Siis mitä helvettiä, n. 400 000 suomalaista taloutta saa asumistukea?
Minä hölmö olen maksanut asumiseni itse koko aikuisikäni ja näköjään muidenkin asumiset. Mikä v***n järki tässä on? Milloin tällainen antiikkinen järjestelmä ajetaan alas? Miksi aikuiset ihmiset eivät maksa asumistaan itse?
Samalla saadaan tervehdyttävä korjausliike asumisen markkinahintoihinkin kun lopetetaan tulonsiirrot veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja pääomasijoitusyhtiöiden taskuihin. Nyt on korkea aika.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä,osa-aika työt ei pidä leipää pöydässä. Asumistuki paikkaa alhaisia työtunteja kautta maan. Se on siis yritystuki.
Minä sain asumistukea ihan kokoaikatyötä tehdessä yli 3000 euron bruttotuloilla.
T. Yh
Ja mä työttömänä ja 2 lapsen äitinä en saa senttiäkään asumistukea.
Enkä minä yksinelävänä osa-aikatyöläisenä 700 euron palkalla.
Se on oma valinta, jos ei hae. En itsekään ole hakenut läheskään kaikkia tukia, joihin olisin ollut oikeutettu. Vanhempien luona asuessa en hakenut mm. työttömyyskorvausta.
Sinä siis elit
Kyllä vain. Tämä tapahtui 1990-luvulla, jolloin noita sääntöjä ei ollut. Olisin kyllä asunut ja syönyt ilmaiseksi, vaikka olisin nostanut työttömyyskorvausta. Siksi en kehdannut hakea ilmaista rahaa, vaikka jokseenkin kaikki muut hakivat. Olin juuri päässyt lukiosta ja olin kesän työttömänä kovasta työnhausta huolimatta. Syksyllä sain töitä ja tammikuussa menin seuraavaan kouluun.
Jännä, että joku paheksuu sitä, että elää vanhempien rahalla ennemmin kuin yhteiskunnan.
Nykyisessä ilmapiirissä kyllä kadun jokaista asiaa, jossa olen ollut solidaarinen yhteiskunnassa enkä ole ajanut omaa etua muiden edun yli.
Niin kauan kun kaikille ei ole työtä josta maksetaan tarpeeksi palkkaa että sillä kattaa elämän ja asumisen, niin tällainen järjestelmä on pakollinen.
Työttömiä työnhakijoita oli kesäkuun lopussa yhteensä 293 300
Jokainen työtön ei tietenkään saa asumistukea, koska osalla on puoliso jolla on tuloja.
Toinen vaihtoehto on vuokrakatto, mutta siihenhän ei asuntosijoittajat ja sijoitusyhtiöt suostu, koska vuokrabisnes on bisnes jossa liikkuu isot rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomelle paras päätös olisi asumistuen poisto, ihmiset muuttaisivat pois helsingistä sekä isommista keskuksista ja väestön vähennyksestä kärsivät pikkukunnat saisivat taas asukkaita
Ja niitä töitäkö on sitten siellä pikkukunnissa? No samahan se on missä sitä työttömänä on. Itse toki viihtyisin paremmin siellä maalla, ikävä kyllä työt on isossa kaupungissa.
Miksi maalla ei olisi töitä?
Asumistuki vain lapsiperheille. Yksinasuvat tai pariskunnat voivat muuttaa helpommin asuntojen perässä kun ei tarvitse ajatella lasten kouluja jne. Perheellisenä on paljon vähemmän vaihtoehtoja asuntojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Koska palkat ei riitä elämiseen, sitä unelmaahan vtt päät tässä nyt kovasti laajentaa kun tekee palkanmaksusta vapaaehtoista ! Sitä saa mitä tilaa. Kannattaisko alkaa kysel yritysten yhteiskuntavastuun perään kuten verojen maksamisen, asiallisen palkan maksamisen yms???
Tähän vielä päälle olematon perehdytys (tai todella nopea sellainen) valtaosassa yksityisen puolen työpaikoista, niin eipä tarvi ihmetellä miksi niin moni ihminen jää työttömäksi, ja samalla asumistuen piiriin. Itse en kykene työskentelemään työssä, jossa ei ole kattavaa perehdytystä, minkä vuoksi minun on todella vaikea työllistyä. Toki välillä olen ollut lyhyitä aikoja töissä yksityisellä, mutta sieltä olen joutunut koeajalla pihalle, koska ei ole perehdytetty kunnolla vaikka olen tehnyt kaikkeni menestyäkseni työssä. En vain ole pystynyt.
En kyllä ymmärrä, miten nämä pääasiassa köyhiin kohdistuvat leikkaukset edesauttaisivat työllistymistä tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomelle paras päätös olisi asumistuen poisto, ihmiset muuttaisivat pois helsingistä sekä isommista keskuksista ja väestön vähennyksestä kärsivät pikkukunnat saisivat taas asukkaita
Onko niissä pikkukunnissa varmasti palkkatöitä lähes 300 000 työttömälle? Ja tarpeeksi pienet vuokrat, että tarvittaessa pelkällä työmarkkinatuella (n.600€/kk) saa katettua asumisen, ruuat ja muut laskut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika jännä ketju, kun suurin osa kirjoituksista jauhaa vain asunnon vuokrasta. Onhan sitä maksettava ihmisten sähkö/ siirto, osiin vuokra-asunnoista pakollinen kotivakuutus, puhelin, netti, matkakulut työssäkäyvillä ja vaikka mitään ylimääräistä ei ostelisi on ruokaakin saatava ja syykuussa sitten alv nosto varmaan ei helpota kenenkään vähävaraisen elämää.
Tulot (ilman mitään tukia) 1150 netto, vuokra 600, vesi 25, sähkö 30 perusmaksuneen, siirtomaksut 43 kulutus mukaan laskettuna, kotivakuutus 37, puhelin ja netti 45, lääkekulut kk 159. Juu eipä tuosta sitten paljoa jää ruokaan, puhtauteen, vaatetukseen hurvitteluista puhumattakaan niitä kun ei ole. Tukia en saa, enkä enää edes yritä, vaikka hintataso nousee koko ajan mutta tyhjän saa pyytämättä enkä viitsi enää sitä paperisotaa läpi käydä ja saada kieltävän vastauksen. Jo 6 v yrittänyt halvempaa asuntoa, mutta e
Korjaan - olet oikeutettu näillä tuloilla ja menoilla toimeentulotukeen, mikäli olet varaton. Tuo oli oletukseni, ettei säästötilejä tai vaikkapa metsäomaisuutta sinulla ole.
Asumistuet pois niiltä yrittäjiltä, jotka maksaa palkan itselleen pääomatuloina ja pitää näin ansiotulot pieninä, jotta saavat samalla nostettua asumistukea! Joku sijoittaja-bloggaaja joku aika sitten kehuskeli näin tekevänsä.
Niin kauan kuin asuminen ei ole ilmaista, asumistukea tarvitaan. Itse saan eläkkeensaajan asumistukea, josta tämä paskahallitus nyt leikkaa, vaikka olen pysyvästi työkyvytön enkä kykene kohentamaan tilannettani menemällä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset, vammaiset, työttömät, töissä käyvät yksinhuoltajalapsiperheet, monilapsiset lapsiperheet, opiskelijat. Minkä ryhmän heität taivasalle?
Kaikki.
-Terveisin Riikka
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet pois niiltä yrittäjiltä, jotka maksaa palkan itselleen pääomatuloina ja pitää näin ansiotulot pieninä, jotta saavat samalla nostettua asumistukea! Joku sijoittaja-bloggaaja joku aika sitten kehuskeli näin tekevänsä.
Niin kauan kuin asuminen ei ole ilmaista, asumistukea tarvitaan. Itse saan eläkkeensaajan asumistukea, josta tämä paskahallitus nyt leikkaa, vaikka olen pysyvästi työkyvytön enkä kykene kohentamaan tilannettani menemällä töihin.
Päivi Rantanen nosti 7000e nettotuloilla asumistukea yli 500e. Itse en saanut 700e tuloilla senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä,osa-aika työt ei pidä leipää pöydässä. Asumistuki paikkaa alhaisia työtunteja kautta maan. Se on siis yritystuki.
Minä sain asumistukea ihan kokoaikatyötä tehdessä yli 3000 euron bruttotuloilla.
T. Yh
Ja mä työttömänä ja 2 lapsen äitinä en saa senttiäkään asumistukea.
Enkä minä yksinelävänä osa-aikatyöläisenä 700 euron palkalla.
Se on oma valinta, jos ei hae. En itsekään ole hakenut läheskään kaikkia tukia, joihin olisin ollut oikeutettu. Vanhempien luona asuessa en hakenut mm. työttömyyskorvausta.
Olen kyllä hakenut. Ennen sain 150 euroa asumistukea nykyiseen asuntooni, tänä vuonna se putosi nollaan. Lisäksi soviteltu etuus putosi 150 euroa.
Kyllä tämä on hallituksen valinta, ei minun.
Pienituloinen olen aina ollut itsekin, enkä edes ole tajunnut, että jossakin vaiheessa tuli muutos, jolloin olisin ehkä itsekin saanut asumistukea, vaikka nuorena en saanutkaan.
Kieltämättä harmittaa, että moni tätäkin etuutta kenties käyttää väärin, mutta en tiedä parempaakaan keinoa. Olen myös yksityinen vuokranantaja ja tälläkin hetkellä vuokra-asuntoni tuottaa vain tappiota, sillä kustannukset ovat nousseet niin paljon, ettei vuokratulo sitä kata. Eli turha välttämättä syytellä "ahneita" vuokranantajiakaan.
Monet sosiaalietuudet ovat itse asiassa yritystukia. Ne varmistavat sen, että yritykset voivat maksaa pientä palkkaa, jolla ei elä.
Yhteiskunta sitten maksaa etuuksina puuttuvan palkanosan työntekijälle, jotta he voivat jatkaa työskentelyä alipalkattuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivi Rantanen nosti 7000e nettotuloilla asumistukea yli 500e. Itse en saanut 700e tuloilla senttiäkään.
Ryhdy yrittäjäksi ja maksa minimi-YEL:it, niin saat sinäkin nostaa asumistukea. Tähän käytäntöön on ymmärtääkseni kuitenkin suunnitteilla muutos, ettei yrittäjän asumistuki perustuisi YEL:iin vaan todellisiin tuloihin.
298/302
Viimeisin viime vuonna laskurilla laskettu tuki oli asumistuki 0, mutta toimeentulotuki 39 e, joten jätin väliin. Nyt ois varmaan pienempi tuki, kun tuo työeläke pikkuisen taas nousi, vaikka verojen jälkeen hyöty oli aika pieni. Ei mulla hätää ole, olen taas metsissä samoillut marjastamassa ja kanttarelleja keräämässä. Sienestänkin vähän syksymmällä ja sitte puolukan keruuseen. Myyn niitä ja saan vähän säästöön rahaa. Tänään olen 20 l mustikkaa kerännyt ja metsävadelmaa, vadelmista myyn vain puolet, loput itselle. Käytän siis myös itse metsän antimia hyödyksi ja mm. nyt jo nokkosia (kevään nuoria) löytyy pakkasesta, niistä kaikkea mitä pinaatista tehtyä ja on jopa terveellistä. Tillit, persiljat ja joitakin muita vihertuotteita kasvatan itse pikku partsilla. Kuivatan ja sitte on vuodeksi kaikkea minkä kilohinta on järjetön kun kevyttä tavaraa. Kiitos kuitenkin, olit ihanan ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
298/302
Viimeisin viime vuonna laskurilla laskettu tuki oli asumistuki 0, mutta toimeentulotuki 39 e, joten jätin väliin. Nyt ois varmaan pienempi tuki, kun tuo työeläke pikkuisen taas nousi, vaikka verojen jälkeen hyöty oli aika pieni. Ei mulla hätää ole, olen taas metsissä samoillut marjastamassa ja kanttarelleja keräämässä. Sienestänkin vähän syksymmällä ja sitte puolukan keruuseen. Myyn niitä ja saan vähän säästöön rahaa. Tänään olen 20 l mustikkaa kerännyt ja metsävadelmaa, vadelmista myyn vain puolet, loput itselle. Käytän siis myös itse metsän antimia hyödyksi ja mm. nyt jo nokkosia (kevään nuoria) löytyy pakkasesta, niistä kaikkea mitä pinaatista tehtyä ja on jopa terveellistä. Tillit, persiljat ja joitakin muita vihertuotteita kasvatan itse pikku partsilla. Kuivatan ja sitte on vuodeksi kaikkea minkä kilohinta on järjetön kun kevyttä tavaraa. Kiitos kuitenkin, olit ihanan ystävällinen.
Jatkan.
Eipä noita säästöjä paljoa ole, pieni vara jos jotain sattuu, en omista mitään, okei joo polkupyörän 🤣, mutta sitä tuskin lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustajien oleskeluyhteiskuntaa ollaan ajamassa alas, älä huoli.
200 000 eläkeläistä saa edelleen asumistukea jopa omistusasuntoon.
Kyllä sinullekin asumistuki kelpaisi jos ei muuten palkka riittäisi elämiseen :D
Kertoo tällaiset aloitukset että todella pihalla ollaan nykypäivän yhteiskunnallisesta todellisuudesta. Palkkataso ei ole noussut ollenkaan elinkustannusten mukana. Asumistuki kompensoi matalia palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kuitenkin, että liki puolet asumistukea saavista on opiskelijoita.
Suurin osa asumistukea saavista on eläkeläisiä.
Kaikilta yksinasuvilta eläkeläisiltä pitää poistaa asumistuki. Kaksi tai useammin asuvat eivät sitä saisikaan.
Ja koko Helsinki kuolisi pois. Helsingin kaupungin ylläpitoon ja verojen maksuun ei riitä vain "rikas" väestö, sitä kun ei suomessa niin valtavasti näitä rikkaita ole. Asuntoja ois tyhjänä pilvinpimein, kun "köyhän kansan" kämpät ei teille rikkaille kelpaisi kuitenkaan. Muutenkin koko pääkaupungin varsinkin keskusta on jo kohta kokonaan pois käytöstä. Siellähän sporat sitten jyttyyttää menemään pysähtymättä millään pysäkillä kun loputkin puodit sulkee ovensa.