Jatkuva väsymys vaikka nukun mielestäni hyvin
Olen siis tällä hetkellä vielä kotona hoitovapaalla taaperon kanssa ja olen jatkuvasti tosi väsynyt. Lapsi nukkuu nykyisin täydet yöt. Olen ollut nyt muutaman vuoden ajan tosi väsynyt oikeastaan joka päivä. Raskausaikana luulin, että väsymys johtui raskaudesta. Vauva-aikana luulin, että vauvan yöheräilyt aiheuttivat väsymystä, mutta nyt en enää tiedä. Olen normaalipainon ylärajoilla. Välillä tulee syötyä suhteellisen terveellisesti. Välillä kausittain sitten huonommin. Menen nukkumaan monesti jo 21-22 ja herään 6-7. Viikonloppuisin saatan nukkua pidempäänkin ainakin toisena aamuna. Siltikään väsymys ei helpota. Päivät eivät ole kuormittavia ja olenkin miettinyt tekeekö kotona olo minut väsyneeksi. Muistelen kuitenkin olleeni väsynyt myös töissä ollessani.
Kuinka saisin itseni piristymään? Tutkiiko julkinen puoli tällaista väsymystä jos soitan terveyskeskukseen? Olen syönyt lisärautaa raskaudesta asti, kun hemoglobiini laski johonkin 110. Ferritiiniä ei ole koskaan mitattu, eikä myöskään muutakaan tutkittu.
Ideoita? Kokemuksia? Rahaa ei olisi nyt mennä yksityiselle?
Kommentit (51)
Veikkaan että kyse on liikkumattomuudesta, huonosta ruokavaliosta ja ehkä päälle jonkinasteisesta raudanpuutteestakin.
Kannattaa myös katsoa d-vitamiinitasot, minulla oli pari vuotta taaksepäin sitten arvot tosi matalalla ja se näkyi väsymyksenä. Nukuin 10h öisin + päikkäreitä päälle ja silti olin väsynyt.
Paino on kyllä tosiaan noussut ennen raskautta ja tähän hetkeen tasaisesti koko ajan. Raskauskiloja on siis jäljellä. Liikun aika vaihtelevasti. Välillä jaksan panostaa useamman kerran viikkoon ja välillä on viikkoja kun en jaksa, jolloin myös syön huonosti.
D-vitamiinia olen myös syönyt purkista, mutta olisihan näitä varmaan hyvä katsoa verikokeilla.
Ap
Raskauden aikana ne rauta varastot yleensä kuluu tyhjiin. Eikä ne nopeasti palaudu. Eli tankkaa rautaa.
En tiedä tutkiiko terveyskeskuslääkäri väsymystä. Sen tiedän, että jotkut ovat saaneet diagnoosin väsymyksestä johtuen.
Ottaisin beroccaa ja c ja d vitamiinilisää ainakin sinun asemassa. Kevyenpää sapuskaa kaiketi pitäisi syödä. Minulle päikkärit maistuu, jos syön makaronia/pastaruokaa. Ehkä liikaa hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Paino on kyllä tosiaan noussut ennen raskautta ja tähän hetkeen tasaisesti koko ajan. Raskauskiloja on siis jäljellä. Liikun aika vaihtelevasti. Välillä jaksan panostaa useamman kerran viikkoon ja välillä on viikkoja kun en jaksa, jolloin myös syön huonosti.
D-vitamiinia olen myös syönyt purkista, mutta olisihan näitä varmaan hyvä katsoa verikokeilla.
Ap
Mainitse myös tuo painonnousu, kun soitat terveyskeskukseen. Toivottavasti sinut tutkitaan yhtä helposti kuin minut.
Voi johtua siitä että kauan on joutunut nukkuu pätkissä. Lisäksi vauva vaatii sinulta intensiivistä sitoutumista häneen joka hetki päivän aikana. Sellainen todella väsyttää. Mä itse olen kokenut että energiaa arjen pyörittämiseen alkaa saada siinä vaiheessa kun pääsee itse töihin lepäämään.
Millainen lämpötila asunnossa? Täällä pirun kuuma ja siksi nukun huonosti = väsyttää jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tutkiiko terveyskeskuslääkäri väsymystä. Sen tiedän, että jotkut ovat saaneet diagnoosin väsymyksestä johtuen.
Ottaisin beroccaa ja c ja d vitamiinilisää ainakin sinun asemassa. Kevyenpää sapuskaa kaiketi pitäisi syödä. Minulle päikkärit maistuu, jos syön makaronia/pastaruokaa. Ehkä liikaa hiilaria.
Kyllä terveyskeskuksesta saa lähetteen verilokeisiin. Niistäkin näkee melko paljon.
Voisin kokeilla nyt noita vitamiineja ja terveellisempää ruokavaliota. Syön aika paljon höttöhiilareita... Vaaleaa leipää, makaronia yms. Ja pitäisi kyllä kokeilla lisätä myös liikuntaa. Kilpirauhaskokeisiin olisi kyllä hyvä päästä. Voisin yrittää julkiselle soitella, mutta jos en pääse niin täytyy odotella töihin paluuta, että saan vaikka verikokeita otettua yksityisellä. Hemoglobiini, ferritiini, kilpirauhas -arvot ja d-vitamiini?
Ap
Uniapnea testeihin. Tämä on tosi yleinen suomalaisilla
Onko mahdollista, että olisi masennusta?
Voi ei, toivottavasti ei ole mitään uniapneaa. En varmaan ikinä saisi nukuttua sen laitteen kanssa, kun olen niin huono nukkuja muutenkin. Nukahtaminen on välillä vaikeaa.
Masennus voisi periaatteessa olla mahdollinen, mutta ei tällä hetkellä ainakaan kovin pahana ole.
Olisikohan näihin jotain itsehoitoa mitä voisin kokeilla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisin kokeilla nyt noita vitamiineja ja terveellisempää ruokavaliota. Syön aika paljon höttöhiilareita... Vaaleaa leipää, makaronia yms. Ja pitäisi kyllä kokeilla lisätä myös liikuntaa. Kilpirauhaskokeisiin olisi kyllä hyvä päästä. Voisin yrittää julkiselle soitella, mutta jos en pääse niin täytyy odotella töihin paluuta, että saan vaikka verikokeita otettua yksityisellä. Hemoglobiini, ferritiini, kilpirauhas -arvot ja d-vitamiini?
Ap
Tuo makaroniruoka tekee väsymyksen minulle ja puolisolleni. Puoliso söi tänään makaronilaatikkoa, jonka jälkeen meni tirsoille poikkeuksellisesti. Yleensä touhuaa aamusta iltaan kaikkea. Totesin vaan tänään, että näyttää väsyttävän häntäkin. Me ollaan lopetettu kokonaan vaalean leivän syöminen. Minä en syö edes keksejä tai pullaa saatikka muuta makeaa. En edes maustettuja jugurtteja.
Olen kokenut väsymystä pitkään. Kuvailisin jo krooniseksi sitä. Oli se vauva-arki aikoinaan pitkään kun 2 lasta syntyi n. vuoden ikäerolla. Sitten puolison armoton kuorsaaminen herätti monta kertaa yössä. Puoliso kävi uniapneatestissä. Epäilen jo itsellänikin sitä.
Mut joo minä napsin c ja d vitamiinia, sinkkiä, monivitamiinia, joskus punariisikapseleita ja joskus rautaa.
Ai niin unohdin noista lisävitskuista magnesium-sitraatin ja kalsium-d (kommentti 16)
Sulta pitäisi mitata hemoglobiini ja ferritiini. Voi olla, että rauta ei imeydy tai syöt liian pientä annosta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Verensokeri yleensä mitataan väsyneiltä noiden lisäksi.
Onkohan mahdollista, että kakkostyypin diabetes aiheuttaisi väsymystä?
En tiedä tutkitaanko pelkkää väsymystä, mutta itse sain verikokeet (mm. kilpirauhas-arvot), kun paino oli noussut nopeasti muutaman kilon ja oli väsymystä.