HS: Nykyisin aikuisen miehen keskipituus on Suomessa 180,7 senttimetriä ja naisen 167,2 senttimetriä.
"Työssään Mäkitie on huomannut, että oma pituus huolettaa eritoten poikia. Lyhyeksi jääminen tai pelko siitä synnyttää paineita. Joissakin urheilulajeissa lyhyys ja viivästynyt murrosikäkehitys voi vaikuttaa myös suorituskykyyn.
Tyttöjen kohdalla suhtautuminen on aiempaa suopeampaa, sillä ennen tytöt jännittivät pituuden liiallista venähtämistä. Nyt yleinen ilmapiiri sallii paremmin pitkätkin naiset"
Kommentit (165)
On se hienoa olla naisena pidempi kuin keskimittainen suomalainen mies. Eipähän tosin tarvitse festareilla tai keikoilla pahemmin varvistella nähdäkseen.
Ei sillä, eipä se miehen pituus minua sen suuremmin kiinnosta jos nyt päälle metri maanpinnasta ollaan. Miehiä ja poikia nuo omat ja "sen" pituudet taitaa enemmän kiinnostaa ja puhuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena viestiin 93/93, jota vauva.fi ei anna minun lainata: olenko väittänyt, että naisten pitää tykätä lyhyistä miehistä? Älä laita sanoja suuhuni äläkä ole epärehellinen. Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, kiitos. Ja sinä olet viimeinen ihminen kutsumaan ketään tyhmäksi, kun et edes ymmärrä lukemaasi. Ihmisillä saa tietenkin olla omat makunsa. Minä vain sanoin, että lihavuutta (elämäntapavalinta) ei voi verrata pituuteen (geenit).
Kukahan se täällä ei ymmärrä lukemaansa, katso se ensimmäinen viesti ja vastaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena viestiin 93/93, jota vauva.fi ei anna minun lainata: olenko väittänyt, että naisten pitää tykätä lyhyistä miehistä? Älä laita sanoja suuhuni äläkä ole epärehellinen. Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, kiitos. Ja sinä olet viimeinen ihminen kutsumaan ketään tyhmäksi, kun et edes ymmärrä lukemaasi. Ihmisillä saa tietenkin olla omat makunsa. Minä vain sanoin, että lihavuutta (elämäntapavalinta) ei voi verrata pituuteen (geenit).
Geeneillä on aika paljonkin tekemistä sen lihavuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
Harvoin tytöt kasvaa enää 16v jälkeen.
Ei pojistakaan monet kasva enää tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
Missä iässä sinä kasvoit siihen 159? Minä olen vähän pidempi, mutta muistan vieläkin, että peruskoulun viimeinen mittaus 15 tai 16v. näytti saman tuloksen mitä tänäkin päivänä.
En muista. Olen jo 40 -vuotias, mutta lyhyt olen ollut aina. Koulussakin olin aina luokan lyhyin.
Minä taas olin lapsena pitkä, mutta aikuisena lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 149 cm ja kyllä vain olisi kaikki helpompaa jos olisi keskikastia eikä nysä. Maailma on rakennettu (miehen) keskimittojen mukaan. Olisimpa edes 165 cm.
Ihan totta. Minä olen sen 165 cm ja kaikki on rakennettu miesten keskipituuden mukaan. Tuolit, keittiön kaapit, auton istuimet jne. Ottaa päähän useasti, kun kuitenkin olen naiseksi keskimittainen ja jossain päin maailmaa jopa pitkähkö ihminen. Niin silti liian lyhyt istumaan mukavasti nojatuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä oken 180,5 senttiä pitkä ja naisia ei näy missään...
Pituus ei kompensoi älyllisiä puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan se täällä ei ymmärrä lukemaansa, katso se ensimmäinen viesti ja vastaa siihen.
V*ttu sä olet tyhmä. Lopeta jo ennen kuin nolaat ittees entistä enemmän.
Vähän liian pitkä alkaa olla jo omaan makuun naisella tuo pituus, näyttää isolta. Jos jalkakin kasvaa samassa suhteessa niin ei kiitos.
Ymmärrän hyvin, että teinit kriiseilevät kaikesta, mutta miettivätkö aikuiset ihmiset jotain pituusjuttuja? Oikeasti mitä ihmettä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kukaan ei ole geneettisesti ohjelmoitu lihavuuteen ellei ole jokin todella harvinainen tauti kyseessä. Ehkä kaikilla ei voi olla pyykkilautavatsaa, mutta kenenkään ei kuulu olla lihava. Läskien tekosyitä vain.
Miehessä kyllä kiinnostaa oikeastaan ihan kaikki muu enemmän, kuin pituus. Persoona ja älykkyys noin esimerkiksi.
Suomalaiset naiset ovat THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttimetriä pitkiä. Miesten keskipituus Suomessa on 177,5 senttiä.
Julkaistu: 29.6.2024
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttimetriä pitkiä. Miesten keskipituus Suomessa on 177,5 senttiä.
Julkaistu: 29.6.2024
Irlantilainen näyttelijä Cillian Murphy on 172 senttimetriä pitkä. Hänet tunnetaan muun muassa Peaky Blinders -televisiosarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin 160 cm niin voisin seurustella 165 cm pitkän miehen kanssa, mutta kun olen 170 cm niin en voi.
Sikäli harmi, että parhainta kohtelua olen saanut juuri itseä lyhyemmiltä miehiltä esim. yksi mieslääkäri oli niin huolehtiva, että joku saa hänestä aarteen.
Tuo kuulostaa samalta hörhöilyltä kuin parinvalinta horoskooppien perusteella. Harvemmin fiksut miehet jaksavat naisen hörhöilyä, joten kannattanee hieman reflektoida.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti on toiminut naisten pituuseugeniikka. "E-e-ei m-miehen pituudella ole väliä..."
Joillekin ehkä ei ole väliä, mutta hyvin monelle naiselle on.
Anoppini ei koskaan hyväksynyt minua. Yritti manipuloida jopa eroamaan ja kaveeraa mieheni pitkien exien kanssa muistutellen heistä kumppanilleni. Oli jopa surullinen raskausuutisestamme
Hänen sukunsa +190cm väkeä pullollaan ja olen itse 156cm
Onneksi miehelleni luonne tärkein
Olen syntynyt 70 luvulla ja mitä sontaa meille on siihen aikaan oikein syötetty kun miesten keskipituus oli 175? Ei ole luonnollista että keskipituus muuttuu näin rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kukaan ei ole geneettisesti ohjelmoitu lihavuuteen ellei ole jokin todella harvinainen tauti kyseessä. Ehkä kaikilla ei voi olla pyykkilautavatsaa, mutta kenenkään ei kuulu olla lihava. Läskien tekosyitä vain.
Rasvasolut muodostuvat jo lapsena ennen 20-vuotta, sen jälkeen rasvasolut eivät enää lisäännyt, mutta suurenevat, jos lihoaa. Eli kannattaa pyytää lapsuuskuva.
Tiedän henkilöitä jotka ovat urheilleet, mutta lihoneet takaisin, kun eivät ole enää jaksaneet urheilla.
Jos on hoikka nuorena on helpompi laiduttaa aikuisena, se vaatii vähemmän liikuntaa.
Ok.
Meillä me vanhemmat ollaan 168cm ja 171cm, lapset 175cm ja 185cm.