Kuvaile ilkeintä työkaverin käytöstä jota olen kokenut työelämässä
Minua haukuttiin sairauteni takia kaikkien kuullen. Se oli ilkeää
Kommentit (226)
Kun olin kalenteritehtaalla töissä, niin jotkut koneenhoitajat huusivat pienistäkin asioista. Sit varastolla oli yksi hullu ovimies aikoinaan, joka huusi kaikille jotka menivät sinne "hänen" ovelleen kelmuttamaan keräämiään kuormia. Se nyt ei todellakaan ole kiellettyä mennä ovien läheisyyteen tuota tekemään kun käytävillä puolestaan kulkee trukkeja ja keräyskoneita. Varmaan mt-ongelmia. Sit oli nykyisellä alallani yli 10v sitten ihan SELKEÄ narsu, joka yht' äkkiä otti minut kohteekseen kun kerran jotenkin onnistuin "ärsyttämään" häntä. Nuo narsuthan nimittäin ovat ihan sekopäitä. Aloitti sit valittamaan chatin kautta henk. koht. aina kun olin tehnyt "virheen" ja joskus kun valitti, niin valitin takaisin hänen tekemästä virheestä, niin "asiakkaan vika!", oli vastaus. Valitti aina jos olin myöhässä ja jos hän itse oli, niin löntysteli vain hitaasti ja aloitti duunit etanatahtiin. Joskus olimme aamuvuorossa kahdestaan, niin tämä järjen jättiläinen alkoi vaan huutamaan täysiä minua idioo...ksi yms. Sitten tein narsusta valituksen esihenkilölle ja v...tuilu loppui kyllä melkein kokonaan, mutta kyllä hän välillä aina löysi jotain valittamisen aihetta täysin olemattomista asioista. En ymmärrä miksi ihmiset sietävät tuollaisia kaiken maailman ääliöitä. Minä ainakin pyrin välttelemään duunissa noita tuollaisia ja niin pitäisi muidenkin tehdä "rangaistukseksi", jos muuten ei viesti mene perille. Itse siis olen tunnollinen työntekijä ja siksi ärsyttää vielä enemmän nuo tyhjästä valittajat ja epäasialliset henkilöt. Periaatteessa asiallisesti saa kritisoida, mutta sitäkin varten on hyvä olla takataskussa ko. henkilöstä omat virheet, jotta, varsinkin jos on ihan typerää vinkunaa, voi sitten heti vastata takaisin esittämällä ne valittajan itse tekemänsä virheet, niin sit hänen reagoinnista siihen tietää minkälainen henkilö on kyseessä. :)
Vierailija kirjoitti:
Pomon vaimo töissä virmassa..alkoi systemaattisedti kiusata ja puhua pahaa..lopulta kukaan ei puhunut minulle mitään..oti n loparit
En tajua miten ihmiset on niin aivottomia, että uskoo pahanpuhujaa?
Itselläni sama kokemus. Tosin ei kyseessä pomon vaimo vaan työkaveri. Jostain syystä alkoi minua vihata ja kiusata. Hän kaveerasi eri osastojen välillä ja kävi niissä mustamaalaamassa minua. En ollut missään yhteydessä näihin muiden osastojen ihmisiin, koska työssäni ei sitä tarvittu. Keskityin vain tekemään työni. Aloin ihmetellä, kun tullessani tupakkapaikalla kaikki kaikkosivat, vaikka olisivat juuri sytyttäneet tupakan, tai muuten karttoivat ja väistivät mihin tahansa tulin.
Tein muutama vuosi sitten keikkaa eräässä lastensuojelulaitoksessa. Mieleeni on jäänyt, kun eräs naisohjaaja, jota olin pitänyt mukavana tähän asti haukkui erästä miesohjaajaa tyhmäksi, joka ei tiedä mistään mitään. Meni tämän jälkeen maku kyseisestä ihmisestä ja paikasta.
Tällaista lastensuojelussa.
Numero 44 jatkaa. Kyseinen naistyöntekijä siis haukkui miestyöntekijää toiselle työntekijälle. Perus selän takana paskan puhuja
Työskentelin pitkään toksisessa työpaikassa. Kaikkea tapahtui. Yksi kaveri meni sekaisin ja uhkaili muita. Kerran pyysin toista työtoveria apuun yhteen huoneeseen, kun piti saada kone toimimaan ja hän purki vihansa minuun. Pelkäsin, että hän lyö minua. Kerran uusi esimies haukkui minut lyttyyn. Hän oli ehtinyt olemaan vain muutaman viikon esimiehenä. Hän huusi kuin palosireeni ja itkin. Oli pahviseinät ja kaikki kuului läpi. Minulta kesti pitkään, että pääsin siitä yli. Onneksi pääsin koko työpaikasta ja pois.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vain Hennalle ja Minnalle ja monelle muulle. Keskittykää luomaan oma elämänne kuntoon niin ei tarvitse kadehtia toisia. Syy ei ole muissa jos sinulla menee huonosti, tee hyvä ihminen sen asian eteen jotain ennen kuin olet suossa josta ei voi enää nousta. Ihanaa kesää minulle, olen sen ansainnut
Olenkohan minä ollut kanssasi samassa työpaikassa, kun kuulosti tutulta? 🤔 Yhtä kaikki, en ole siellä enää. Hyvä, kun pääsin pois.
Yritti pistii omia virheitään mun syyksi.
Otin paidankauluksesta kiinni, ja kerroin tälle, että löytyy tuolta koneen pohjalta jos vielä jatkuu. Ei oo jatkunu enää sen jälkeen
Raivosi, vähätteli ja nöyryytti muutamaa silmätikuiksi ottamaansa työntekijää avoimesti kaikkien edessä. Teetätti näillä ylimääräisiä työsoppariin kuulumattomia töitä ja sitten sätti, kun nämä toimivat täsmälleen hänen ohjeiden mukaan. Nämä työntekijät eivät kerta kaikkiaan kyenneet tekemään mitään oikein hänen mielestä, vaikka olisivat toimineet miten. Kerran olin tehnyt 12h pitkän päivän tällaisen ylimääräisen projektin parissa yksin, ja kun olin tekemässä lähtöä toimistolta, hän tuli luokseni paheksumaan, että miten minä nyt jo lähden, kun hommat olivat vielä kesken. Sopparin mukaan työpäiväni pituus oli 7,5h ja ylitöistä ei maksettu. Pahalla päällä ollessaan hän paiskoi ovia, huusi, kiroili ja heitteli tavaroita pitkin toimistoa. Firma oli pienehkö, ja toimari ei uskaltanut puuttua tämän esimiehen käytökseen mitenkään. Lopulta itseltäni oli pettää terveys, ja työterveydestä suositeltiin työpaikan vaihtoa. Kun otin loparit ja olin viimeistä päivää töissä, tämä esimies kysyi minulta ivallisesti lounaspöydässä kaikkien kuullen, että mitäs firma nyt oikeastaan menettää kun lähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt ehkä pahinta ole mutta tapahtui tänään. Yritin tehdä kiireellistä työtä ja infosin sähköpostilla että tuli ongelma ja kestää pidempään kuin luulin. Sain vastaukseksi sähköpostin jossa kiellettiin se keino millä olin ratkaisemassa ongelmaa ja kerrottiin miten se pitäisi virallisesti tehdä.
Kun sieltä etätöistä suvaitaan neuvoa kuin pikkulasta ja kielletään yrittämästä niin minulle tuli mitta täyteen. Yritin loppupäivän hakata päätä seinään enkä todellakaan edistynyt pätkääkään.
Sinä pikkuprinsessa siis pahoitit mielesi siitä, että joku kertoo, miten asiat viralliset tehdään ja että sitä protokollaa on noudatettava? Sait itkupotkuraivarit ihan vain koska et saanut tehdä sinulle annettuja tehtäviä niin kuin sinusta itsestäsi olisi ollut helpointa ja kivointa tehdä?
Voi taivas... Tervetuloa aikuisten maailmaan,
Amen. Välillä mietin, että kaikkien olisi hyvä käydä armeija, jotta osattaisiin työelämän pelisäännöt. Osataan ottaa ohjeita vastaan ja tehdä työ mukisematta. Liian paljon on näitä, jotka suorastaan aiheuttaa vahinkoa tai kostaa, jos ei saa tehdä työtä oman mielensä mukaan, jos siihen on selkeä syy, miksi sitä ohjetta kuuluu noudattaa.
Kerran tein tilaus työn tietyssä koossa, mallissa, väreissä. Tekijä ei kyennyt ottamaan ohjeita vastaan lainkaan. Palautti työn väärän kokoisena, ja sille ei ollut mitään perustetta. Totesi itsekin, että se on väärän kokoinen ja voi kyllä tehdä sen uudelleen. En ihan tajunnut miksi tuhlasi omaa ja muiden aikaa ja varoja tehdäkseen ensin väärän kokoisen työn? Ilmeisesti otti koville ottaa mitään ohjetta vastaan.
Voi niitä on hoitoalalla riittänyt, en edes muista niitä kaikkia. Mutta sellaisia ihmisiä joiden ei tosiaankaan pitäisi olla muiden ihmisten kanssa missään tekemisissä.
Ulkonäkö haukuttu aivan julkisesti osoitettu ruumiin huonoja puolia ja yritetty niitä kosketella. Aivan aikuisten oikeastiko jotakuta kiinnostaa miltä toinen näyttää ja on sopivaa toisen ulkonäköä haukkua? Sitten samat ihmiste ovat mukana työryhmissä, jossa edistetään toisten kannustamista ja hyvää ilmapiiriä työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
Eräs HR-työntekijä joka poimi organisaatiossa aina jonkun naisen silmätikukseen ja alkoi avustamaan tätä ulos. Puhui pahaa selän takana ja väritti henkilön työsuoritusta kovin negatiiviseksi. Esti palkankorotukset ja ylennykset. Ja kun silmätikku saatiin yt:ssä tai muuten ulos niin fokus siirtyi seuraavaan. Toimi kunnes minä jouduin silmätikuksi. Väärä valinta, hän lähti ja minä jäin.
Kirjoitus olisi voinut olla omani. Meillä tämä työntekijä meni vielä itkemään ja syyttämään muita työpaikkakiusaamisesta.
Alkuun oli oikein ystävällinen ja avulias, mutta yhtäkkiä alkoikin kyselemään yksityiskohtaisia kysymyksiä seksielämästäni, kehuskeli omilla "taidoillaan" ja yritti taivutella minut jättämään oman kumppanini. Torjuin lähestymisyritykset ystävällisesti, koska en halunnut enempää ylimääräistä draamaa/kiusallisuutta välillemme. Kuulin sitten muilta hetken päästä että hän oli minua huoritellut muille ja keksinyt päästään omituisia tarinoita minusta ja miehestäni. Osa tietysti uskoi näitä hänen sepittämiään tarinoita ja sain pitkään oudoksuvia katseita. Mainitsin asiasta työnjohdolle, he eivät halunneet puuttua asiaan joten päätin suosiolla vaihtaa työpaikkaa.
Työpaikalla järjesteltiin tehtäviä uudelleen ja pikku pomoksi tuli henkilö, jolla ei ollut mitään kokemusta kyseisestä työstä tai esimies kokemusta, kyseessä firman sisäinen siirto.
Yritin pomolle kertoa mikä työssä ei toimi, kun niin oli kehotettu tekemään. Hän einkyennyt yhtään kuuntelemaan tai ottamaan asiaa vastaan, koki sen jotenkin uhkana itselleen.
Jäin pois työstä ja kohta sain kuulla, että kaikki mainitsemani asiat oli otettu käyttöön pomon itsensä ehdottama. Ei kestänyt että kukaan muu sanoo asioista, vaikka ei millään olisi niistä pomona voinut tietää.
Juu yksi ilkeä akka. Akkalaumansa yhteisöllisyyttä ja tiettyjen tyyppien ulkopuolelle jättämistä korosti. Mielitietyilleen kanteli tavaroita ja ehdotti kahvikekkereitä ja yhteisiä kivoja ruokailuhetkiä.
Ulos työnnettäville käytös oli kummallista ja tahto oli korostaa omaa tärkeyttään. Siinä manipuloinnin lomassa etsi kovin ulostyönnettävistä ärsytyspisteitä. Keksi juoruja ja käyttäytyi naurettavan typerällä tavalla omien luulojensa perusteella. Ramppasi, kuin hullu edestaas tekosyillä. Teki typeriä asioita ja jankkasi kolme päivää IPHONE iPhone iPhone. Kun luuli rikasta köyhäksi.
Kaikkia hulluja ne sitten töissä pitää.
Ilmana kohtelu, selän takana pahan puhuminen, kiukuttelu kun uutena pyytää apua ja paskan puhuminen esimiehelle. Tämä toistuu joka paikassa vaikka olen kiltti, herkkä, hiljainen ja en ole kenenkään tiellä vaan teen omat työni.
Olin tosi nuorena aloittanut ensimmäisessä koulutusta vastaavassa työpaikassa, kun noin kaksi viikkoa töissä oltuani paikkaan tuli uusi esihenkilö. Esittäydyin hänelle ja noin tunti sen jälkeen hän kailotti kovaäänisesti, miten minun tilallani pitäisi olla aivan erilainen tyyppi. Lähdin aika äkkiä kyseisestä paikasta pois, kun samanlaiset puheet jatkuivat. Välillä olisi pitänyt olla kehittämishenkisempi ja välillä taas minä olin liian eteenpäinmenevä. En ymmärtänyt koskaan, mitä minun olisi pitänyt olla.
Olin teini, 19v ekassa kesätyössä vanhainkodissa. Yritin ekaa kertaa tehdä jotain asiaa ja en heti osannut, niin työkaveri (vanhempi nainen) alkoi huutaa kurkkusuorana: EII NOIN. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin kalenteritehtaalla töissä, niin jotkut koneenhoitajat huusivat pienistäkin asioista. Sit varastolla oli yksi hullu ovimies aikoinaan, joka huusi kaikille jotka menivät sinne "hänen" ovelleen kelmuttamaan keräämiään kuormia. Se nyt ei todellakaan ole kiellettyä mennä ovien läheisyyteen tuota tekemään kun käytävillä puolestaan kulkee trukkeja ja keräyskoneita. Varmaan mt-ongelmia. Sit oli nykyisellä alallani yli 10v sitten ihan SELKEÄ narsu, joka yht' äkkiä otti minut kohteekseen kun kerran jotenkin onnistuin "ärsyttämään" häntä. Nuo narsuthan nimittäin ovat ihan sekopäitä. Aloitti sit valittamaan chatin kautta henk. koht. aina kun olin tehnyt "virheen" ja joskus kun valitti, niin valitin takaisin hänen tekemästä virheestä, niin "asiakkaan vika!", oli vastaus. Valitti aina jos olin myöhässä ja jos hän itse oli, niin löntysteli vain hitaasti ja aloitti duunit etanatahtiin. Joskus olimme aamuvuorossa kahdestaan, niin tämä järjen jätti
Meidän työpaikan narsku käytti tunnin palaveriaikamme huutamiseen, itkemiseen ja syyttelyyn, että olen pilannut hänen elämänsä. Ja siis olimme vain ihan tehneet töitä yhdessä. Kamalaa kuulla, että vastaavaa sekoilua tapahtuu muuallakin. Kauan kesti toipua tuosta, herkkä ihminen kun olen. Terveisin edellisen sivun koeajalla potkut saanut.
Sinä pikkuprinsessa siis pahoitit mielesi siitä, että joku kertoo, miten asiat viralliset tehdään ja että sitä protokollaa on noudatettava? Sait itkupotkuraivarit ihan vain koska et saanut tehdä sinulle annettuja tehtäviä niin kuin sinusta itsestäsi olisi ollut helpointa ja kivointa tehdä?
Voi taivas... Tervetuloa aikuisten maailmaan, jossa määräykset ja ohjeiden noudattaminen eivät ole "kiusantekoa". 🙄