Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€

Vierailija
04.10.2026 |

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…

Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kunnon englantilaisiin goodyear welted nahkasaappaisiin 700 euroa. Ne ovat 15v jälkeen liki uudenveroiset. Johonkin takkiin tai housuihin ei perse kestäisi käyttää noin paljoa rahaa. Ne taas jotka ostaa jotain 3000€+ räätälinpukuja on eri sosioekomista luokkaa kuin minä.

-kalusteseppä

Vierailija
2/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä työtä tekee. Jos työnantaja kustantaa vaatteet silloin ei tarvitse itse kuluttaa paljon mitään. Jos taas on paljon asiakastehtävissä ns edustamassa ja joutuu hankkimaan kaiken itse silloin nuo summat ei riitä mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika vähän. Ei tuohon hintaan saa kuin absoluuttisen halvinta kiinalaista polyesteria kaapin täyteen. Pelkästään kunnollinen talvitakki joka toimii 25-35 asteen pakkasilla maksaa paljon enemmän kuin tuo 196 euroa.

Johonkin juttuihin en jaksa panostaa kuten sukat. Halvimmat mahdolliset vain jostain tokmannilta. Kovana talvena jotkut villasukat.

Vierailija
4/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä työtä tekee. Jos työnantaja kustantaa vaatteet silloin ei tarvitse itse kuluttaa paljon mitään. Jos taas on paljon asiakastehtävissä ns edustamassa ja joutuu hankkimaan kaiken itse silloin nuo summat ei riitä mihinkään.

No tämä, säästö ollut valtava vuosien varrella kun työnantajan puolesta vaatteet. Vapaa-ajalla käytän lähinnä urheiluvaatteita ja nekin on halvimmasta päästä marketista.

Vierailija
5/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisältää myös kengät, ei ole paljon.

Samoja vaatteita voi korjata ja käyttää monta vuotta. 

Vierailija
6/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aika vähän. Ei tuohon hintaan saa kuin absoluuttisen halvinta kiinalaista polyesteria kaapin täyteen. Pelkästään kunnollinen talvitakki joka toimii 25-35 asteen pakkasilla maksaa paljon enemmän kuin tuo 196 euroa.

Johonkin juttuihin en jaksa panostaa kuten sukat. Halvimmat mahdolliset vain jostain tokmannilta. Kovana talvena jotkut villasukat.

Ihan joka talveksi ei varmaan uutta talvitakkia ostella.

Vierailija
7/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pankkialalla b2b 00-luvun lopulla. Tuollainen summa meni johonkin kunnolla leikattuihin housuihin tai silkkisolmioon. Sanomista tuli jos liian monta päivää aina samoissa vaatteissa. Tuohon pitäisi minimissään laittaa nolla perään tietyillä aloilla.

Vierailija
8/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

Vierailija
9/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta paljoakaan vaatteita mutta edelliset kengät esim maksoi 240. Laatu maksaa ja ulkoilukamppeet myös. Ostan lähinnä villaa, pellavaa, teknistä ja hyviä kenkiä. Merkit ei kiinnosta mutta laatu kyllä.

Vierailija
10/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.

Vierailija
11/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki, mutta pakko järkevällä ihmisellä on olla rotaatiossa vähintään parit hyvät kengät ja pari hyvää takkia. 

Ne vaatteet tuhoutuvat aika nopeasti jos yhtä ja samaa kenkäparia tai takkia käyttää jokaikinen päivä.

Vierailija
12/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään hienommat vaatteet maksaa Suomessa järkyttävästi ihan perus vaatekaupoissakin, silti laatu on halvinta kiinalaista kuraa.

Suomalaiset on köyhää kansaa eikä rahalle saa mitään vastinetta. Vaatteet on myös helppo kohta vähentää kulutusta jos kaapissa on ennestään edes jotain päällepantavaa.

Vierailija
13/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä summia. 

Vierailija
14/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

kuinka paljon niitä juhlia muka on? hyppäsin nuoruuden ns kulttuuriväen hössötyksissä ja koskaan en ole esim korkokenkiä tarvinnut. luojan kiitos enää ei tarvitse tuollaisissa turhuuksissa pönöttää, melkoista kaasujen haistelua ja saman väen näkemistä.

Vierailija
15/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta eri. Vaatteiden ostoja joutuukin rytmittämään peräkkäisille vuosille ja säästämään. Jos edellisenä vuonna joutui hankkimaan talvitakin, saattaa seuraavana vuonna olla listalla talvikengät, seuraavana vuonna välikausitakki, jne. Alusvaatteita ja sukkia joutuu ostamaan joka vuosi.

Vierailija
16/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.

Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.

Vierailija
17/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. En ymmärrä, miten summa voi naiselle riittää. Olen työtön ja menee pelkästään rikkoutuviin rintaliiveihin se 80€ per kappale. Ei ole varaa pitää kuin kahta paria - toinen pesussa ja toinen käytössä.

Surkeita kenkiä en enää osta, etenkään Prisman 70 euron kiinalaisia polyuretaanikenkiä jotka kirjaimellisesti murenevat pohjasta vuodessa parissa.

Vierailija
18/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee joskus enemmän ja joskus vähemmän. Nyt hajosi halpis ulkoilukengät, joten uudet maksaa taas sen 100-200 ja ne on puolessa vuodessa taas rikki.

Vierailija
19/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.

Jos on pienet tai olemattomat tissit ei välttämättä tarvitse liivejä ollenkaan. Mitä isompi koko sitä isompi kuluerä se on. Miehillä ei tuotakaan ongelmaa ellei jotkut jättimäiset miestissit.

Vierailija
20/42 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itsellä pitää olla uusi mekko jos on samat ihmiset kuin edellisissä juhliss. Myös töissä miehet ovat samassa asussa monta viikkoa mutta naiset eri asuissa. Joten pakko niitä vaatteita ostaa enemmän, vaikka en yhtään niin paljon panosta kuin jotkut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme