Miksi Kallio on niin suosittu asuinlue? Nuori haluaisi muuttaa sinne, mutta minä en haluaisi nuortani sinne
Mitä tekisitte? Lapseni pääsi opiskelemaan Helsinkiin ja nyt on edessä asunnon etsintä. Nuori on vakaasti päättänyt, että haluaa muuttaa Kallioon ja mikään muu alue ei oikein kelpaa. Meillä olisi mahdollisuus hankkia n. 220.000€ asunto, johon lapsi voisi muuttaa ja näin auttaa taloudellisesti. Mutta en haluaisi omistaa asuntoa Kalliosta, enkä että lapseni asuisi siellä. Olen itse asunut Kalliossa ja tuolla meidän käytössä olevalla summalla ei saa vain Kallion rupuisimmilta alueilta kämpän.
Kun yritän ehdottaa, että katsotaan asuntoa esim. Haagasta, niin nuori ilmoittaa, että ei ole valmis muuttamaan niin huonojen liikenneyhteyksien päähän. Minä alan pikkuhiljaa olemaan sitä mieltä, että emme hommaa asuntoa ja nuori saa itse hommata vuokra-asunnon sieltä mistä haluaa ja avustamme sitten vähän vuokran hinnassa.
Kuinka ärsyttävä/huono äiti olen, jos en toteuta nuoren haavetta? Kuinka lellitty lapsi on, jos toteutamme hänen haaveen?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua hyvien yhteyksien päässä kalliosta niin kävisikö Vallila, Hermanni Käpylä, Kumpula, Arabianranta, Toukola?
Moni ystäväni on asunut kalliossa. Se on ollut hetken kivaa kulkea, jos haluaa esim baareihin, mutta sitten onkin ruvennut ahdistamaan ja pelottamaan kun siellä on niin sellaista porukkaa ja tilastoissa todettu suuri rikosten määrä näkyy esim jonkun puukotuksena omilla silmillä.
Tunteeko lapsesi näitä muita alueita? Minulla on käsitys että moni maalta muuttaja ei niin hyvin tunne muita alueita kuin kallion ja haluaa siksi juuri kallioon.
Olisiko vaihtoehtona myös se, että maksaisit lapsellesi ennakkoperintönä 22000 e käsirahaksi, jolloin lapsi voisi ostaa itselleen asunnon haluamallaan sijainnilla? Lainaa vuokran sijaan lyhentäessään lapsi samalla kartuttaisi varallisuuttaan. Lopun summan voisit sijoittaa haluamallasi tavalla. 
Aikuinen, toki jonkun ihmisen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tytölle tekisi hyvää asua vuosi jossain vuokraluukussa jossa ei ole kaikki viimesen päälle ja maksaa itse oma opiskeluelämä. Vanhemmat ostamassa asuntoa niin kitistään väärän värisistä lattioista, huhheijjaa.
Kalliossa niitä vuokraluukkuja riittää ja omistusasunnotkin ovat huonompia mitä muualla olisi vuokraluukut. Nainen ei sitten voi kävellä tuolla yksinään kun saa aina huuteluja mitä maksaa. Huu me ruiskuja kaduilla. Oletko kävellyt sen yhden tietyn hiekkaparkkipaikan läpi? Aamuisin kymmenittäin ellei sadottain käytettyjä ruiskuja, käytettyjä kondomeja lojuu maassa jne. Huu me kauppaa, liivijengejä, tupakoitsijoita. Ei sovi lapsiperheille. Ihmisiä ei saa katsoa silmiin vaan ohi.
Nuorestasi tulee alkoholisti kun baareja joka puolella.
Kalasatama ois kyllä omasta mielestäni hyvä alue, koska hyvä maine, uusia taloja ja hyvät kulkuyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Nuorestasi tulee alkoholisti kun baareja joka puolella.
Alkoholisti? Oletkos boomeri?
Nisti siitä tulee.
Mun kaksi lastani hinkuivat myös Kallioon, vuokralle toki, koska ei meillä ollut varaa ostaa lapsille asuntoja. Molemmilla tuli kiire pois n. 2 vuoden kuluttua. Tai toinen itseasiassa asui Kurvin kieppeillä ja kyllästyi narkkareihin aika pian.
Anna lapsukaisen asua vuokralla ja elämän opettaa.
Kaikki alueet jotka saavat osakseen kallion tautia, kuvaillaa punavihervasemmistolaisessa lehdistökielessä berliininä. Kontulaa ja Maunulaa olen jo lukenut berliiniksi kutsuttavan.
Asuin viikot Kalliossa työn takia v. 2008-13. Tästä on toki jo aikaa, mutta ei se mitenkään pelottava paikka ollut, eikä koskaan ollut uhattu olo. Toki en tiedä saako tuolla teidän summalla enää oikein mitään sieltä, kun hinnat on nousseet.
Ääni Kalliolle. Muutin tänne 5 vuotta sitten ja odotin ystävien pelottelun perusteella vain nopeaa visiittiä lapsiperheen näkökulmasta. Tosin kumminkin kävi. Tämä on aivan ihana alue, paljon mainettaan rauhallisempi, hyvät liikenneyhteydet, upeita ihmisiä ja paljon harrastusmahdollisuuksia. Pelkästään piritorin välitön ympäristö on sellainen, että siihen en muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alueet jotka saavat osakseen kallion tautia, kuvaillaa punavihervasemmistolaisessa lehdistökielessä berliininä. Kontulaa ja Maunulaa olen jo lukenut berliiniksi kutsuttavan.
:D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sijoitusvinkeistä. En ole ikinä kiinnostunut sijoittamisesta tai siitä, että rahoille pitäisi saada jotain tuottoa. Näen, että raha kannattaa käyttää elämiseen, kun on vielä elossa. Nuo rahat ovat maanneet tilillä neljä vuotta odottamassa sitä, että keksin mihin haluaisin ne käyttää. Ja tiedän, että harva tekisi niin, Jos olisin sijoittanut kaikki rahat kerralla pankin ehdottamiin rahastoihin, niin olisin ottanut takkiini tällä aikavälillä niistä (siis jos nyt myisin ne).
Lapsi pääsi opiskelemaan yliopistoon, mutta mitä tekemistä sillä on tämän asuntoasian kanssa? Kai ammattikorkeakoululaiset ihan yhtälailla tarvitsevat asuntoa, vaikkakin lyhyemmän ajan?
Ja minua itseäni todella ärsyttää tuo prinsessa asenne ja siksi tekisi mieli luopua koko asunnonhankkimisen ajatuksesta. Lapsella ei siis ole kovin hyvää käsitystä Helsingin liikenneyhteyksistä tai muista asuinalueista. Lisäksi kun olemme katselleet mahdol
Sellaiselta nirsoilulta kyllä kuulostaa, että en palkitsisi sitä todellakaan omistusasunnon hallinnalla. Jos on noin pinnalliset ajatukset siitä, mikä asumisessa on tärkeää, hänen mieli muuttuu vielä monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Osuvampi nimitys on babylon.
Samaa mieltä muiden kanssa. Jos on vielä aika kypsymätön, niin ensin vuokralle jonka kustantaa itse. Nyt on toisessa tiktok-todellisuudessa. Sen jälkeen voitte rauhassa katsella sijoitusasunnon sijaintia, kun tyttärellä on edes alkeellinen ymmärrys asumisesta itsenäisesti ja Helsingin alueista ja kulkemisista.
Vierailija kirjoitti:
Unelmakämppä Vallilassa: 38,7 m2, 245 000 e
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/21536740
Mikä on kenenkin unelma Minua ei asunnon pohjaratkaisu innostanut eikä painovoimainen ilmanvaihto nykypäivänä.
En minäkään ymmärrä, miksi kukaan HALUAA muuttaa Kallioon? Mieluummin vaikka Munkkiniemeen Arabianranta, Viikkiin tai Kalasatamaan.
Todennäköisesti hyvin lellitty lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti hyvin lellitty lapsi.
Piri houkuttaa lellikkejä.
Nuoret haluavat sinne ja luulevat sen olevan jotenkin ihmeellinen. Sillä on kuplaantunut kulttimaine etenkin muualta Suomesta tulevien taiteilijaelämästä haaveilevien nuorten keskuudessa. Aikuisemmat ja varsinkin alkuperäiset helsinkiläiset välttävät sitä. Se ei todellakaan ole mikään häävi kaupunginosa.
Taidan tehdä niin, että nuori saa itse etsiä vuokra-asunnon ja totutella oikeaan maailmaan. Kun ottaa kokonaan vastuun omista asioistaan, niin saa sitten tehdä ihan niin kuin itse näkee parhaaksi ja pohtia oikeasti, mistä asioista haluaa maksaa ja panostaa elämässään.
ap
On se. Huu meita, juopot, katu pros tituutio ja hieromalaitokset, liivijengit. Varo ettet astu käytetyn huu me neulan päälle.