Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"

Vierailija
12.07.2024 |

Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii 

Kommentit (456)

Vierailija
181/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pyydän apua, jos tarvitsen. En todellakaan pidä siitä, jos tullaan myymällä myymään. Eli tervehdys riittää.

Viimeksi apteekissa kuuntelin myyntipuhetta, koska en tahtonut olla töykeä. Yleensä kuitenkin tiedän jo kauppaan mennessäni mitä olen hakemassa, joten en erityisemmin tarvitse palvelua tai esittelemistä. Silloin, jos tarvitsen opastusta kysyn.

Myyjän tehtävänä on myydä. Jos ei pidä myyntitapahtumasta, kannattaa käyttää nettikauppoja.

Jos myyjä pakkomyymisellään karkottaa maksavan asiakkaan, hän ei ole kovin hyvä myyjä. Eli ei myyjänkään kannata yli-innokkaasti myydä koko ajan kaikille vain siksi, että tehtävänä on myydä. Pitää olla pelisilmää ja lukea asiakasta. Ja itse asiassa varsinkin vaateliikkeen myyjä on mielestäni vähintään yhtä paljon asiakaspalvelija kuin myyjä - mikäli nämä taidot hukassa, tuskinpa myymisestäkään mitään tulee.

Vierailija
182/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai olet kohdannut minut, joka on kohteliaisuudesta ollut kieltäytymättä, kun myyjä on vaikuttanut olevan niin innoissaan työstään ja samalla olen ollut hemmetin ärsyyntynyt, kun ei ole osattu lukea kehonkieltä ja siltä tultu myymään suu ja silmät täyteen sekä esittelemään asiantuntemustaan niin, että hyvä jos saa sanaa väliin.

----

No sittenhän myyjä on toiminut ihan oikein, kun on kysynyt tarvitseko apua. Kyllähän sinä tarvitsit apua, jotta sait tuntea itsesi tarpeelliseksi ja pääsit mielessäsi kuvittelemaan, että teit myyjälle palveluksen. Oikeasti sitä myyjä ei olisi haitannut ollenkaan, jos olisit sanonut, että haluat vain katsella. Palkka juoksee joka tapauksessa ja helpommallahan siinä pääsee, jos ei  tarvitse papattaa samoista tuotteista montaa kymmentä kertaa päivässä. Teossasi ei siis ollut mitään kohteliasta, mutta kiva jos sinulle tuli hyvä mieli ja koi

Suloisen naiivi ajatusmaailma sinulla. Ihan kuin se myyjä ei vain vetäisi aspa-roolia, vaan olisi aidosti superinnoissaan siitä, että saa kertoa päivästä ja vuodesta toiseen samat litaniat samoista tuotteista. Mutta onnittelut myyjälle, jos hän on onnistunut vakuuttamaan sinut näyttelijän taidoillaan ja vaikuttamaan aidosti innostuneelta. Sillä taktiikalla saa monet asiakkaat houkuteltua ostamaan, vaikka nämä olisivat tulleen vain katselemaan. Into tarttuu helposti ja huippumyyjäthän saavat luotua asiakkaalle tarpeita, joita hän ei itsekään tiennyt itsellään olevan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu kaupasta. jos on sekava läävä, niin saa joku muu etsiä, mitä sitten tarvitsenkaan. muuten voivat pitää naamansa kiinni.

Vierailija
184/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ihmeen ärsyyntyjiä tänne ketjuun on oikein tullut? Täällä on ihan asiallisesti keskusteltu siitä, että monet haluavat katsella rauhassa ja ottaa kontaktia myyjiin itse. Joku sitten on hermostunut tästä ja väittää tällaisia henkilöitä mielenterveysongelmaisiksi jurottajiksi. Joko huono provo, tai myyjä sellaisessa putiikissa, johon en mielelläni mene.

Eniten tuntuvat ärsyyntyvän ihmiset, jotka eivät pysty käsittelemään normaalia kohteliasta asiakaspalvelua. Ikävä kyllä myyjillä ei ole kykyä lukea asiakkaan ajatuksia ja siksi heidän on erikseen kysyttävä haluaako asiakas katsella rauhassa vai tarvitseeko hän heti apuja. Jos tätä ei kestä niin pakostikin on pääkopassa vikaa ja isosti. Myyjä tekee työtään, ei kiusaa  tahallaan. 

Aika monihan täällä oli sitä mieltä, että on ihan ok kysyä, tarvitaanko apua, jos myös kuuntelee ja huomioi saamansa vastauksen. Ei se mitään ajatustenlukua myyjältä vaadi, vaan normaalia kuuloa.

Vierailija
185/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pienissä putiikeissa on mielestäni erittäin hyvä, jos myyjä ottaa heti enemmän kontaktia. Ne ovat jo tiloina intiimimpiä kuin jotkut ketjuliikkeet ja tunnelma houkuttelee jutustelemaan enemmän. Harvoin niihin edes eksyy ihmisiä, jotka haluvat vain haahuilla rauhassa puhumatta kenellekään. 

Vierailija
186/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulle ei ole mikään ongelma puhua ihmisille, joten voin kieltäytyä, jos en tarvitse apua. Yleensä tarvitsen. Vaatekaupoista pääsee paljon nopeammin ulos, kun on myyjä auttamassa. Niissä en yleensä tarkasti tiedä, mitä olen hakemassa. Esimerkiksi viimeksi kävelin sisään ja sanoin, vain myyjälle, että "etsin itselleni housuja, jotka ovat väriltäjään jotain muuta kuin musta tai valkoinen." Myyjä vei samantien oikealle hyllylle, antoi pari vaihtoehtoa sovitettavaksi ja homma selvä. Kävelin liikkeestä ulos 15 minuttia myöhemmin mukanani kolmet housut. Ilman myyjän apua olisi mennyt ainakin tunti.

Sitten elektroniikkaliikkeistä on usein mahdotonta ostaa mitään ilman myyjän apua, koska tuotteita ei voi vain ottaa hyllystä. Niissä minulle riittää se, että myyjä tuo haluamani tuotteen. Osaan lukea netistä mitä tarvitsen ja tiedän sen jo valmiiksi. 

Te, jotka ärsyynnytte myyjien kysymyksistä, miten te omassa työssänne kommunikoitte työtovereiden tai asiakkaiden kanssa? Eriasteisilla murahduksillako vai vain kirjallisesti?

Vierailija
187/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
188/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.

Vierailija
189/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkaus ok, mutta ei mua haittaa avun tarjoaminenkaan.

Suunnistan aina myyjän luo, jos apua tarvitsen. Osaan pyytää sitä, toisin kuin nuo aiemmat vastaajat, joissa on näpistelijöitä.

Vierailija
190/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä. 

Vierailija
191/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän siitä, että kysytään. Jos ei kaipaa apua niin sanoo vaan "en tarvii apua".

Se vasta tuntuukin inhottavalta, kun ei saa edes kontaktia myyjään, kun tarvitsisi apua.

Vierailija
192/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai olet kohdannut minut, joka on kohteliaisuudesta ollut kieltäytymättä, kun myyjä on vaikuttanut olevan niin innoissaan työstään ja samalla olen ollut hemmetin ärsyyntynyt, kun ei ole osattu lukea kehonkieltä ja siltä tultu myymään suu ja silmät täyteen sekä esittelemään asiantuntemustaan niin, että hyvä jos saa sanaa väliin.

----

No sittenhän myyjä on toiminut ihan oikein, kun on kysynyt tarvitseko apua. Kyllähän sinä tarvitsit apua, jotta sait tuntea itsesi tarpeelliseksi ja pääsit mielessäsi kuvittelemaan, että teit myyjälle palveluksen. Oikeasti sitä myyjä ei olisi haitannut ollenkaan, jos olisit sanonut, että haluat vain katsella. Palkka juoksee joka tapauksessa ja helpommallahan siinä pääsee, jos ei  tarvitse papattaa samoista tuotteista montaa kymmentä kertaa päivässä. Teossasi ei siis ollut mitään kohteli

Nope. Varmin tapa olla myymättä on olla yli-innokas. Lisään tähän vielä, että kyseessä oli nuori, joka todennäköisesti oli ensimmäistä kertaa oman alansa työssä. Itse irtisanouduin, koska inhoan myymistä ja tuputtamista ja sain tarpeekseni samoihin kysymyksiin vastaamisesta. Asiakkaana tunnistan tarpeeni ja siksi ei voisi vähempää kiinnostaa mitä myyjän mielestä tarvitsen. Sinällänsä minulle on käsittämätöntä miksi kukaan olisi niin tietämätön tarpeistaan, että sortuisi ostamaan myyjän luomien tarpeiden perusteella.

Vierailija
193/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hyvä, jos kysytään. Ei siitä kukaan normaali ihminen häiriinnyt. "Ei kiitos, katselen vain" ja homma on sillä taputeltu. Toki sen avun  tarjoamisen voi myös muotoilla muotoon "Kerro ihmeessä jos tarvitset apua", jos tämä helpottaa suoraa kysymystä pelkäävien oloa. 

Vierailija
194/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää myyjät, jotka läväyttävät 'voinko olla avuksi?" heti kun astun liikkeeseen. Silloin en ole ehtinyt edes vielä vilkaisemaan mitä liikkeessä ylipäätään on tarjolla. Koko elämys on heti pilalla. 

Eli johtuuko ero suhtautumisessa tuohon ap:n kysymykseen siitä, että ollaan ihan eri asiaa hakemassa?

Minä en koskaan hae kaupasta elämystä. Olen hakemassa sieltä jotain tuotetta, jota tarvitsen.

(En tällä tarkoita, että pitäisin itseäni jotenkin parempana kuin elämyksiä hakevat shoppailijat.)

Vierailija
195/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäisikö millään pelkkä tervehdys..

Vierailija
196/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulle ei ole mikään ongelma puhua ihmisille, joten voin kieltäytyä, jos en tarvitse apua. Yleensä tarvitsen. Vaatekaupoista pääsee paljon nopeammin ulos, kun on myyjä auttamassa. Niissä en yleensä tarkasti tiedä, mitä olen hakemassa. Esimerkiksi viimeksi kävelin sisään ja sanoin, vain myyjälle, että "etsin itselleni housuja, jotka ovat väriltäjään jotain muuta kuin musta tai valkoinen." Myyjä vei samantien oikealle hyllylle, antoi pari vaihtoehtoa sovitettavaksi ja homma selvä. Kävelin liikkeestä ulos 15 minuttia myöhemmin mukanani kolmet housut. Ilman myyjän apua olisi mennyt ainakin tunti.

Sitten elektroniikkaliikkeistä on usein mahdotonta ostaa mitään ilman myyjän apua, koska tuotteita ei voi vain ottaa hyllystä. Niissä minulle riittää se, että myyjä tuo haluamani tuotteen. Osaan lukea netistä mitä tarvitsen ja tiedän sen jo valmiiksi. 

Te, jotka ärsyynnytte myyjien kysymyksistä, miten te omassa työss

Ei vaan olen kyllääntynyt aspaan ja asiakaskohtaamisiin. Kollegoiden kanssa kommunikoin erittäin mielelläni. 

Vierailija
197/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä. 

Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.

Vierailija
198/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ärsyy

Miksi asioit kivijalkaliikkeissä, jos olet kyllästynyt asiakaskohtaamisiin?

Vierailija
199/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan töissä liikkeessä johon välillä eksyi näitä metsäsuomalaisia jotka eivät vastanneet tervehdykseen tai kontaktiin mitään. Kolleegallani oli tapana näissä tilanteissa hiippailla hiljaa siihen metsänpeikon taakse ja karjaista täysillä PÄIVÄÄ!!

Yleensä tällä saatiin jonkinlainen reaktio aikaiseksi, ja jos asiakas alkoi jotain mussuttamaan niin kaverini vastasi että Anteeksi ihan kamalasti jos säikäytin, meillä käy välillä kuulovammaisia ja olin varma että olette heitä kun ette mitään vastanneet 

Vierailija
200/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa tulee nykyään vastaan työntekijän tulospalkkaus /yli ammutut tavoitteet / bonarit yms. Melkein missä vaan on nykyään työnantajan puolelta asetettu korkeat vaatimukset työn tehokkuudesta. Tämä paistaa asiakkaalle yleensä aina negatiivisesti. Osaan jo päätellä, mitä työntekijän vaatimukset ovat ja peilata hänen työskentelyään niihin.

Ärsyttää, että sellaisetkin yritykset joilla menee hyvin, ovat lähteneet tähän tehostamiseen. Tsemppiä vaan työntekijöille!