HS: Nykyisin aikuisen miehen keskipituus on Suomessa 180,7 senttimetriä ja naisen 167,2 senttimetriä.
"Työssään Mäkitie on huomannut, että oma pituus huolettaa eritoten poikia. Lyhyeksi jääminen tai pelko siitä synnyttää paineita. Joissakin urheilulajeissa lyhyys ja viivästynyt murrosikäkehitys voi vaikuttaa myös suorituskykyyn.
Tyttöjen kohdalla suhtautuminen on aiempaa suopeampaa, sillä ennen tytöt jännittivät pituuden liiallista venähtämistä. Nyt yleinen ilmapiiri sallii paremmin pitkätkin naiset"
Kommentit (165)
Minä oken 180,5 senttiä pitkä ja naisia ei näy missään...
Vierailija kirjoitti:
Pojat on aina mittaillu omaa pituuttaan.
Ja ihan turhaan. Jos ei nyt ammattiurheilijaksi aio...
Mun mies on 3-5 cm lyhyempi kuin minä (ei edes kiinnosta hänen tarkka pituutensa).
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä nykyään on jo teinitkin niin pitkiä etenkin tytöt. Mun veljentyttö on 16 -vuotias ja jo lähemmäs 170 cm. Itse olen pikku täti, vain 159 cm.
No, ei se veljentyttö sen pidemmäksi enää kasva
Mut on poistettu tindermatcheista ku oon kertonu mun pituuden
Hienosti on toiminut naisten pituuseugeniikka. "E-e-ei m-miehen pituudella ole väliä..."
Vierailija kirjoitti:
170-senttinen teinityttö ole vielä niin pitkä, että herättäisi huomiota. Yläkouluikäisissä löytyy varmaan joka koulussa 175-180-senttisiäkin tyttöjä. 159 pikku täti senttinen on keskivertoa lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kasvaa vielä. Itse kasvoin lukion aikana 4 cm.
175 cm nainen
Vierailija kirjoitti:
Hienosti on toiminut naisten pituuseugeniikka. "E-e-ei m-miehen pituudella ole väliä..."
Mä tein lapset itseäni lyhyemmän miehen kanssa. Ei kaikille ole pituudella väliä, joillekin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä oken 180,5 senttiä pitkä ja naisia ei näy missään...
Miten tämä liittyy aiheeseen? Meinaatko että pitäisi olla niin, että mitä lähempänä keskipituutta niin sen enemmän naisia?
Vierailija kirjoitti:
Harva väittää ettei miehen pituudella ole väliä. Kuten ei miehetkään väitä, että naisen kauneudella ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kasvaa vielä. Itse kasvoin lukion aikana 4 cm.
175 cm nainen
Ootpa kasvanut vielä myöhällä iällä. Itse en ole ala-asteen jälkeen kasvanut kuin leveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä sinä kasvoit siihen 159? Minä olen vähän pidempi, mutta muistan vieläkin, että peruskoulun viimeinen mittaus 15 tai 16v. näytti saman tuloksen mitä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mittaillut. M50
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, olen 172 cm.
Vai 171,5 cm? Olet varmaankin joku toinen.
163 cm oli vielä vuosi sitten naisten pituus.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin tytöt kasvaa enää 16v jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä sinä kasvoit siihen 159? Minä olen vähän pidempi, mutta muistan vieläkin, että peruskoulun viimeinen mittaus 15 tai 16v. näytti saman tuloksen mitä tänäkin päivänä.
En muista. Olen jo 40 -vuotias, mutta lyhyt olen ollut aina. Koulussakin olin aina luokan lyhyin.