HS: Nykyisin aikuisen miehen keskipituus on Suomessa 180,7 senttimetriä ja naisen 167,2 senttimetriä.
"Työssään Mäkitie on huomannut, että oma pituus huolettaa eritoten poikia. Lyhyeksi jääminen tai pelko siitä synnyttää paineita. Joissakin urheilulajeissa lyhyys ja viivästynyt murrosikäkehitys voi vaikuttaa myös suorituskykyyn.
Tyttöjen kohdalla suhtautuminen on aiempaa suopeampaa, sillä ennen tytöt jännittivät pituuden liiallista venähtämistä. Nyt yleinen ilmapiiri sallii paremmin pitkätkin naiset"
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Olen vain 160 cm, mutta tytär on 175 cm ja poika 185 cm, olivat molemmat täysimittaisia jo 13-vuotiaina.
Pojat kasvavat usein hiukan tyttöjä myöhemmin. Nuorena on poikasi venähänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70 luvulla ja mitä sontaa meille on siihen aikaan oikein syötetty kun miesten keskipituus oli 175? Ei ole luonnollista että keskipituus muuttuu näin rajusti.
Se oli varmaan koko väestön keskipituus? Tässä ovat nuorimmat ikäluokat. Ehkä tai sitten jotain espoolaisperheiden lapsia. Lapissa tai Itä-Suomessa tai Itä-Helsingissä ei ole mitattu ketään tähän tutkimukseen.
Poikien äitinä toivoisin että yhteiskunta ei olisi näin vinoutunut
Kasvatanbheistä hyväluonteisia ja toivottavasti aikuistuessaan löytävät kumppanin joka lempeä eikä pinnallinen
Mä olen lyhyt, 161cm, ja opetan yläkoulussa. Jopa korkkarit jalassa olen monia tyttöjä lyhyempi. Seiskat on vielä usein pieniä, mutta tytöt on jo kasilla täysmittaisia ja pojat kasvaa hurjasti kasin ja ysin välisenä kesänä. Toki poikien kasvu monesti jatkuu vielä sen jälkeenkin.
Oma poikani on 14 ja hän on nyt 171cm. Oletan, että pituutta tulee vielä runsaasti. Murkkuikä vasta käynnistynyt. Isänsä on melkein 190cm ja pojan pituusennusteet sekä meidän vanhempien, isovanhempien ja oman kasvukäyrän mukaan ennustaa pituuden menevän jonnekin 182-185. Jäänee isäänsä lyhyemmäksi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena viestiin 93/93, jota vauva.fi ei anna minun lainata: olenko väittänyt, että naisten pitää tykätä lyhyistä miehistä? Älä laita sanoja suuhuni äläkä ole epärehellinen. Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, kiitos. Ja sinä olet viimeinen ihminen kutsumaan ketään tyhmäksi, kun et edes ymmärrä lukemaasi. Ihmisillä saa tietenkin olla omat makunsa. Minä vain sanoin, että lihavuutta (elämäntapavalinta) ei voi verrata pituuteen (geenit).
Kukahan se täällä ei ymmärrä lukemaansa, katso se ensimmäinen viesti ja vastaa siihen.
V*ttu sä olet tyhmä. Lopeta jo ennen kuin nolaat ittees entistä enemmän.
Noni lyhyen miehen aggressiohan se sieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena viestiin 93/93, jota vauva.fi ei anna minun lainata: olenko väittänyt, että naisten pitää tykätä lyhyistä miehistä? Älä laita sanoja suuhuni äläkä ole epärehellinen. Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, kiitos. Ja sinä olet viimeinen ihminen kutsumaan ketään tyhmäksi, kun et edes ymmärrä lukemaasi. Ihmisillä saa tietenkin olla omat makunsa. Minä vain sanoin, että lihavuutta (elämäntapavalinta) ei voi verrata pituuteen (geenit).
Kukahan se täällä ei ymmärrä lukemaansa, katso se ensimmäinen viesti ja vastaa siihen.
V*ttu sä olet tyhmä. Lopeta jo ennen kuin nolaat ittees entistä enemmän.
"Perus aikuisten ihmisten käytöstapoja, "
heh heh
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lyhyt, 161cm, ja opetan yläkoulussa. Jopa korkkarit jalassa olen monia tyttöjä lyhyempi. Seiskat on vielä usein pieniä, mutta tytöt on jo kasilla täysmittaisia ja pojat kasvaa hurjasti kasin ja ysin välisenä kesänä. Toki poikien kasvu monesti jatkuu vielä sen jälkeenkin.
Oma poikani on 14 ja hän on nyt 171cm. Oletan, että pituutta tulee vielä runsaasti. Murkkuikä vasta käynnistynyt. Isänsä on melkein 190cm ja pojan pituusennusteet sekä meidän vanhempien, isovanhempien ja oman kasvukäyrän mukaan ennustaa pituuden menevän jonnekin 182-185. Jäänee isäänsä lyhyemmäksi kyllä.
Kasvukäyräjutut voivat olla täyttä huuhaata. Oman pienen tyttöni kanssa jouduin jopa neuvottelemaan kasvuhormonin(!) aloituksesta lääkärin kanssa. Minun olisi pitänyt tehdä päätös aletaanko tytölle antaa kasvuhormonia, koska hän kasvoi alakäyrällä ja sitten putosi sieltäkin ja pituusennuste oli kuulemma vain 145 cm. Minä olen 165 ja isä 185. Sanoin kymmeneen kertaan, että olin itsekin koulussa aina lyhin ja kasvoin vasta lukioiässä, että ei voi olla totta että tyttö jää 140-senttiseksi. Ei oikein uskottu, mutta ei sentään vanhempien vastustaessa alettu antaa hormonia muuten täysin terveelle lapselle. Tytär on nyt 167 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 157cm, mies 194cm
Lapsen pituusennuste 181cm
Miksiköhän naiset on nykyään pidempiä kuin ennen ja vastaavasti miehet lyhyempiä? Omassa ikäluokassani keskimitta naisilla oli ehkä jotain n. 165-167cm ja miehet jotain 181-184cm (suurinpiirtein, en tiedä tarkkoja tilastoja).
Joo pojat monesti venyy vasta just ennen aikuisuutta. Muistan kuinka en koskaan pitänyt yhdestä pojasta koska oli lyhyt, vaikka hän kovasti tykkäsi minusta, mutta kun näin hänet tälleen aikuisena niin olikin yhtäkkiä pitkä! Oltiin ysiin asti samassa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Poikien äitinä toivoisin että yhteiskunta ei olisi näin vinoutunut
Kasvatanbheistä hyväluonteisia ja toivottavasti aikuistuessaan löytävät kumppanin joka lempeä eikä pinnallinen
Kasvata heistä myös miehet jotka eivät ole itse pinnallisia ja valikoi vain ne hoikimmat tytöt
Vierailija kirjoitti:
Jos on hoikka ennen 20 - ikävuotta niin on helpompi laihduttaa aikuisena, jos on lihonnut, koska rasvasoluja on vähemmän kuin sellaisella, jolla on ollut ylipainoa ennen 20-ikävuotta.
Ei pidä paikkansa ainakaan omalla kohdalla nyt 40v on tosi vaikeaa laihduttaa, oikeasti ihan järkyttynyt miten hankalaa tämä on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hoikka ennen 20 - ikävuotta niin on helpompi laihduttaa aikuisena, jos on lihonnut, koska rasvasoluja on vähemmän kuin sellaisella, jolla on ollut ylipainoa ennen 20-ikävuotta.
Ei pidä paikkansa ainakaan omalla kohdalla nyt 40v on tosi vaikeaa laihduttaa, oikeasti ihan järkyttynyt miten hankalaa tämä on!
On se silti helpompaa kuin jos on ollut ylipainoa ennen 20-ikävuotta, koska silloin on enemmän rasvasoluja. Jos on ollut hoikka niin rasvasolut ovat vain kasvaneet kokoa, mutta niitä on vähemmän.
Ei huolta seuraavan sukupolven keskipituus miehillä on varmasti 190 ja naisilla 180.
Sitäseuraava sukupolven sitten 10 senttiä lisää jne.
Koska pinnallisuus varmasti lisääntyy ja tärkein asia elämässä tulee olemaan pituuden vertailu, uskon että keksitään geeniteknologia, jolla voidaan karsia kaikki lyhyet pois. Samaan tapaan kaikki turhat yksilöt myös, LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vähän liian pitkä alkaa olla jo omaan makuun naisella tuo pituus, näyttää isolta. Jos jalkakin kasvaa samassa suhteessa niin ei kiitos.
Tottakai sen jalan pitää kasvaa suhteessa, muutenhan se näyttäisi ihan friikiltä! Mikä friikkienrakastaja sä oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oken 180,5 senttiä pitkä ja naisia ei näy missään...
Pituus ei kompensoi älyllisiä puutteita.
No kyllä se vähän kompensoi, mies 190cm peruskoulupohjalta 5.1 keskiarvo ja naisia jonossa oven
takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
No, ei se veljentyttö sen pidemmäksi enää kasva
Moni kasva vielä 18-20 vuotiaanakin pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän liian pitkä alkaa olla jo omaan makuun naisella tuo pituus, näyttää isolta. Jos jalkakin kasvaa samassa suhteessa niin ei kiitos.
Tottakai sen jalan pitää kasvaa suhteessa, muutenhan se näyttäisi ihan friikiltä! Mikä friikkienrakastaja sä oikein olet?
Naisen kuuluu olla lyhyt pieni ja siro, pieni jalkainen. Minkäs sille mahtaa, kai se on biologinen juttu.
T. Mies
Vierailija kirjoitti:
Hienosti on toiminut naisten pituuseugeniikka. "E-e-ei m-miehen pituudella ole väliä..."
Ei ole väliä. Mies on mua lyhyempi. Olen 164cm.