Kuvaile ilkeintä työkaverin käytöstä jota olen kokenut työelämässä
Minua haukuttiin sairauteni takia kaikkien kuullen. Se oli ilkeää
Kommentit (226)
Haukuttiin ulkonäköä. Olin normaalipainoinen, mutta kehoitettiin olemaan syömättä mitään ym. Kyseltiin, miten voin elää itseni kanssa. En viitsi kaikkea kertoa, mutta todella ala-arvoista käytöstä, pilkkaa, väheksyntää.
Olin palkkatuetussa työssä niin kaikki muut kutsuttiin retkelle, mutta minua ei. Sama tapahtui toisessa työpaikassa. Kun ei ollut ns.vakituinen työntekijä niin jätettiin ulkopuolelle. Koin sen syrjimisenä. Muuten ei ollut kiusaamista.
Varmaan se jatkuva draama ja sen johdosta eristäminen. Olin työpaikassa missä meillä oli tosi hyvä työporukka. Vaihdoin toiseen työpaikkaan mihin menin sillä odotuksella mikä jäi vanhasta työpaikasta: käytös on neutraalia ja asiallista kaikkien kanssa, kaikki otetaan mukaan ja huomioon, kaikkia autetaan parhaan osaamisen mukaan ja pari kertaa vuodessa keräännytään juhlimaan porukalla hyväksyen myös sen jos joku ei halua osallistua. Mikä uudessa työpaikassa odotti: työntekijät yrittävät päteä toisilleen, näennäisestä virheestä käytiin huutamassa sille virheen tekijälle, julkinen nöyryytys oli jokapäiväinen ilo näille. Esimiehille valitettiin kaikesta, kokoajan joku oli jossain puhuttelussa. Kehenkään ei voinut luottaa koska jos vaikka jonkun työntekijän kanssa tuli paremmin juttuun niin tästä pääsi esimiehen puhutteluun kun joku oli pahoittanut jostain mielensä, aina joku täysin keksitty juttu, esim. kahvitauolla nauraminen. Ja sit kun yrittää olla neutraali niin pääsee puhutteluun kun on liian ei osallistuva. Työpaikan juhliin mentiin ainostaan ilmaisen ruuan perässä, vapaa-ajalla järjestettiin jotain synttärijuhlija ja tehtiin tosi selväksi että kaikki muut kutsuttiin, mutta tyyliin yhtä (eli minua) ei. Muuten ihan fine, mutta pakollisissa palavereissa puhutaan näistä synttäreistä jne. kaikinpuolin toksista.
Sain lapsen, jäin äitiyslomalle ja en mene tuonne enää takaisin. Nauroin ääneen kun esimies pyysi tuomaan vauvaa näytille toimistolle, työkaverit kuulemma haluaa nähdä. Juu, en usko että niin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin hoikka, tämä ihana tykaveri haukkui minua kaikenlaisilla nimityksillä, kuten pulkannaru, muiden tylkavereiden edessä. Oli itse kunnolla ylipainoinen "räväkkä" leidi.
Sun työkaveri oli varmaan tänään kaupassa samaan aikaan mun kanssa. Joku ylipainoinen nainen haukkui mua n. 5-vuotiaalle LAPSELLEEN. Hämmennyin niin, että olin aivan sanaton. Vissiin tälle naiselle tuli nyt sitten hyvä mieli, kun sai haukkua jotain ihan random "pulkannarua" lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vain Hennalle ja Minnalle ja monelle muulle. Keskittykää luomaan oma elämänne kuntoon niin ei tarvitse kadehtia toisia. Syy ei ole muissa jos sinulla menee huonosti, tee hyvä ihminen sen asian eteen jotain ennen kuin olet suossa josta ei voi enää nousta. Ihanaa kesää minulle, olen sen ansainnut
Eihän me tietenkään sinua kiusaaja mistään syytetä, ihmetellään vaan jatka kiusaamista vaan.
Kuka tässä kiusaa ja ketä? Hennalle ja Minnalle terveiset laittanut on selkeästi kiusattu, näin ymmärsin. Ja Henna tuli sitten huutelee tähänkin ketjuun?
Seurakunnalla nuorisotyönohjaaja otti silmätikukseen. Olin itse muissa työtehtävissä samassa työpaikassa. Arvosteli ulkonäköä kaikkien edessä. Joukossa kuulemassa oli myös lapsia eli todella hyvää esimerkkiä näytti. Taputteli minua päähän ja alensi joka käänteessä. Kerran pimahdin. Loppu on historiaa mitä en kirjoita tänne. Sain aika hyvän käsityksen millaisia työpaikkoja voi olla.
Huusi minulle toisten työntekijöiden nähden, tiuski ja haukkui minua hitaaksi. Sanoi auttavansa jossain asiassa, mutta ei koskaan auttanut ja sain yksin kamppailla eräässäkin hommassa johon olisi kahta tarvittu. Olin uusi ja hän eikä kukaan muukaan ei näyttänyt miten joku asia tehdään vaikka kysyin asiasta. Sen sijaan jotain pikkuasiaa kyttäsi ja mikromanageroi.
Ja kun tuli ilmi asioita, joita minulle ei kerrottu/oltu opetettu, niin yhdessä sitten päivittelivät jokusen muun työntekijän kanssa: "No tämä olisi pitänyt ja osata/tietää!"
Olin onnellinen kun pääsin sieltä.
Ulkopuolelle jättäminen ja mitätöiminen. Voi kunpa tietäisi, kuinka pahalta se tuntuu.
Nolaaminen teams-kokouksessa koko työyhteisön edessä.. kuitos vaan niin perkuleesti
Sain palkkatuetun työn 6kk: n ajaksi. Esimies haukkui minua selän takana luuseriksi ja ihmettele, että miksi tuollaisia jämiä otetaan töihin. Kuulin itse, kun hän haukkui minua muille. Kohteli minua kuin ilmaa, ei koskaan edes puhunut minulle mitään. Lähdin pois ja sain karenssin tietenkin. Olisi pitänyt nauhoittaa esimiehen puheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt ehkä pahinta ole mutta tapahtui tänään. Yritin tehdä kiireellistä työtä ja infosin sähköpostilla että tuli ongelma ja kestää pidempään kuin luulin. Sain vastaukseksi sähköpostin jossa kiellettiin se keino millä olin ratkaisemassa ongelmaa ja kerrottiin miten se pitäisi virallisesti tehdä.
Kun sieltä etätöistä suvaitaan neuvoa kuin pikkulasta ja kielletään yrittämästä niin minulle tuli mitta täyteen. Yritin loppupäivän hakata päätä seinään enkä todellakaan edistynyt pätkääkään.
Sinä pikkuprinsessa siis pahoitit mielesi siitä, että joku kertoo, miten asiat viralliset tehdään ja että sitä protokollaa on noudatettava? Sait itkupotkuraivarit ihan vain koska et saanut tehdä sinulle annettuja tehtäviä niin kuin sinusta itsestäsi olisi ollut helpointa ja kivointa tehdä?
En ole lainauksen kirjoittaja, mutta erittäin aikuinen ja voisin jäädä jo eläkkeelle milloin tahansa. Teen oman työni niin kuin parhaaksi katson ohi virallisen protokollan silloin, kun se on tarkoituksenmukaista. Selvähän se, että tiettyjä periaatteita on noudattava, tai ainakin lakia, mutta muuten oikaisen mutkia tarpeen mukaan. En hakkaa päätäni seinään enkä saa itkupotkuraivareita vaan tyynesti ohitan tuollaisen. Ei erityisesti riemastuta työkavereita eikä esimiestä tässä nykyisessä työssä, kun on hoidettuja asioita enemmän kuin parilla muulla yhteensä.
Olen ollut ennen sellaisessakin työpaikassa, jossa sellainen katsottiin ansioksi, ei virheeksi.
Olen eri. Monessa työssä on aivan sama miten työnsä tekee, kuhan tulee tehtyä. Jossain työssä samaan lopputulokseen pääsee 1000 eri tavalla, eli pääasia, että lopputulos toimii. On töitä, missä on juurikin eduksi, että osaa ajatella itse ja tekee itsenäisiä päätöksiä.
Sitten on töitä, jossa on vaan pakko tehdä niinkuin joku sanoo. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Käsitin, tästä oli kyse. Tässä puhuttiin ihmisistä, jotka ei kykene noudattamaan mitään ohjeita tai pelaamaan tietyillä sovituilla säännöillä, mitä työelämässä on. Näitä tyyppejä tuntuu nykyään olevan paljon. Ihan perus kauraa töissä, että luonne on sen verran kypsä, ettei mene ihon alle, jos kehotetaan tekemään jotain. Näillä tyypeillä menee ihon alle, eikä työnteosta tule mitään.
Itsellä kokemus tyypistä, joka vänisi vastaan kaikessa. Kaikki mitä häneltä tilattiin oli jotain muuta mitä piti. Ei ollut tälle mitään syytä ja olisi osannut tehdä mitä piti. Ei vain halunnut. Viivästytti koko tuotantoa. Vuokrat ja palkkakulut juoksi ja tämä tyyppi vaan oikutteli. Raskasta tälläistä on katsella. Eihän hänen työsuhde jatkunut, eikä häneltä todella tilata mitään enää. Pilaa ihan oman maineensa alalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin palkkatuetussa työssä niin kaikki muut kutsuttiin retkelle, mutta minua ei. Sama tapahtui toisessa työpaikassa. Kun ei ollut ns.vakituinen työntekijä niin jätettiin ulkopuolelle. Koin sen syrjimisenä. Muuten ei ollut kiusaamista.
Ikävää käytöstä. Miten kehtaavat toimia näin?
Ei sanonu hei, moi, terve, huomenta aamuisin kun tavattiin työpaikalla. Lähtiessään ei sanonut myöskään mitään. Tuntu siltä ettei minulla ollut työkaveria lainkaan. Koko päivän aikana hän vältteli keskusteluja kanssani.
Toimiston pääkirjanpitäjä joka huusi ja vittuili kaikille sekä itketti useammankin naispuolisen työntekijän. Sai lopuksi kenkää kun kävi käsiksi toiseen työntekijään ilman mitään syytä. Näihin ei ollut mitään ammattillista syytä, tyyppi keksi itse aina jotain vikaa muiden tekemisessä, vaikkei ollut edes samalla osastolla eikä kenenkään esimies.
Jos joku on ollut samassa työpaikassa tuolloin, tunnistaa ja muistaa katkerasti 100 prosentin todennäköisyydellä kyseisen tapauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää käytöstä. Miten kehtaavat toimia näin?
Niinpä! Aivan luokatonta käytöstä mukamas aikuisilta ihmisiltä. Eikä mitään perusteluja. Näemmä muillakin aika raakoja kokemuksia työpaikoilta.
Minulla on niin huonoja kokemuksia työpaikoista etten hae enää töihin. Olen ollut työkokeilussa ja palkkatuetuissa töissä. Ovat jättäneet elinikäisiä traumoja, ja olenkin jäänyt kotiin. Näin aion jatka eläkeikään asti, johon ei mene kauan.
Vierailija kirjoitti:
Pomon vaimo töissä virmassa..alkoi systemaattisedti kiusata ja puhua pahaa..lopulta kukaan ei puhunut minulle mitään..oti n loparit
Tässä sen näkee kuinka herkästi aivopesu toimii.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin työkaverin kanssa kahdestaan suorittavan tason hommissa. Hän vaikutti sulkeutuneelta ja torjuvaltakin, mutten kiinnittänyt asiaan kummempaa huomiota, kunnes kuulin että hän oli levittänyt ympäri työpaikkaa paikkaansapitämätöntä juttua minulla muka olevasta (fyysisestä) sairaudesta. Toinen työkaveri kertoi näistä. Myöhemmin henkilö oli tunnustanut tuntemalleni henkilölle keksineensä jutun, minkä tietenkin itse jo tiesinkin. Ei selvinnyt koskaan mikä oli motiivinsa moiseen toimintaan, ja asiasta seurasi paljon ikävää vielä vuosia myöhemmin. Kyllä tämä taitaa olla ilkeydessä kärkipäässä tapahtuneista.
Siis ihmiset! Mikä teitä vaivaa????!!!! Tämäkin niin outo juttu. Minäpä olisin kysynyt suoraan, että onko mielenvikainen vai onko ollut ihan joku motiivikin hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena olin kesätöissä Metsähallituksella puita istuttamassa. Eräs poika piilotti taimilaatikoita juurakkoon ja repi jo istutettuja taimia maasta ja syytti siitä minua.
Häiriintynyt poika.
Räyhääminen kaikkien kuullen. Huusi pallo punaisena. Vanhuksetkin kuulivat.