Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?
Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?
Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole oikeaa työtä, eihän siitä makseta verojakaan! Niin, että menkää töihin.
Miten niin ei makseta veroja? :D
Kaikki tulo on veronalaista. Myös ne sinun kirpputorilla myymäsi vanhat rojut, ilmoitatko verottajalle kuten kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
298/302
Viimeisin viime vuonna laskurilla laskettu tuki oli asumistuki 0, mutta toimeentulotuki 39 e, joten jätin väliin. Nyt ois varmaan pienempi tuki, kun tuo työeläke pikkuisen taas nousi, vaikka verojen jälkeen hyöty oli aika pieni. Ei mulla hätää ole, olen taas metsissä samoillut marjastamassa ja kanttarelleja keräämässä. Sienestänkin vähän syksymmällä ja sitte puolukan keruuseen. Myyn niitä ja saan vähän säästöön rahaa. Tänään olen 20 l mustikkaa kerännyt ja metsävadelmaa, vadelmista myyn vain puolet, loput itselle. Käytän siis myös itse metsän antimia hyödyksi ja mm. nyt jo nokkosia (kevään nuoria) löytyy pakkasesta, niistä kaikkea mitä pinaatista tehtyä ja on jopa terveellistä. Tillit, persiljat ja joitakin muita vihertuotteita kasvatan itse pikku partsilla. Kuivatan ja sitte on vuodeksi kaikkea minkä kilohinta on järjetön kun kevyttä tavaraa. Kiitos kuitenkin, olit i
Oletko aiemmin tulosi ja menosi ilmoittanut? Jos olet, laskeskelin itsekin, että toimeentulotukesi jäisi noille (39€) paikkeille, mutta se ei ole koko totuus. Jos lääkekulusi aiheutuvat todetusta sairaudesta, ne korvataan lisäksi. Lisäksi vesi-ja sähkökulut. Nuo ilmoitit menoissasi ja kaikki yhteenlaskettuna saisit kyllä helpotusta arkeesi. :) Siis tosiaan vielä yksi mutta - mikäli asut yksin.
Mutta joo, paperitöitä tulee kyllä..
Eläkemaksu palkasta menee nyt eläkkeellä oleville eli 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli jos teet töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.
Takuueläke on 970 netto, siitä ei mene veroa ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240 000 leskeneläkettä oman eläkkeen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu palkasta menee nyt eläkkeellä oleville eli 7,15 % ja 8,65 %, jos on 53-vuotta.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli jos teet töitä 30 vuotta 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.
Takuueläke on 970 netto, siitä ei mene veroa ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240 000 leskeneläkettä oman eläkkeen lisäksi.
Osa eläkeläisistä saa myös toimeentulotukea. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomelle paras päätös olisi asumistuen poisto, ihmiset muuttaisivat pois helsingistä sekä isommista keskuksista ja väestön vähennyksestä kärsivät pikkukunnat saisivat taas asukkaita
Ja niitä töitäkö on sitten siellä pikkukunnissa? No samahan se on missä sitä työttömänä on. Itse toki viihtyisin paremmin siellä maalla, ikävä kyllä työt on isossa kaupungissa.
Miksi maalla ei olisi töitä?
Miksi luulet että maalta muutetaan pääkaupunkiseudulle? Ai et tiiä, no minäpä kerron, kun maalla ei ole töitä. Ei kohta muuallakaan kun firma toisensa jälkeen siirtyy halpoihin työntekijä maihin Joten revi siitä.
Just. On paljon pikkukaupunkeja jossa löytyy pari kauppaa apteekki terkkari ja kenties jopa bensis, mutta asukkaita saattaa olla 6000, niin sanonpa vaan ettei kaikille työikäisille todellakaan riittäisi töitä. Oma asuinpsikkasi kuulosti Kuopiolta.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli
Pienet perustelut olisi tähän paikallaan.
Perustelen itse päinvastoin. Asumistuen poisto alentaa vuokria.
Kun maksukykyinen väkimäärä pienenee, niin jossain vaiheessa asuntojen vuokrat alenee, koska eihän ne nyt niitä asuntoja tyhjillään voi ikuisesti pitää.
Mutta ei asumistukea pidä kerralla poistaa, sen määrää on syytä pyrkiä pienentämään hallitusti. Sehän ei mene asukkaalle, vaan sijoittajalle lopulta.
Samalla myös kaikki asuntosijoittajat pitäisi laittaa verolle. Myös ne säätiöt jne "yleishyödylliset"-yhdistykset. Verotuloja valtiolle, mutta ei näy politikkoja kiinnostavan. Ainiin, nehän saa näiltä vaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?
Minun puolestani vaikka nämä kaikki. Sosialistisen hyysäyksen pitää loppua. Ja omillaan on pärjättävä, niin tässä itsekin on tehty. Ainoa tukiainen minkä minä olen ikinä saanut, on opintotuki - jonka joudun senkin maksamaan takaisin työssäkäynnin vuoksi (täysin absurdia)!
t. Kyllästynyt veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP et vaadi vuokrakattoa asunnoille sen sijaan, että vaadit tukien poistamista? Tukien poistaminen ei muuta vuokrien hintoja. Tämä on nähty useassa maassa.
Ainoastaan alhainen vuokrakatto auttaa vuokrien hintaan ja näin edesauttaa jokaista maksamaan vuokransa itse.
Alhainen vuokrakatto meinaa sitä, että asuntoja aletaan tehdä entistä halvemmalla. Sano heipat kunnon äänieristykselle, tai tiiviille ikkunoille sun muulle kivalle koska miksi kuluttaa yhtään enempää rahaa rakentamiseen jos saatava voitto on rajattu. Ja asuntoja tarvitaan silti joten ei pahemmin voi vedota ostajien markkinoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
298/302
Viimeisin viime vuonna laskurilla laskettu tuki oli asumistuki 0, mutta toimeentulotuki 39 e, joten jätin väliin. Nyt ois varmaan pienempi tuki, kun tuo työeläke pikkuisen taas nousi, vaikka verojen jälkeen hyöty oli aika pieni. Ei mulla hätää ole, olen taas metsissä samoillut marjastamassa ja kanttarelleja keräämässä. Sienestänkin vähän syksymmällä ja sitte puolukan keruuseen. Myyn niitä ja saan vähän säästöön rahaa. Tänään olen 20 l mustikkaa kerännyt ja metsävadelmaa, vadelmista myyn vain puolet, loput itselle. Käytän siis myös itse metsän antimia hyödyksi ja mm. nyt jo nokkosia (kevään nuoria) löytyy pakkasesta, niistä kaikkea mitä pinaatista tehtyä ja on jopa terveellistä. Tillit, persiljat ja joitakin muita vihertuotteita kasvatan itse pikku partsilla. Kuivatan ja sitte on vuodeksi kaikkea minkä kilohinta on järj
Joo yksin asun. Hiukka kallis kunnallisvero asuinkunnallani ja asumistuki kuitenkin lasketaan Bruttotuloista ja toimeentulotuki nettotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan asumistuen maksaminen pääkaupunkiseudulle niin maaseudun tyhjät asunnot alkavat kiinnostaa vuokralaisia.
Onpa idioottimainen kommentti. Mitäpä työtä siellä perähikiällä on tarjolla? Sinun ehdotus on, että Helsingissä asumistukea saavat työlliset muuttavat johonkin kuppaiseen torppaan männyn alle jääden työttömäksi ja elämään vielä enemmän yhteiskunnan tuilla. Vidun älykästä.
Mikä kohta sinun on vaikea ymmärtää? Asumistukea saavat hyvin monenlaisissa elämäntilanteissa olevat. Eivät pelkästään persujen inhoama kansanosa.
Maaseudulla työttömyysprosentti on pienempi kuin Helsingissä. Mistä ihmeestä palstalaisille on tullut tuo käsitys, että Helsingin ulkopuolella kaikki ovat työttömiä?
Juuri näin. Pikkukaupungissa vuokrataso puolet edullisempi kuin pääkaupunkiseudulla ja palkka kutakuinkin sama. Taitaa olla henkinen este muuttaa maalle.
kuinka monta varakasta lapsiperhettä saa lapsilisää(lapsi pärjäis ilmankin) jotka vanhemmat lataavat mussukan osakesäästötilille.
Samalla kun tuodaan huippuosaajia, työvoimapulaan. Wolt, pizza, taxi..
Yllättäen asumistukimenot nousevat.
Vierailija kirjoitti:
porukat asuvat liian isosti ja kalliisti. Muuttakaa pienempään, jos omat rahat eivät riitä
Tämähän se. Miksi minun muuttotappiokunnassa asuvan työssäkäyvän veronmaksajan pitää muka kustantaa parisuhteensa paskoneen yksinhuoltaja-Katjan huuhailu Helsingissä, somppuperheen jatkuva porsiminen Vantaalla tai elämäntapatyötön-Eliaksen pelailu ja syrjäytyminen Espoossa. Nämä kaikki voivat oikein hyvin muuttaa halvempiin kämppiin vaikkapa Forssaan, Rääkkylään tai Pihtiputaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustajien oleskeluyhteiskuntaa ollaan ajamassa alas, älä huoli.
Yövartijayhteiskuntaa ollaan perustamassa, älä huoli: rahat menee vankiloihin ja vartijoihin.
Varmaan ne joilla on rahaa joutuvat rakennuttamaan valtavat muurit asuntojensa ympärille ja palkkaamman vartijoita, aivan kuten muissakin sivistysmaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomelle paras päätös olisi asumistuen poisto, ihmiset muuttaisivat pois helsingistä sekä isommista keskuksista ja väestön vähennyksestä kärsivät pikkukunnat saisivat taas asukkaita
Ja niitä töitäkö on sitten siellä pikkukunnissa? No samahan se on missä sitä työttömänä on. Itse toki viihtyisin paremmin siellä maalla, ikävä kyllä työt on isossa kaupungissa.
Miksi luulet että maalta muutetaan pääkaupunkiseudulle? Ai et tiiä, no minäpä kerron, kun maalla ei ole töitä. Ei kohta muuallakaan kun firma toisensa jälkeen siirtyy halpoihin työntekijä maihin Joten revi siitä.
No mä olen täällä maalla asunut 43v ja kyllä täällä on töitä. Etkö tiennyt että maalla on vaikkapa kauppoja, terveyskeskus, vanhainkoti, vankila, päiväkoti, huoltoasemia, kouluja tehtaita ja vaikka vallan mitä.
Joihin palkataan sukulaisia ja uskonveljiä ja -sisaria. Ymmärrä nyt että me on asuttu siellä maalla. Me ei kelvattu siellä töihin. Kaupungissa kelvataan. Kyllä minullekkin olisi kelvannut se iso talo pellon laidassa, mutta kun minä en saatana soikoon kelvannut niille ihmisille siellä. Pitäkää tunkkinne.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?
Minun puolestani vaikka nämä kaikki. Sosialistisen hyysäyksen pitää loppua. Ja omillaan on pärjättävä, niin tässä itsekin on tehty. Ainoa tukiainen minkä minä olen ikinä saanut, on opintotuki - jonka joudun senkin maksamaan takaisin työssäkäynnin vuoksi (täysin absurdia)!
t. Kyllästynyt veronmaksaja
Kohta sut saa helposti irtisanoa. Tiedätkö, että lakisääteinen kahvitauko on 10 minuuttia, EI 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli
Kyllä se alentaisi. Vai meinaatko, että asuntosijoittajat haluavat pitää asuntoja tyhjillään? Nyt ihmiset asuu asunnoissa, joissa heillä ei oikeesti ole varaa asua. Miksi tällaista pitäisi tukea?
Amerikassa ei ole asumistukea. Vuokrat huitelevat 3000 dollarin kieppeillä esimerkiksi Los Angelesissa. Amerikkalainen ystäväni asuu siellä vuokralla ja omien sanojensa mukaan pystyy siihen ainoastaan, koska "family money"; lapsuuden perhe on varakas ja tukee häntä edelleen, keski-ikäistä naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että maalta muutetaan pääkaupunkiseudulle? Ai et tiiä, no minäpä kerron, kun maalla ei ole töitä. Ei kohta muuallakaan kun firma toisensa jälkeen siirtyy halpoihin työntekijä maihin
Höpöhöpö . Täällä käy ihmisiä töissä ihan kaupungista asti. Ihan ihme oletus että kaikki on sukua tai uskonveljiä.
Oliko aloittajan ajatus kärjistää että nuo ihmiset asuis kaduilla. Sitähän se tuen poisto tekis reaalimaalimassa.
No mä olen täällä maalla asunut 43v ja kyllä täällä on töitä. Etkö tiennyt että maalla on vaikkapa kauppoja, terveyskeskus, vanhainkoti, vankila, päiväkoti, huoltoasemia, kouluja tehtaita ja vaikka vallan mitä.