HS: Nykyisin aikuisen miehen keskipituus on Suomessa 180,7 senttimetriä ja naisen 167,2 senttimetriä.
"Työssään Mäkitie on huomannut, että oma pituus huolettaa eritoten poikia. Lyhyeksi jääminen tai pelko siitä synnyttää paineita. Joissakin urheilulajeissa lyhyys ja viivästynyt murrosikäkehitys voi vaikuttaa myös suorituskykyyn.
Tyttöjen kohdalla suhtautuminen on aiempaa suopeampaa, sillä ennen tytöt jännittivät pituuden liiallista venähtämistä. Nyt yleinen ilmapiiri sallii paremmin pitkätkin naiset"
Kommentit (165)
Mitä ihmettä ap kirjoittaa?
Me Naiset 03/2024:
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000010269823.html
SUOMALAINEN nainen on THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttiä pitkä, kun taas suomalaisella miehellä pituutta on puolestaan keskimäärin 177,5 senttiä.
Pituus on voimakkaasti perinnöllistä. Perinnöllisyyden lisäksi siihen vaikuttavat ympäristötekijät ja esimerkiksi ravitsemus. Suomalaiset ovatkin viimeisten sadan vuoden aikana venähtäneet melkoisesti. Vielä sata vuotta sitten kansamme oli huomattavasti muita Pohjoismaita lyhyempiä: suomalaisten naisten keskipituus oli tuolloin noin 154 senttiä ja miesten 168 senttiä.
Nykyään 1829-vuotiaat naiset ovat keskimäärin 164,8-senttisiä ja miehet 180,8-senttisiä. Yli 65-vuotiaiden naisten keskipituus on puolestaan 159,4 senttiä ja miesten 173,7-senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70 luvulla ja mitä sontaa meille on siihen aikaan oikein syötetty kun miesten keskipituus oli 175? Ei ole luonnollista että keskipituus muuttuu näin rajusti.
Se oli varmaan koko väestön keskipituus? Tässä ovat nuorimmat ikäluokat. Ehkä tai sitten jotain espoolaisperheiden lapsia. Lapissa tai Itä-Suomessa tai Itä-Helsingissä ei ole mitattu ketään tähän tutkimukseen.
Kyllä pääkaupunkiseudulla huomaa, että tämän päivän nuoret ovat pidempiä kuin tädit ja sedät.
Jaa, edelleen olen naisten keskipituutta pidempi.
N52
Albert Einsteinilla oli pituutta 167 cm. Mitä? Ovat lyhyet miehet fiksumpia?
Faktat sikseen ja leikitään, että ap:n otsikko on totta, vaikka pelkästään Google ja thl:n tilastot kertovat muuta. Maksumuurin takana joten vaikea sanoa onko kyse ap:n luetunymmärtämisestä vai toimittajan ongelmasta ymmärtää tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70 luvulla ja mitä sontaa meille on siihen aikaan oikein syötetty kun miesten keskipituus oli 175? Ei ole luonnollista että keskipituus muuttuu näin rajusti.
Oltiin ehkä keskiarvoisesti lyhyempiä mutta jos se yhtään lohduttaa niin oltiin myös laihempia.
Entä paino! Sehän on noususuhteinen 70-vuotiaaksi asti, jolloin alkaa hieman laskemaan.
Hurjaa ajatella, että 30 v naiset painaa jo yli 70 kg, 40v 75 kg ja 47-vuotiaat jo 79kg.
itse painoin 55 kg, nelivitoseksi saakka, nyt vaihtareita odotellessa 48 vuotiaana jo 59 kg.
pituutta 168.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kiinni kasvoista ja niiden hyvästä luustosta ja nenän muodosta..kukaan halua pottunokka tissiposkea ukkoa..
Kaunis nenä ei ole kovin yleinen, joten nenän muodossa iso osa joutuu tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ap kirjoittaa?
Me Naiset 03/2024:
SUOMALAINEN nainen on THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttiä pitkä, kun taas suomalaisella miehellä pituutta on puolestaan keskimäärin 177,5 senttiä.
Pituus on voimakkaasti perinnöllistä. Perinnöllisyyden lisäksi siihen vaikuttavat ympäristötekijät ja esimerkiksi ravitsemus. Suomalaiset ovatkin viimeisten sadan vuoden aikana venähtäneet melkoisesti. Vielä sata vuotta sitten kansamme oli huomattavasti muita Pohjoismaita lyhyempiä: suomalaisten naisten keskipituus oli tuolloin noin 154 senttiä ja miesten 168 senttiä.
Nykyään 1829-vuotiaat naiset ovat keskimäärin 164,8-senttisiä ja miehet 180,8-senttisiä. Yli 65-vuotiaiden naisten keskipituus on puolestaan 159,4 senttiä ja miesten 173,7-senttiä.
Minun yksi 1800-l. alussa syntynyt esi-isäni oli ollut n. 200 cm pitkä. Hän eli Oulun seudulla. En tiedä sitä sukuhaaraa taaksepäin. Mistä lie tulivat. Eli ennenkin oli tosi pitkiä ihmisiä.
Muistan kun minut mitattiin armeijan kutsuntatarkastuksessa vuonna 1997 ja silloin miesten keskimitaksi sanottiin 179,5 cm. Olin itse 180 cm, eli vähän tuota pidempi. Nyt on sitten tultu sentti ylöspäin.
Sota-aikana miesten keskipituus oli 173 cm. Silloin 180 senttinen oli pitkä ja joku 190 cm valtava.
Niin ne muuttuu.
Oletan että penikset on kasvaneet myös? Se kuulostaisi loogiselta. Tytöt saa olla onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
Minä olin jo 70-luvulla liki 170 cm pitkä 12-vuotiaana. Lopulliseksi pituudeksi tuli 174 cm enkä ollut edes luokkani pisin tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että penikset on kasvaneet myös? Se kuulostaisi loogiselta. Tytöt saa olla onnellisia.
Ainakin nuorten poikien housut pullottaa häiritsevästi joka paikassa kun niitä kävelee. Yleensä ovat pitkiä, tai ainakin vähintään tuon reilun 180 cm.
Aa, mä oon 170,5cm ja luokkani lyhyimpiä.
T. N32v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuorten poikien housut pullottaa häiritsevästi joka paikassa kun niitä kävelee. Yleensä ovat pitkiä, tai ainakin vähintään tuon reilun 180 cm.
Nuoret naiset ovat taas täysin muodottomia. Tosi outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena viestiin 93/93, jota vauva.fi ei anna minun lainata: olenko väittänyt, että naisten pitää tykätä lyhyistä miehistä? Älä laita sanoja suuhuni äläkä ole epärehellinen. Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, kiitos. Ja sinä olet viimeinen ihminen kutsumaan ketään tyhmäksi, kun et edes ymmärrä lukemaasi. Ihmisillä saa tietenkin olla omat makunsa. Minä vain sanoin, että lihavuutta (elämäntapavalinta) ei voi verrata pituuteen (geenit).
Kukahan se täällä ei ymmärrä lukemaansa, katso se ensimmäinen viesti ja vastaa siihen.
V*ttu sä olet tyhmä. Lopeta jo ennen kuin nolaat ittees entistä enemmän.
Noni lyhyen miehen aggressiohan se sieltä
Hyvä tietää, että 192 cm mies on lyhyt. :D
Vierailija kirjoitti:
Aa, mä oon 170,5cm ja luokkani lyhyimpiä.
T. N32v
Millaisella luokalla 32 v täti oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli varmaan koko väestön keskipituus? Tässä ovat nuorimmat ikäluokat. Ehkä tai sitten jotain espoolaisperheiden lapsia. Lapissa tai Itä-Suomessa tai Itä-Helsingissä ei ole mitattu ketään tähän tutkimukseen.
Tunnetustihan se yksi 180cm+ tutkimus oli silloin aikoinaan mitattu espoossa. Varmaan se sama pätee tähänkin tutkimukseen. Ei suomalaiset nyt niin pitkiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän liian pitkä alkaa olla jo omaan makuun naisella tuo pituus, näyttää isolta. Jos jalkakin kasvaa samassa suhteessa niin ei kiitos.
Tottakai sen jalan pitää kasvaa suhteessa, muutenhan se näyttäisi ihan friikiltä! Mikä friikkienrakastaja sä oikein olet?
Naisen kuuluu olla lyhyt pieni ja siro, pieni jalkainen. Minkäs sille mahtaa, kai se on biologinen juttu. T. Mies
Ei ole biologinen juttu, on olemassa pitempiä ja lyhyempiä naisia kuten myös miehiä. Lapset ovat pieniä, se on biologinen juttu, siis siihen asti kunnes alkavat kasvaa pituutta.
Hesarilla on siis joku uusi tilasto, jossa suomalaisten keskipituus on kasvanut useita senttejä muutamassa vuodessa, kun taas vuoden 2017 tiedot ovat suunnilleen samat kuin n. 30 vuotta sitten vai onko ap ymmärtänyt väärin lukemansa?
Tämän vuoden kevään artikkeli: