Olen katkera, kun asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä aiempiin sukupolviin verrattuna
Verrokkina omat vanhempani, jotka ostivat 90-luvun lopulla omakotitalon kohtuullisen matkan päässä pikkukaupungin keskustasta. Iso ja kohtuullisen uusi tiilitalo maksoi euroiksi muutettuna n. 120 000 euroa. Nykyään saman asuinalueen remppaamattomat omakotitalot maksavat yli 200 000 euroa. Omakotitalot ovat siis samassa kunnossa kuin ennenkin, ei ole tehty remontteja ilmalämpöpumpun asennusta lukuun ottamatta. Toiset, rikkaat sukulaiseni ostivat nuorena parina omakotitalon 2007 Uudellamaalla suositulla asuinalueella, asunto maksoi tuolloin n. 300 000 euroa. Nykyisin alueen asunnot ovat lähemmäs puoli miljoonaa. Tuollaiseen ei tietenkään minulla ole varaa enkä tuollaisesta haaveile, mutta kertoo miten hintataso on karannut.
Olen katkera, että minulla tavallisena kolmekymppisenä ei ole varaa ostaa asuntoja. Olisi, jos asunnot olisivat samaa hintaluokkaa kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Menin lukiosta suoraan opiskelemaan, valmistuin ja tein vuosia pätkätöitä, ennen kuin sain vakituisen paikan. Olen säästänyt palkastani niin paljon, kuin olen kyennyt. Palkkataso ei koskaan tule nousemaan alallani huimaksi, vaan tulen aina olemaan hieman alle keskituloinen. Omilla vanhemmillani vastaava palkkataso riitti hyvin tuohon omakotitaloon, itselläni ei. Perintöä en tule saamaan todennäköisesti muutamaan vuosikymmeneen, jos sitä edes silloin sattuu olemaan jäljellä.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
80-luvun lopulla asuntolainojen korko todella oli vähintään 16 %. Ei kannata kahdehtia ainakaan sitä.
Ei ole verrattavissa. Palkat nousivat ja inflaatio söi velat vaikka korot oli korkeammalla. Vuosipalkkaan nähden asuntojen ja talojen hinnat oli matalammalla, kuin mitä nykyään kun palkat on jäljessä, mutta hinnat ja korot silti huitelee tasolla, kuin olisi huimakin nousukausi. Todellisuus on, että nuoremmalle sukupolvelle varallisuuteen kiinnipääseminen on hankalampaa kuin ennen. Ei ole kyseessä edes vain Suomen tilanne, vaan vastaavaa kehitystä on muissakin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmat sukupolvet maksoivat 16% korkoa
Se 16% ei paljoa tunnu, kun lainasumma vastaa suuruudeltaan 1-2v vuosituloja.
On taas höpöä, mä saan tänä vuonna maksettua lainani, ja käytännössä mulla on koko ajan ollut nollakorko, siis ilmaista rahaa. Näin helppoa kun nykyään ei ole koskaan ollut, pankit voi kilpailuttaa helposti netissä.
Nykyään saa lyhennysvapaata yhdellä klikkauksella, ja ellei itse saa 5% omaa osaa kokoon, voi senkin ostaa täytetakauksena ainakin Osuuspankissa.
Oikeasti, viimeiset 10 v on olleet kaikista helpointa saada oma asunto.
Vierailija kirjoitti:
On taas höpöä, mä saan tänä vuonna maksettua lainani, ja käytännössä mulla on koko ajan ollut nollakorko, siis ilmaista rahaa. Näin helppoa kun nykyään ei ole koskaan ollut, pankit voi kilpailuttaa helposti netissä.
Nykyään saa lyhennysvapaata yhdellä klikkauksella, ja ellei itse saa 5% omaa osaa kokoon, voi senkin ostaa täytetakauksena ainakin Osuuspankissa.
Älä nyt faktalla pilaa katkeraa kitinää.
Älä harmittele menneisyyttä, se meni jo. Mieti, onko nyt jokin tilaisuus, mitä ei kannata sivuuttaa. Katse nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
1995-2010 oli se paras hetki. Sen perässä tulee tiukasti 70- luvun puoliväli aina kasarin loppuun asti.
Molempina jaksoina asuntojen hinnat pyöri kohtuullisella tasolla verrattuna keskimääräisiin vuosituloihin ja myöhemmin myös aiemmin hyvin tiukat lainaehdot alkoi pikkuhiljaa helpottamaan.
Omat vanhemmat ostivat 80 -luvun alussa ensimmäisen asuntonsa. Heidän ainoa haaste oli saada se laina pankista. Maksukyky ei ollut ikinä ongelma. Vaikka laina-aika taisi olla 10v ja korotkin huiteli jossain 10% paikkeilla.
Ovat myös saaneet voittoa jokaisesta asunnostaan, kun ovat ne myyneet ja lopputuloksena asuvat tällä hetkellä Helsingin suht kalliilla alueella velattomina.
Kumpikaan ei ole ikinä tienannut erityisen paljon. Vaan ovat ikänsä olleet keskituloisia.
Vastaava ei enää onnistu, koska hintataso on 2-4x sen mitä se on aiemmin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo hyväksynyt monien asioiden tilan, vanhempani eivät niinkään.
Juuri eilen valittivat, kun emme ole käyneet lastenlasten kanssa, vaikka tietävät, ettei meistä kummallakaan ole lomaa koko kesänä. Meille eivät halua tulla, koska meillä ei ole tilaa yöpyä. Tätä tämä on, kun ei ole toistaiseksi voimassa olevaa työsopimusta koskaan. Ei saa asuntolainaa eikä lomaa.
Lainaa voi saada. Tiedän useita joilla ei ole toistaiseksi voimassaolevaa työsopimusta, vain määräaikaisia. Mutta koska määräaikaisia on aina jatkettu, se ei ole ollut este lainan saaneille. Myös lomaa voit pitää, sinun vain täytyy sopia siitä työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun lopulla asuntolainojen korko todella oli vähintään 16 %. Ei kannata kahdehtia ainakaan sitä.
Ei ole verrattavissa. Palkat nousivat ja inflaatio söi velat vaikka korot oli korkeammalla. Vuosipalkkaan nähden asuntojen ja talojen hinnat oli matalammalla, kuin mitä nykyään kun palkat on jäljessä, mutta hinnat ja korot silti huitelee tasolla, kuin olisi huimakin nousukausi. Todellisuus on, että nuoremmalle sukupolvelle varallisuuteen kiinnipääseminen on hankalampaa kuin ennen. Ei ole kyseessä edes vain Suomen tilanne, vaan vastaavaa kehitystä on muissakin maissa.
Inflaation suhteen osittain oikeassa, mutta johan tuolla aiemmin oli tilastokeskuksen linkki mistä kävi ilmi että hinnat suhteessa palkkaan olivat 80-luvulla aika samalla tasolla kuin nyt. 80-luvun lopulla taas jopa kalliiimpia kuin nyt, ennen kuin kupla puhkesi ja laman jälkeen 90-luvulla olivat palkkoihin nähden varsin halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1995-2010 oli se paras hetki. Sen perässä tulee tiukasti 70- luvun puoliväli aina kasarin loppuun asti.
Molempina jaksoina asuntojen hinnat pyöri kohtuullisella tasolla verrattuna keskimääräisiin vuosituloihin ja myöhemmin myös aiemmin hyvin tiukat lainaehdot alkoi pikkuhiljaa helpottamaan.
Omat vanhemmat ostivat 80 -luvun alussa ensimmäisen asuntonsa. Heidän ainoa haaste oli saada se laina pankista. Maksuky
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen valittivat, kun emme ole käyneet lastenlasten kanssa, vaikka tietävät, ettei meistä kummallakaan ole lomaa koko kesänä. Meille eivät halua tulla, koska meillä ei ole tilaa yöpyä. Tätä tämä on, kun ei ole toistaiseksi voimassa olevaa työsopimusta koskaan. Ei saa asuntolainaa eikä lomaa.
Lainaa voi saada. Tiedän useita joilla ei ole toistaiseksi voimassaolevaa työsopimusta, vain määräaikaisia. Mutta koska määräaikaisia on aina jatkettu, se ei ole ollut este lainan saaneille. Myös lomaa voit pitää, sinun vain täytyy sopia siitä työnantajan kanssa.
Hahahhaha joo niin varmaan. Vähintään pitää olla vakavarainen täysaikaisesti töissä oleva takaaja tai kaksi sun muuta. Eivät todellakaan jollekin pätkäläiselle mitään lainoja myönnä
Edes osamaksua telkkariin ei välttämättä saa määräaikaisena :D
Vierailija kirjoitti:
Niin, moni täällä jaksaa kmuistuttaa että 40-50 vuotta sitten inflaatio söi ne korkeat korot, mutta jostain syystä se unohtuu että 2000-luvulla ei ole juuri ollut korkoja syötäväksi. Samoin unohtuu se että vaikka tilastojen mukaan asuntojen hinnat suhteessa palkkoihin ovat tällä hetkellä suurinpiirtein samaa tasoa kuin 80-luvun alkupuolella niin llaina-ajat ovat kaksinkertaistuneet eli joutui maksamaan paljon isompia lyhennyksiä ja muuhun kulutukseen jäi rahaa vähemmän.
Olisikin, eikä karu totuus pks alueella yleisestikin.
Helsingin kaupungin vuoden 2023 hintakatsauksesta:
Asuntojen hinnat ovat kuitenkin lähes 2,5-kertaistuneet vuoden 2000 hintatasosta, ja hintakehitys on ollut huomattavasti nopeampaa kuin muualla Suomessa. Asuntojen hintakehitys on toisaalta eriytynyt Helsingissä ja on erityisesti seurausta keskusta-alueen eli kalleusalueen 1 hintojen kolminkertaistumisesta, eikä kalleusalueen 2 hintakehitys jää juurikaan siitä jälkeen. Lähiövyöhykkeellä, kalleusalueilla 3 ja 4, asuntojen hinnat ovat noin kaksinkertaistuneet tällä vuosituhannella.
Luvut on vielä rumempia kun vertaillaan lamavuosien jälkeisiä lukuja viime vuoden numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se onkin, kun aina ei ole jatkettu. Yhtenä syynä olla jatkamatta taisi lopulta olla juurikin se, että olisin halunnut pitää lomaa sopimusten välillä jossain vaiheessa. Se ei miellyttänyt työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahhaha joo niin varmaan. Vähintään pitää olla vakavarainen täysaikaisesti töissä oleva takaaja tai kaksi sun muuta. Eivät todellakaa
Älä valehtele, henkilötakauksia ei ole vaadittu tai hyväksytty vuosikymmeniin. Ja pätkätyöläiset saa kyllä lainaa, kun on osoittaa että töitä on aina löytynyt. Täällä valehdellaan, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se onkin, kun aina ei ole jatkettu. Yhtenä syynä olla jatkamatta taisi lopulta olla juurikin se, että olisin halunnut pitää lomaa sop
No mitä valitat, pitäisikö sinusta työttömälle myöntää lainaa? Millä se sen maksaisi. Ei ikinä työttömät ole mitään asuntoja ostelleet, tiedoksi vaan Tiltulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 94 rivari maksoi 112x mun nettopalkkani ja korko oli 16%
Vastaava rivari nyt 110x nettopalkan verran, korko 4%
Mites tuo nyt menikään?
Ei se ole noin yksinkertaista. Et huomioinut laskelmissasi koko laina-ajan korkoja etkä asunnon arvonnousua/laskua. Tottakai asuntoa ostaessa pitää laskea, että selviytyy lainasta ja muista omistusasumisen kuluista koko laina-ajan, ei vain ostohetkellä.
Esim. 2010-luvulla korot ovat olleet ennätysmatalalla, jolloin lainapääoma on lyhentynyt vauhdilla.
Laina vv 86-94 - lyhennystä 0e, korkoja maksettu lähes asunnon arvon verran. Sama hinta v 86 ja 94.
Nyt jos ajattelee 8v taaksepäin korot on olleet 0% 5v ja 4% 3v. Arvo on noussut hitaasti mutta kuitenkin ja laina lyhentynyt koko ajan.
Paljon parempi tilanne!
Täällä on ihme märinää, oikeasti nollakorot on olleet ihan parasta aikaa maksaa asunto pois. Fiksut maksoi, tyhmät itkee ja valehtelee, että joskus ennen muka olisi työttömälle mitään asuntolainoja myönnetty.