin viimeistä päivää töissä, kun eräs kokeneempi työntekijä tuli luokseni ja sanoi, että on koko kesän katsellut miten perehdyttäjä minua kohtelee ja kuinka kamalaa käytöstä se on ollut. Ihmettelin, miksi hän kesän lopulla tämän sanoo ja miksi ei ole puuttunut asiaan aiemmin tai kertonut pomolle? Minun sanaani kukaan ei oikein uskonut, kun oli niin aurinkoinen pomon edessä.
Pari tarinaa Helena-nimisistä työkavereista, pysythän mukana.
Nuorena olin opiskelemassa floristiksi, ja olin saanut osa-aikatöitä eräästä kukkakaupasta, jossa myytiin samalla Veikkausta. Pomoni oli kiva, opetti minulle Veikkauskoneen käytön ja sain sitoa kimppuja ja palvella asiakkaita menestyksellä. Kaikki oli hyvin, kunnes pomo sanoi että hänen eräs kaverinsa tulee minulle työkaveriksi. Varoitti etukäteen, että hän on sitten hankala ihminen. Lupaavaa.
Ja niin, sitten tämä kyseinen 60+ v. Helena tuli töihin. En saanut enää sitoa kimppuja kun en ns. osannut. Minun piti hoitaa vain Veikkausta, kun hän ei enää kuulemma rupea opettelemaan sellaisia. Haukkui minua asiakkaiden kuullen, pisti siivoamaan jälkiään. Erään kerran aloin tekemään ennen tämän Helenan saapumista töihin minikimppuja, ns. budjettikimppuja asiakkaille jämäkukista, jotka olivat ihan ok hyviä mutta menossa roskiin muista isoista kimpuista kun kukkia vaihdeltiin. Budjettikimput olivat suosittuja ja menivät aina kaupaksi. Helena kielsi minua tekemästä sellaisia, ja teki itse vain kalliita jättikimppuja jotka sitten mätänivät kaappiin. Lopetin työssä lopulta kun en jaksanut enää Helenaa ja tämän auktoriteettiongelmaa.
Toinen tarina: minua piinasi puutarjamyymälän kesätöissä lähi-esimies, hänkin nimeltään Helena, ikä taas 50-60 v. Työni jälki ei ollut koskaan tarpeeksi hyvää, mutta en koskaan saanut kuulla missä olisin voinut parantaa kun paikassa ei ollut perehdytystä ensinkään. Kerran lähi-esimies alkoi karjumaan minulle naama punaisena, kun olin kehdannut ohjata asiakkaan hänen luokseen kun en ollut osannut kertoa jostain lannoitteista. Tämä Helena käänsi kaikki vanhemmat työntekijät minua vastaan. Heti istuttuani alas lakisääteiselle tauolle taukotilaan, minulta alettiin penätä että kauanko olin ollut tauolle, ja että tiedäthän sinä että tauko oli 12 minuuttia. En ollut velttoilevaa tyyppiä ensinkään. Pahinta oli kun lähi-esimies oli mennyt kertoilemaan minut palkanneelle pomolleni perättömiä juttuna etten hoida työtäni ja ohjaan KAIKKI asiakkaani hänen luokseen, ja pomo oli erittäin pettynyt minuun ja sanoo että jos tilanne ei muutu, saan potkut. Tunnollisena ihmisenä tämä sattui syvältä. Elämäni hirvein kesätyö.
Minulla ei kemiat mätsää selvästikään Helenoiden kanssa 😀
Näin oli itselläki yhden jenkkikollegan kanssa, varmaan suuttui joskus aiemmin harmillisen väärinkäsityksen takia kun unohdin vastata hänen Slack-viestiin.
Onneksi outo käytös havaittiin ylempänä ja siirrettiin alempiin hommiin ilman alaisia. Nyt muuttunut mukavammaksi, varmaan oli edellinen homma liian stressaavaa.