Miksi Kallio on niin suosittu asuinlue? Nuori haluaisi muuttaa sinne, mutta minä en haluaisi nuortani sinne
Mitä tekisitte? Lapseni pääsi opiskelemaan Helsinkiin ja nyt on edessä asunnon etsintä. Nuori on vakaasti päättänyt, että haluaa muuttaa Kallioon ja mikään muu alue ei oikein kelpaa. Meillä olisi mahdollisuus hankkia n. 220.000€ asunto, johon lapsi voisi muuttaa ja näin auttaa taloudellisesti. Mutta en haluaisi omistaa asuntoa Kalliosta, enkä että lapseni asuisi siellä. Olen itse asunut Kalliossa ja tuolla meidän käytössä olevalla summalla ei saa vain Kallion rupuisimmilta alueilta kämpän.
Kun yritän ehdottaa, että katsotaan asuntoa esim. Haagasta, niin nuori ilmoittaa, että ei ole valmis muuttamaan niin huonojen liikenneyhteyksien päähän. Minä alan pikkuhiljaa olemaan sitä mieltä, että emme hommaa asuntoa ja nuori saa itse hommata vuokra-asunnon sieltä mistä haluaa ja avustamme sitten vähän vuokran hinnassa.
Kuinka ärsyttävä/huono äiti olen, jos en toteuta nuoren haavetta? Kuinka lellitty lapsi on, jos toteutamme hänen haaveen?
Kommentit (154)
Jos on nuori ja käy iltaisin ulkona, onhan se turvallisempaa kun on lyhyt kotimatka vs jos pitäisi yöllä lähteä esim Haagan suuntaan. Muuttaa sitten vanhempana muualle, mutta ensin Kallioon.
Peukku on kääntynyt alas Kallion kohdalla. Älä vaan erehdy ostamaan sieltä asuntoa
Anna nuoren vuokrata kämppä mistä haluaa ja osta sijoitusasunto mistä sinä haluat. Tervettä itsenäisyyttä!
Anna muuttaa Kallioon vuokralle. Itse sanoisin, että ei mielellään piritorin läheisyyteen. Kalliossa on kuitenkin suht kivojakin alueita ja paikkoja. Nuorelle menoa ja baareja. Monet asuvat Kalliossa muutaman vuoden ja muuttavat sieltä muualle.
Entäs muuten Hakaniemi?
Kysymys on vuodelta 2024, joten kämppä varmaan ostettu jo. Kallio ei enää ole mikään niin haluttu alue. Sellainen peukkukeskus. Hinnatkin on alentuneet sen verran että varmaan löytyy paremmaltakin alueelta jotain alle 200 000. Kamppi, Pasila. Töölö: kaikista löytyy nyt, kaikista hyvät liikenneyhteydet.
Toivottavasti kysyjä ei ostanut Kalliosta. Nimittäin nyt varmaan kaduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaihtoehdoksi Hermannia, lähellä Kalliota mutta rauhallista ja silti yhtä hyvät liikenneyhteydet sekä hyvä hinta-laatusuhde asunnoissa. Kävelymatkan päässä myös Teurastamo ja Redi. Kallioon tai Sörnäisiin en tällä hetkellä muuttaisi.
Hermannissa Vellamonkatu 17 on suuri kerrostalo, kaupungin vuokratalo, jolla on ollut hurja maine. Sossut sanoi sitä joskus "laskevan auringon taloksi".
Olet ihan oikeassa, hirveä läävä. Koko talon työssäkäyvät voi laskea yhdellä kädellä ja sieltä aina tulee ulos nistien näköistä porukkaa. En tiennyt, että talolla oli maine. Mitä siellä on tapahtunut?
Helikopterimutsi älä rageee.....
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on vuodelta 2024, joten kämppä varmaan ostettu jo. Kallio ei enää ole mikään niin haluttu alue. Sellainen peukkukeskus. Hinnatkin on alentuneet sen verran että varmaan löytyy paremmaltakin alueelta jotain alle 200 000. Kamppi, Pasila. Töölö: kaikista löytyy nyt, kaikista hyvät liikenneyhteydet.
Toivottavasti kysyjä ei ostanut Kalliosta. Nimittäin nyt varmaan kaduttaa.
Joo, toivottavasti ei ostanut. Kalliossa hinnat ovat romahtaneet ja alueen maine muuttunut synkeäksi. Ja aina vaan synkemmäksi menee.
Kyllähän se nyt nuorison pitää olla just siellä missä pitää.
Kallio ei kaipaa lisää asukkaita, vuokrat kokoajan kallistuu mahdottomaksi meille kantakalliolaisille, koska porukkaa muuttaa jostain kylistä tänne jatkuvasti. Muuttakaa jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
!!! Etkö ymmärrä lukemaas?
!!!!Olisiko vaihtoehtona myös se, että maksaisit lapsellesi ennakkoperintönä 22000 e käsirahaksi, jolloin lapsi voisi ostaa itselleen asunnon haluamallaan sijainnilla? Lainaa vuokran sijaan lyhentäessään lapsi samalla kartuttaisi varallisuuttaan. Lopun summan voisit sijoittaa haluamallasi tavalla. !!!!!
En minäkään ymmärrä tästä sanaakaan, että mitä yrität selittää? Jos vanhemmat antavat ennakkoperintönä 22t euroa, joka ei edes siitä omarahoitusosuudeksi 220t euron asunnossa, niin mistä tämä opiskelija saisi lainaksi sen puuttuvan 198t euroa ja millä hän sitä lainaa maksaisi?
Kaffebulla kirjoitti:
Jos teillä on noin paljon rahaa irtaimena niin saatte sille rahalle paaaaljon paremman tuoton sijoittamalla. Asunnon ostaminen on nyt huonotuottoista tällä hetkellä, kun asuntojen kulut on nousseet hirveästi ja silti erityisesti juuri Kalliossa asuntojen hinnoissa on ilmaa valtavasti edelleen.
Ostaisin asunnon vain siinä tapauksessa, että arvonnousupotentiaalia olisi paljon. Mutta nyt ei oikein asuntomarkkinat näytä siltä.Jos sidotte 220k pääoman asuntoon, se ei tuota mitään. Sijoittamalla saatte rahoille tuottoa ja voitte tukea nuorta sitten vaikka siinä vuokran maksussa.
Nyt ovat sijoitusmarkkinatkin sellaisessa kuplassa, että en ainakaan itse kovin lyhyellä aikajänteellä uskaltaisi sinne 220k laittaa. Ja kyllä, sijoitan aktiivisesti itsekin.
Oma nuoreni asuu kivassa vuokrakämpässä Kalliossa ja viihtyy loistavasti! Ratikka tuo kotiovelle, lähellä pilvin pimein hyviä ravintoloita, kahviloita ja kirppareita. Kesällä elokuvafestareita ja terasseja. Huumekadut ovat eri asia, niihin en menisi.
Hermannissa Vellamonkatu 17 on suuri kerrostalo, kaupungin vuokratalo, jolla on ollut hurja maine. Sossut sanoi sitä joskus "laskevan auringon taloksi".