Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?
Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?
Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.
Kommentit (430)
Mä käyn töissä ja saan asumistukea. On pieni palkka.
400 000 ihmistä tukiletkuissa. Mietittekö koskaan, miksi poliitikot haluavat tälläisen Suomen? Kun mahdollisimman suuri osa ihmisistä saadaan julkiselle sektorille töihin ja mahdollisimman suuri osa ihmisistä saadaan tukiletkuihin kiinni, tiettyjen puolueiden voittokulkua ei voi estää. Sinä maksat elintasossasi sen, että tietyt puolueet voivat saada kannatusta.
Asuminen on kallista eikä siitä ole tulossa halvempaa kulujen vain noustessa asuntojen omistajille. Suomi on hyvinvointinsa alla ilmeisesti kohtuullisen köyhä maa?
Vierailija kirjoitti:
Onko leikkuri jo osunut käytäntöön? Vai vasta tulossa.. Mulla sama tilanne ja -250€ tammikuusta alkaen. Suunnittelen muuttoa pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli
Kyllä se alentaisi. Vai meinaatko, että asuntosijoittajat haluavat pitää asuntoja tyhjillään? Nyt ihmiset asuu asunnoissa, joissa heillä ei oikeesti ole varaa asua. Miksi tällaista pitäisi tukea?
Ahaa. Minne sä laitat ne kymmenet tuhannet taloudet siksi ajaksi, kun vuokrat laskevat? Ei ne vuokrat hetkessä laske ja jossain ihmisten pitää asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen poisto ei alenna vuokria. Ei kannata uskoa paskaan ja olla huijattavissa kuin imbesilli
Kyllä se alentaisi. Vai meinaatko, että asuntosijoittajat haluavat pitää asuntoja tyhjillään? Nyt ihmiset asuu asunnoissa, joissa heillä ei oikeesti ole varaa asua. Miksi tällaista pitäisi tukea?
Ahaa. Minne sä laitat ne kymmenet tuhannet taloudet siksi ajaksi, kun vuokrat laskevat? Ei ne vuokrat hetkessä laske ja jossain ihmisten pitää asua.
Anteeksi. Sadat tuhannet.
Jos tuki olisi 500€/kk niin lasku vuodessa on 500x400tx12 = 2.4 miljardia euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko leikkuri jo osunut käytäntöön? Vai vasta tulossa.. Mulla sama tilanne ja -250€ tammikuusta alkaen. Suunnittelen muuttoa pois Suomesta.
Lokakuussa on tarkastus. Pienenee yli 50 %.
Pitää sijoitusasunnoille saada hyvät vuokratulot
Eihän tässä ole kuin epäsuhta asumiskustannusten ja palkkojen välillä. Lisää liksaa siis niin ei tarvi enää tukia.
Asutaan hyvinvointiyhteiskunnassa jossa pidetään myös heikompiosaisista huolta verojen muodossa.
Jos ei miellytä, niin aina voi muuttaa muualle.
Jep-
Myös perheille tulee tukia. Tukien saavia on tätä kautta lisää. Oikealla ihonvärillä menestyy. pod-
Vierailija kirjoitti:
porukat asuvat liian isosti ja kalliisti. Muuttakaa pienempään, jos omat rahat eivät riitä
Muutanko siis yksiöstä pienempään? Voin kyllä saada hieman pienemmän yksiön mutta vuokra onkin sitten kalliimpi kuin nykyisessä yli 30 vuotta vanhassa kaupungin lähiön vuokratalossa. Olisiko sinulla parempia ehdotuksia asumiskulujen pienentämiseksi kun tämä sinun kuvitelmasi kaikkien tilanteesta ei oikein osu kohdilleen.
Miten olisi jos lakkautettaisiin se asuntovuokrauksesta perittävä 30 prosentin vero....laslisiko se tehokkaammin vuokrien hintoja kuin tämä asumistuen leikkaus..
Tuo perittävä veroja. On käänteistä asumistukea jossa saajana on valtio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä saanut mitään tukia mutta nyt katsoin huvikseni onnistuisiko esim ASOon saamaan asumistukea - se kun on tarkoitettu alunperin pienituloisille.
Brutot yhteensä 4400e, 2 aikuista ja lapsi 6v. Netot ehkä 3000e?
Kynnysraha 60 000e asuntolainana josta korkokulut 250e/kk
Vuokra 1270e + vesimaksut 75e
Asumistuki 0e????
Kuka - ja miten - asumistukea saa jos ei perhe jonka nettotuloista menee 53% asumiseen???
Elämiseen jäisi n 1400e ja siitä lainan kuoletus 400e, sähkö, ruoka, bensat ( auto pakollinen työmatkan takia), toisen bussilippu, lääkkeet, lapsen kulut yms yms
En ymmärrä??
4400e bruttotulot vaan on liikaa siihen nähden, mitä hyväksytään asumismenoiksi. Asumistukeen ei lasketa paljonko menee lapseen ja onko auto pakollinen.
4400e on vain rapiat 2200e per aikuinen, ihan olemattomat tulot (joilla todella monet suomalaiset joutuvat sinnittelemään)!!
Onko taas niin että työssäkäyvä on tässäkin huonossa asemassa - jos olisi 2 tuki_lusmua joiden tuet olisi käteen 3000e asunto maksettaisiin Kelasta??
Vierailija kirjoitti:
No mitä kun palkka ei riitä asumiseen? Lopetetaan asumistuki ja ihmiset muuttaa sillan alle?
Ei, vaan he etsivät sellaisen asunnon johon on varaa. Niin kuin muutama vuosikymmen sitten. Jokainen maksoi itse kulunsa. Eivät toiset veroillaan.
Ei, vaan he etsivät sellaisen asunnon johon on varaa. Niin kuin muutama vuosikymmen sitten. Jokainen maksoi itse kulunsa. Eivät toiset veroillaan.
Paljoa halvempaa yksiötä ei Helsingistä löydy kuin jossa asun. Muualta ehkä löytyisi, mutta työt Helsingissä. Nykytilannetta ei voi monessakaan mielessä verrata 80-lukuun.
Vierailija kirjoitti:
kuinka monta varakasta lapsiperhettä saa lapsilisää(lapsi pärjäis ilmankin) jotka vanhemmat lataavat mussukan osakesäästötilille.
Irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella. Työmarkkinatuki on 595, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot, myös osakesäästötili.
Asumistukeen tulee tammikuussa varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästössä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Te isät ette nykyään enää elätä lapsianne, joten joudutte maksamaan lastenne asumiset verojen kautta.