Miksi Kallio on niin suosittu asuinlue? Nuori haluaisi muuttaa sinne, mutta minä en haluaisi nuortani sinne
Mitä tekisitte? Lapseni pääsi opiskelemaan Helsinkiin ja nyt on edessä asunnon etsintä. Nuori on vakaasti päättänyt, että haluaa muuttaa Kallioon ja mikään muu alue ei oikein kelpaa. Meillä olisi mahdollisuus hankkia n. 220.000€ asunto, johon lapsi voisi muuttaa ja näin auttaa taloudellisesti. Mutta en haluaisi omistaa asuntoa Kalliosta, enkä että lapseni asuisi siellä. Olen itse asunut Kalliossa ja tuolla meidän käytössä olevalla summalla ei saa vain Kallion rupuisimmilta alueilta kämpän.
Kun yritän ehdottaa, että katsotaan asuntoa esim. Haagasta, niin nuori ilmoittaa, että ei ole valmis muuttamaan niin huonojen liikenneyhteyksien päähän. Minä alan pikkuhiljaa olemaan sitä mieltä, että emme hommaa asuntoa ja nuori saa itse hommata vuokra-asunnon sieltä mistä haluaa ja avustamme sitten vähän vuokran hinnassa.
Kuinka ärsyttävä/huono äiti olen, jos en toteuta nuoren haavetta? Kuinka lellitty lapsi on, jos toteutamme hänen haaveen?
Kommentit (123)
Kalliossa on kaikki, mitä ihminen tarvitsee. Kävellen selviää jopa stadin keskustaan saakka, ei tarvitse käyttää rahaa kulkemiseen.
Siellä asuessa kävelin duuniin Albertinkadulle, oli just mukavan pituinen matka.
Missäpäin kaupunkia siis opiskelee?
Kalliolla on trendikäs maine, ymmärrän että se vetää nuoria, en olisi itsekään 19-vuotiaana halunnut minnekään nukkumalähiöön. Mutta se on vain maine, itsehän näkee sitten onko se maineensa veroinen.
Anna kokeilla asua siellä vuokralla. Ehkä jo vuoden päästä jokin muu kelpaa. Esim. Arabia.
Unelmakämppä Vallilassa: 38,7 m2, 245 000 e
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/21536740
yksi duunipäivä piti käydä Kurvin kulmilla, kaksi tappelua ja puolet porukasta aivan sekaisin keskellä päivää. Nyt vältän seutua viimeiseen asti, en ikinä muuttaisi sinne.
Muuten taitaa olla omanlaisensa vihervasemmistokupla. Siinäkään mielessä en sinne halua
Homojen ja muiden pervertikkojen tyyssija. Onnea lapsellesi. Kohta joudut maksamaan hänelle peräaukon kiristysleikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Unelmakämppä Vallilassa: 38,7 m2, 245 000 e
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/21536740
Oho, myyntihinta 211 901,70 €, lisäksi velkaosuutta 33 098,30 €
Jos teillä on tietty budjetti sijoitettavaksi niin, että se myös myöhemmin tuottaisi teille jotakin voi kai asiasta puhua jo niinkin isolle lapselle kuin totta on?
Tai anna lapsesi tutustua myytäviin asuntoihin ja tarjontaan Kalliossa, jos kerran se on hänelle päähänpinttymä. Edellytyksenä , ettei ole remppakuntoinen. Siihen asti voi asua vuokralla ja käydä asuntoesittelyissä.
Vanhempana sinun pitäisi arvostaa omaa kokemustasi ja tietämystäsi kuin lapsesi asuntokauppatuntemusta, joka ei selkeästi tajua mistään mitään. Miten voit ajatella, että tekisit jotenkin väärin, jos puhut rahasta ja jossa järjen käyttö on jopa toivottavaa?
Haaga ei ole huonojen yhteyksien päässä.
Ei se Kallio niin paha ole. Onhan se myös kultturelli ja akateemistenkin mesta. Siellä on halvat ravintolat ja baarit nuorille niin että opiskelijallakin on varaa joskus syödä ulkona. Paljon ajateemisia nuorisoporukoita viettämässä iltaa. Ja perinteistä suomalaista kulttuuria kuten Cella, Tapettitalo, Kaupunginteatteri ja muut teatterit..
Joo, jos pitää narkeista, juopoista ja muusta paskasakista, niin sinne vaan asumaan.
Setä on täällä kalliossa jo valmiina uuden opiskelijapolven saapumista odottamassa. Ai jai jai.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua hyvien yhteyksien päässä kalliosta niin kävisikö Vallila, Hermanni Käpylä, Kumpula, Arabianranta, Toukola?
Moni ystäväni on asunut kalliossa. Se on ollut hetken kivaa kulkea, jos haluaa esim baareihin, mutta sitten onkin ruvennut ahdistamaan ja pelottamaan kun siellä on niin sellaista porukkaa ja tilastoissa todettu suuri rikosten määrä näkyy esim jonkun puukotuksena omilla silmillä.
Tunteeko lapsesi näitä muita alueita? Minulla on käsitys että moni maalta muuttaja ei niin hyvin tunne muita alueita kuin kallion ja haluaa siksi juuri kallioon.
Olisiko vaihtoehtona myös se, että maksaisit lapsellesi ennakkoperintönä 22000 e käsirahaksi, jolloin lapsi voisi ostaa itselleen asunnon haluamallaan sijainnilla? Lainaa vuokran sijaan lyhentäessään lapsi samalla kartuttaisi varallisuuttaan. Lopun summan voisit sijoittaa haluamallasi tavalla.
Lapsi joutuu menemään töihin silloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua hyvien yhteyksien päässä kalliosta niin kävisikö Vallila, Hermanni Käpylä, Kumpula, Arabianranta, Toukola?
Moni ystäväni on asunut kalliossa. Se on ollut hetken kivaa kulkea, jos haluaa esim baareihin, mutta sitten onkin ruvennut ahdistamaan ja pelottamaan kun siellä on niin sellaista porukkaa ja tilastoissa todettu suuri rikosten määrä näkyy esim jonkun puukotuksena omilla silmillä.
Tunteeko lapsesi näitä muita alueita? Minulla on käsitys että moni maalta muuttaja ei niin hyvin tunne muita alueita kuin kallion ja haluaa siksi juuri kallioon.
Olisiko vaihtoehtona myös se, että maksaisit lapsellesi ennakkoperintönä 22000 e käsirahaksi, jolloin lapsi voisi ostaa itselleen asunnon haluamallaan sijainnilla? Lainaa vuokran sijaan lyhentäessään lapsi samalla kartuttaisi varallisuuttaan. Lopun summan voisit sijoittaa haluamallasi tavalla. 
Pysyisipähän pois pahanteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sitä asumislisää edes vanhemman omistamaan asuntoon? Kannattaa mieluummin ehkä vuokrata.
Ei saa. Mutta eipä sille ole tarvettakaan, jos vanhemmat maksavat yhtiövastikkeen.
Jos pienenkön asunnon yhtiövastike on alle 200 e/kk, eiköhän ole maksettavissa :D
Kalliossa on kaikki. Hyvät kulkuyhteydet, kaupat, raflat, palvelut.. yhteisöllisyys.
Kallion henki on parempi kuin Haagan, joka eläkeläisten kaupungin osana tunnetaan.
Rakastan Helsingin kyläyhteisöjä, kun siellä ollaan niin yhtä köyttä. Kullakin on ome fiiliksensä. Kalliossa paljon parempi kuin muualla. Siellä yhdistyy opiskelijat, duunarit, älyköt, juopot ja nistitkin. Rotat on nyt vaan käymässä. Kohta ne on loukutettu ja lopetettu.
Kyseessä on aikuinen ihminen! Antaa hänen elää itsenäistä elämäänsä. Jos hän saa ilmaisen asunnon Kalliosta, niin ihan itse päättää, ottaako sen vai päätyykö toiseen ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on aikuinen ihminen! Antaa hänen elää itsenäistä elämäänsä. Jos hän saa ilmaisen asunnon Kalliosta, niin ihan itse päättää, ottaako sen vai päätyykö toiseen ratkaisuun.
Tai siis jos saa mistä hyvänsä asunnon, niin hänellä on täysi oikeus päättää omasta asiastaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Siellä asuvat Suomen kaikki "poikkeavat".
Ei asu. Siellä asuvat narkit ja alkoholistit. Haagassa on muuten erinomaiset liikenneyhteydet.
Tytölle tekisi hyvää asua vuosi jossain vuokraluukussa jossa ei ole kaikki viimesen päälle ja maksaa itse oma opiskeluelämä. Vanhemmat ostamassa asuntoa niin kitistään väärän värisistä lattioista, huhheijjaa.
Alkoholistit haluavat sieltä asunnon, koska baariin voi aina kävellä eikä tarvitse poistua koskaan kaupunginosasta, koska siellä on baarit, työpaikat ja kaverit.
Ei saa. Mutta eipä sille ole tarvettakaan, jos vanhemmat maksavat yhtiövastikkeen.